Hvorfor sælger IK kun ude-katte?

Hejsa
Ja selvom jeg/vi ikke skal have en kat mere lige nu, kan jeg af og til ikke dy mig for at kigge lidt på hvad de har på internaterne af små misser der kunne bruge et hjem. Når man kigger i deres “katte der venter på nye hjem” skal de allesammen voksne som killinger sælges som udekatte… Jeg forstår, hvis det er en voksen kan de har fået ind som altid har været ude, men killingerne og ungdyrene?

Men jeg husker godt at vi næsten ikke kunne få nogle misser fra internatet, fordi de alle skulle være udekatte. Havde øje på den yndigste lille semilanghårede pelsklump af en hunmis, men hun skule gå ude (piv). Hende der havde opfostret mine to så også helst at de kom ud en dag. Det kommer de først den dag vi får et hus med have og plads til en løbegård.

Men mener IK at indekatte ikke er godt? Hvor stammer den holdning fra? er det ikke bedre at sælge misserne til et godt indeliv end have dem siddende og kukkelure indtil der kommer en familie, hvis der gør det, som vil have dem ude?

Nu kan internaterne vel ikke som sådan bestemme at kattene skal være udekatte … tænker jeg ! ? … Kan de ?

Hvis den kat du evt. får fra internatet kat kan affinde sig med at være indekat, så syntes jeg at du skal gøre det !

Næh, i princippet kunne man bare lade være med at komme ind på emnet og så lade katten blive indekat. Men jeg er så ærligt et menneske og gør hvad der bliver anbefalet…

Ja, man skal også være ærlig !! men i dette tilfælde syntes jeg det ville være okey at “lyve” for det er jo godt for katten og dens helbred at den bliver indekat !

ofte kan det vel handle om, at de har fået katten fra et tidligere udeliv, og katte som har været vant til at løbe frit, KAN have svært ved at tilpasse sig et liv som indekat.

Ja, det kommer selvfølgelig an på hvad kattens alder er i forhold til at skulle til at være indekat, og en “ældre” kat der har været vant til udeliv kan nok ikke gøres til indekat, ved ikke om nogen herinde har prøvet at få en udekat til at blive indekat !?

Men f.eks. Små killinger? Nogle gange nogen der er kommet ind med deres mor ikke mange uger gamle. Hvorfor skal de tilsyneladende partout ud som udekatte? :slight_smile:

Det er der flere der har. I forbindelse med fx en flytning kan det være en succes, men langt fra altid, så det er ikke noget keg bare sådan lige ville anbefale at man kastede sig ud i uden en back-up plan :slight_smile:

De havde nu en i går i Glostrup, der skulle være indekat .- den havde jeg meget kig på, men nu er den væk fra hjemmesiden.

Men jeg har nu også lagt mærke til, at langt de fleste katte står der inde/ude katte ved :gruble:

Pas - spørg IK :tihi:
Mit bedste bud kunne være at de er født ude, og at de så har en eller anden politik om at udekatte forbliver udekatte, uanset alder…
men det er jo kun et bud :slight_smile:

[QUOTE=PiaB;899512]Pas - spørg IK :tihi:
Mit bedste bud kunne være at de er født ude, og at de så har en eller anden politik om at udekatte forbliver udekatte, uanset alder…
men det er jo kun et bud :)[/QUOTE]

Ja, det var heller ikke ment som et direkte spørgsmål til dig, bare det det svar du skrev der ikke i mine øjne dækker over alle de situationer, hvor IK åbenbart vil have kattene til at være udekatte :slight_smile:

jeg tror faktisk det er en politik de har sig for at “helgardere” sig selv og kattene, så de ikke får solgt en staldkilling ud af lange stolte stald-generationer ud til et lejlighedsliv eller en voksen kat man har fundet ude ud til et indeliv, hvor de måske vil ende med adfærdsproblemer.

Jeg personligt som køber ville egentligt heller ikke købe en tidligere fritløber, hvis jeg har intentioner om at holde den 100% inde…

når de skriver inde/udekat er det da sikkert fordi den fungerer som begge dele, når de har snakket med den der har indleveret :?
Det er da en dejlig “helgardering” :slight_smile:

Jeg vil nok også kun gøre det hvis vi snakker om en killing ! eller ungkat ! … man kunne jo spørge ind til hvordan den har haft det med at være indekat på intenatet, det vil nok gi et godt billed af, om det er en mulighed at lade den blive ved med at være indekat !

Det tror jeg så ikke, man sådan uden videre kan slippe uden om at tale om. De udleverer ikke bare kattene til hvem som helst, men forsøger at sikre sig, at de får det godt, der hvor de evt. kan komme hen. Og hvis de tror, det er en kat, der helst skal ud, så tror jeg nok, de vil spørge, om der er mulighed for det :slight_smile:

Jeg fik allernådigst lov at få en af deres “udekatte” som indekat (på grund af særlige omstændigheder og med en aftale om, at de ville tage ham tilbage, hvis han ikke trivedes), og det er jo heldigvis gået godt.

Jeg vil nu også mene, at det er bedst at være ærlig omkring de forhold katten skal leve under fremover :ok:

Hvor meget der er om det, skal jeg ikke kunne sige, men da jeg fik Magic, sagde de, at en kat måske godt kunne have det fint med indelivet i en periode, men når det så fx blev forår, kunne man risikere, at det vækkede noget i katten, så den fik udelængsel. Det skete ikke for Magic, men det er måske ikke usandsynligt, at det KAN ske.

Jeg tror under alle omstændigheder ikke, at man kan bruge perioden på internatet til noget, da den er så helt forskellig fra alt, hvad de kommer fra og skal videre til. Når det gælder killinger, vil de til gengæld ofte have været ude ved en fosterfamilie, og det er sandsynligvis en bedre målestok. Men jeg kan nu heller ikke se, hvorfor killinger absolut skal være udekatte.

Ellers er jeg også tilbøjelig til at tro som Pia, at de garderer sig, så de ikke risikerer, at folk skaffer sig af med katten igen, fordi den pludselig ikke trives og måske får adfærdsproblemer.

Det har jeg prøvet med min lille tilløber Sputnik. Hun var ca. 7måneder da hun dukkede op her i November 2009. I starten lukkede jeg hende ud men inden vinteren (som var hård med meget sne) var omme var hun udelukkende indekat dog med adgang til løbegård. Hun plager aldrig om at komme ud af døren og har aldrig gjort det. Jeg tror nu det kommer meget an på kattens temperement om det kan lykkes eller ej.

Jeg synes nu også, der er temmelig stor forskel på at være 100 % indekat og så at have adgang til løbegård. Jeg kunne godt forestille mig, at IK måske ville sælge udekatte til løbegård. Uden at jeg dog ved det.

Du har sikkert ret i, at det afhænger meget af kattens temperament, men jeg tror også meget på, at Vivi har ret i, at det gør forskel, om man bor højere end stueetagen. Min Basse havde heller ingen problemer med at vænne sig til at være indekat, selv om han havde haft adgang til en stor, indhegnet have, hvor han kom fra. Jeg bor så også på 1. sal, og kattene kan se, at de ikke lige uden videre kan hoppe ud.

PiaB sagde det så godt. De helgarderer sig.

Og i øvrigt er det en politik som der har været på internaterne lige siden jeg fik min første kat i 1984. “Jo, han der han skal udenfor”. :gruble: :blegne:

Kort sagt, det er vanetænkning og manglende opdatering om hvad der er bedst for katte.

:thumpdown:

For mange år siden fik jeg en indekat fra IK, min datter har haft indekat fra IK, så det er altså ikke som de kun vil sælge katte til udeliv, men som andre er inde på, så prøver de at helgardere sig, for KATTENES skyld, en kat de ikke ved så meget om, men som kommer udefra, kan give en potentiel køber problemer hvis den ikke kan komme ud.

Så ud fra kattenes velfærds synspunkt er jeg glad for at de ikke “bare” lader som ingenting, men vitterligt prøver at gøre det bedste både for kat og ny ejer, hatten af for det :ok: