Hvorfor vil mine killinger kun være inde?

Jeg har før spurgt herinde og fået gode svar, så jeg prøver igen:

Mine killinger, Viggo og Cleo er nu 19 og 20 uger gamle. De har fri adgang til haven gennem kattelemmen som de sagtens kan finde ud af, og bruger hvis de ikke lige bliver lukket ind gennem havedøren. I haven har jeg ordnet 2 store bede, så der er dejlig bar jord, og placeret en grusbunke, så der er også valgfri toiletmuligheder. Der er træer til at klatre i, sommerfuglebuske og andre buske, der tiltrækker flyvende insekter og sommerfugle, et plankeværk til at klatre på og mange andre muligheder…men de vil kun være inden for???

Hvorfor i alverden vil de ikke være ude? Jeg havde klart regnet med at kunne skippe den indendørs kattebakke på nuværende tidspunkt. Men næh nej. Lige så snart den er tømt og ordnet, kommer den første og sætter sig.

Når jeg står op om morgenen åbner jeg havedøren, og så løber de gladeligt ud på terassen, men inden vi er kørt alle sammen er de inde igen. Og det er helt tydeligt, at de ikke har rørt sig ud af flækken i løbet af dagen, for når vi kommer hjem fra arbejde og skole om eftermiddagen, SÅ starter energiafbrændingen. Indendørs! Jeg åbner igen havedøren og de løber ud, men et øjeblik efter ligger de her på mig igen, eller spæner rundt i huset.

Når vi er i haven i weekenden er de kun ude sålænge vi er, men lige så snart vi går ind, så kommer de også ind.

Min mand mener jeg bare kan smide dem ud og lukke døren, og det har jeg prøvet, så kommer de gennem kattelemmen 5 minutter efter.

Er det typisk adfærd, når man får to katte på en gang? Eller er det bare disse to her, der er enormt puttesyge og bare vil være sammen med os?

Hilsner, Mette

Jeg forstår ikke helt, hvorfor må de ikke være indenfor? :?
Altså hvorfor SKAL de ud? :?

I er jo deres familie og tryghed, så selvfølgelig vil de være, hvor I er - Det skal I da kun være glade for.

Hm jeg ville være glad hvis mine katte holdt sig inde og max på terrassen. så var man jo fri for at tænke på indhegning og sådan noget :slight_smile:

Mange udekatte går i øvrigt stadigvæk ind når de skal på bakken… De har jo en gang lært at det er dér man gør sådan noget :slight_smile:

Men jeg forstår heller ikke helt hvorfor de partout skal ud?

Alle mine katte render frit ud og ind (i en indhegnet have), men størsteparten af dem komme ind for at gå på bakken - ganske som de har lært det, da de var små.

Og selv om dine killinger på et tidspunkt (måske) også vil besørge og tisse uden for, vil jeg råde jer til også at beholde den indendørs bakke.
Det er jeres eneste mulighed for at følge med i, om de har dårlig mave.
Desuden kan den situation opstå, hvor de ikke må komme ud (f.eks. pga. af sygdom) og så er det godt, de er vant til at bruge en bakke inde.

Til vinter - når der ligger is og sne - bryder de sig heller ikke om at skulle ud i kulden, måske i snestorm, for at tisse.
(Det ville I heller ikke bryde jer om).

I er altså deres nye familie, og de viser tydeligt, at de vil være, hvor I er.
Ønsker I ikke det, skulle I have fået et par staldkatte.

Cookie - De lyder som et par rigtig skønne killinger… Her har jeg lidt forskelligt - May er aaaltid sammen med mig… Er jeg er sted er hun ikke mange meter væk… Hvor både Diego og Athea nyder haven en del. Især eelsker Diego at sidde og kigge ud på verdenen :slight_smile:

Hvorfor vil du have katte, hvis du ikke vil have, at de skal være inde sammen med jer? :?

Tror da heller ikke Cookie absolut vil have de SKAL være ude - jeg læser hendes indlæg som om hun bare undre sig over HVORFOR de kun vil være inde, når nu de har et dejligt ude tilbud som ellers rigtig mange indekatte ‘‘godt kunne drømme om’’ - mine ville ELSKE det tilbud, men har det ikke.

Så jeg synes da også at det virker lidt spøjst - ikke at jeg mener det er unormalt, bare lidt…pussigt:D. Særlig set i lyset af alle de katte der tager turen gennem vinduer og altaner, blot for at komme ud og fyrer den lidt af i naturen på egen hånd.

For mig opfører de sig helt normalt. Når jeg har været væk hele dagen, så er de inde sammen med mig og går jeg ud i haven, så går de med mig derud.
Det var anderledes da jeg kun var væk et par timer om dagen, der var de fleste lidt ligeglade med hvor jeg var hehe, de var nok lidt trætte af at jeg var der hele tiden haha :slight_smile:

Mine bruger også der bakker indenfor, trods at de kan gøre det i haven, men de gør det ikke ret meget udenfor. Og især ikke i denne her våde sommer.

Så jeres misser opfører sig helt normalt, de vil gerne være sammen med jer når nu i kommer hjem.
Og hvis det er to misser der kommer fra en opdrætter der også har dem inde, så er de vant til at være sammen med mennesker også er det, det de vælger for det er de vant til :slight_smile:

Det lyder helt normalt - de elsker jer bare og der er mere trygt indenfor… nok er katte nysgerrige - men der er også mange der ikke er :slight_smile:

det lyder til at i har fået et par trygge små killinger der elsker mor og far :slight_smile:

hold dem inde - det er det de er glade for… og jeg er sikker på at du er vild med at de ER inde - du er bare forundret over at de ikke gør som du havde regnet med…

knus og tillykke med 2 små misser der gør det alle os herinde drømmer om - klæber til mor og far! :smiley:

og lige et hygiejnisk råd. Ha’ en kattebakke i haven også - så kommer der ikke nabostrid over radissebedet - og du kommer heller ikke selv til at mose en “jordknold” med fingrene

Hej og tak. Ja det er selvfølgelig ikke fordi jeg ønsker dem ud. Jeg undrede mig bare, netop når de nu har muligheden. Men selvfølgelig er det rigtig, rigtig dejligt at de er så vilde med at være sammen med os. Andre katte vi har haft, har bare gerne ville ud - og de gik faktisk frit ud og ind hos opdrætter - men selv i denne lummerhede har jeg Viggo liggende helt op af mig og pc’en mens Cleo spæner rundt og jagter de genstande, hun medbringer udefra - lige nu en kastanje.

Men tak for svar endnu engang