Hvormange og hvilke racer bruger perser som fondation?

[QUOTE=Susanne W;715402]Næh :slight_smile: Birma bruger ikke perser til foundation. Birma har undertiden brugt perser til blodfornyelse, men det grundlægger ikke en ny race - deri forskellen. Første generation hedder selvfølgelig en XSH, langhårskrydsning - men allerede 2. generation kan registreres som birma hvis ellers man følger den rigtige kommandovej.
VH
Susanne[/QUOTE]

Okey :slight_smile: det er nu meget spændende… Tak for hjælpen :slight_smile:

Anytime :slight_smile:
VH
Susanne

Susanne, hvordan kan det være at du lavede sådan en krydsning med en birma og perser?
hvad var dit mål med det, og fik du det ud af det som du ønskede?

Det bør nok lige nævnes at der ikke er perser i oci katten som sådan… Men…

Racen startede i en krydsnings parring mellem en siameser og en abysinier. Siden blev der krydset amarican shorthair ind over for at give brede og tyngde… Om der kan ligge perser i denne er meget muligt, da det jo er amerikanernes svar på en britte og europe. Der skal nok et eller andet sted ligge noget perser blod… Vi har jo stros alt også sølv varianter hos oci’en.

Er der stadig racer man krydser med andre racer for at bevare/forbedre? jeg ved ikke en dyt om avl og skal heller ikke avle men synes det er et spændende emne:)
Rikke

Ja, det er der. Birmaen er nævnt her i tråden. Men oci’en er også en af dem hvor vi stadig krydser ud til de oprindelige racer hos, for at forbedre racen.

Amerikanernes svar på brite og europé er da American Shorthair og ikke perser?

Mht. udkryds, så laves der også stadig burmilla/burmeser parringer (jeg mener, de må parre ud for hver 4. generation).

men det første afkom efter sådan en udkryds, kommer de ikke til at se mystiske ud?
Rikke

Jeg tror at wehnerts Memphis belle er det første afkom fra en birma og en perser. Prøv at søg på Google.

Du citerer for kort, tror jeg, du skal have:

Siden blev der krydset amarican shorthair ind over for at give brede og tyngde… Om der kan ligge perser i denne er meget muligt, da det jo er amerikanernes svar på en britte og europe.

Forstået som at american shorthair er denne “denne” der kan ligge perser i :slight_smile:

Memphis Belle er blot én af flere udkryds af den slags. Hun er dog den eneste i Danmark. De første tabbylinier blev lavet ved at krydse chinchilla perser med birma. Her er lidt billeder af Memphis Belle´s familie:

Først hendes far, Keystone Prints, PER n 21 33 - fremragende colorpoint perser med super øjenfarve for racen. Han blev da også Felis Danica vinder som killing. Og absolut den dyreste kat jeg nogensinde har købt :slight_smile:

Hendes mor, EC Forgecrest Viktoria of Wehnert, født i USA - almindelig blåmasket birma

Og endelig Memphis Belle selv:

Hun var en fremragende avlshun, i 4 kuld fødte hun 4, 4, 6 og 8 killinger :ok: Hun ligner nøjagtigt det hun er - en halvperser :).
VH
Susanne