Hvornår er en huskat færdig med at vokse?

Ja, jeg spørger lige, da jeg satte mine katte (nu 14 mdr. gamle) på slankekur for nogle uger siden.

På vægten kan jeg ikke se nogen vægtreduktion, i nogle uger har de endda taget på. Til gengæld synes jeg, at mine katte har fået mere talje og er blevet “fastere” i kødet.

Konklusionen må være, at “vægttabet” enten er ren indbildning, eller også er kattene ikke færdige med at vokse…?

Andre, der har lignende erfaringer?

Vh
Karina

Jeg kan desværre ikke besvare dit spørgsmål, men det er der helt sikkert andre, der kan.

Men har du lavet andre ændringer end kosten? Fordi husk at muskler vejer mere end fedt - så hvis du har aktiveret kattene mere ved leg eller nye møbler osv, så kan det være, at de har fået større muskelmasse?

Min erfaring er at huskatte er færdig udvoksede ved 2 års alderen, dvs. de sidste måneder er ikke så meget vækst, men mere kroppen der ligesom sætter sig.

Når misserne ikke er ældre, har de ikke “sat” sig muskelmassemæssigt endnu :slight_smile: Så jeg ville slå koldt vand i blodet :slight_smile:
Men hvad består slankekuren af? Light tør produkt? For så kan det godt passe de tager på :wink:

Selve vækstzonerne i knoglerne lukker sig omkring 10 måneders alderen (10-12? :gruble:) Før 14 mdr i hvert fald. Men man oplever typisk en kropsmæssig udvikling derefter. :slight_smile: Brede og fylde kommer på :slight_smile:
For huskatte har jeg oplevet alt fra færdig som 1 årig, til 2-3 års, så det er svært at sige noget generelt :slight_smile:

Hvis kattene er kastreret tidligt, kan de godt vokse i længere tid end fertile katte, da kønshormonet bremser væksthormonet.

Hvad mener du med “slankekur” - specialfoder ell. reducering af foder?

Hvis katte i den alder ellers er normalt fysisk aktive, ville jeg ikke sætte dem på slankekur … og slet ikke et slim-produkt, som for øvrigt kun bør gives i en begrænset periode.
Desuden er nogle katte robust byggede og massive, mens andre er lange og slanke (lige som vi kan være det).

Jeg har læst engang at huskatte normalt var færdig udvoksede ved et års alderen, men vores to katte er åbentbart ikke helt normale. Vores Piv var færdig med at vokse da hun var ca. 1½ år. Maria er 13½ måned og jeg tror hun vokser lidt endnu.

[QUOTE=DK Sugieh;942464]Når misserne ikke er ældre, har de ikke “sat” sig muskelmassemæssigt endnu :slight_smile: Så jeg ville slå koldt vand i blodet :slight_smile:
Men hvad består slankekuren af? Light tør produkt? For så kan det godt passe de tager på ;)[/QUOTE]

Hvorfor siger du, at de tager på af Light produkt??:?

Lightprodukter er ofte fyldt med kulhydrater, som ikke mætter ret godt. Derfor spiser katten mere og tager på.

Kattene deler en dåse LUX vådfoder om dagen. Derudover deler de 80 g. tørfoder om dagen. Pt en blanding af IAMS Hairball og Taste of The Wild tørfoder - altså med højt kødindhold og knapt så mange kulhydrater. Har tidligere forsøgt med Hill’s sterilised, som virkede stik imod hensigten.

Jeg spørger til det, fordi jeg kan forstå, at katte max må tabe sig 2% af deres vægt om ugen. Men i det tal er der jo ikke taget højde for, hvis de stadig vokser. Derfor er jeg usikker på, om de får den rigtige mængde foder, eller for meget/for lidt.

De er tidligt neutraliserede og er derfor også ret høje og lange. Men Cashmere var derudover regulært fed og Bailey var godt på vej i samme retning. Derfor tænkte jeg, at jeg hellere måtte vende bøtten, så de ikke fik livsstilsygdomme.

:slight_smile: Du er godt på vej, men skru op for det våde :), hvis de er med på det :slight_smile: De kan spise rigtigt meget af det uden de tager på :slight_smile: (det er jo mest vand)
Men jeg kan ikke rådgive om det tørre, for der får mine ad libitum, så aner ikke hvor meget 80 gram er :wink:

LUX vådfoder er godt, MEN indeholder for det meste vand, så 80 g tørfoder er i mine øjne bestemt ikke nok - jo måske til én kat.

Mine katte får også LUX og meget andet vådfoder, men de har fri adgang til ubegrænset tørfoder.
Kattes tarmsystem er beregnet til mange små måltider, hvorved de også optager næringen mere optimalt. Det gør de ikke, hvis de spiser meget på én gang. Faktisk viser undersøgelser, at katte spiser op til 15 gange i døgnet og så kun få gram ad gangen.

Måske vil de grovæde lige i starten (og måske kaste op bagefter), men det regulerer sig hen ad vejen, når det går op for dem, at der er foder nok.

Mega - Jeg fik faktisk fortalt til er JYRAK seminar for et par år siden at det var 15-25 gange i døgnet? :slight_smile:

[QUOTE=Mega;943139]LUX vådfoder er godt, MEN indeholder for det meste vand, så 80 g tørfoder er i mine øjne bestemt ikke nok - jo måske til én kat.

Mine katte får også LUX og meget andet vådfoder, men de har fri adgang til ubegrænset tørfoder.
Kattes tarmsystem er beregnet til mange små måltider, hvorved de også optager næringen mere optimalt. Det gør de ikke, hvis de spiser meget på én gang. Faktisk viser undersøgelser, at katte spiser op til 15 gange i døgnet og så kun få gram ad gangen.

Måske vil de grovæde lige i starten (og måske kaste op bagefter), men det regulerer sig hen ad vejen, når det går op for dem, at der er foder nok.[/QUOTE]

Jeg synes at nu at 80 g tørfoder lyder af meget når de også deler en dåse LUX. Mine to deler en ½ dåse LUX (eller andet vådfoder) om dagen og har fri adgang til tørfoder - de spiser ca 100 g om dagen tilsammen.

Hvis kattene grovæder tørfoder kunne du prøve at servere tørfoderet på en måde hvor de skal arbejde lidt for føden (foderbold, -bræt eller lignende).

[QUOTE=PivMaria;943167]Jeg synes at nu at 80 g tørfoder lyder af meget når de også deler en dåse LUX. Mine to deler en ½ dåse LUX (eller andet vådfoder) om dagen og har fri adgang til tørfoder - de spiser ca 100 g om dagen tilsammen.

Hvis kattene grovæder tørfoder kunne du prøve at servere tørfoderet på en måde hvor de skal arbejde lidt for føden (foderbold, -bræt eller lignende).[/QUOTE]
Det var faktisk også min tanke :slight_smile:
Mine to spiser MAX 60g tørfoder om dagen, hvis de samtidig deler en dåse LUX over tre gange på en dag - og det selvom de har tørfoderet frit tilgængeligt :slight_smile: men vejer jeg det op så ryger der kun mellem 40 og 60g tørfoder og det styrer de altså helt selv :slight_smile:
Jeg hælder så vand på vådfoderet, så det fylder naturligvis også (omend kortvarigt) i maven, så de hurtigere føler sig mætte. (fordi de bliver for tykke på rent tørfoder - især her om vinteren :tihi: )

Thea er ca. 16 mdr nu og jeg håber ikke hun bliver ved at vokse for jeg synes godt nok hun er ved at være en stor pige nu. 5,5kg sagde dyrlægens vægt for en måned siden og jeg tror ikke der er nogen af mine andre husmisser der har vejet over 4kg.

Altså, Bailey (hunkat) vejer nu 5,6 kg og Cashmere (Hankat) vejer - hold fast - 6,8 kg (selvom han har fået talje), så jeg tænker, at de bliver nogle ordentlige klepperter!
Deres mor og søster er et par små pjevser på omkring 4 kg. Faren kender vi ikke.

De grovæder ikke og kaster ikke op. Det har de aldrig gjort. Nu får de dog tørkost i aktivitetsbræt, og så leger vi “fang foderpillen” en gang om dagen, så de bliver aktiveret lidt ad den vej også.

Da Bailey ikke rigtig gider spise vådfoder tænker jeg, at det vil være synd for hende at sætte mængden op på tørfoderets bekostning.