Hvornår er en kat for lille?

Ja, som overskriften siger, hvornår mener i, at en kat er for lille til at blive avlet på?

Lad os sige, at man har en kat, der vægtmæssig og højde/længde ligger til den mindre side, ville i så opdrætte på den?

Hvad hvis den er i god kondition - men altså bare lille?

Hvornår opfatter i en kat som værende lille, og her tænker jeg nok mere specifikt på racerne Maine Coon og Norsk Skovkat?

Er det ved en bestemt vægt, eller ser i mere på højde/drøjde/længde?

Jeg er så ny endnu, at jeg ikke helt ved, hvor man skal trække grænsen for, hvor små katte man bør avle på, derfor alle mine spørgsmål.

Jeg håber på en god debat uden at blive personlig.

:høhø:Jeg mener ikke, at størrelsen har den store betydning, hvis katten ellers fungerer normalt, og der ikke er “dværgvækst” med !!! Min egen burmeser Oline, har altid været en lille kat ( 47 g ved fødselen). men har altid virket " stor og stærk", og har fået 4 alm. kuld på normal vis,-- som hun har nurset som den store mor, - - - men har bagefter måtte på killingefoder, for ikke helt , at forsvinde!:høhø:

Nu hvor jeg har mine små Singapurapura , vil jeg sige, at det slet ikke er størelsen der afgør om mine katte skal bruges i avl, men altid deres sundhedstilstand !:slight_smile:

Cats og Conni

[QUOTE=conninissen;759145]:høhø:Jeg mener ikke, at størrelsen har den store betydning, hvis katten ellers fungerer normalt, og der ikke er “dværgvækst” med !!! Min egen burmeser Oline, har altid været en lille kat ( 47 g ved fødselen). men har altid virket " stor og stærk", og har fået 4 alm. kuld på normal vis,-- som hun har nurset som den store mor, - - - men har bagefter måtte på killingefoder, for ikke helt , at forsvinde!:høhø:

Nu hvor jeg har mine små Singapurapura , vil jeg sige, at det slet ikke er størelsen der afgør om mine katte skal bruges i avl, men altid deres sundhedstilstand !:slight_smile:

Cats og Conni[/QUOTE]

Det lyder dejligt :slight_smile:

Husets mindste kat har fået kuld to gange - begge gange mente jeg hun højest havde 2 måske tre. Den lille dame leverede fire og næste gang fem, det er pænt mange for en aby. Jeg vil tro hun vejede lidt over 2 kg. Nu er hun kastrat - hun lægger på sidebene nu:-)

Hvor store blev hendes killinger så? :slight_smile:

Min lille russian blue, hører helt klart til de mindre af racen. Ikke desdo mindre fik hun to fine kuld med fem i hver. Alle killinger med en pæn fødselsvægt, og hun passede dem perfekt. Hun var endda i så god kondition efter første kuld, at hun tog ex1 ved samme udstilling hvor hendes kuld blev BIS.

:wehu: Flot gået :slight_smile:

Skovkattens udseende
Relevant

[ul]
[li]Den norske skovkat[/li][li]Skovkattens historie[/li][li]Temperament og opførsel[/li][li]Skovkattens farver[/li][li]Skovkattens udvikling[/li][li]Skovkattens menukort[/li][li]Skovkattens sygdomme[/li][li]Killinger eller ej[/li][li]FIFé standarden[/li][li]Bøger[/li][/ul]
Hypotesen om at den norske skovkat er opstået som et resultat af den naturlige selektion, der har rådet under Norges vanskelige klimatiske, forhold baserer sig på de specielle tilpasninger og træk, som man finder hos katten.
Nogle af disse træk deler skovkatten med andre racer, men ingen anden race har den unikke kombination af tilpasninger, der tillader den at overleve i den skandinaviske vildmark.
Pelsen

Det mest bemærkelsesværdige er skovkattens dramatiske pelsveksel. En skovkat udvikler i løbet af efteråret en tyk, ulden underpels. Jo koldere og jo længere vinteren er, jo tykkere og længere bliver pelsen. Samtidig med at underpelsen vokser, udvikler katten også de såkaldte “bukser”, krave og skjortebryst.
Efter de første varme uger i foråret begynder fældningen af underpelsen og når temperaturen når 15-20 grader, fældes næsten al ulden i løbet af få dage. På dette tidspunkt ligger de lange skinnende dækhår tæt til kroppen, og på afstand er det kun halen der indikerer, at det drejer sig om en langhåret kat. Dækhårene er et kapitel for sig. De er lange, svagt olierede og skinnende. Ryggen og siderne af katten, samt oversiden af halen, er dækket med disse hår. Når det regner, virker de næsten som en regnfrakke, da de er vandskyende. Uden et sådant arrangement ville alle vilde dyr få lungebetændelse i et koldt og vådt klima. Denne specielle sammensætning af lange, vandskyende dækhår og tyk, ulden underpels, er også årsagen til, at skovkatten selv fuldt ud er i stand til at passe sin pels. Endvidere har skovkatten, specielt om vinteren, lange hår foran- og omkring ørerne. Dette er vigtigt for at reducere varmetabet hos en naturkat.
Alle farver og alle mængder af hvidt er tilladt. Undtaget er dog chokolade, lilla, cinnamon, fawn og siameserfarver (maskede katte).
Kroppen

Skovkatten er en stor, stærk og muskuløs kat, med en lang og smidig krop. Der er en biologisk lovmæssighed der siger, at dyr der tilhører samme art, er små og tynde mod syd i udbredelsesområdet, hvor det er varmt og store og kraftige mod nord i deres udbredelsesområde. Årsagen til dette er, at større dyr reducerer varmetabet, idet overfladearealet er mindre set i forhold til kattens volumen. Hos skovkatten har både hanner og hunner et bredt brystparti og stor afstand mellem forbenene. Når de store poter spredes, kan man se de lange tæer og de ekstra-lange kløer. Benene er høje og stærke. Fordelen ved dette er, at maven ikke konstant afkøles, fordi den slæbes gennem sneen. Desuden er bagbenene længere end forbene og det forklarer den karakteristiske kombination af løb og lange spring, som skovkatten er kendt for. Kroppen er meget muskuløs og specielt er lårmusklerne store og stærke.
Hovedform

En rigtigt proportioneret skovkatte hoved giver indtryk af en vild, vågen og opvakt kat. Hovedformen er trekantet set forfra. Fra siden ses en lang lige profil og en stærk hage. Øjnene er store, godt åbne, en smule ovale og placeret lidt på skrå. I følge standarden for norsk skovkat, er alle øjenfarver tilladte. Ørerne er placeret sådan, at den ydre linie af øret følger linien over kinderne ned til hagen, således at hovedets trekant forlænges. Øret holdes opret og øretragten peger svagt til siden. Det er desuden ønskeligt, at der er tufser på ørespidserne og behåring af ørets indre kanter.
Halen

Halen er lang og busket og skal som minimum kunne nå til nakken. Når katten ruller sig sammen, holdes halen så tæt som muligt til kroppen og virker således som en ekstra beskyttelse mod kulden.
FIFé standard for den norske skovkat

Enhver katterace har en skrevet standard, hvor de forskellige karakteristika tæller et vist antal point.
Disse udgør tilsammen 100.
For den norske skovkat ser denne pointskala sådan ud:

Type:25 pointHoved:20 pointØjne:5 pointØrer:10 pointHale:10 pointPels:25 pointKondition:5 pointTotal100 pointStandarden foreskriver endvidere en række fejl som dommeren skal lægge specielt mærke til når katten er på udstilling:
[ul]
[li]Tør pelskvalitet[/li][li]Knuder eller filtret pels[/li][li]For kort hale[/li][li]For korte ben[/li][li]Profil der ikke er ret[/li][li]Små ører[/li][li]Katte som er for små[/li][li]Katte med for spinkel benbygning[/li][/ul]Når man læser dette, skal man dog være opmærksom på, at det der her er beskrevet, er den ideelle, fejlfri kat. I praksis har selv den bedste udstillingskat karakterer som man ønsker anderledes. Den perfekte skovkat, set med en dommers strenge øjne, er endnu ikke født. Set med ejernes øjne er alle heldigvis pragtfulde og (næsten) perfekte!

• Skrevet af Jette Eva Madsen
    Sakset fra Norsk Skovkatterings hjemmeside hvor det frit kan læses af alle.

Det ses stydeligt at en NFO ikke må være for lille m.m.

En udvokset NFO hunkat på 2,5kg er for lille. En han på 4,5 kg er for lille.

MEN derfor kan en erfaren opdrætter godt i disse katte fine kvaliteter som de mangler på deres katte og vælge at forsøge at sætte disse egenskaber ind i en killing med den rette størrelse. Et eksperiment jeg ikke vil råde nybegyndere til at fortage.

Men derfor kan en hun på 5 kg godt være så spinkel bygget eller have andre graverende fejl som gør den uegnet til avl især hos nybegyndere.

Gennerelt kan vi ikke bare overføre en races standard til en anden.
Tænk blot på Burmillaens bræktud kontra NFOens lige næse. Tænk hvis jeg kaserede alle mine Burmilla-killinger fordi de ikke havde lige profil. Så ville jeg vist få med Burmillaopdrætterne af mine Burmillaavlskatte at gøre og fik ikke lov at købe ny avlskat nogen steder.

Nu har jeg heldigvis ikke nogle Norske Skovkatte på 2,5 kg., og mine to yngste tøser er så langt fra udvokset endnu, men de er ikke så voldsomt store heller.

De blev større end moderen

Det er jo dejligt :thumbup:

Jeg synes man skal kigge på kattens størrelse, som man kigger på alle andre fortrin/fejl ved kattene. Dvs det skal indgå i den samlede vurdering af katten.

Min søster har en kat fra mig, der er ret lille. Hun er fra forældre af middelstørrelse og har selv givet middel killinger.
Men alle, der besøger min søster tror hunkatten er en killing :slight_smile:

Nu har jeg jo kun mine Maine Coon at sammenligne med, og da ligner mine to Norske Skovtøser nogle små nogen ved siden af :tihi:

Jeg ved godt, du ikke kan lide at høre det, men det er altså ikke optimalt, at du kører et opdræt uden overhovedet at komme uden for en dør for at kigge på andres katte - hvadenten det er på udstilling eller ved private besøg. Du skal selvfølgelig ikke sammenligne dine norske skovkatte med dine maine coons i størrelsen - du skal sammenligne dem med andre norske skovkatte og det skal gøres ved at løfte dem og føle på dem, ikke bare ved at kigge billeder eller sammenligne vægt :slight_smile:

Så længe katten er i god kondition betyder det ikke noget med størrelsen. At jeg så syntes de kan blive for små er en anden ting - men produktionsmæssigt er der ikke nogen problemer i at bruge en lille kat.

Præcis - det er vigtigt man føler katten er mere end luft - langt vigtigere end størrelsen. Der skal muskelmasse til en god kat.

Nu har jeg såmænd besøgt andre opdræt. Både dem jeg har købt kat hos, og en masse opdræt inden jeg fandt den rette kat. Og jeg har heller ikke siddet på min flade mht. udstillinger, da jeg har besøgt en del efterhånden, men derfor kan jeg jo godt synes, at mine to piger er lidt små :wink:

Det har du ellers holdt godt skjult herinde :S. Jeg har ikke på noget tidspunkt hørt andet end at du ikke har tid/mulighed/råd til at tage på udstillinger og at du ikke har nogen samarbejdspartnere og ikke tager ud og besøger andre opdrættere.

Det indtryk, du har fået af racerne forud for, at du købte dine katte (som killinger går jeg ud fra) kan du jo ikke bruge nu til at vurdere, om dine katte (som voksne) er for store/små/lige tilpas i forhold til andre hunkatte af samme race.

[QUOTE=Temple Bar;759243]Det har du ellers holdt godt skjult herinde :S. Jeg har ikke på noget tidspunkt hørt andet end at du ikke har tid/mulighed/råd til at tage på udstillinger og at du ikke har nogen samarbejdspartnere og ikke tager ud og besøger andre opdrættere.

Det indtryk, du har fået af racerne forud for, at du købte dine katte (som killinger går jeg ud fra) kan du jo ikke bruge nu til at vurdere, om dine katte (som voksne) er for store/små/lige tilpas i forhold til andre hunkatte af samme race.[/QUOTE]

Jeg har ingen samarbejdspartner, men jeg har da været hos en del opdrættere efterhånden. Og jeg har kun været med på udstillinger som gæst, da jeg ikke har haft tid/råd endnu til at udstille selv.

Har du så ikke selv en idé om, hvorvidt dine hunkatte er for små :?