Hvornår er en kat "hvid"

GUD HAN ER SØD! uanset hvad han er :slight_smile:

Jeg ville sige Van

Det ser ud som om der er tabbymønster i pletten, det har jeg aldrig set på en spøgelsesplet. :slight_smile:

Ja jeg har godt studset over at han så lidt striwet ud i hatten.

Vildt sødt navn han ar i øvrigt, og ud fra hvad man kan se på billederne kunne det godt tyde på at han ikke får lov til at flytte hjemmefra :tihi:

Jeg tror også han bliver hængende hos sin plejefamilie…:wink:

Han er van og vil blive ved at have den kalot. Jeg har haft en van der kun havde en plet ved det ene ører også farve på halen, og de forblev der :slight_smile: Hun havde også en fin stribe i den ved øret :slight_smile:

Hvordan med hans farve ifht hørelsen ? Har han øgede chancer for at være døv…? ( Han hører vist udemærket når mobilerne ringer og støvsugeren kører)

Der burde ikke være noget. Jeg mindes ikke at jeg nogen sinde har hørt om en kat der var døv som havde bare en smule farve på sig :slight_smile:

Mine van har alle kunnet hører (altså som de nu vil ikk :-)) )

[QUOTE=Quivive;821767]Der burde ikke være noget. Jeg mindes ikke at jeg nogen sinde har hørt om en kat der var døv som havde bare en smule farve på sig :slight_smile:

Mine van har alle kunnet hører (altså som de nu vil ikk :-)) )[/QUOTE]
Kræves der høretest på ham ifh til udstilling, når/hvis han er van og ikke helt hvid ?

Nej det kræves ikke. Det kræves kun på Fife udstillinger og kun hvis de er helt hvide. (og måske kun hvis de er racekatte med stamtavle?)

[QUOTE=Quivive;821767]Der burde ikke være noget. Jeg mindes ikke at jeg nogen sinde har hørt om en kat der var døv som havde bare en smule farve på sig :slight_smile:

Mine van har alle kunnet hører (altså som de nu vil ikk :-)) )[/QUOTE]

Det synes jeg nu, at jeg har hørt om :slight_smile: Det er så vidt jeg ved også begrundelsen for at 01 og 02 katte nu skal anføres med øjenfarve også?
Og når man nu ved hvorfor hvide katte bliver døve, så er det jo meget logisk at katte med meget hvid også kan være i denne risikogruppe :slight_smile:

Kun helt hvide :slight_smile:

[QUOTE=Eife;821778]Det synes jeg nu, at jeg har hørt om :slight_smile: Det er så vidt jeg ved også begrundelsen for at 01 og 02 katte nu skal anføres med øjenfarve også?
Og når man ved hvorfor hvide katte bliver døve, så er det jo meget logisk at katte med meget hvid også kan være i denne risikogruppe :)[/QUOTE]

Og øjenfarve hvorfor? De kan da også være døve hvis de har gule eller grønne øjne? Ellers ville der da kun være en idé i at bearteste dem med blå øjne?

Ja, nu står argumentet jo så ikke i decision minutes, har lige tjekket. Men det gjorde det i agendaen, kan bare ikke huske den specifikke ordlyd på forslaget fra BRC.

Blå øjne har da ikke noget med døvhed at gøre?
En hvid kat kan være døv uanset øjenfarve - og med eller uden plet mellem ørene.

[QUOTE=PiaR;821806]Blå øjne har da ikke noget med døvhed at gøre?
En hvid kat kan være døv uanset øjenfarve - og med eller uden plet mellem ørene.[/QUOTE]

Korrekt, det er gammel overtro :slight_smile:

En hvid kat kan være døv uanset øjenfarve - og med eller uden plet mellem ørene.[/QUOTE]

Lidt har det jo :slight_smile: Man ser jo betydeligt flere tilfælde af døve katte med blå øjne. Det handler så ikke om øjnene, men om grunden til at de er blå :slight_smile: Nemlig det med hvor langt farvecellerne har fået lov at vandre. Er de ikke nået til øjnene, er der også større sandsynlighed for at de farvepigment celler, der senere skal omdannes til noget vigtigt i øret (husker ikke lige hvad) heller ikke er nået til ørerne.

Det er også hvad jeg har kunnet læse mig til og det irriterer mig lidt at nogen så bliver ved med at omtale det som hørepletter, det må være bedre/mere korrekt at sige spøgelsespletter, de forsvinder for det meste og de har intet med hørelsen at gøre :slight_smile:

De kan nu altså godt have med hørelse at gøre, ligesom øjenfarven kan. Det man troede “i gamle dage” var, at det kun var blåøjede hvide, som blev døve, og det passer selvfølgelig ikke. Guløjede eller odd-eyed kan også være døve. Men der er en større procentdel af blåøjede, som er døve, og det hænger som Eife skriver sammen med cellevandringen i fosterstadiet, hvor de samme celler, som udvikler sig til pigmentceller, også udvikler sig til nødvendige celler i det indre øre. Jeg har tidligere postet link til Lorraine Sheltons udmærkede artikel The Pigment Parade, som forklarer sammenhængen i et sprog alle kan forstå. Har ikke linket her på min iPad, men prøv at Google den, det er udmærket læsning. :slight_smile:

Den artikel er bare super god! Den kan findes her

Ok tak , den må jeg prøve at få læst.
Jeg har bare fået at vide af en der opdrætter hvide katte, at de ihvertfald ikke har kunnet se en sammenhæng mellem pletterne og hørelsen, men derfor kan den jo godt være der :slight_smile: