Hvornår er katten fed/overvægtig?

Jeg går og er lidt i tvivl - for hvornår er en kat overvægtig, og skal have hjælp til at regulere indtaget af føde?

Jeg tænker specielt på, at mange kastrater jo gerne går flomme, og det gør vel ikke katten fed?
Efter et på kommentarer om mine ene kat, er jeg kommet i tvivl - hun er en stor kat på 7 kg, men med en far på 11 kg - så det kan jo være i hendes gener at blive stor.
Hun har en stor flomme, og robust - ægte maine coon kan jeg ikke kalde hende:) Men størrelsen er der og robustheden.
Spørgsmålet er, hvornår går robustheden over i decideret fedme?

en kat skal være slank at se på over ryggen… den skal gerne være relativt lige… alt er relativt… men stadigvæk…

hvis den er størst på midten - så skal du til at mærke efter… den skal føles som en jævn god spegepølse og du skal meget gerne kunne mærke musklerne og ribbenene…

hvis du ikke kan det :S så skal den på slankekur!

Et lidt sjovt emne. De fleste katteejere har en anden opfattelse af overvægt hos vores elskede kræ end dyrlægen har. Billedet af Mille som også kan findes inde i galleriet med overskriften “Småfed”, viser jo tydeligt at hun har lidt at tage fat i. Nogle har skrevet at de syntes hun er lige tilpas. Personligt syntes jeg også at det er pænest når en misser har lidt deller. Men at hun er direkte overvægtig syntes jeg ikke. Dyrlægen vil helt klart have en anden mening. Hvad Mille angår, kan jeg godt mærke hendes ribben… jeg skal bare prikke lidt dybt efter dem:høhø:

Sidst jeg var til dyrlæge med Bianca fik jeg den besked at Bianca ikke er overvægdigt men at hun gerne må tabe sig lidt.
Jeg er så begyndt at være mere opmærksom på at hun kun får den mængde af mad som står anbefalet på posen.
Det er Royal canien til neutraliserede katte hun får.
Her er et billede af hende, her kan man måske lige få et lille glimt af at der er en lille delle på mavsen:)

[quote=Battlestar;242067]en kat skal være slank at se på over ryggen… den skal gerne være relativt lige… alt er relativt… men stadigvæk…

hvis den er størst på midten - så skal du til at mærke efter… den skal føles som en jævn god spegepølse og du skal meget gerne kunne mærke musklerne og ribbenene…

hvis du ikke kan det :S så skal den på slankekur![/quote]

Skulle hilse fra Nunuu og sige at det var da den største gang ævl han længe har hørt. :høhø:

Ifølge det du skriver, så er han jo overvægtig -what

Hvis du ved at gnide fingerspidserne hen langs rygraden på katten, og ligeledes langs ribbenene, og du IKKE kan mærke rygrad og ribben gennem pels, hud o.s.v. ved et let tryk, så er katten for tyk, ellers ikke.

Og du må ikke tydeligt kunne mærke hofteben/øverste lårknogle…kan du det er katten derimod for tynd.

Se helt bort fra “maveflomme”, kastratdeller og hvad det ellers kaldes. Det har intet med overvægt at gøre, ses faktisk også hos tynde katte.

ørhm felis det med hoftebenet - nu har jeg orientaler- hvis ikke du skal kunne mærke deres hofteben så skal de være enormt fede - racerne er bygget meget forskelligt s

min ultra slanke dreng har såmænd også en hudlap på maven- det ser lidt sjovt ud. den eneste her i huset der ikke har er rynke G

[quote=birtheras;242192]Skulle hilse fra Nunuu og sige at det var da den største gang ævl han længe har hørt. :høhø:

Ifølge det du skriver, så er han jo overvægtig -what[/quote]

:what: det var jo skrækkeligt… jeg MÅ tage fejl så :fløjte: … eller noget -LOL

[quote=kira v;242247]ørhm felis det med hoftebenet - nu har jeg orientaler- s

G[/quote]

Ja, men det er prinsesses kat jo ikke

Jeg har selv katte af meget forskellige typer, men det der virker bedst for at sammenligne ,synes jeg, er at tage fat i skindet på siden af ribbenene og så klemme der - alt efter hvor meget eller hvor lidt fedt der er er katten så i god eller dårlig stand.

jeg har mærket lidt på hende:p Og selvom dyrlægen sidst sagde hun var i god stand og kunne tåle at tabe sig - så mærkes både ribben og ryg ved lette tryk:thumbup:
Min bekymring ligger i, at de altid har mad til at stå - og hun er klart den der æder mest af det, men hun er også den der er mest aktiv:) Så indtil videre får maden lov at blive:)

Jeg har lige været til dyrlæge med mine i fredags. Emil, som jeg troede var lidt for slank vejede 4,5, hvilket var helt perfekt i.flg. dyrlægen. Tjalfe, som er noget større vejede 5,2, og skal ned på 4,9. Han er allerede på slank : 0

Har fået at vide at mine er fede…

Dog har de ingen problemer med at lege, klatre og slikke sig bag i…

[quote=Ulla;242187]Sidst jeg var til dyrlæge med Bianca fik jeg den besked at Bianca ikke er overvægdigt men at hun gerne må tabe sig lidt.
Jeg er så begyndt at være mere opmærksom på at hun kun får den mængde af mad som står anbefalet på posen.
Det er Royal canien til neutraliserede katte hun får.
[/quote]

Det der med at portionsfodre, det er værd at være opmærksom på, at katte spiser lidt, men tit. Hvis man portionsfodrer, skal det nok være med det in mente, at nogle katte spiser 15-20 gange om dagen - lidt, men tit. Ellers når katten at blive råsulten, og spiser den for meget. Nogle af os kender mekanismen fra os selv :wink:

[quote=birtheras;242192]Skulle hilse fra Nunuu og sige at det var da den største gang ævl han længe har hørt. :høhø:
Ifølge det du skriver, så er han jo overvægtig -what[/quote]

Enig med NuNuu: Han er perfekt! Men måske kunne han bruge en DaBird og/eller CatCatcher, Leise hilser og siger, at den er meget, meget sjov at jage flere gange om dagen :ok:

[quote=~Prinsesse~;244150]jeg har mærket lidt på hende:p Og selvom dyrlægen sidst sagde hun var i god stand og kunne tåle at tabe sig - så mærkes både ribben og ryg ved lette tryk:thumbup:
Min bekymring ligger i, at de altid har mad til at stå - og hun er klart den der æder mest af det, men hun er også den der er mest aktiv:) Så indtil videre får maden lov at blive:)[/quote]

Jeg har gode erfaringer med at skifte til et foder med mindre fedt og mere protein :slight_smile:
Da jeg havde Leise til sundhedstjek på KVL/LIFE, blev de studerende bedt om at bruge en skala fra 1-5 (1 alt for tynd - 5 alt for fed). De satte ham mellem 3 og 4, mere 3 end 4, og fortalte mig, at problemet var, at fedtet sad inde omkring organerne i stedet for i en lille vom (“flomme”).
Det er egentlig det, flomme egentlig betyder, så vidt jeg ved. Det er et fedtnet, der sidder omkring (årh, hvor på grisen var det nu, det er sørme længe siden man var med til slagt-selv gris ude på pløjemarken) - Ann K, du madkyndige, det ved du garanteret? Altså, et fedtnet omkring et indre organ, det er flomme :slight_smile:
Så hvis katten har lidt vom, tja, her i huset har det været nemt at gøre noget ved det: De har fri adgang til RC Sterilised og Fit32 (i stedet for Persian, som før), Leise har netop prøvesmagt og godkendt Hill’s light-foder, hvis der skal skiftes.
Og så motionerer jeg ham dagligt med CatCatcheren, det er også godt for mit blodtryk (man får sig en gedigen griner!).

Til sidst skal jeg sige, at gennem et par år har jeg også hørt historier om f eks kyndige opdrættere, der har fået en kat til ny dyrlæge, som så har udnævnt katten til at være for fed - fordi han ikke tager højde for, at f eks racer som briten har en helt anden statur end huskatte.
Så det er værd at have sin sunde fornuft og kyndige folk ind over, hvis man er lidt grøn og i tvivl :ok:

Birthe Dejligt at høre :slight_smile: det er sådan jeg bedst kan lide perserne :slight_smile:

[quote=~Prinsesse~;244150]jeg har mærket lidt på hende:p Og selvom dyrlægen sidst sagde hun var i god stand og kunne tåle at tabe sig - så mærkes både ribben og ryg ved lette tryk:thumbup:
Min bekymring ligger i, at de altid har mad til at stå - og hun er klart den der æder mest af det, men hun er også den der er mest aktiv:) Så indtil videre får maden lov at blive:)[/quote]

Altså, jeg har en dejlig pige, der også er blevet lidt rund det sidste ½ år. Hun vejer pt. 5,5 kg og burde veje knap 5 kg. Hendes ribben osv kan man også sagtens mærke med flad hånd ved let tryk :slight_smile: Så det er ikke garanti for at din pige ikke kan tåle at tabe sig lidt :slight_smile:

MiSi - Evt. leveren? Men bare et gæt ud fra lidt tanker og dissektioner af dyr. Det kan også være så meget andet (tarme, hjerte, etc.)