Hvornår er det ok at aflive en rask kat?
Skal man altid forsøge at omplacer den i stedet for?
Hvor går din grænse?
Her ser jeg bort fra evt kontrakter og anden aftale J
Lad mig gennemgå mine egen katte:
Yaba: han vil blive lagt til at sove. Yaba er fysisk en sund og rask kat på 4 år, dog har han et meget følsomt sind som kræver nogle særlige hensyn. Det vil jeg ikke forvente at andre ville tage disse hensyn til netop ham og at andre vil leve med Yaba’s noget alternative forhold til en kattebakke J
Cæsar: vil blive lagt til at sove. Cæsar har det ikke godt uden hans ”flok”, kræver at man er villig til at indrette sin livstil efter ham og hans behov. Fx det er ikke muligt at komme hjem fra arbejde, være hjemme i en times tid for derefter at gå igen. Dette vil medføre at Cæsar tisser på dynen. Dette er Cæsar’s 3 hjem og han skal ikke videre. Cæsar er 8 år.
Pelle: vil blive lagt til at sove. Pelle er utrolig sød kat på 3 år, men da han er en dyreværnssag (i ordets værste betydning) har Pelle nogle ”lig i lasten”. Pelle kræver utrolig stor indsigt i normal katteadfærd samt forståelse for tidligere mishandlet katte og deres behov. Jeg mener ikke at det vil være fair over for Pelle at han skulle opleve endnu et svigt (set fra hans side).
Mikkel: vil blive lagt til at sove. Mikkel er født med en atypisk ganespalte som først blev opdaget vedd 6 mdr alderen, og han er derfor skæv i hovedet. Dette har ikke nogen betydning for Mikkel, men han ser ”sjov” ud. Mikkel vil kun spise vådfoder, er stærkt afhængig af Yaba, hele Mikkels verden bryder sammen hvis Yaba ikke er der. Mikkel er 1 år
Jesper: Kunne godt omplaceres. Jesper er en sød kat på 4 år som uden den helt store problemer ville kunne finde sig til rette i et nyt hjem, hvor der var nogle andre katte til at underholde ham J
Bamse: ville kunne omplaceres. Bamse er 2 år trives fint med andre katte, men ville også kunne trives som ene kat forudsat at han fik meget opmærksomhed.
Jeg er godt klar over at nogle måske ville mene at jeg er hurtigt til at aflive, men for mig går hensynet til kattens ve og vel først, og at jeg som ejer at kattene må være den bedste til at vurderer hvad det vil være bedst for netop mine katte J