Jeg sad lige og tænkte lidt
Hvornår er man “venner” med nogen på et forum?
Mange af dem man taler med møder man ikke eller møder kun meget sjældent.
Hvornår har folk “fortjent” at få bagdet “venner”?
Jeg sad lige og tænkte lidt
Mange af dem man taler med møder man ikke eller møder kun meget sjældent.
Hvornår har folk “fortjent” at få bagdet “venner”?
Pas - det ved jeg faktisk ikke. Jeg synes den er meget svær at definere…
Det er man vel bare, hvis man synes man svinger godt sammen.
Forhåbentlig skal vi da ikke til at definere, hvornår man er venner - for mig kan venskab være mange ting. Og et venskab på et forum, betyder absolut ikke nødvendigvis, at det er nogen jeg nogensinde har mødt, udelukkende at det er nogle jeg kan li’ “som venner” på det forum jeg nu engang er.
Jeg synes bare det er lidt svært…
Jeg kan jo sagtens sidde i min ende og synes rigtig godt om en eller anden, uden at vide om det er gengældt.
Hvad gør man så derfra?
“Hej skal vi være venner” det er lidt ligesom nede på legepladsen da man var lille Gg
Der er jeg nok til lidt umiddelbar handling. Hvis jeg over tid har bemærket enighed og gensidig opbakning, og evt. konstruktiv kritik, så smækker jeg en venne-invit af sted. Som oftest hvis jeg alligevel er inde om vedkommendes profil. Men det er noget, som jeg overvejer over lang tid. Man kan godt få nogle grimme chok i forumverdenen a la pludselige “baghold” - men det ved du jo
Hmm, den er svær… Men hvis man synes en person er OK så kan man jo altid sende en venneanmodning som MISI skriver! Men det tager jo lang tid at bygge et stabilt venskab op.
[quote=Gry Gressbakken;105445]Jeg sad lige og tænkte lidt
[/quote]
Man kan efter min mening ikke være “venner” med nogen på et forum, som man ikke kender IRL…men man kan synes bedre om det den ene skriver end det en anden skriver
For det eneste man kan forholde sig til på et forum med mennesker man ikke kender , er det skrevne, altså den måde en profil udtrykker sig på, meninger og holdninger o.s.v…og det kan man så forholde sig til og ud fra det prøve at vurdere hvem der gemmer sig bag det, hvem der er ok…og hvem der bare er en “blæsebælg” , hvis altså det er personens “sande ansigt” der kommer frem i det vedkommende skriver.
Men sådan er det jo bare ikke altid…nogen er fantastisk gode til at få ting til at lyde af mere/andet end det er, nogen har en særdeles livlig fantasi…og endelig, har der jo indiskutabelt været tilfælde hvor personer har været populære og stået højt på andres “vennerangliste” og så har det vist sig at være R** og nøgler, med kaotiske forhold og groft misrøgtede dyr der var sandheden…
[quote=Vivi_Fletcher;105461]Det er man vel bare, hvis man synes man svinger godt sammen.
Forhåbentlig skal vi da ikke til at definere, hvornår man er venner - for mig kan venskab være mange ting. Og et venskab på et forum, betyder absolut ikke nødvendigvis, at det er nogen jeg nogensinde har mødt, udelukkende at det er nogle jeg kan li’ “som venner” på det forum jeg nu engang er.[/quote]
Jeg har indtil flere venner, som jeg aldrig nogensinde har mødt IRL - og som jeg for fleres vedkommende faktisk aldrig regner med at møde
Jeg har mødt dem via diverse fora, nyhedsgrupperne (da de fungerede) og gennem henvendelser direkte på mail (fx efter at have set pågældendes hjemmeside).
De befinder sig over en stor del af verdenen, eller muligvis indenfor en radius af 10 km, fra mit hjem…
Vi deler mange ting… også ting, som ikke længere kun drjer sig om det, vi oprindeligt mødtes om - vi har efterhånden gennem tiden udviklet et indgående kendskab til hinandens liv og tanker på godt og ondt… og det gør os til venner
Jeg ville ikke undvære en eneste af dem!!!
Og hvor ville jeg dog gerne møde dem rigtigt!
For mig er venskaber noget andet… men jeg holder af rigtig mange af jer herinde på en oprigtig måde og tænker tit på jeres dyr, hvis der sker ting i jeres liv osv
Jeg er slet ikke i tvivl om, at jeg kunne blive rigtig ven med mange af jer IRL hvis vi fik muligheden
Men jeg opsøger som sådan ikke venskaber - den slags har det med selv at opstå over tid og når man mindst venter det… Jeg har folk på min venneliste, som jeg kender IRL og nogle, som jeg ikke gør - jeg føjer alle til som spørger - det er ikke venskaber for mig eller fordi jeg har større sympati med netop disse osv…
Jeg har også selv sendt ansøgninger ud til folk - nogle gange nogle, som jeg gerne ville kunne finde let og hurtigt igen, hvis jeg får brug for det.
Men jeg holder af jer:-)
MVH helle
Jeg tror jeg har det meget på samme måde som Helle.
Det er kun folk herinde fra som jeg også kender i virkeligheden som jeg kunne finde på at sige at jeg var venner med.
Jeg har også mange i min omgangskreds som jeg ville kalde bekendte og kammerater fremfor venner
En ven er for mig sådan en man kan ringe og kontakte lige meget hvad…
Jeg har “kun” en ven herindefra, og de andre er vel bare nogen man snakker med:)
Ang disse venskabs-noget, som man kan have på diverse fora…
Jeg får da af og til anmodninger om Venskab… og jeg bliver altid glad for at modtage dem! jeg går ud fra, at det betyder at nogen kan lide mig :)… men jeg søger ikke selv om det hos andre…
Måske fordi jeg ikke helt kan se ideen med dem
Det er ikke antallet af eller tilstedeværelsen af navne på en liste, som skal afgøre, om jeg udenfor forum vil beskæftige mig med andre!!!
Fx havde Gry og jeg igår en voldsom meningsudveksling i en tråd, hvor det var tydeligt, at vi stod i hvert sit hjørne… at vi kan diskutere voldsomt på et forum, betyder jo ikke at vi ude i virkeligheden bliver dårligere venner af det!
Venskab er for mig noget der strækker sig ud over forum… enten ved at mødes og på den måde finde ud af, hvor meget andet maan har til fælles… eller ved at lade mailudveksling bevæge sig over i mere personlige emner.
Jeg mailer fx med en mand, som jeg oprindeligt hat mødt via hundenyhedsgruppen… jeg fik hans mailaddresse, da jeg fik Dise og han gerne ville se billeder af hende og Sif. jeg har nu mailet med ham i ca 9 år… jeg var med hele vejen, da han for nylig skiftede job ligesom han kom med gode råd, da jeg startede butikken. Jeg ved hvordan hans lejlighed er indrettet og at han har købt sin lænestol i FaBo - han ved til gengæld at reolerne herhjemme er dem, jeg havde i butikken og hvor glad jeg var over at kunne skifte den gamle grimme ud med dem… vi taler indgående om vores hunde, det var det vi mødtes over… men idag er vi også rigtig gode venner, som støtter og råder og hepper hinanden gennem livet.
Og jeg aner ikke hvordan han ser ud!!! Han ved heller ikke den detalje om mig… Det har ligesom aldrig været nødvendigt
den er svær…
jeg vælger dog at kalde dem jeg møder her for bekendte fremfor venner indtil den dag jeg møder dem og lærer dem at kende og ved at jeg altid vil kunne stole på dem…
Celina, Anika og Kefir er strålende eksempler - vi mødtes her på kattegale - svingede kanon og mødtes IRL - og idag skal de alle med til mit bryllup
man bliver venner når man mødes for alvor… i hvert fald IMO
Jeg synes ikke…
at man kan sammenligne vennerne herinde med
vennerne i ens dagligdag;
Jeg mener heller ikke, at det er meningen.
Jeg bliver spurgt herinde:
Mona vil du være min ven?
Ja…tak… det spørgsmål er jeg da beæret over at få.
Kærlige hilsner -neje
Mona
Har en meget god og nær ven herinde, som jeg aldrig har mødt irl.
Vi deler hinandes sorger og glæder i dagligdagen og ingen af os keder hinanden, når man har brug for, at knævre side op og side ned, med dagens nyheder om dyrene.
Ja jeg mener personligt der er forskellige slags venner.
Jeg har mine forumvenner, og mine irlvenner, og så har jeg nogen hvor de overlapper hinanden
Jeg bliver SÅ glad når folk acceptere mit venskab eller spørger om vi skal være venner. Jeg elsker mennesker, og jeg elsker at snakke med mennesker. Jeg kan godt lide at folk kan lide mig, så jeg bliver sådan helt varm og fussy når folk vil være mine venner
Mine irl-venner er også andre folk end mine forumvenner. Mange af mine venner synes jeg er tosset fordi jeg er på et katteforum og derfor er der ting jeg ikke taler med dem om - og omvendt.
Jeg tror måske også mange gange at den smule anonymitet et forum giver også hjælper mange til at sige deres mening. Ikke ment at folk ikke har den mening i virkeligheden eller at de ikke ville sige den i virkeligheden, men eksempelvis den diskution om rævene igår - Ann og jeg var voldsomt oppe og skændes og det tror jeg ikke vi ville have været hvis vi havde talt om det på tomandshånd - hvis det giver mening?
Mange gange så tror jeg også de forumvenner jeg har kender mig på en anden måde end mine irlvenner. Jeg taler med mine irlvenner om mine problemer en gang i mellem, men på forum kan man komme ud med meget mere og få formuleret sig på en anden måde og virkelig tænke sig om mht. hvad det er man fortæller og kan gå i dybden på en anden måde. Det gør at de der kender mig fra forum måske kender mig på en anden måde i dybden end mine irl-venner.
[quote=Gry Gressbakken;105555]
Mange gange så tror jeg også de forumvenner jeg har kender mig på en anden måde end mine irlvenner. Jeg taler med mine irlvenner om mine problemer en gang i mellem, men på forum kan man komme ud med meget mere og få formuleret sig på en anden måde og virkelig tænke sig om mht. hvad det er man fortæller og kan gå i dybden på en anden måde. Det gør at de der kender mig fra forum måske kender mig på en anden måde i dybden end mine irl-venner.[/quote]
Lige hvad det angår så gælder det stik modsatte for mig.
Mine venner i det virkelige liv, er dem jeg deler mine tanker og følelser med. Jeg bryder mig ikke om at udbasunere hele mit liv, mine tanker eller andre underlige episoder på et forum, hvis det ikke er relateret til kattene
tja, jeg har kun en ven tilføjet, men vil da også mene at hvis man svinger godt sammen herinde så kan det vel godt betegnes som venner.
ikke som på facebook hvor jeg er så “strid” at have det krav at dem der er på min venneliste er folk jeg kender IRL…
Jeg har fået et par anmodninger herinde om at være venner.
Dem er jeg meget glad for, og har selvfølgelig takket ja.
-engel
Nu mangler jeg så bare at hitte ud af, hvordan man er venner herinde ??
:?
Er det mon noget med, at man kan skrive sammen herinde uden andre kan læse med ??
[quote=Ann K;105528]
Fx havde Gry og jeg igår en voldsom meningsudveksling i en tråd, hvor det var tydeligt, at vi stod i hvert sit hjørne… at vi kan diskutere voldsomt på et forum, betyder jo ikke at vi ude i virkeligheden bliver dårligere venner af det!
:)[/quote]
-storrespekt
Hvor har du bare ret i dette - gid alle havde den holdning.
Jeg har desværre set/hørt en del ballade pga forskellige meninger, og gammelt nag der aldrig bliver glemt.
Det synz jeg, at livet er alt for kort til - så jeg har den dybeste respekt for den udtalelse.
-engel