Hvornår introducerer I killinger til fast føde?

Er jeres killinger en bestemt alder, når I introducerer dem for fast føde, (dvs alt andet end modermælk):?
Eller går I efter deres daglige vægtøgning (fx når de tager mindre på dagligt af modermælken, har de måske brug for mere næring fx gennem fast føde):?
Eller har I altid killingefoder stående i fødekassen/kravlegården i killingevenlige skåle (flade eller med lav kant), så de selv kan tage for sig af retterne, når de er klar:?
Eller gør I noget helt andet:?

Jeg har nu en kattemor, som kun spiser killingetørkost. Killingevådfoderet drikker hun væsken fra, men maden lader hun stå.
Killingerne er 4 uger på søndag - de tager stadig mindst 10g på om dagen og følger derved tommelfingerreglen om at tage deres fødselsvægt på om ugen:ok: Det haster derfor ikke med at introducere dem for fast føde IMHO - men det kunne da være interessant at høre, hvordan andre gør.

Mine fik deres første “faste” måltid på deres 4 ugers fødselsdag og modtog det med blandet succes, men stille og roligt henover de næste par uger spiste alle og tog dermed noget af “presset” fra Fanny. Men der er jo nok også forskel, alt efter hvor mange killinger morkatten skal bespise :slight_smile:

Normalt når de er ca 4 uger, tilbyder jeg daglige “vådmåltider”.
Tørfoder står i kravlegården fra killingerne er helt små.

Enkelte gange virker killingerne “sultne”. Står fx og spiser tørfoder, hyler meget eller andet - i så fald tilbyder jeg mad tidligere.
En af mine hunkatte kunne ikke mætte killingerne fra de var 3 uger, så der startede jeg tidligt.

Må indrømme, at jeg slet ikke vejer killingerne efter de første par uger - der kan jeg sagtens se om de trives og kun hvis jeg har mistanke om det modsatte, vejer jeg dem.

mine kattemødre insisterer på at få det meste af deres mad serveret i ‘killing kassen’…(og de spiser våt/råt) så det går helt af sig selv i forhold til hvornår killinger gerne vil smage. de ser hele tiden mor spise - og når de selv er klar kommer de hen og snuser og smager.

normalt begynder jeg også at stille små skåle frem med råt fra de er omkring 4 uger…men der er forskel på hvornår de forskellige killinger går i gang med at spise - ofte en hel uge fra den første går i gang til den sidste

Mine unger er altid skrupsultne når de bliver 3 uger…så starter vi stille op med lidt vælling, som hurtigt afløses af torskerogn med kmr og Rc Pate samt hakket lunet oksekød.

Små kuld venter jeg med til de er 4 uger, større kuld får serveret fra 3 uger - dog en gang fra 2 ½ uge, da kuldet var på 7, og de to mindste var meget sultne.

Ca. i 4 ugers alderen - nogle har dog nægtet at spise andet end modermælk til de var 5 uger (små kuld). De store kuld, 7-8 killinger, har jeg været nødt til at supplere fra 3 uger, de har så fået KMR og A/D med vand i engangssprøjte fordi de ikke havde helt styr på skåle - men de kunne selv suge stemplet i bund på en 10-20 ml sprøjte :slight_smile:

Når de er kommet i kravlegård, får de en lille kattebakke. Når de begynder at nippe til kattegruset, er det tid til at de skal have mad. Hvornår det er, afhænger af kuldet.

Her står der fast killingetørfoder i kravlegården, som de som regel kommer i når de er 2-3 uger gamle. Når de er et sted mellem 3 og fire uger begynder jeg at tilbyde dem vådfoder dagligt.

Hos meg står vann og babytørrfor fremme fra ca 3 uker,samt kattebakker,så går det sin gang,når dem er klar for dette.
Etter jeg byttet til å bare bruke pellets,har jeg ikke hatt noen kattunger som prøver å spise grus :slight_smile:
Noen kattunger forstår dette å spise og drikke tidlig,mens andre er 7 uker +.
Jeg har også hatt kattunger som er 16 uker før dem vil røre tørrfor,så da får dem smake ulikt våtmat og annet iblandet snacks.

De 2 små jentene vi har nå,er rene drømmebebisene. Dem har gått på bakken,drikker vann,spiser babykittens og får våtmat til kvelds fra dem har vært 3.5 uker.
I tillegg har dem en mamma med masse melk,så dem har det veldig fint :slight_smile:
Jeg har ikke latt dem smake på noe mat,dem startet bare av seg selv. Slik drømmebarn har jeg ikke hatt siden A kullet mitt,der var der en av jentene som var helt lik,mens søskene var noen uker senere :slight_smile:

Mine killinger er altid blevet introduceret for første måltid = vælling evt. youghurt, m.forskellige smag: torskerogn, sardiner,kogt torsk, eller kogt blendet kylling fra 4 uger alderen, - - og samtidigblivrer  de inviteret på l baby cat tørkøst Lidt af et arbejde de første dage, men her er det jo fint at mormissen, stadig  afhjælpe den værste sult

og så må man huske, at sætte tissebakke til killingerne, for nu vil moderen ikke længere vil slikke dem rene!

Cats og Conni

Cats og Conni

Mine bliver 3 uger på mandag:D de er i dag begyndt at interessere sig meget for hvad der foregår udenfor kassen:love2:
Så regner med at etablere kravlegård,med kattebakke og så småt introducere andet mad til dem i weekendens løb
Der er 6 stykker og mor Bailey ser noget slidt ud,så tror hun vil være glad for lidt suplement nu.

Tine

Her er det første måltid kogt fisk i KMR-avregrynsvælling og det virker :ok:
Det er SÅ forskelligt hvornår de små begynder at spise selv, og det afhænger selvfølgelig af kuldets størrelse og mælkemængden mormis giver.
Det vildeste var mit S-kuld…de lå bare med en babs i munden…til de var 6 næsten 7 uger :uha:. INGEN rørte andet end babs, men det ER også noget lettere at ligge med en babs i munden end skulle okse rundt og spise selv :tihi:. Mormis havde også så meget mælk at hun, NÅR mælken faldt til nærmest druknede sine børn…mælken stod ud af deres mundvige.
Mit L-kuld bestod af 8 fine mislinger, og selvom Mandalay selv brødfødte dem, var det tydeligt de var sultne da de var 3 en halv uge gamle og de vidste godt hvad et tallerken med indhold skulle bruges til.
Sult lærer misling at spise :rock:

Tak for al god input:)