Det ved jeg faktisk ikke - så tit kommer jeg heller ikke på planteskoler mere Men som sagt, den i Tangbjerg har i hvert fald.
MisMilo - Det er så lige et andet emne, men overvej grundigt det med at tage ham derud.
- Er det i sele, eller er indhegningen kattesikker?
- Vil han altid kunne komme derud? Altså er du parat til at gå tur med ham hver eneste dag, også når du har travlt? Eller kan han komme derud uden du er med?
Man skal passe rigtig meget på med at give katten noget, for så at tage det fra den igen, eller ikke gøre det ofte nok til at opfylde dens behovSå er det bedre bare at have en ren indekat, der ikke ved hvad den går glip af
Børst katten. Det der kastes op af at spise græs er en vandig masse med strå i - ikke hårboller. Katte spiser grønt for at få B9 vitaminet Folinsyre som kun forefindes i friske grønne plantedele
[QUOTE=Eife;636808]MisMilo - Det er så lige et andet emne, men overvej grundigt det med at tage ham derud.
- Er det i sele, eller er indhegningen kattesikker?
- Vil han altid kunne komme derud? Altså er du parat til at gå tur med ham hver eneste dag, også når du har travlt? Eller kan han komme derud uden du er med?
Man skal passe rigtig meget på med at give katten noget, for så at tage det fra den igen, eller ikke gøre det ofte nok til at opfylde dens behovSå er det bedre bare at have en ren indekat, der ikke ved hvad den går glip af :)[/QUOTE]
Eife: Jamen det har du fuldstændig ret i
Lige nu går jeg hjemme, så jeg har pt. masser af tid til ham. Jeg skal højst sandsynligt gå hjemme et stykke tid endnu pga. en underlivslidelse, som jeg måske skal opereres for.
NÅ, det var et sidespring… Men det er en aflukket have vi har med højt hegn til alle sider - dog vil han ikke komme ud uden sele. Det tør jeg simpelthen ikke.
Desuden sælges de fra opdrætteren også kun som indekatte - evt. med adgang til en løbegård eller aflukket have
Der er ingen tvivl om, at børstning, børstning og atter børstning - især i fældeperioderne - er det bedste, men der ryger nu altså også noget grønt gennem systemet, som kan hjælpe til at få hårene ud den anden vej.
Mine spiser nu osse stuebambus for at få en hårbol op …Hvis de fornemmer de har noget de gerne vil ha’ op, så søger de ekstra meget mod stuebambussen, og når hårbollen så kommer, så er det næsten altid ledsaget af noget grønt fra planten.
Har da prøvet min exotic kastede noget op en dag, der lignede en lille pølse af hår …
Vi køber kattegræs i sådan nogle hvide plastikbakker, til at spire selv. Det er korn blandet med noget der nærmest ligner små brune flamingostumper (altså ikke jord) som på en eller anden måde holder lidt på vandet. I al fald spirer det hurtigt (plejer at lade det hele stå i blød et kvarters tid og så hælde overskydende vand på og lægge en klar plastikpose over inden det kommer hen i vores sol-vindue. Efter et par dage er det spiret. Jeg venter med at fjerne plastikposen til det er ca 5 cm højt. Når det er nået dertil holder det 1-2 uger men da det ikke koster ret meget kan man jo hele tiden ha’ en bakke under spiring hvis man har mange græs-glade katte.
Vi har prøvet med en stuebambus en gang, men den gik det slet ikke op for kattene at de sku spise, de rørte den ikke.
Indimellem har jeg hateg en håndfuld langt græs med ind og samlet i bunden med en elastik hvis jeg lige har glemt at så nyt græs. Det gnasker de også gladelig i. Og når Basil og Phumba er ude på en af gå-i-sele-turene spiser de osse græs. Vi har kun haft Adelie ude en gang indtil nu og Ozzy slet ikke, han er for lille til de seler vi har LOL og jeg synes omvendt osse det er lidt spild at købe en killingesele for det varer ikke længe før han sagtens kan passe en af de almindelige.
Vores katte kommer ud i sele når vejret er godt og jeg har tid. Det nyder de, men det virker ikke som om de savner det VOLDSOMT om vinteren eller i travle perioder. Det er lidt som at ta’ et barn med i tivoli tror jeg. En hyggelig stund men ikke noget man SKAL hver dag for ikke at dø af savn.
Hehe… han er lige igang med at lære kammen at kende Han synes bare det er sjovt at bide efter den og tage fat i den med poterne - han tager det som ren leg den lille røver
Så jeg har ikke rigtigt kunnet komme til at frisere ham ordentligt igennem endnu - meeen jeg skal nok få ham vænnet til den (håber jeg)
Det er ikke lykkedes mig at finde nogen dokumentation for at græs transporterer hår hverken den ene eller anden vej:-)
[QUOTE=•~ Rikke ~•;636766]Du kan sagtens begynde at give ham det nu
Jeg har købt nogle på ZooPlus, hvor der er en lille keramikskål med korn i, som man bare skal gøre våd og efter 4-5 dage er det et par cm højt
Men det er jo nok en rimelig dyr løsning i længden, det var kun fordi, jeg ville have skålene til vådfoder bagefter ;)[/QUOTE]
Spørg dog en landmand om du må købe en lille pose korn til det formål. Jeg er sikker på prisen er en helt anden så. 1 tønde korn koster 100-200kr eller i det lag.
Så skal du komme og se mine kattebakker en dag
Det fungerer vel ligesom de fibre, foderproducenterne tilføjer foderet for at lette transporten af afføring (og eftersom hårene ryger ned i /maven/tarmene, blandes de jo med mad og føres ud med afføringen - bortset fra de tilfælde, hvor mængden af hår er for stor på én gang)
Hehe…tjo, nu kender jeg så bare ikke lige en landmand…
Underligt ! …Her i byen har vi både Bilka og Føtex, og i Slagelse ligger der osse mig bekendt en Bilka …Men mine erfaringer er nu osse at bedste sted at købe stuebambus er i planteskoler. Vi har to beliggende lige omkring Toksvær, og de har altid begge stuebambus …Store og flotte, til omkring 25,- pr. stk.
Hvis jeg husker det, så skal jeg tage et billede af den næste hårbol som bliver kvitteret her - Der er faktisk ALTID noget grønt med, så jo, stuebambus virker sandelig effektiv til hårboller :-)…Og jeg giver Mette ret, jeg finder osse tit grønt i bakken
Og? - det beviser jo ikke andet end hår og strå er ufordøjelige …
Næhhh …Men fakta er, at mine katte søger planten, når de fornemmer en hårboll. Efter et grundig besøg hos planten, så går der sjældent mere en få øjeblikke før hårbollen kommer op, så der må altså være en virkning !
Tusinde tak for jeres hurtige svar allesammen
Nu ved jeg da, hvad jeg skal gå efter - så må det blive testet på Milo…hehe
Jeg bliver nødt til at løbe nu - men skriv ENDELIG videre - så vil jeg glæde mig til at læse flere gode råd, når jeg kommer hjem
Kh. Helle & Milo
Så er fakta også at mine katte er anderledes:-)
Her er et nydeligt aby eksemplar:
Til jer der gerne selv vil dyrke kattegræs så kommer der her lige et godt råd, der hjælper på spirehastigheden
Hele hvede eller havre kerner skylles grundigt med vand. Herefter sættes de i blød i en skål i et ½ døgn - i rigeligt med vand. Vandet hældes efterfølgende fra - brug en sigte - skyl igen grundigt med vand. Lad vandet dryppe af i en ½ times tid.
Så nu kernerne som du normalt gør
At man opbløder kernerne øger spireprocessen - og det hele kommer til at gro meget hurtigere
Knus Gitte