Hvornår kan man se det?

Ja,min kat har jo været en fræk dame og smuttede ud og hyggede sig med en eller anden kat-umiddelbart ligner det at den udkårne er alm huskat og tilsyneladende sort ligesom min. Men nu hvor killingerne er 5 dage gamle og fuldstændig ligner deres mor,med små afvigelser, kan det ændre sig? Altså kan faren i princippet være en eller anden slags racekat? Nu tænker jeg ikke at faren er rød eller andet vildt som en siameser eller noget,men kan han være f.eks norsk skovkat eller andet som så først viser sig når killingerne er større?

Jeg tror umiddelbart at farmand er en ligeså alm huskat som min,men tænker bare at der er spændende at vide om der i princippet kan dukke noget op i takt med at de vokser?

Pft

Jannie

1 Synes om

Far kan være alt…

Lad vær med at gæt racer for det betyder intet…
Jeg har haft hovsa killinger da min orientaler fandt den tykkeste mest lavbenet hankat… behøver jeg sige at han var meget lidt køn…

Da mine killinger var 6 uger blev hankatten efterlyst af nogle. De skrev i opslaget at hans mor en blå masket perser savnede ham…

Mine killinger er og blev kun huskatte og ligner intet andet… de ligner ikke orientalere eller perser… de ligner det de er huskatte

Og de var nemme at sælge ikke fordi de have en mor med tavle, men fordi de var steriliseret… jeg have dem kun til salg 1-2 timer og så havde hjemmet meldt sig

5 Synes om

Hej Line

Tak for dit svar :relaxed:

Nu det ikke fordi jeg som sådan vil gætte race, jeg er bare nysgerrig efter om det evt kan dukke op senere hen og det skal heller ikke bruges til en salgsannonce :hugs: jeg er bare mega nysgerrig efter at vide om de kan “skifte look” hen af vejen i takt med at de vokser :smile:

Den nemmeste måde for at “gætte til look” er at gå rundt i dit kvarter og prøv at finde den sigøjner som gjorde din søde mis drægtig.

Når du har fundet “synderen” så ville jeg følge ham hjem til hans ejere og bede dem om at være ansvarlige og få ham snittet, så der ikke kommer flere sigøjnerbørn; hvor kære og elskede dine end måtte være :slight_smile:

Sandsynligheden for at nogen har gående en fertil racehankat gående frit omkring vil jeg antage for relativ lav. Så mon ikke det er en flot husmis basse som har været der :slight_smile:

Om dine killinger er den ene eller anden blanding er i min bog ligegyldigt; det der tæller er at du tager dig så godt og ansvarfuldt af dem!

3 Synes om

Nemlig.

Og han er med stor sandsynlighed kulsort. Eventuelt er han grå (det hedder så “blå” i racekatteverdenen).

:rofl: sigøjnere er der mange af her,og de ligner hinanden så det bliver nok lidt svært​:rofl:

Jeg har som sagt ikke prøvet at ha killinger før,men jeg gør det så godt jeg kan :heart_eyes:

1 Synes om

… og hvis din Lulu har været en billig lille tøjte, kan killingerne for den sags skyld godt have hver deres far :grin:
Da jeg havde killinger for 10 år siden (i morgen - i morgen - i morgen :hopla:), var der i hvert fald 2 fædre til de 4 killinger … mor var langhåret og det var to af killingerne også og det kunne man se fra start af, de var mere pjuskede, end Bølle-Bjørn og Bambina (som jeg beholdt selv :hjerte:).
Mor var tortie og der kom 1 tortie (langhåret), 1 sort/hvid dreng (korthåret), 1 rød dreng (langhåret) og 1 rød/hvid pige (korthåret) … jeg har som sagt de to korthårede og genetikken siger, at de to ikke har samme far :grin:

2 Synes om

:rofl: ej hvor sjovt,ja hun har helt sikkert været en tøjte men hvor mange der var på hende ved jeg ikke, men det lige præcis det jeg synes der er spændende - altså ikke at hun er en tøjte, men hvem der er faren :relaxed: det bliver sjovt at se i takt med at de vokser :heart_eyes:

1 Synes om

Medmindre en af dem er en hunkat, så ved du reelt set ikke rigtig noget om faderen. Er der en hunkat, så ved du at han ikke er rød, og altså er sort (eller den fortyndede udgave af sort, der kaldes blå).

Så vidt jeg husker er din hunkat selv med hvidt, og da ingen af killingerne har ret meget hvidt på sig, er det ikke så sandsynligt at faderen også har haft hvidt (har katten 2 alleler (allal=udgave af et gen) for hvidplettethed, så får katten næsten altid mere hvidt, end hvis den hun har 1 allel). Så vi er tilbage ved at han nok er helt sort/blå.

Da ingen af killingerne er stribede (kaldes tabby), så er han nok heller ikke tabby, men stadig sort (evt. blå). I teorien kan der dog godt komme 3 solide killinger efter en tabby kat (tabby er dominant over solid, så en tabby kan “bære solid skjult”). Så møder du en sort hankat i nabolaget er det nok ham, der er far til dine små :smiley:

1 Synes om

Ved du noget jeg ikke ved ift de farver du har nævnt? For så vidt jeg kan se kan der da sagtens komme de fire farver og pels længde kombinationer ved den samme far? :slight_smile:

Nope, det var bare det jeg fik at vide dengang (kan ikke huske hvor …), at Bambina (og Garfield, den langhårede dreng) måtte have en rød far, at Bølle-Bjørn havde en sort far og at Frk. Flamme (tortien) kunne komme fra begge kombinationer?
Jeg ved ingenting …

1 Synes om

Hmm… det lyder meget genetisk det der :rofl:

Jeg har hele tiden troet at den eneste af de 3 som er helt sort(ligner den har grå ben) var en pige, men idag hælder jeg mere til at det faktisk er en dreng,så det ser umiddelbart ud til at det er 3 gutter jeg har fået,også på tide med lidt mandehørm her ( bor mig,min 3 piger,mormis og vuffer som er tæve) kunne være man skulle beholde en af dem :thinking:

Anyways,jeg synes bare det er sjovt at vide om de pludselig kan forandre sig og ligne noget helt andet end man troede fra start :relaxed: Jeg synes nemlig at den sorte ser mere og mere grå-agtig ud på bagbenene, men det så måske det man kalder for “blå”?

Nuttede er de uanset hvad og jeg får aldrig nok af at sidde og studere dem,det jo helt fantastisk :sunglasses:

Hehe, jeg er biolog med speciale i genetik :slight_smile: Og elsker at nørde kattefarver.
Nej, det er enten bare pga pelsens udvikling eller fordi den har lidt feberpels (ikke noget farligt, bare et udtryk), og de vil alle tre uanset hvad se sorte ud som voksne (med og uden hvidt) :slight_smile:

1 Synes om

Du kan jo vise Eva et billede af killinger og mormis og få dem far(ve)bedømt :wink:

Mormis står for at styre om en dreng er rød eller ej, så det er helt hende, der som tortie, har defineret at der kom en sort/hvid dreng og en rød dreng :slight_smile: Med en rød far, så kan en tortie hunkat både lave tortie og røde hunafkom, så det du i stedet ved om farmis er at han er rød (evt. creme) :slight_smile: Og enten er eller bærer langhår :slight_smile: Og hvis mormis er uden rød, ved du også at han er rød med hvidt :slight_smile:

1 Synes om

Så Bølle-Far (bagerst) her er ikke Bølle-Bjørns far? :hushed:

Screenshot_2018-02-12-21-28-48-1

Ikke hvis kuldet kun har 1 far, for så er han rød :slight_smile:

Det er der jo ingen der ved

1 Synes om