Hvornår Kastrerer/steriliserer I jeres killinger?

[QUOTE=Gugger;615263]Min dyrlæge nægtede - i starten - hårdnakket at gøre noget som helst før katten var 4 mdr. . . . senere tog vi en snak, og det viste sig jo, at det var pga af pillearbejdet, men han kunne jo godt se det groteske i det, da jeg spurgte ham om, om han også nægtede at neutralisere Fritter :uha:

I dag laver han det flotteste arbejde, og takker mig for at ruske op i ham :muhaha:[/QUOTE]

Sådan var vores dyrlæge…de nægtede og vi gik til en anden dyrlæge som ville men hvor hele kuldet fik infektioner i såret og vi måtte ud til vores dyrlæge som ellers nægtede at neutralisere så tidligt. De fik dem helet op igen.
Der sagde de så til os at fra nu af skulle de nok gøre det så tidligt når vi alligevel fik det gjort så tidligt.
Og vi har aldrig haft problemer siden med infektion i såret.
Vores er faring er også at de er meget hurtigere friske igen når de er så små.

Vi ville gerne have haft Mojo steriliseret da hun var 14 uger, men vores dyrlæge har sagt at de helst først gør det når hun vejer 2 kg. så nu venter vi bare på hun kommer op på de 2 kg. så vi kan få hende steriliseret.

mit upskuld blev neutraliseret da de var 14 uger, uden problemer, det var dog ikke “før salg” de bor nemlig stadig hjemme.

hos mig bliver man også snip snip inden man flytter. stoler ikke på folk over en dørtærskel hvad det der angår.
og få timr senere fiser de rundt som lopper og har det fint.
tænker det vel erfordi de har et så højt stofskifte og dermed hurtigere ha rdet ude af kroppen.

jeg neutraliserer mine killinger fra 9 uger til 12 uger - og har kun god erfaring med det. Har foretaget indgrebet på vores killinger i 10 år nu,og det er vel snart 40 kuld der er gået igennem det indgreb - jeg har ikke set nogen bivirkninger, som forskningen også foreskriver. Og idag med alle de byb’er er det jo kun en fordel, at sælge kastrater frem for lukkede stamtavler - som ikke redder en killing fra noget som helst - ej heller registreret avl. Det ville jo bare være, at sælge en kat til udlandet så ophæves det danske avlsforbud jo - så nemmere kan det jo ikke være.

Hilsen Heidi

PS idet vi har samme race, så skal du være hjertelig velkommen til at kontakte mig eller spørge her, hvis der er noget du kan være i tvivl om i forhold til racen…har da vis erfaring ;O)

PJAT med din dyr

Min dyrlæge vil kun neutralisere katte der vejer mindst 2 kg. Men det tror jeg så til gengæld hænger sammen med, at hun enten ikke har forstand på narkose og/eller smådyr generelt…men ved det selvfølgelig ikke. Men katte under 2 kg kan vel også blive syge og få brug for narkose. Så jeg forstår ikke helt 2 kilos princippet og er stadig ét stort spørgsmålstegn fordi hun svarer så undvigende a la, det er synd, de får længere ben pga hormoner, de vokser skævt forhold til racen generelt, det er bedst for hypofysen osv. Hun anbefaler at man venter til 5½-6 mdr. Men kører ellers sit 2 kg princip…:?

[QUOTE=Gugger;615263]Min dyrlæge nægtede - i starten - hårdnakket at gøre noget som helst før katten var 4 mdr. . . . senere tog vi en snak, og det viste sig jo, at det var pga af pillearbejdet, men han kunne jo godt se det groteske i det, da jeg spurgte ham om, om han også nægtede at neutralisere Fritter :uha:

I dag laver han det flotteste arbejde, og takker mig for at ruske op i ham :muhaha:[/QUOTE]
jeg har 4 klinikker i området af Kolding inden for en radius af 30 km, som idag foretaget TN på baggrund af mine krav - det tror jeg de er tilfredse med idag, for det har virkelig givet kunder i butikken. Og særlig den ene klinik, Dyrlægehuset i Kolding, har lært det via Margarethe Beck, som jeg fik i gang for 10 år siden - og hun er ærlig og fortæller gerne, at det er på baggrund af en vedholden birmaopdrætter ;O) det er da lidt sjovt

Heidi

Jeg ville personligt ikke turde bruge en dyrlæge der ikke kan lægge en meget lille killing i narkose og operere den. Uanset hvilken operation det gælder.
Jeg har engang haft en 3 ugers killing der skulle have opereret et øje. Nøj hvor var jeg glad for at min dyrlæge var rutineret når det gælder narkose og operation af babykillinger.:juhu:

Der er stor forskel på hvornår vi ellers kastrerer vores killinger - det afhænger af hvornår de skal flytte ud. Men normalt omkring v. 13-14 ugers alderen.

Jeg har fået mine tidligt kastreret i godt 15 år og min dyrlæge har virkelig kastrateret mange gennem disse år og problemer har vi ikke set når det gælder babykillingerne.

Dog bør man tænke på, at babykillinger har sværere ved at holde varmen end de voksne. Vores killinger kommer ned om morgenen i deres varme kattesenge, og lægges tilbage i dem bagefter og bliver sat varmt :tihi:
indtil jeg kommer og henter dem om eftermiddagen.
Hjemme sørger vi så for at de også har det rigtig varmt det første døgn og at de ikke kan hoppe op ( med risiko for at falde ned når de nu er svimle i starten) før de er helt ude af narkosen.

De er først rejseklare efter 14 dage sådan at vi er sikre på at de er kommet sig helt over det hele.

Teresa

Den dag man står med en killing på 1 kg, der skal akut opereres, har en dyrlæge a la ovenstående 0 erfaring med narkose til så små katte - og dermed skal de bikse med narkose på en måske kritisk syg kat. No way. Jeg ville simpelthen ikke ha’ tillid til en sådan dyrlæge - og slet ikke, hvis en dyrlæge bruger argumenter som “det er synd”. Øh … hvad er synd, at kastrere en kat?
Det er fair nok, hvis en dyrlæge siger, at de ikke ønsker at neutralisere i den alder - så finder man bare en anden. Men alle mulige undskyldninger, der ikke er fagligt belæg for, synes jeg de bør holde sig fra.

[QUOTE=Helene;615389]Min dyrlæge vil kun neutralisere katte der vejer mindst 2 kg. Men det tror jeg så til gengæld hænger sammen med, at hun enten ikke har forstand på narkose og/eller smådyr generelt…men ved det selvfølgelig ikke. Men katte under 2 kg kan vel også blive syge og få brug for narkose. Så jeg forstår ikke helt 2 kilos princippet og er stadig ét stort spørgsmålstegn fordi hun svarer så undvigende a la, det er synd, de får længere ben pga hormoner, de vokser skævt forhold til racen generelt, det er bedst for hypofysen osv. Hun anbefaler at man venter til 5½-6 mdr. Men kører ellers sit 2 kg princip…:?[/QUOTE] Sådan er det også med min dyrlæge. De anbefaler at man venter til 2 kg. De sagde, at de godt kunne inden, men så helst at man ventede til de vejede 2 kg. Fik dog ikke lige spurgt hvorfor. Hmm, må jeg nok hellere gøre her fredag hvor begge piger skal til sundhedstjek.

Som oftest er det, fordi bedøvelsen er nemmere at dosere, når killingerne vejer mere:)

Jeg har respekt for en dyrlæge, der ikke vil af etiske årsager - uanset at de er dyrlæger, så har de ret til den mening og det er trods alt bedre end at de ikke gider eller kan i min optik. Den dyrlæge, der har neutraliseret mine katte har netop det grundlag - selvom han er amerikaner og kender alt til alle undersøgelser, vi har diskuteret det :smiley: han gjorde det dog alligevel ved Rafiki så jeg ikke på nogen måde kunde komme i problemer med opdrætter af Sookie, så han kan godt :slight_smile:
Derudover tatoverer han rigtigt og ikke med sådan en tang, så jeg kan godt forstå ørerne skal have en vis størrelse. Det er et rigtig flot arbejde, han laver.
Men generelt synes jeg bare man skal få neutraliseret så tidligt som muligt.

Det værste jeg har været ude for var Gråsten dyrehospital, der ikke ville neutralisere mine hittekillinget før de vejede 2 kg eller var 6 måneder. Samme dag som de blev vaccineret første gang sad en birmaopdrætter og ventede på at få hendes kuld neutraliseret. Da jeg sagde det til dyrlægen, så sagde hun at der var stor forskel på huskattes og racekattes udvikling, så derfor var det sådan ved huskatte :dokdok:

[QUOTE=Nevadaisy;615618]Jeg har respekt for en dyrlæge, der ikke vil af etiske årsager - uanset at de er dyrlæger, så har de ret til den mening og det er trods alt bedre end at de ikke gider eller kan i min optik. Den dyrlæge, der har neutraliseret mine katte har netop det grundlag - selvom han er amerikaner og kender alt til alle undersøgelser, vi har diskuteret det :smiley: han gjorde det dog alligevel ved Rafiki så jeg ikke på nogen måde kunde komme i problemer med opdrætter af Sookie, så han kan godt :slight_smile:
Derudover tatoverer han rigtigt og ikke med sådan en tang, så jeg kan godt forstå ørerne skal have en vis størrelse. Det er et rigtig flot arbejde, han laver.
Men generelt synes jeg bare man skal få neutraliseret så tidligt som muligt.

Det værste jeg har været ude for var Gråsten dyrehospital, der ikke ville neutralisere mine hittekillinget før de vejede 2 kg eller var 6 måneder. Samme dag som de blev vaccineret første gang sad en birmaopdrætter og ventede på at få hendes kuld neutraliseret. Da jeg sagde det til dyrlægen, så sagde hun at der var stor forskel på huskattes og racekattes udvikling, så derfor var det sådan ved huskatte :dokdok:[/QUOTE]
øhhhhh…ja for Gråsten/Sønderborg udfører da Tn, og Karina Ryborg er eminemt til Tn af selv små katte - meget meget dygtig til narkoser og kan varmt anbefales.

Så det skal nu ikke skræmme nogle fra at bruge dem - eller bed om Karina, hun elsker katte

Heidi