Jeg har fået det gjort ved 12 ugers alderen. Men er nu begyndt at tvivle lidt på, om det er for tidligt. Dyrlægen mener 6 mdrs alderen er bedst. Men jeg er jo lidt bekymret for, om køberen nu får det gjort… Ja man kan lukke tavlen. Men der er så mange der avler uden tavle… Jeg har selv tænkt lidt på, at når killengen er 6 mdr, skal de sende en kopi til mig af regningen på neutraliseringen. Men den kan de jo også fuske med. Hvad gør I? Jeg har det bedst med selv at få det ordnet. Så alt er klaret på den lille killing. Så skal købere ikke have deres lille ny killing til dyrlægen det første år. Men jeg vil jo også det bedste for killingen…
Hvad er dyrlægens begrundelse for at 6 måneder er bedst? Jeg har nemlig til gode at høre andre begrundelser end at det er nemmere for dyrlægen når kattene er lidt større ![]()
Jeg har fået kastreret diverse hittekillinger når de nok ca. var de der 12 uger (alderen var jo lidt ukendt). Jeg regner med at mine europé killinger nok bliver kastreret ved ca. 14 ugers alderen, men lad os nu se hvordan det går.
Jeg ved at rigtig mange herinde får kastreret deres killinger ved 12-16 ugers alderen, og er rigtig glade for det, og generelt oplever at de små kommer sig hurtigere og nemmere over operationen end de ældre
(samme erfaring har jeg i øvrigt)
Det var nemli at det var nemmest når de var 6 mdr. For det var ikke altid at stenene var faldet ned ved 12 ugers alderen. Men som regel var de.
Jeg gør det som regel, når de er 12 uger.
Denne gang var de dog kun 11 uger - det gik helt fint ![]()
Hvorfor mener din dyrlæge 6 mdr er bedst?
Enig med Eva .
Vores er blevet når de er 14 uger det passer nemnelig også godt ind hvornår de bliver vaccineret og klar til at flyve fra reden.Efter vores mening .
Mine var 11 uger og et par dage, da de blev neutraliseret - bortset fra ham, der viste sig at være kryptorchid. Det gik meget nemt med dem alle og dyrlægen klagede heller ikke ![]()
Jeg gør det altid når de er 14 uger - de er så blevet vaccineret ved 12 uger og vaccinen har nået at sætte sig.
Jeg vil gerne have de er dækket af vaccinen inden de lægges i narkose og der snittes i dem. Hvordan vi end vender og drejer det, er en klinik et sted syge dyr kommer …
Vores killinger neutraliseres ved 10-14 ugers alderen, som det passer bedst med vaccinationer og tiden. Ingen problemer med det endnu - selvom dyrlægen synes, det er noget værre pillearbejde;)
Her er det også et sted mellem 10 og 14 uger de bliver fixet, og vi har aldrig haft problemer med det ![]()
INTET forlader vores hus til kæl, uden at være neutraliseret.
De killinger jeg har opdrættet og de killinger der bliver født i fremtiden, bliver neutraliseret når de er mellem 11 - 13 uger ![]()
Mine killinger har været mellem 11 og 16 uger ved neutraliseringen - det har været afhængig af hvad der lige passede ind i kalenderen hos mig, dyrlæge og købere …
Overvej at skifte dyrlæge til det…! Jeg har fuld forståelse for, at det kan være noget pillearbejde på nogle af killingerne, men det bør ikke være et problem. Det yngste vi har har fået kastreret er 5½ uge - han var i narkose hos øjendyrlægen i anden anledning, og vi blev enige om at nu han alligevel var i narkose, kunne vi lige så godt få det fixet med det samme. Se det var et pillearbejde, som jeg bestemt ikke ville overlade til hvem som helst - men for øjendyrlægen var det faktisk piece of cake!
Hvis din dyrlæge tøver, kan du jo overveje at bruge JYRAK aftalen i Horsens, hvis du er JYRAK medlem - der er i hvert fald ingen slinger i valsen, de gør det bare
Og pænt arbejde er det også!
VH
Susanne
Vores killinger, der er solgt til kæl, bliver kastreret når de er 12 uger.
Dyrlægen udtalte engang med et smil at “Ja, det er et pillearbejde, men det er et spørgsmål om rutine”
Jeg kastrerer når de er 12-14 uger.
Jeg besøgte min dyrlæge i dag og de havde selv lige fået en lille ragdoll killing. De havde valgt at kastrere ham så snart at de fik ham og det faktum at dyrlægerne gør det med deres egen kat i den alder, siger vist en del. Og det er endda en dyrlæge, hvor en stor del at deres arbejde er som landpraksis i en lille provinsby - og derfor traditionelt ikke en dyrlæge som ellers ville være så meget fremme i skoene.
Den dyrlæge jeg har fået arrangeret til at neutralisere mine fremtidige killinger, gør det, fra de er 11 uger.
[QUOTE=Lis Dahlstrøm;613158]Jeg gør det altid når de er 14 uger - de er så blevet vaccineret ved 12 uger og vaccinen har nået at sætte sig. QUOTE]
Ser ud til at vi vil vaccinere 8, 12 og 16 uger - og neutralisere ved 14 uger også - min dyrlæge siger også, at der helst skal gå 2 uger imellem… Så hvis det hele går som vi håber og de små nu endelig kommer til verden så vil det blive sådan vi gør.
Belært af andres opdrætteres erfaring i forhold tl, at sælge uneutaliserede kælekillinger med lukket tavle og med krav om at få forevist bevis for senere neutralisering, da mener jeg ikke det er vejen frem.
Tillid er bestemt godt - men for mig er tillid en svær ting set i forhold til en køber, som man jo reelt ikke kender. Man kan højest følge sin mavefornemmelse. Så alt andet lige føler jeg, at jeg hellere selv vil have kontrollen ved, at neutralisere inden salget. Så er jeg nemlig sikker på det bliver gjort. ![]()
Var jeg dig ville jeg stille krav til dyrlægen eller finde en anden dyrlæge, som har erfaring med pillearbejdet ![]()
Knus Gitte
Det er faktisk nemmere på de små, især pigerne - hvor der er intet fedtvæv. Kunne forestille mig små hanners tesktiker er som knappenålshoveder - men både briller og forstørrelsesglas er opfundet:-)
Men dyrlæger er også danskere - danskernes ordsprog: vi plejer …
Skal killingen flytte som 12 ugers bliver det gjort lige inden. Killingen skal selvfølglig være uden sår og fit for fight inden den drager hjemmefra 12 uger gammel. Sælges den efter 12 uger er princippet det samme.
Dyrlægen siger 6 mdr for så er det større legemsdele de skal håndtere. At operere inde i en lille 11ugers hunkilling er jo næsten at operere i blinde.
Min dyrlæge nægtede - i starten - hårdnakket at gøre noget som helst før katten var 4 mdr. . . . senere tog vi en snak, og det viste sig jo, at det var pga af pillearbejdet, men han kunne jo godt se det groteske i det, da jeg spurgte ham om, om han også nægtede at neutralisere Fritter ![]()
I dag laver han det flotteste arbejde, og takker mig for at ruske op i ham ![]()