Hvornår må en killing komme ud af huset?

Hejsa

Ved hvilken alder kan en killing komme ud? Synes jeg har hørt noget om at sted/lugtesansen udvikles lidt langsomt?

Og i øvrigt, den der vaccine parouvax (eller hvordan det staves :?) som man bruger til voksne katte, hvor gammel skal de være for at få den første gang?

Hvis killingen aboslut skal være ude /inde kat, så anbefaler jeg ihvertfald ikke den kommer ud før den som minimum har fået begge basisvacciner ( Kan gies fra 12 ugers alderen og skal gentages igen efter 4 uger) Herudover skal killingen være neutraliseret og øremærket. Mit bud er du holder den inde indtil foråret, og så kan du i starten tage den med ud på ture omkring huset i en sele.

Hvis du bor et sikket sted , forstået på den måde at den ikke er i fare for at blive kørt ned eller andre risikable ting :kryds:

Så skal den være over ½ år inden den kommer ud , og så være fortroligt med området , dvs du er med den ude i starten.

Nu er det en dum årstid at lære en killing at komme udenfor, medmindre der er kattelem som den forstår at bruge.

Det er nemlig vigtigt, at killingen har mulighed for hurtigt at kunne komme ind igen hvis der er noget den bliver bange for…altså åben dør.
I modsat fald risikeres der, at den løber væk i panik og derfor ikke kan finde tilbage.
En kat orienterer sig ved afsætning af duftspor, og det glemmer den såfremt den løber og er bange.

Den måde katten bedst lærer området at kende er på egen hånd…ikke noget med sele eller gå rundt med den, for det er katten mere opmærksom på, end at afsætte sin egen rute.
Den skal ha’ lov til at gå ud i sit eget tempo, så kan man holde øje med den og kalde den tilbage, såfremt den går for langt væk.

Hvornår er den så gammel nok?

Jo tidligere en killing lærer det, jo bedre er det.
En voksen kat kan gå totalt i panik hvis den aldrig har prøvet at være udenfor før.
(Derfor så mange indekatte forsvinder sporløst hvis de slipper ud ved et uheld).
En kat der har været inde for længe, udvikler ikke på samme måde fortrolighed med udeliv og har ikke lært at bruge de naturlige sanser for hvad de skal passe på og hvordan de skal orientere sig.

En kattemor introducerer killingerne til udelivet når der er 7-8 uger gamle, så følges de med hende og når de er 9-10 uger begynder de at færdes på egen hånd.

Men så kommer spørgsmålet om killingen i det hele taget bør kunne komme ud på egen hånd.
Og det mener jeg udelukkende afhænger af de omgivelser man bor i…om det er forsvarligt for katten selv, og om man generer andre mennesker med det.

Jeg er totalt for, at katte skal have udendørs adgang…men ikke helt frit for hver en pris.
Hvis jeg boede i en by/landsby eller tæt på stærkt trafikeret vej fik mine katte heller ikke lov at gå frit, men ville kun få udeadgang i indhegnet have.

[quote=Felis;294753]
Hvornår er den så gammel nok?

Jo tidligere en killing lærer det, jo bedre er det.

Jeg er totalt for, at katte skal have udendørs adgang…men ikke helt frit for hver en pris.
Hvis jeg boede i en by/landsby eller tæt på stærkt trafikeret vej fik mine katte heller ikke lov at gå frit, men ville kun få udeadgang i indhegnet have.[/quote]
[COLOR=red]Her er jeg meget enig…:)[/COLOR]

M.h.t. jo før jo bedre er jeg ikke enig. :slight_smile:

Jeg har altid haft fritløbende katte;
men de er ikke kommet ud, før de var 4½ til 5mdr.

Jeg ville holde katten inde til foråret.
En lille killing er altså meget lille;
også selvom det er maine cooner, som jeg har.

Tak for alle jeres svar…

Hun er 14 uger, og bor her med sin mor og to onkler.

Moderen og onklerne er ca 3 år gamle, og har været udenfor før. Men de er kun ude, når jeg lukker dem ud.
Jeg sætter altid døren på krog når de er ude, sådan at de kan komme ind hvis de har behov for det - derfor er de aldrig ude i ekstremt dårligt vejr.

Jeg tænkte bare på om ikke mor og onkler også laver duftspor udenfor som hun kan følge? Og hjælper hende hvis hun kom ud?

En killing skal ihverfald være dækket vaccinemæssigt FØR man lukker den ud. En omgang kattesyge kan blive døden. Den skal have de to basisvacciner som normalt gives ved 12 og 16 uger.

Er hun ikke vaccineret - så få det gjort nu - og så igen 3 til 4 uger senere - og vent ca. 14 dage så man ved vaccinen har “sat sig”.

Iøvrigt ville jeg helelr ikke lukke killingen ud før det bliver forår

[quote=Mona Jensen;294836][COLOR=red]Her er jeg meget enig…:)[/COLOR]

M.h.t. jo før jo bedre er jeg ikke enig. :slight_smile:

Jeg har altid haft fritløbende katte;
men de er ikke kommet ud, før de var 4½ til 5mdr.

Jeg ville holde katten inde til foråret.
En lille killing er altså meget lille;
også selvom det er maine cooner, som jeg har.[/quote]

Jeg mener det afhænger af hvor man bor, om det er forsvarligt at lukke dem ud.

Nu bor jeg jo helt specielt, langt ude på landet, så fritgående katte er en selvfølge her.
Jeg fik Ziggy da han var 6½ uge gammel, altså meget lille og da han var 7½ uge lukkede jeg døren op og så fik han lov til selv at gå udenfor mens jeg holdt øje med ham.
Da han var 8-9 uger gammel, gik han selv på besøg hos naboen der bor 250-300 meter væk, fordi han dengang var helt kulret med børn og kunne høre naboens børn der legede.
Første gang han gjorde det, blev jeg lidt nervøs fordi jeg ikke havde set han gik derover, men da jeg kaldte på ham, kom han spænende hjem igen med det samme.

I øvrigt var han vant til at rende ude der hvor han kom fra, helt fra han selv var i stand til at gå

Jeg har et par billeder.

På det første er en af de første dage han kom ud, det er taget den 26/6 og han er født 2/5, så knapt 8 uger gammel var han på billedet.

Det andet billede er taget 4 dage senere, hvor han vist troede han var en stoooor og farlig bissekat…

[quote=Felis;294919]Jeg mener det afhænger af hvor man bor, om det er forsvarligt at lukke dem ud.

Jeg har et par billeder.

På det første er en af de første dage han kom ud, det er taget den 26/6 og han er født 2/5, så knapt 8 uger gammel var han på billedet.

Det andet billede er taget 4 dage senere, hvor han vist troede han var en stoooor og farlig bissekat…[/quote]

Hvor er han en fin kat…:wehuu:
Hvorfor har du fået ham så lille?