Hvornår mishandles/misrygtes en kat

Synes folk er hurtige til at sige de har reddet en kat fra mishandling/misrygt. Men hvornår er det misrygt.

Her er eksempler jeg har set som som har kaldt misrygt/misrygtet som de har reddet:
F.eks hvis en kat er fritløbende er det så misrygt
Hvis den kun får brugsens billigste foder.
Hvis den ikke vaccineres men kun ser dyrlæge hvis den er kommer til skade.
Hvis det er ene kat.
Hvis det er en semilanghåret og ejer ikke passer pelsen eller hvis de klipper den ned.
Ejer gider ikke katten mere og lader den “passe sig selv”
Ejer truer med aflivning fordi den skal sælges.
Ejer sælger katten fertil
og kunne fortsætte.

Hvad vil I mene er en reddet kat og hvornår er den misrygtet.

[SIZE=5]
[/SIZE]

Uha, store spørgsmål.

En misrygtet kat (for mig) må være en kat der er omsorgssvigtet. Om folk skipper en vaccine eller fodre med et billigt mærke er hvad dét er, katten kan stadig får kærlighed og pasning. En kat der ikke bliver trimmet og pelsplejet efter foreskrifterne er, igen for mig, en misrygtet kat. ALT hvad der MOD kattens ve og vel som fx manglende loppekur selvom katten er angrebet, når ejerne ignorerer sygdomssymptomer og trækker dyrlægebesøg ud i det uendelige, vold begået mod katten, manglende interesse i katten og ligegyldighed som resulterer i adfærdsproblemer, katte der er overladt til sig selv og går i urin og afføring (det er der flere sager om hvert år i DK) osv. Det må være den slags jeg umiddelbart tænker på, når talen falder på misrygtede katte.

Jeg tænker IKKE på kattegrus fra Fakta, foder fra Lidl eller den slags. Det vigtigste for mig er kærligheden, omsorgen, interessen.

En reddet kat må være en hver killing der sælges/bortgives til dejlige blivende hjem hvor katten er i kærlig centrum og hvor den bliver passet og plejet efter alle kunstens regler med kattens interesser for øje.

Desværre ikke nogen selvfølge.

Så længe katten ikke lider fysisk eller psykisk nød, så er det i princippet ikke misrøgt.
Får den mad? Får den vand? Får den opfyldt sine fysiologiske behov? Er den rask?
Altså dvs. fodermærket er efter min mening ligegyldigt i dette perspektiv. Også om den er fritløbende eller indekat. Den skal bare ikke spæres inde i et bur f.eks. Og den skal selvfølgelig til dyrlæge hvis den BLIVER syg. En kat med knuder i pelsen, som der ikke gøres noget ved, vil jeg faktisk opfatte som misrøgt, for det er meget smertefuldt og kan have stor betydning for kattens bevægelsesfrihed. At den klippes ned - nej.
Det har som sådan intet at gøre med, hvad jeg finder godt eller fornuftigt. Der er bare en grænse for, hvad jeg ligesom vil blande mig i, fordi den fritløbende kat, der spiser Shnucki i princippet kan have et rigtig fint liv.

At man ‘redder’ en fertil kat, det er sådan mere forebyggende vil jeg sige. Katten er jo klart i risikozonen. Og det kan være betydeligt meget nemmere at ‘fange’ den der, end når den først er kommet i forkerte hænder.

Og det er aldrig synd for en kat at blive aflivet.

For mig misrøgtes en kat generelt, når den ikke trives og der ikke bliver handlet på det!

Knus Gitte

Men dog spild af liv, hvis der er andre muligheder.

Når katten lider psykisk og fysisk. Hvis den ikke får mad eller bliver plejet ordentligt. At den ikke får den omsorg den behøver. Hvis man ikke går til dyrlæge, når den er syg.
At man misser en vaccine er ikke dyrplageri. At den får billigt mad fra Aldi osv. er heller ikke dyrplageri.

Katten skal have den pleje og omsorg den behøver.

Her tror jeg at jeg vil på banen

Næ, misrøgt og mishandling er ord der slynges om sig med i en grad så det somme gange bringer mig på kvalme stadiet…

Især set i lyset af at jeg igennem de seneste år har haft min del af mis-og vanrøgt tæt på…

Mød Thorleif…

Hans tidligere ejer slukkede sine cigaretter PÅ ham… Det er mishandling

Mød Gudrun…

Hun fik sin kæbe sparket af led, og så måtte det gro sammen af sig selv (så hun idag er skæv i kæben)… Det er mishandling OG misrøgt.

Mød Solveig…

Hun blev smidt i en container i en lukket kasse, og vejede blot 1100 g. da hun blev reddet ud i det fri (hun overlevede ved at æde den anden kat der også var i kassen)… Det er mishandling…

Jeg kunne også vise billeder af Anton, en stor maine coon dreng der kun vejede omkring 5 kg. da han kom til mig, men som efter intensiv pleje og kærlig omsorg og mad NOK hurtigt kom op og veje 9 kg. (og han var endda stadigt for tynd)

Eller af Thyra, en lille smuk perserpige som endnu ikke var fyldt 3 da jeg tog hende ind, men ikke desto mindre var gravid med sit 6. kuld…

Dorte… Jeg får altid en stor klump i halsen, når jeg læser om nogle af dine kattes skæbner… Tak for at du tager dem ind!!!

Hvis nogen undrer sig… det er præcis DERFOR at jeg altid henviser folk, der leder efter en huskat, til Dorte… Hendes (omplacerings)katte har så rigeligt fortjent at komme ud i gode stabile hjem!

[quote=tzari;509444]Synes folk er hurtige til at sige de har reddet en kat fra mishandling/misrygt. Men hvornår er det misrygt.

Her er eksempler jeg har set som som har kaldt misrygt/misrygtet som de har reddet:

F.eks hvis en kat er fritløbende er det så misrygt
Nej, under ingen omstændigheder
Hvis den kun får brugsens billigste foder.
Nej, ikke hvis foderet opfylder kattens næringsbehov og ikke skader kattens helbred.
Hvis den ikke vaccineres men kun ser dyrlæge hvis den er kommer til skade.
Nej, det er ikke en betingelse, at en kat skal vaccineres
Hvis det er ene kat.
Nej, absolut ikke…nogen katte trives bedst alene
Hvis det er en semilanghåret og ejer ikke passer pelsen eller hvis de klipper den ned.
Ja, jeg kalder det misrøgt hvis en kat filtrer så den skal klippes
Ejer gider ikke katten mere og lader den “passe sig selv”
Ja
Ejer truer med aflivning fordi den skal sælges.
Nej,ikke hvis aflivning foregår efter forskrifterne i loven
Ejer sælger katten fertil
Nej, under ingen omstændigheder
.

[/quote]

Vanrøgt/misrøgt, det er når katten ikke passes i overensstemmelse med dens fysiske og psykiske behov.

At passe en kat ud fra dens fysiske og psykiske behov er bl.a.,
at sikre den får foder der er i overensstemmelse med dens naturlige behov,
at sørge for katten får hjælp hvis den er syg/tilskadekommet,
at dens pels vedligeholdes hvis det er en ødelagt og/eller fremavlet pels der ikke kan vedligeholde sig selv,
at dens miljø er i overensstemmelse med de krav katten fra naturen er udstyret med, og hvor den kan udleve sine naturlige instinkter.
o.s.v.

Mishandling er når der begås vold/overgreb mod en kats krop og/eller psyke.

I øvrigt synes jeg overskriften/præfixet er misvisende…at diskutere misrøgt er ikke et barskt emne, medmindre det var omkring en aktúel sag

Der er desværre gået lidt mode i at “redde” katte som i bund og grund ikke lider nød. Dette er en skam da det tager fokus væk fra de katte som faktisk lider.

Mød Lille My:
Hun blev fundet gående frit, med ørerne fyldt med mider, hendes øjne næsten total lukket af betændelse, hun havde lungebetændelse som det tog over 1/2 år at komme af med og en vægt på kun 2,1 kg. Hendes pels var i perfekt stand, ikke en eneste knude, hvilket tyder på at nogen har redt hende hver dag, men undladt at fodre hende, tage hende til dyrlæge osv.
Lille My vejer idag ca 4,5 kg er lidt i underkanten af hvad hun burde veje, hun er på dagligt øjensalve, hvilket hun skal have resten af hendes liv.
Det er vanrøgt i min verden og hun er en “redningskat”

Mød Gizmo :rip:
Gizmo blev kun 3 år før hans lunger var så ødelagte at jeg valgt at lægge ham til at sove.
Dagen efter jeg havde hentet Gizmo, drænet hans dr dyr ca 1 liter væske -what ud af hans lunger han var helt bogstaveligt ved at drukne. Gizmo havde desuden synligt hul i en kindtand samt en masse andre problemer.
Gizmo fik 2 gode år hos mig med dagligt medicin.
Det er vanrøgt / mishandling.

Mød Guffe :rip:
Guffe blev efterladt i en lejlighed, hvilket siger sig selv at han har sultet. Guffe havde mistet troen på mennesker, men vandt man hans tillid var han den kærligste kat jeg nogensinde har mødt. Guffe nåede kun at være hos mig i 3 år før hans fortid indhentet ham. Guffe blev 8 år.
Det er mishandling / vanrøgt.

[quote=alleos7;509643]Her tror jeg at jeg vil på banen

Næ, misrøgt og mishandling er ord der slynges om sig med i en grad så det somme gange bringer mig på kvalme stadiet…

Især set i lyset af at jeg igennem de seneste år har haft min del af mis-og vanrøgt tæt på…

Mød Thorleif…

Hans tidligere ejer slukkede sine cigaretter PÅ ham… Det er mishandling

Mød Gudrun…

Hun fik sin kæbe sparket af led, og så måtte det gro sammen af sig selv (så hun idag er skæv i kæben)… Det er mishandling OG misrøgt.

Mød Solveig…

Hun blev smidt i en container i en lukket kasse, og vejede blot 1100 g. da hun blev reddet ud i det fri (hun overlevede ved at æde den anden kat der også var i kassen)… Det er mishandling…

Jeg kunne også vise billeder af Anton, en stor maine coon dreng der kun vejede omkring 5 kg. da han kom til mig, men som efter intensiv pleje og kærlig omsorg og mad NOK hurtigt kom op og veje 9 kg. (og han var endda stadigt for tynd)

Eller af Thyra, en lille smuk perserpige som endnu ikke var fyldt 3 da jeg tog hende ind, men ikke desto mindre var gravid med sit 6. kuld…[/quote]

JA DISSE TRE TILFÆLDE GÅR DA FULDT IND UNDER KATEGORIERNE MISRØGT OG MISHANDLING… :frowning: TÆNK AT MAN KAN FINDE PÅ DET VED ET LEVENDE VÆSEN :ked:
MEN HVOR ER DET DOG SKØNT AT SE, AT DE HAR DET GODT IDAG OG BLIVER PASSET GODT PÅ :thumbup:

[quote=alleos7;509643]Hvis det er ene kat.
Nej, der findes katte som absolut ikke egner sig til at være sammen med andre katte, så for dem ville det nærme sig misrøgt at tvinge dem til det
[/quote]

[quote=Felis;509680]Hvis det er ene kat.
Nej, absolut ikke…nogen katte trives bedst alene[/quote]

Jeg er meget enige med jer alle. Men jeg vil lige gribe fat i den her, for det er i mine øjne ret afhængigt af hvilke katte vi taler om. Der er katte der helst skal være alenekatte, enig. Men. Orientalske katte kan udvikle en depression af at holdes som alenekatte, og i de tilfælde kan det måske læne sig op ad misrøgt? :gruble:

Ann, Jeg vil ikke begrænse oventstående til en gruppe af katte… Jeg tror at risikoen for at føle sig meget alene og dermed at få en depression er meget reel for alle katte uanset race. Igen, som så mange andre gange, kommer det an på det enkelte individ…
Jeg har pt en kat, som jeg ville mene det var en dødssynd, hvis hun skulle gå alene… og en anden, som helt sikkert ville kunne leve fint som enekat uden at mene at hendes behov blev negligeret… Og som du jo ved - har jeg ikke orientalske racer :slight_smile:

[quote=Ann K;509778]Ann, Jeg vil ikke begrænse oventstående til en gruppe af katte… Jeg tror at risikoen for at føle sig meget alene og dermed at få en depression er meget reel for alle katte uanset race. Igen, som så mange andre gange, kommer det an på det enkelte individ…
Jeg har pt en kat, som jeg ville mene det var en dødssynd, hvis hun skulle gå alene… og en anden, som helt sikkert ville kunne leve fint som enekat uden at mene at hendes behov blev negligeret… Og som du jo ved - har jeg ikke orientalske racer :)[/quote]
Jeg ved det - men du ved, det der er nærmest - og det man ved mest om, kommer først frem i tankerne. Desuden, så er det vist ret typisk for netop disse racer (jeg gætter på at det måske gælder flere af de korthårede sociale racer, også udenfor Kat. IV)

for nogle mennesker er det et barsk emne at diskutere misrygt derfor den overskrift men hvis det støder folk så ryk det da :slight_smile:

tusinde tak for alle jeres svar allerede kan se jeg er ret enig med jer så :rock::thumbup:

Jeg har haft fem misrøgte katte for nyligt

Malik og Milo, der blev smidt ud som affald
Happy som blev smidt ud som affald
Maggie, der blev smidt ud som affald
Nemo, der blev forsøgt aflivet med en stump genstand, hvorved man brækkede hans ryg tre.fire steder og herefter smidt ud som affald

Hvornår en kat mistrives og hvornår den misrøgtes afhænger af den enkelte kat.

Jeg har omplaceret elskede kæledyr, der ikke kunne med de andre katte herhjemme, og det er jeg til enhver tid klar til at gøre igen.

Nogle gange er redningsaktionerne præget af et vis hysteri…

Nicolas fx i min lade er fertil og går ude, fordi ejeren har fået to hunde, som jagter ham fra hans hjem. Han bevæger sig lige på grænsen… men det betyder så også, at han - nu hvor han er kommet herhen (klog kat) kastreres (nu kan jeg røre ham! Så nu kan jeg fange ham:-) Han gik IKKE i fælden:-)) og mærkes i mit navn - og så er hans ejer da velkommen til at dukke op her og skabe sig.

For som han går nu, har han mig bekendt ingen ejer, der ønsker ham. Han frøs og var sultet, da han dukkede op her. Jeg har forgæves forsøgt at snakke med ejeren. men denne viser sine hunde mere interesse end katten.

Thomas i laden tilgengæld - han søgte jeg efter en ejer på, men fandt ingen, fordi han havde TO hjem, det skarn. Så der dukkede ejeren op og sprugte hvorfor jeg havde kastreret deres kat… Jeg havde så heldigvis mit på det rene:-) Og de er rigtig glade for ham og siger, at de aldrig mere skal have en fertil kat.
Så Thomas var ikke i fare, han snød mig:-)

[quote=tzari;509444]Synes folk er hurtige til at sige de har reddet en kat fra mishandling/misrygt. Men hvornår er det misrygt.

Her er eksempler jeg har set som som har kaldt misrygt/misrygtet som de har reddet:
F.eks hvis en kat er fritløbende er det så misrygt Det kommer helt an på kattens psyke, det vil være mere misrygt at holde en udekat inde i mine øjne
Hvis den kun får brugsens billigste foder. Så vidt jeg ved overholder det minimumsstandaren for foder, det er jo godkendt, om end jeg fodre med noget andet
Hvis den ikke vaccineres men kun ser dyrlæge hvis den er kommer til skade. det kommer igen an på om katten er indekat og ikke omgås andre
Hvis det er ene kat. En skadet eller syg kat SKAL da til dyrlæge
Hvis det er en semilanghåret og ejer ikke passer pelsen eller hvis de klipper den ned. hellere trimmet ned end at lade katten gå med knuder i pelsen, så nej
Ejer gider ikke katten mere og lader den “passe sig selv” hvis den er staldkat så er den vel vant til at klare sig selv, det tangere ikke misrygt, men uvidenhed og dumhed i mine øjne
Ejer truer med aflivning fordi den skal sælges. det kalder jeg heller ikke misrygt, det er ynkeligt
Ejer sælger katten fertil hvis den sælges til anden opdrætter med kontrakt kan jeg ikke se det er misrygt
og kunne fortsætte.

Hvad vil I mene er en reddet kat og hvornår er den misrygtet.

[/quote]

det var så mine 50 øre

Som mange siger synes jeg også, at det “kommer lidt an på…”…

Fx. mine bedstemors staldkatte, som får rester, piller og lever 100% udenfor… De har det sku godt - hun holder øje med dem hver dag, er der en der har det skidt bliver den aflivet(kort proces) eller kommer en tur til dr. dyr… Det er ikke mishandling eller misrygt.

Havde hun til gengæld haft en opdrættet kat, som havde været vant til “det søde liv” med vådkost, varm seng om natten og nus flere timer om dagen og smidt den ud i stalden på den måde - SÅ havde jeg ment det var misrygt. Katten ville jo ikke have en CHANCE. De andre katte er “vokset op” sådan.

Jeg mener ikke man misrygter sin kat fordi man køber billigt foder, eller fordi man lader den løbe ude… Men misrygter den hvis man ikke tager konsekvenserne - fx at tage den til dyrlæge når den bliver syg/kørt ned osv…

Men det er en svært størrelse - for igen… Hvis du tager min bedstemors staldkatte, og tvinger dem ind i sengen - og giver dem et “sødt og nemt” liv, så tror jeg alligevel de altid vil savne “det udenfor”… De er konger og dronninger, som vil kæmpe for deres “land”, selvom de vil dø af det…