Hvornår skal killinger have normal foder og hvad?

Hej
Jeg har 4 killinger på 12 dage, hvornår skal de have noget andet end mælk fra mor.
hvad skal de have, tænker det må være noget blødt, de har vel ikke tænder i nu.
hilsen
mette

Når de er 3-5uger, er de ofte motiverede for at spise fast føde, da de ikke får helt nok næring fra modermælken mere, hvad man starter dem op på varierer. De skal jo lære at tygge i stedet for at sutte (jo, de har meget små syleskarpe tænder i den alder!), derfor bruger jeg gerne råt hakket oksekød (nogle gange rørt op med lidt pasteuriseret æggeblomme) de første dage, derefter får de diverse killingefoder og råt kød. Mit ene kuld nægtede at spise killingefoder af nogen art - de valgte at gå direkte fra modermælken tiæ voksentørfoder - de trivedes fortrinligt på det!

I naturen ville moderen præsentere killingerne for friskfangede mus og fugle. Så det er de genetisk programmerede til at tygge i fra 4-5 ugers alderen. Det nærmeste vi kan komme, er daggamle kyllinger.

Men vi stiller alt muligt frem til killingerne: killingekiks, vådmad, creme fraiche. Så kan de selv vælge. Vi skal bare have killingerne i gang med et eller andet, så der ikke er så meget tryk på moderen.

vh

Andreas

jeg byder dem også alt muligt fra ca. 4 ugers alderen, og putter typisk lidt i munden på dem så de finder ud af hvad det er for noget. diverse pate varianter af vådmad, kogt kylling eller kogt laks ( ok - dampet) alt gerne ved stuetemp så det ikke er for koldt eller evt lunet lidt - pas på mikroovnen varmer ikke jævnt så rør rundt.
killinge og voksen tørkost af god kvali står fremme til fri afbenyttelse.
Fra omkring 3 uger stiller jeg en bakke med IKKE klumpende grus ind til dem. en med meget lav kant - faktisk tit bare et ildfast fad jeg har som ikke er ret højt.
De smager tit på gruset, men 7-9-13 har jeg ikke haft nogle med grus forstoppelse endnu

Jeg husker svagt noget med, da jeg havde killinger for 15 år at vi gav dem lun leverpostej (er det stadig en god ide, når de er 3-4 uger gamle)

Vores fik også daggamle kyllinger fra den alder. I starten kastede de mest med dem, men gradvis tyggede de lidt - det var herligt at se

Vi gav også oksekød og vådmad i creme fraiche

I samme alder begyndte jeg at klikkertræne dem. Cirka to klik tager det kun at lære en killing en adfærd stabilt i den alder - det var helt vildt at opleve :ok: De fleste bor hos os, og derfor træner vi stadig med dem og de kan stadig de ting som de lærte den gang via så få klik.