Flere tråde herinde har understreget at kattebid skal tages alvorligt.
Engang imellem “dukker de op” i hukommelsen, når jeg giver specielt min ene birma en nusse-tur og hun beslutter sig for, at det er så dejligt, at jeg skal smages på.
Man har selvfølgelig altid et split-sekund kunne se tryk-mærker efter tænderne i huden, men jeg har aldrig været i tvivl om, hvorvidt jeg har skulle reagere på det eller ej: der har tydeligvis ikke været nogen form for “brud” på hudens overflade.
…Indtil i dag altså!
Hjørnetænderne skulle lige luftes under en nussetur og det blev de i min underarm.
Det plejer egentlig ikke at gøre ondt, når de kærlighedsbidder, og der var heller ikke noget nævneværdigt ubehag ved dette bid … men øjensynligt er der for forstå gang kommet et brud på hudoverfladen.
Det er ekstremt overfladisk - hvis jeg gjorde forsøget med at fortografere det, ville det umuligt kunne ses.
Det ligner, hvis man har haft lidt tør hud og huden det sted er begyndt at skalle af.
Der var ingen blod, så jeg har umiddelbart ingen grund til at tro, at det skulle være gået dybere end som så.
Jeg vaskede det straks under rindende vand, skyllede så med sæbe, “afsprittede” og puttede noget “mod-sår-infektionscreme” på.
Ingen af delene sveg hvilket bekræftede mig i, at det er så overfladisk som det kan blive.
Lige nu er det lidt irriteret, men jeg er rimelig sikker på, at det er fordi jeg gik rimelig overboard med rense-processen.
I al fald: Det fik mig til at tænke på… hvilke bid er det, man skal henvende sig til lægen med?
Hvornår bør biddet behandles medicinsk?
- Er det når biddet resulterer i at der bliver adgang til “blodbanen”?
- Er det ligeså snart at tanden punkterer huden, uanset hvor overfladisk det måtte være?
Altså … hvornår skal man tage kattebid alvorligt? :?
For mig virker det totalt overkill at henvende mig med noget, der virker så ekstremt overfladisk … men hvad siger I, der har mere erfaring med kattebid?