Hvornår skal man tage et kattebid alvorligt?

Flere tråde herinde har understreget at kattebid skal tages alvorligt.

Engang imellem “dukker de op” i hukommelsen, når jeg giver specielt min ene birma en nusse-tur og hun beslutter sig for, at det er dejligt, at jeg skal smages på.

Man har selvfølgelig altid et split-sekund kunne se tryk-mærker efter tænderne i huden, men jeg har aldrig været i tvivl om, hvorvidt jeg har skulle reagere på det eller ej: der har tydeligvis ikke været nogen form for “brud” på hudens overflade.

…Indtil i dag altså!
Hjørnetænderne skulle lige luftes under en nussetur og det blev de i min underarm.
Det plejer egentlig ikke at gøre ondt, når de kærlighedsbidder, og der var heller ikke noget nævneværdigt ubehag ved dette bid … men øjensynligt er der for forstå gang kommet et brud på hudoverfladen.

Det er ekstremt overfladisk - hvis jeg gjorde forsøget med at fortografere det, ville det umuligt kunne ses.
Det ligner, hvis man har haft lidt tør hud og huden det sted er begyndt at skalle af.
Der var ingen blod, så jeg har umiddelbart ingen grund til at tro, at det skulle være gået dybere end som så.
Jeg vaskede det straks under rindende vand, skyllede så med sæbe, “afsprittede” og puttede noget “mod-sår-infektionscreme” på.

Ingen af delene sveg hvilket bekræftede mig i, at det er så overfladisk som det kan blive.

Lige nu er det lidt irriteret, men jeg er rimelig sikker på, at det er fordi jeg gik rimelig overboard med rense-processen.

I al fald: Det fik mig til at tænke på… hvilke bid er det, man skal henvende sig til lægen med?

Hvornår bør biddet behandles medicinsk?

• Er det når biddet resulterer i at der bliver adgang til “blodbanen”?
  • Er det ligeså snart at tanden punkterer huden, uanset hvor overfladisk det måtte være?

Altså … hvornår skal man tage kattebid alvorligt? :?

For mig virker det totalt overkill at henvende mig med noget, der virker så ekstremt overfladisk … men hvad siger I, der har mere erfaring med kattebid?

Selvfølgelig gør det ikke noget at være opmærksom, men jeg vil personligt mene, der skal langt mere til end det, du har været ude for. Jeg var selv afsted med et bid fra Fanny, da jeg forhindrede hende i at slå Sander ihjel, fordi han havde knurret af hendes nyfødte babyer. Det sad i fingeren og var sket med en voldsom kraft, så jeg turde ikke andet. Jeg har hørt mange historier om bakterier, der går i f.eks. fingerled og folk, der har fået amputeret led af den årsag.

Jeg har også fået lidt for voldsomme kærlighedsbid/markeringsbid gennem tiderne, som jeg dårligt har renset og hvor der ikke er sket noget som helst af den grund :slight_smile: Men hold øje med det.

Jeg har i årenes løb fået to regulære kattebid og min mand ét. Det gør sindssygt ondt at blive bidt - begge gang var i hånden, den ene lige under tommelfingeren og den anden i lillefingeren - og jeg var ikke i tvivl om, at det krævede lægelig hjælp. Små kærlighedsbid eller legebid, som lige akkurat går gennem huden, regner jeg ikke for egentlige bid, og de får ingen anden behandling end en skyller. :slight_smile:

Det lyder fornuftigt - jeg vil nøjes med at holde øje. :slight_smile:
Det er netop de kedelige historier med amputerede fingre og lignende, der for én til at tænke sig om ekstra gang … jeg har nu alligevel god brug af min højre hånd!

Pt. svier det fortsat lidt, men det kan overfladiske rifter jo også gøre, når de ellers er blevet tæppebombarderet med diverse skidt og kanel fra medicinskabet… :tihi:

Dengang vi havde Kludetæppet skete det jævnligt, at hun lige var nødt til at give et lille kærligt kærlighedsbid… Sådan ville hun nok beskrive det - jeg ville kalde det et ordentligt nap, der ofte resulterede i en solid ridse i huden på et par cms længde :wink:

Jeg har aldrig søgt læge for disse ridser, kun renset dem og så ellers holdt øje med om der evt kom “noget”… hvilket der aldrig gjorde :slight_smile:

Et reelt kattebid, hvor det er et dybt punkturmarkering eller huden er flænset/flænget op, det vil jeg altid søge læge for… men de der små ridser er lidt for ubetydelige til at jeg vil spilde min egen eller en læges tid med dem. med mindre altså at de skulle gå hen og se besynderlige ud…

Jeg har fået ét regulært bid (dybt i pegefingeren) Da jeg var omkring 17 /18 år. Det foregik ved vet, da en kat skulle bedøves til snitning. Den gang var der ikke samme fokus og måske endda viden omkring det.
Vet hældte øjeblikkelig en pokkers masse decinficerende i bidet og der skete ikke mere, heldigvis :slight_smile:

De små overfladiske bid jeg har fået som en del af leg og kærlighed igennem årene, har jeg sprittet godt. Det har til dato været nok :slight_smile:
Men som sagt, hold godt øje med det :slight_smile:

Fantastisk med så hurtig assistance på KG. Tak! :slight_smile:

Vi var jo Dragen, han kærligheds bider også.men som de andre skriver renser jeg det også og holde øje med det.
Da jeg var omkring de 9 år. Blev jeg bidt af kat på min rideskole. Hun hang fast i min hånd bidende bare så slemme at de snart var gået igennem hånden. Jeg kom til lægen og gik det.renset det og stivkrampe og måtte tag hjem med min forældre. Det ende med at blev hentede af ambulancen om natten. Jeg har på den hårde måde lært at katte bid kan være farlige. .Og at man skal bruge sin sunde menneske forstand. Små rifter kan man selv rense og holde øje med :wink:

:gruble: Der er åbenbart forskel på, HVEM der spørger herinde. For da jeg blev bidt sidst, var jeg ved at blive “spist”, fordi jeg blot ville holde øje med sårene :gruble:

nu er der også en verden til forskel på de to situationer. I den givende situation her er der tale om yderst overfladiske mærker som knap kan ses hvorimod i dit tilfælde var der tale om reelle bidemærker med punktur-visning på huden.

Nemlig ja…
Dybe bid skal tages alvorligt… en overfladisk skramme kan man nøjes med at holde øje med.

Nu var mit ret overfladisk, hvilket jeg også skrev :wink:

De bid som giver problemer får du typisk af en rigtig bange kat eller en rigtig arrig kat.
De få gange hvor jeg er blevet bidt alvorligt har jeg aldrig været i tvivl og betændelsestilstanden ses lynhurtigt. Området hæver i løbet af få timer og det bliver varmt og det gør ondt.

Småskrammer kommer sig oftest af sig selv.

Det billdee du viste havde var der helt tydleigt to grime punkturer… det er dem, der er allerfarligst fordi såret lukker sig onkring hullet og der derved er størst risiko for infektion…
En overfladisk ridse, der oveni købet renses hurtigt, udgør ikke samme risiko…
Hvilket du også fik at vide dengang…