Hypersoignering - forslag modtages gerne

Chili hypersoignerer sin mave og har gjort det nu i nogen tid. Dyrlægen har været og er inde over, men vi har ikke fundet årsagen/løsningen. Er der nogen, der har erfaring med den slags, der evt. kan komme med nogle bud på, hvad det kan være?

The story so far: Da jeg opdagede den bare plet, var min første tanke, at det enten var stress eller urinvejslidelse. Begge dele har Chili notorisk døjet med. Det er imidlertid begyndt på et tidspunkt, hvor vi har haft fred og ro uden nogen form for omvæltninger eller uro. Så stress var ikke oplagt.

Hun kom til dyrlæge til sit årlige tjek, og her blev hun testet for urinvejslidelse. For en gangs skyld var der ingenting, hverken bakteriel eller idiopatisk. Vi så det derefter an lidt for at se, om hun ville holde op af sig selv.

Det gjorde hun ikke, og så blev hun screenet for allergi - det, man nu kan teste for, og det er jo langt fra alt. Der var ingenting at finde (jeg er meget taknemmelig for, at hun ikke er allergisk over for husstøvmider :besvimer:). Samme dag, som hun fik taget blodprøve, fik hun også en kløestillende indsprøjtning.

Den hjalp i en periode, hvor jeg kunne se, der begyndte at komme lidt hårvækst på maven igen. Men nu er effekten åbenbart aftaget, for jeg kan se, pletten igen så små begynder at miste det nye dunlag. Så det er altså ikke bare en dårlig vane, der kunne brydes med en pause.

Så hvad kan vi være ude i her? Foderallergi? Vi har jo skiftet foder, da hun havde høje blodværdier. Siden har hun fået Virbac og Hill’s c/d urinary stress reduced calorie, i den seneste tid kun Hill’s. Og det har virket. Hun har tabt sig, hun har ikke længere idiopatisk cystitis, og hendes blodværdier er langt bedre.

Men det er jo alt sammen lige meget, hvis hun får andre bivirkninger af det. Er der mon nogen, der kan sige noget om, hvorvidt nogle af indholdsstofferne i c/d kunne give mistanke om allergi eller overfølsomhed? Der er fx L-tryptophan i som en del af det, der skal modvirke stress (som jeg har forstået det), men jeg aner ikke, hvad det egentlig er, eller om det kan være allergifremkaldende.

Andre erfaringer med hypersoignering, der har skyldtes noget helt andet? Og som vi har overset?

1 Synes om

Det eneste der virkede på Balloo, der også hypersoignerede, var medrol. Han fik daglig dosis på en halv tablet i 2-3 måneder, herefter 1/4 tablet i ca 2 måneder og derefter kunne han nøjes med 1/4 tablet ca hver anden dag. Det tog os 6-8 måneder at komme helt i bund med kløen, men han fik sin fine, bløde pels tilbage og stoppede kløen på denne måde. Hver gang han havde tendenser til at begynde igen, startede jeg ham op på 1/4 medrol dagligt i max 1 uge. Og det hjalp. Han endte med at være meget sjældent med kløe og klarede sig super godt på medrolen. Dr dyr var super tilfreds med ham og havde ingen problemer med at give ham den dosis over en længere periode.
Foder havde ingen effekt her, men der var det heller ikke allergi, men stress af en slags, der fik ham til at hypersoignere.

1 Synes om

Tak, Marianne. Chili er jo en noget nervøst anlagt kat, så det kan godt være, at det er stressbetinget, selv om der ikke umiddelbart er nogen identificerbare stressudløsere.

Dyrlægen har været inde på, at katte tåler binyrebarkhormon rigtig godt, så man netop godt kan risikere at behandle med det i længere tid. Hvis der ikke kan påvises andre grunde til problemet.

Blev Balloo tyk af det? Jeg kender nemlig en anden kat, der havde idiopatisk kløe, og som løbende blev behandlet med medrol. Den blev meget stor på grund af en voldsomt forøget appetit. Det har jeg nu ikke observeret hos Chili i perioden efter, at hun fik kløestillende.

Der var ikke tegn på stress hos Balloo, så han var svær at blive klog på. Men det kan være små ting, som vi ikke selv registrerer. Og specielt når Chili nu kan være lidt sensitiv, skal der måske ikke meget til og slet ikke noget du lægger mærke til. Balloo holdt sin vægt, men blev lidt rundere at se på. Han spiste og drak fuldstændig som normalt og hans blodprøver holdt sig fine. Ind imellem fik han lidt løs mave, men det var også det. Han legede og trivedes godt både med gode gamle Gucci og også med Ease, så alt i alt var der ikke noget at sætte en finger på. Og ja, kattene tåler fint medrol også langvarrigt.

1 Synes om

Hvordan har hendes blodsukker det? Sigga hypersoignerer mere, når hendes blodsukker er højt. Men Chili var frikendt igen for mistanke om sukkersyge, ikke?

1 Synes om

Jo, det blev hun nemlig. Ved sidste dyrlægekontrol - hvor hun var begyndt at hypersoignere - var hendes blodsukker tilbage i normalområdet. Også langtidsmålingen.

Tryptofan er såmænd bare en aminosyre - den findes i fx. modermælk. Det har betydning for dannelsen af melatonin (som giver god søvn) og serotonin (som giver velvære). Det er et godt valgt tilskud i foder til katte med tendens til idiopatisk cystitis, og jeg tvivler på det kan være allergiudløsende.
VH
Susanne

2 Synes om

Jah, vi har jo Mille som er fødevare allergiker. I hendes tilfælde handler det om fisk og skaldyr.
Hun slikker simpelthen pelsen af, hvis hun får den mindste smule, og det gælder også fiskeolie.
Derudover har hun også loppeallergi.

Vi har prøvet med binyrebarkhormon, som virker i 14 dage. Og Atopica Vet, som virker udmærket, men hun var mærkbart ked af det, og ville ikke komme til os, når vi kaldte, ledte febrilsk efter gemmesteder osv.
Så det stoppede vi med.
Det går godt nu, fordi det er lykkedes at holde hende helt væk fra det hun ikke tåler + at hun får det loppemiddel der hedder Bravecto, det dækker i 12 uger.
Jeg ved, at der også er nogle katte, som ikke tåler kylling.

Ved jo så ikke om du kan bruge det til noget, men det er hvad jeg kan bidrage med.

1 Synes om

Tak, Susanne - det var egentlig også det, jeg kunne læse mig til forskellige steder, men rart at få det bekræftet af en kilde, jeg stoler på :slight_smile: Og hvad stress angår er jeg sikker på, at det er godt for hende. Som sagt var hun fri for blærebetændelse ved sidste tjek, og selv om jeg ikke ved, om det er foderets fortjeneste, er det i hvert fald et godt tegn.

Det var faktisk en anden ingrediens, jeg lagde mærke til i c/d-foderet. Skaldyr. Det er så godt nok hydrolysat, så det burde vel mindste risikoen for, at det giver allergi.

Jeg er bare så ked af at tage hende af det her foder, når nu det ser ud til at virke på alle andre parametre. Men jeg kan selvfølgelig blive nødt til det - om ikke andet så for at finde ud af, om det overhovedet er det.

Jeg må jo nok have fat i dyrlægen igen og høre, hvad han siger.

Hvis hun ikke kan tåle foderet, så vil det måske være muligt at give hende de ekstra ting i det som tilskud?

Mange piller kan jo knuses og lige røres i noget lækkert, og jeg husker ikke, at Chili skulle være svær at få til at spise?

Mja - både og. Hun spiser hvad som helst i tørfoder. Vådfoder er hun mere skeptisk over for. Til gengæld er hun ikke svær at håndtere i forhold til at give piller eller flydende. Så på den måde kunne det godt lade sig gøre.

Foderet har bare den fordel, at det er all-in-one - dvs. hun har også tabt sig og har fået normale blodværdier igen, siden hun begyndte på det. Det er bare så ærgerligt, når man har fundet noget, der tilsyneladende virker på alle ønskede parametre, hvis hun så ikke kan tåle det :s:

Men selvfølgelig er jeg nødt til at ændre på det, hvis det faktisk er det, hun ikke kan tåle. Og måske også i første omgang for simpelthen at finde ud af, om det er det, hun ikke kan tåle.

Forresten Ingrid. Jeg prøvede colostrum til kattene over flere år - både pga Balloos kløe men også pga den roste effekt ved fx tandkød. Det hjalp ikke på tandkødet hos nogen af dem og heller ikke på stakkels Balloo kløe. Til gengæld hjalp Kalm ham rigtig godt. Kan ikke huske hvad emner der er i den gele - men det er bare endnu et tip.

1 Synes om

Jeg kan se, der også er L-tryptofan i Kalm - og mælkepeptider, som der også er i c/d-foderet. Så det kunne da helt klart være en mulig erstatning, hvis foderet skal skiftes til noget, der ikke indeholder det.

Ingrid, kan det være en reaktion på at du har været under pres på det seneste…?
VH
Susanne

Det har jeg faktisk ikke overvejet, men det kan jo nok ikke udelukkes. Rent tidsmæssigt kan det måske godt passe med, at det begyndte, da det også begyndte at blive rigtig slemt for mig. Selv om jeg synes, at jeg gør, som jeg plejer over for dem, kan man jo ikke vide, hvad de fornemmer. Eller om jeg nu faktisk gør, som jeg plejer. De kan jo nok mærke, hvis overskuddet skrumper ind til ingenting.

Lige nu kan det være lige så god en forklaring som alt muligt andet, og den skal i hvert fald med i de samlede overvejelser over, hvad der skal ske.

Langt mere end de lige giver udtryk for :wink:
VH
Susanne

1 Synes om

Jeg kan da huske at du skrev Chili var begyndt at tisse uautoriserede steder ret kort tid efter du var kommet hjem. Så umiddelbart passer tidsprofilen på det.

Ingrid, har du nogen sinde prøvet at klikkertræne hende? Den adfærdsterapeut jeg havde til at hjælpe mig med Bastian brugte det bla. til stressede katte. Hun sagde at det var enormt godt for dem at få brugt deres hoveder til noget “andet” når de stressede.

Det havde jo en helt fantastisk effekt på Bastian

1 Synes om

Ja, lige netop det passer med, at hun kan have været stresset over krykkerne, og at jeg opførte mig anderledes og ikke ville have hende liggende på yndlingsstedet på min højre hofte :slight_smile: Jeg tror, Susanne mente noget længere tilbage, hvilket hun jo har helt ret i, og hypersoigneringen begyndte også engang sidste år, uden jeg helt kan sætte en finger på hvornår.

Mht. at tisse ved siden af har jeg bagefter tænkt, at det måske også kan være en effekt af, at medrolen var holdt op med at virke igen, så hun (også) er blevet stresset af generne fra maven. Det er ikke nemt at foretage sådan en udredning med så mange ubekendte :slight_smile:

Ja, det har jeg prøvet. Det kan hun simpelthen ikke koncentrere sig om. Måske igen et tegn på, at hun er nervøs af natur. Men hun er med, når jeg træner Asani. Så kaster jeg også nogle bidder til hendel. Som hun i øvrigt forsøger at fange i luften - hvilket også lykkes engang imellem. Det er vel også en slags træning :slight_smile: Men det er så vidt, som vi kan drive det til med hende.

1 Synes om

Der er bare nogen af dem der har mere flair end andre for klikkertræning. Orientalerne herhjemme har koncentration som en regnorm :see_no_evil:

1 Synes om

Hvis du orker :slight_smile: - så er her Tony Buffingtons fremragende artikel om idiopatisk cystitis. Det hander om alt andet end blæren :slight_smile: Men “alt andet end blæren” kommer til udtryk gennem blæren. http://veterinarynews.dvm360.com/feline-interstitial-cystitis-it-s-not-about-bladder

og du får lige et citat til at tygge lidt på:)
“When you see these cats in the clinic, have you ever thought about asking the client what her stress level is like? Anecdotally, I’ve found that an abnormally large number of my clients with FIC cats are also going through a fair amount of stress themselves. Sometimes, asking clients to focus their efforts on identifying and reducing their cat’s stress raises their awareness of their own stress levels as well. Then they’re prompted to do something about that, resulting in better quality of life for both cat and client. Happy cat, happier client. Which is what it’s all about, right?”

Jeg ville ikke blive overrasket, hvis der er direkte sammenhæng mellem dig og kattens tyndt behårede maveskind :wink:
VH
Susanne