Hypersoignering - hvad gør man?

Hej med jer,
Min hunkat Sputnik hypersoignerer sig, hvilket har resulteret i et bart stykke hud fra midt på maven til lysken og indersiden af benene. Hun er også lige begyndt på haleroden.
Jeg har haft hende til dyrlæge (det årlige tjek) og dyrlægen er enig med mig i at det er den korrekte “diagnose”.
Grunden til hendes stressede tilstand, tror jeg er, at hele den vej jeg bor ud til blev gravet op sidste år og der kørte i månedsvis store maskiner rundt lige uden for vinduerne med meget larm til følge.
Dette har dog været overstået i månedsvis, men hun bliver ved. Jeg har forsøgt med Feliway i stikkontakterne og givet RC Calm, men lige meget hjælper det.
Hvis nogen har andre ideer7forslag til, hvad jeg kan prøve for at få katten til at holde op med at slikke pelsen af, vil jeg blive meget taknemmelig.

Jeg vil foreslå noget kløestillende, da den nye pels kløer, når den vokser ud (lidt ligesom skægstubbe).

Hypersoignering på maven kan også skyldes smerter - f.eks blærebetændelse, så urintjek mm. kan måske også være en idé :slight_smile:

Jeg har en kat, som slikker pelsen af, hvis hun får fisk eller skaldyr at spise.
Så det kan også være noget fødevareallergi/intolerance, som hun har.

Så få evt dyrlægen til at give hende en prednison kur. Så kan du se om det er stress eller noget der klør. Hjælper kuren, så er det sandsynligvis kløe.
Og gå så videre derfra, feks. med udelukkelses metoden.
God bedring med hende:)

Hvis det er stress-relateret kan klikkertræning være vejen frem til at fjerne det.

Den adfærdsterapeut som hjalp mig med Bastian og Frederik i sin tid, havde selv en kat derhjemme som havde slikket sig helt hårløs på mavsen, det forsvandt over længere tid da hun gik igang med at klikkertræne sine katte.

Tak for jeres svar. Der er helt sikkert noget at tænke over. I første omgang vil jeg prøve med klikkertræning og så har jeg fået lavet bach’s dråber til hende af min katte-sitter, som er ret enig med mig i at der er tale om OCD-agtige symptomer. Kryds fingre for at dråberne og klik
virker.

Balloo hypersoignerer. Det begyndte i 2013. Vi var igennem diverse undersøgelser og testede ham bla for foder allergi. Det var dog ikke allergi, men en stress reaktion. Det der virker hos os, når han begynder at plukke sig, er Medrol og så får han mere eller mindre konstant Anxi Calm med rigtig god effekt. Vi havde en virkelig lang periode, hvor han fik Medrol dagligt - over ½ år - før han endelig begyndte at få pelsen tilbage og sårene forsvandt (han havde ikke sår hele tiden men ofte). Jeg trappede virkelig langsomt ud og i dag kan jeg tage det i opløbet netop med Medrol.

Hvad er medrol? Sigga slikker også maven helt nøgen i perioder, så er lidt nysgerrig:-)

Har nu googlet det, og det er ikke en mulighed hos os pga. siggas diabetes.

Jeg ville prøve med Bach’s blomsterdråber. Michelle Garnier kan lave en blanding, som er tilpasset Sigga.

Nu går jeg ud fra katten er grundigt tjekket for lopper.

Men det du beskriver der, kan en kat nemlig også gøre hvis den er allergisk over for lopper.