Hypersoignering

Hej

Min hankat på 4,5 år hypersoignerer sig- primært på maven og lår i sådan en grad at pelsen er væk og der kommer sår.
Vi har haft ham i 2,5 år og adopterede ham sammen med en hunkat. Hunkatten måtte vi gå af med da hun ikke havde det godt med ham og efterfølgende startede slikkeriet.

Vi har haft ham ved 5 forskellige dyrelæger indenfor det sidste år og han har ingen allerigier, blodprøver og alt ser fint ud.
Har været ved speciel læge i hudsygdomme og ingenting fundet her heller - ingen parasitter, lopper eller andet.

Ved sidste dyrelæge besøg konstaterede de hofteledsdysplasi som han nu er opereret for, for knap 4 uger siden. Han har lige fået kraven af og allerede efter 3 timer var der slikket hul på maven igen(han er stadig på smertestillende medicin):disappointed_relieved:

Vi var sikre på han led et afsavn til hunkatten og fik derfor en killing i sommers, som nu er 6 måneder. De stor trives sammen, putter, vasker og leger, så et super match.

Er der nogle der har erfaringer med om slikkeriet kan skyldes smerter og forsvinder efter operationen?
Eller er det psykisk og hvad kan jeg gøre/prøve?

Alle tips modtages med kyshånd

2 Synes om

Hvad laver du med din kat, og hvad har den af ting den kan aktivere sig selv med?

Han kommer ud, når han vil- dog er han ikke ude længe, har ikke det store behov hverken om sommeren eller vinteren.han har et hav af legetøj, som vi bruger flere gange dagligt sammen også, træner med godbidder- kan pote, high five, sidde, aport. Kradse træer inde og ude. Huler og kurve i massevis.
Har prøvet foderaktivering af forskellige slags, men med en "ny"killing der skal have foder til rådighed hele tiden er dette dog svært. Han virker gladere og mindre opmærksomheds krævende efter han har fået en ven. Men slikkeriet fortsætter😥

1 Synes om

Prøv at distrahere ham, så snart du ser han slikker, fx med en drillepind med en fjer på

Det prøver jeg, men han er meget insisterede og om natten og når jeg er på arbejde er det bare umuligt. Så snart man ikke kigger er han igang igen.

Jeg ved godt, du skriver, han ikke har allergi, men det er ikke muligt at teste for alle former for allergi. Hvis det er en foderallergi, kan du kun finde ud af det ved at prøve dig frem. Og så gælder det nok i første omgang om at finde noget foder uden kylling. Hvilket er svært, der er kylling i næsten alt foder. Det er ofte kylling, de bliver allergiske over for. Det kan selvfølgelig være noget andet end kylling, og det er derfor, man kun kan finde ud af det ved at prøve sig frem.

Så kan du lede efter monoproteinfoder. Det betyder foder, hvor der kun er en form for protein, fx lam eller and (and kan være okay, selv om det er fjerkræ lige som kylling). Zooplus har lidt (vær opmærksom på, at linket også viser hundefoder, som selvfølgelig ikke duer til kat):

https://www.zooplus.dk/search/results?q=monoprotein

Du kan også prøve allergifoder. Jeg har haft en kat, der havde samme problem, og hun fik det bedre, da hun kom på Virbacs allergifoder. Virbac har 2 slags. Det ene er baseret på fisk. Det andet på insekter. Du kan købe det på Virbacs side på nettet, hvis din dyrlæge ikke har det (jeg kan se, de ikke har insektvarianten lige nu):

Katten må ikke få andet end det nye foder i 8 uger. Så lang tid skal der gå, før du kan se, om det virker.

Og tro mig - jeg forstår din frustration! Det var virkelig svært at holde ud, både for katten og mig, mens det var værst :s:

6 Synes om

Ham har været på allergi foder i 4 måneder inden vi fik killingen som dyrelægen anbefalede, men hjalp ikke.
Lige dette mærke er dog ikke afprøvet.

Jeg tror desværre mest det er psykisk efterhånden
Men ja det er virkelig frustrerende :disappointed_relieved:

1 Synes om

I kunne stadig prøve et monoproteinfoder, hvor I er helt sikre på, det kun indeholder fx lam eller kanin, som katten sikkert ikke er vant til at få. Det kan næppe skade at gøre forsøget.

Jeg går ud fra, han er tjekket for urinvejslidelser, når han har været så meget ved dyrlæge? Forhøjet stofskifte kan i øvrigt også forårsage hypersoignering, men jeg ved ikke, hvor sandsynligt det er. Måske er han tjekket for det også?

3 Synes om

Fra en lidt anden vinkel - og I er jo selv inde på at det kan være psykisk betinget: Hunkatten trivedes ikke med ham, men hvordan trivedes han med hende…?

4 Synes om

Han havde det umiddelbart rigtig godt med hende, men hun gad ham ikke i samme omfang. Mens de var sammen var der ingenting med ham, men slikkeriet startede 1-2 måneder efter hun var væk.
Killingen har vi haft i ca 3 måneder nu og de har det så godt og gør alt sammen. Så måske han bare skal have tid?

1 Synes om

Ja det er da et forsøg værd. Men ja han er tjekket for alt tænkeligt og der skulle ikke være noget fysisk galt- udover hofteledsdysplasi som nu skulle være fikset ved operationen.

2 Synes om

Havde ikke lige opfattet, at der allerede var en anden kat inde i ligningen - for det var faktisk netop i de baner mine tanker gik… :wink:

2 Synes om

I har testet for allergier forårsaget af parasitter, foder etc. af forsk. slags af. Hvilke test har hudlægen helt præcist foretaget… er der taget hudbiopsi fx, dyrkning, eller kun blodprøver? Er det mon Lene Boysen han har været hos?

Hvad er det for et allergifoder han har været på i 4 måneder? Jeg ved som Galath også skriver at blodprøver for foderallergi ikke kan bruge til så meget.

Stedet hvor han slikker sig bar er et klassisk sted for smertepåvirkning, og når I nu fandt ud af at han havde hoftledsdysplasi så er det jo meget oplagt at det i hvert fald kan have startet det. Du skriver godt nok han er på smertestillende, men hvilke smertestillende? Det er min erfaring at ved stærke smerter er metacam/loxicam 1X i døgnet ikke nok til at at holde dem smertedækket over et døgn. Så måske du kunne spørge dyrlægen til om I i en periode kunne prøve noget stærkere smertestillende end de to nævnte (hvis det er det han får) for at se om det gav en effekt. Jeg har haft en gigtkat, på hans seneste dage var daglig metacam ikke nok til at tage hans smerter. Jeg har også haft en kat med spondylose, han var heller ikke ordentlig smertedækket på metacam. Spondylose er det langt fra alle dyrlæger der er i stand til at ses på et røntgenbillede. Når han nu har haft hofteledsdysplasi, så kunne det godt tænkes at han måske har fået belastest sine led/skelet uhensigtsmæssigt. Når du nu skriver at han er igang igen allerede 3 timer efter kraven er væk så kunne det godt være smerter stadigvæk.

Smerter i det område kan også komme fra nyrerne og urinvejene. Du skriver godt nok at der er taget blodprøver, der kan man tjekke om der er noget nyresygdom som ses i blodprøverne. Men er nyrerne også tjekket på røntgen? Tror ikke at røntgen nødvendigvis vil give det bedste billede af om de er som de skal være, der kunne det godt tænkes at der skulle en scanning til. Har I i tjekket hans urin for krystaldannelse?

… også er der risikoen for at det er psykisk/stress betinget adfærd. Adfærden kan være opstået pga. smerter fra hofteledsdysplasien også fortsætter den som en form for tvangshandling efterfølgende. Det kan også være pga ændringen i hans rutine idet hunkatten er flyttet. En del katte er meget sensitive overfor ændringer i deres rutiner og håndterer det enormt dårligt, også bruger de overgrooming som en form for overspringshandling fordi det giver dem ro. Alt hvad der er af ændringer i deres dagligdag i huset eller andre udefrakommende faktorer kan i princippet udløse sådan en adfærd.

Nedenstående er sakset fra en artikel fra Zoetis og giver eksempler på ting i hjemmet, ændringer i rutinerne som kan forårsage overgrooming

Personligt ville jeg nok starte med at teste smerte teorien af hvis dyrlægen er med det, for det ville være oplagt, og det er forholdsvis nemt at finde ud af

7 Synes om

Der er tjekket nyre og urinveje, dyrkning af urin. Han er blevet scannet 2gange, taget pels biopsier (hvor de hiver hår ud med rod) alle værdier på blodprøver ser fine ud.
Dyrelægeregninger/undersøgelser for + 30000,-

Har får specific food allergen management, som er på hydrolyseret laks.
Han får onisor 6mg 2 tabletter og vi startede op som forsøg for at se om det ville hjælpe ham da smerter var mistænkt. Han har også kort fået pregabalin bonqat 50mg.
Han blev mere aktiv og hoppede mere op på ting (slikkeriet hjalp det ikke på) Efterfølgende fik vi ham scannet igen og fandt hofteledsdysplasi. Efter operationen fik han ekstra smertestillende i 4 dage (kan ikke huske navnet) og er forsat på onisor.

Vi har haft ham på binyrebarkhormon og det hjalp. Men det er noget rigtig skidt og han tog på (hvilket heller ikke hjælper ang belastningen af led)
Det vi prøver nu er cortavance 0,584 mg/ml spray for at se om han kan lade det være.
Vi har prøvet feliway, kalm, canosan, cotivet, EFA- prescription. Ja you name it😓

3 Synes om

Jeg har en kat som er hyper allergisk overfor fisk, skaldyr og fiskeolie. Bare den mindste smule fiskeolie, får hende til at slikke pelsen af.
Her er eneste akutte hjælp også binyrebarkhormon, men som du selv skriver, er det noget skidt.
Så hun får kun mad helt uden nogen form for fisk, gælder også hydrolyseret fisk.
Hver gang jeg køber mad til hende, er jeg nødt til at gennemlæse ingrediens listen, for der laves af og til om i den og kommes fiskeolie i.
Og så må jeg på jagt efter en ny slags mad til hende.
Køber altid monoprotein, som regel kylling, for det tåler hun fint.

Held og lykke med det.

3 Synes om

Du skriver han kun fik pregabalin i kort tid. Stoppede I pga. bivirkninger? Som jeg tolker det du skriver gjorde pregabalinen at han blev mere aktiv, er det korrekt forstået? Så skriver du så at det ikke stoppede slikkeriet da han var på pregabalin, fik han det en 1 el. 2X om dagen? Jeg tænker bare ift. det med smerter om de ekstra smerteforanstaltninger har været af for kort varighed og om dosis har været høj nok. Pregabalinen skal så vidt jeg er orienteret gives 2X om dagen fordi det har en hurtig halveringstid, dvs. den effektive koncentration i blodet forsvinder hurtigt fordi det nedbrydes.

Jeg kan ikke helt lure om det foder han har fået i 4 måneder er det samme som han får nu?
Uanset hvad så er indholdet i det foder han har fået i 4 måneder ikke triggeren - for så skulle det være stoppet. Hvis det foder ikke var laksefoderet, hvad var det så for et?

Blodprøver der evt. undersøger for foderallergi kan man ikke stole på. Der er så megen dyrlægevidenskabelig litteratur som har påvist at den bedste måde at udrede foderallergi på er via eliminationsfodring. Hvis ikke det virker med det første foder man prøver, så må man prøve med det næste.

Der er også studier der har vist at selvom foder er hydrolyseret ifølge producenten, så er der det ikke alle producenter der rent faktisk har tjekket om proteinet i foderet er klippet så meget i stykker som de påstår. Hvis ikke proteinet er klippet i stykker som påstået, så kan det stadigvæk fremprovokere en reaktion hos immunforsvaret. Så hvis han kun har fået hydrolyseret laksefoder indtil videre så kunne det være at han ikke kan tåle det lakseprotein uanset hvad, også skal I over på et andet hydrolyseret foder med en anden slags protein. Det at han reagerer godt på binyrebarkhormon kunne godt tyde på en immunmedieret effekt, og det kan sagtens være foderrelateret, men ja det er ikke godt i længden for dem. I kunne overveje at prøve Virbacs foder lavet på insektprotein. Det er en type protein han ikke burde have mødt før, så det burde kunne bruges til at finde ud af om det er foderrelateret. Hvis ikke det stopper det kunne man prøve en anden monoprotein af som han ikke har mødt før (zooplus har flere fodertyper med monoprotein), og hvis det heller ikke hjælper efter 8 uger, så er der meget der tyder på at det kan være en psykisk reaktion.

2 Synes om

Uha ja det er noget rodet også fordi det har stået på i et års tid nu og er et langt forløb hvor rigtig meget er afprøvet.

Han var på onisor 6mg da han blev mere rørelig inden operationen. Han er stadig på onisor her 3 uger efter operationen.

Han var vant til et foder som vi har kørt med siden vi fik ham fra tidligere ejer, i ca 5måneder(kan ikke huske navnet, men noget urinary) ingen problemer. Hans pøller lugtende dog virkelig meget og vi skiftede til select gold sensitive digestion indoor. Dette kører vi med ca 1,5 år- ingen problemer, heller ikke lugt.

Går af med hunkatten, 1-2 månder efter starter slikkeriet (stadig samme foder, sensitive digestion).

Efter et par dyrelæger, bliver vi anbefalet allergikost (specific allergen manegment) og hopper over på det.
Han får det i 4 måneders tid, uden effekt.

Vi starter binyrebarkhormon, det virker(er på det i ca 3måneder, specific kost stadig). Trapper ud af binyrebarkhormon 14 dage efter killingen er ankommet (vi kan nu ikke holde ham fra killingefoderet fra royal canin som opdrætter anbefalede til killingen) så her stopper han på specific kosten også.

Efter 1 måned uden binyrebarkhormon kommer problemet igen

Jeg tror jeg vil prøve monoprotein af og se om det har effekt, da han har haft noget med afføring før(havde jeg faktisk helt glemt) så det kunne jo måske godt tyde på noget allergi /fordøjelse👍
Men kan en killing på 6 måneder også være på det? Har prøvet med foder automat, men de laver alt sammen inkl. Spisning så det fungerer ikke.:sweat_smile:

Tusind tak for at i tager jer tid til at svare🙏

2 Synes om

I princippet kan det være hans hoftledsdysplasi der måske bliver så slem at han begynder at slikke sig på det angivne tidspunkt, det kan også være fraflytningen af hunkatten - det er ikke til at sige.

Den første kost har ikke virket, for så ville I have set en effekt efter 4 måneder - så enten kan han ikke tåle laks på trods af hydrolysering eller også er det ikke foderrelateret.

Ift. killingens ankomst samtidig med udtrapning af binyrebarkhormon og tilstedeværelsen af noget helt andet foder. Det er skidt ift. at vide hvad der gør hvad. Hvis det er foderrelateret så er I fremadrettet nødt til at sørge for han kun spiser eliminationskosten og intet andet. Jeg vil tro at killingen er dækket ind hvis den også spiser det, men man kan jo få chipmadskåle så skålen kun åbner for den rigtige kat - det kunne være en løsning hvis de er chippede.

Og ja, som du er inde på så kan foderallergi også vise sig i form af dårlig mave. Kan du huske hvad han fik at spise der? For nogen katte kan også få dårlig mave af fx. for højt protein indhold uden at de har foderallergi af den grund :slight_smile:

3 Synes om

Kan desværre ikke huske hvilket mærke, men er temmelig sikker på at det var noget urinary af en art(kylling højst sandsynligt) Og da der ikke var problemer skiftede vi.

Han blev scannet lige i starten, hvor at billederne viste meget lidt fremskredet hofteledsdysplasi, men her mente man ikke det var af nogen betydning eller gav anledning til smerter.

1 år efter scannet igen og her var det meget mere fremskredent og det var tydeligt da dyrlægen strakte benet at det gjorde ondt. Men han havde også taget 800-900g på (pga af foder/binyrebarkhormon) og fået en killing der gerne ville lege med ham så mere aktiv.

Han vejer nu 7,5 så har tabt sig 600g🙏
Jeg har købt en med chiplæser, men når killingen “aktiverer/åbner” den, så sidder de bare sammen og spiser.

Jeg prøver at kontakte dyrelæge igen på mandag og hører hvad hun har af forslag. Foder kan man trods altid give et skud og ser at flere nævner det i tråden​:slightly_smiling_face::pray:
Psykisk er jo det man frygter for det er ikke lige så nemt at behandle, men tror sagtens der kan være noget der også. Massere af dyrelægebesøg har ihvertfald også stresset ham, så der er jo sket rigtig meget :sweat:

3 Synes om

I har godt nok været meget igenem - og gjort, hvad I kunne på alle måder.

Nu ved jeg jo ikke, hvor i landet du bor, men skulle det være på Fyn et sted, har jeg noget monoproteinfoder, du kan få i første omgang. Der er flere forskellige slags, så hvis det ene ikke virker, kan du prøve det andet. Jeg har det bare til at stå og aner ikke, hvad jeg skal stille op med det, for min lille allergikat er her desværre ikke mere. Det er købt i sommer, så det er ikke for gammelt.

6 Synes om