Hysteriske "kattefolk"

Ak jeg har også prøvet at sælge en killing for mange år siden, dengang FIP var et fy ord…
Killingen blev solgt direkte på en udstilling, flyttede til køber samme dag.
Jeg blev ringet op 1-1½ uge efter med en besked om, at den ikke ville spise eller drikke.
Jeg bad køber om at tage den til dyrlæge, kunne slet ikke forstå den ikke allerede havde været det, eller at jeg i det mindste var blevet underrettet.
Blev ringet op igen samme aften, at hun nu havde været til dyrlægen, og katten havde FIP.
Hun havde fået katten med tilbage, hvor jeg bad hende om at indlægge katten, jeg skulle nok betale.
Vi blev begge enige om, at lade handlen gå tilbage, jeg betalte det fulde beløb tilbage, kørte på dyrhospitalet og betalte regningen, kørte direkte til Knud Stensborg (Dyrlægen) og fik taget røngtenbillede, blodprøve og væskeudtagning, og katten havde FIP.
Katten blev aflivet for ikke at lide mere.

Et par dage efter begyndte telefonen at ringe fra flere opdrættere der fortalte mig hvordan man så ned på mig, idet jeg havde solgt en syg kat.
Og selv idag er der ikke mange der kender til den historie.
Køber havde nemlig gjort sig den ulejlighed, at ringe rundt for at købe en ny, med disse ord, jeg har lige haft købt en killing hos bla bla bla og den døde af FIP og bla bla bla.

Selvom jeg handlede korekt, altså, rådede til at få katten undersøgt af dyrlæge, betalte dyrlæge, hospitalophold, den fulde pris tilbage var det ikke straf nok.

Idag er det ikke nogen skam at en killing dør af FIP, idag er det end ikke et fy ord eller et tabu emne.

Snue/snot eller hvad det kaldes har jeg ikke problemer med, faktisk skal vi helt tilbage til de første år i mit opdræt, hvor jeg i to kuld på samme tid havde øjnbetændelse. Jeg ofrede en killing i aflivning for at få den obdukseret, så rette behandling kunne gives, det viste sig ikke at være noget som helst, men derimod et par maskiner /luftrensere jeg havde i huset, de gav simpelthen kattene træk i øjnene, da de sugede luft ind, rensede den og blæste rent luft ud. Sådanne to havde jeg stående på gulvet, og de gjorde kattene snottet.
Jeg smed maskinerne ud, og med dem røg problemet.

Siden da, jeg ikke haft snotnæser eller rendeøjne på mine katte.

Til gengæld har jeg haft coli bakterie en gang splatmave der sagde spar to til det hele.
Jeg havde importeret en killing hjem fra Holland, som to dage efter hjemkomst blev undersøgt af egen dyrlæge pga. blod i afføring og tynd mave.
Prøver blev taget og det viste sig at være en coli bakterie.

Netop Susanne har også været en god hjælp hos mig, hun er en ener til at forklare på gammeldav’s dansk så selv jeg kan forstå det [smilie=hate-tunz.gif]
Jeg tror faktisk, - vi alle mere eller mindre har oplevet katteverden fra den grimme side.
Jeg var faktisk af den mening at med åbenthed kunne alt klares, men med tiden har jeg ændret denne holdning, til ikke at sige mere end nødvendigt er for åben skærm, af skad bliver man klog.

[bigloony] [bigloony]
Hey Morn Alle, sidder lige med morgen kaffen på arbejdet og kigger i forumet.
Hmm, tænkte jeg da jeg så tråden, igen, igen.
Ja, alle katterrier har på et eller flere tidspunkter i deres opdræts liv, virus udbrud i deres katterier.
Og ja, hmmm ærlighed er en god ting, men jeg vil nok hellere dele min ærlighed med mine killinge købere samt de opdrættere jeg har en eller ander form for samarbejde med, el. sælger kat til.
Jeg tror måske, at de få opdrættere, der har avlskat fra mig, første gang de køber kat får et chok, over informationerne omkring den kat(linje) de er ved at købe… men sjovt nok har jeg mange opdrættere der kommer igen, og igen. Til ofte at jeg siger stop. Så enten overlever de chokket el. så finder de deres avlskat et andet og sygdomsfrit/fri for alle arvelige def. et andet sted. For det er jo ikke kun, viruser som vi som opdrættere skal forholde os til, vi skal hele tiden forholde os til de katte/linjer vi har inde og arbejde med, og shit det tager tid, at lære dem at kende på godt og ondt.
Og hvor bliver jeg træt at høre nogle opdrætter der udtaler :at der på min linjer ikke er nogen problemer -brækkesig -brækkesig -brækkesig -brækkesig Tja så vil jeg gerne have 10 af dem.
Den anden del af at være opdrætter er altså også at vi , sidder med lige så mange følelser for en kat/drømme/håb, og så bare lige må lukke dem/afive dem, pga. uforventet sygdom, arvelige def. el. lign jeg tror ikke mange kan forstille sig hvor hårdt/ og hvor forbandt svært det kan være. Før man prøver det.

Samt hvor forbandet det kan være når der ex. står 10 i kø for et afkom fra lige denne kat ex. igen fordi den har haft en god show karriere… jeg skal love for at der opstår rygter…
Og så er det her der opstår rygter… mange -ked -ked. Og så sidder man med alle følelserne og skal høre på ofte en omgang lort.
Så ud over at man måske skal sige farvel til en elsket kat, så skal man også forsvare sig/sin kat høre hvordan nogen sviner sin kat/opdræt… og måske/ofter fortæller urigtige ting.

Jeg syntes desværre at der op mange forums tegnes et unyanceret billed af opdrætterne, ofte betegnes opdrættere som penge griske, kyniske, ligeglade, snydere osv. De hårdeste fordommelse vil jeg så sige kommer fra andre opdrættere, kan man pisse lidt på en opdrætter… så kan det være man bliver lidt mere… eller næmmere kan sælge sine egne killinger. El. hvad ved jeg. Men det er en barsk verden, nok mere end ikke opdrætter/ og nye opdrættere kan forstille sig.

Jeg har den personlige overbevisning, at folk i offentlig forums ikke, kan forholde sig til at man fortæller om sin problemer i katterriet, og om de virusser/defekter. Ikke det er fordi de er dumme, onde, el. lign. Men som ex. ny og man høre at katteri x… har haft de og de problemer vælger man at købe sin kat andre steder hvor de (siger/ikke endnu har haft problemer)
Fordi man tror man selv kan slippe fri på den måde, og med tiden får man langsomt et andet billed af katte opdrætsverden. Og en stærre forståelse. Jeg har også som ny panikker over et katterri, og droppet at købe en kat fordi jeg syntes at det var for uoverskuelige med alle de oplysninger jeg fik…jeg blev klogere og bliver det stadig.
Og jeg oplever, en anden kontakt og forståelse, når man/jeg får rum tid til personligt at fortælle om de erfaringer jeg har gjort mig i mit katteri/med mine katte. End hvis jeg skriver det på en liset/forum.

Og hvorfor så det, tja jeg har oplevet for meget set og hørt for meget.
For det er ikke kun opdrættere som kan være røvhuller over for hinanden.
Det kan en kælekat køberer også være, ofte i sammenhæng, med at de hevt. har fortrudt.

Så tillid, kan være mange ting, men efter mange år i katte verden, har jeg bestemt også fået min knubs, slag. Så ja jeg deler gerne den viden jeg har, men mine problemer deler jeg med dem som det har relevans for. Sorry men min holdning, erfaring.
Nå må hellere ind og arbejde igen igen.
Hilsen Pia -engel

Jeg mangler i høj grad en enig knap

Jep - er der ikke en klog nørd der kan etabler sådan en dims -uha

jamen, jeg kan jo som sagt heller ikke sige mig fri for div virus sygedomme i mit katteri…

Det er rar at se, at der er nogen der kommer på banen…

Jeg er utrolig ærlig, om hvad der forgår her hos mig… Det har jeg fået nogen hak i næsen for…

jeg har været ved at lukke ned mange gange det sidste år… Men er her da endnu…

Da jeg trode at det var mine katte der var noget galt med…

Enig -thumbs Jeg vil tilføje, at værst er det når venskaber går i stykker i opdrætsverdenen.
Man ser og læser ofte om problemer af forskellige karakter, når der har været et venskabsbrud eller efter et samarbejde ophøre.

Hmmm, - Et forum kunne bruges som hjælp til selvhjælp, hvis blot man netop var åben og ærlig, men der vil altid være folk, som ikke vil dele ud af egne erfaring, det synes jeg er en skam, idet vi som opdrættere ville kunne hjælpe hinanden meget mere ved at snakke åbent.
Desværre fungere det ikke i den virkelige verden, netop pga. der kan laves en historie af ingenting, historien behøver end ikke, at have ret meget kød på, nogen gange er det personen som fortæller den der afgør, hvor dramatisk den skal lyde.

Tillid holder desværre bare ikke altid evigt, som før skrevet venskaber forgår og samarbejde ophøre. Alene af den årsag, har jeg valgt kun at dele med mine købere, de har brug for min info omkring det der ligger i de linier jeg arbejder med.
Men gid man kunne dele noget mere uden altid at blive dunket oveni hovedet, det ville lette avlsarbejde en del.

Inden jeg startede katteri, fik vi en huskat der som knap 1 år gammel døde af FIP…
det var nogenlunde samtidig med at en af vores huskatte havde et kuld på 5… 1 af de 5 killinger har været “væk” i godt et års tid nu, hun er øremærket og neutraliseret, ellers lever resten fortsat her…
løbeøjne / snotnæser… jeg har ikke haft det…endnu.
Store flokke givet øget stress, ja men mine pt 23 miavende bofæller virker nu ikke stressede.

Da jeg fik Tango hjem fra spanien blev han holdt i isolation i 2 døgn, indtil han lige var blevet tjekket hos dyrlægen…

det værste jeg har haft er øremider…og det smitter

jeg giver mine katte ormekur, når jeg ser en med risgryn i måsen
jeg giver loppekur hver 6 uge, og holder vinterpause på ca. 4 måneder.

Ja men bare rolig, vi har jo nogle gode jungletrommer i Birmakredsene og vupti…stod gimpen uden hverken kælekat eller avlskat…sjovt nok ville de Bimseopdrættere der havde så travlt med at omtale mit opdræt i den forbindelse…i hårde vendinger…tænk de ville skam ikke sælge til hende…sååå deeet.

Jep - er der ikke en klog nørd der kan etabler sådan en dims -uha[/quote]

jamen jeg prøver virkelig… jeg har siddet en hel måned med det L*** - det vil ikke… det er noget snot… det SKAL - jeg ER blevet stædig nu

enig - sommetider er det “KUN” øjenbetændelse… som fx ved vaccinereaktion hos misserne - det sker jo… nogle katte bliver bare skide ked af at få den sprøjte og går ned et par uger med følgevirkninger - den oplevede jeg selv med Sethi jeg da jeg gav mine drenge vaccine 2 - men mere var der ikke i det… der har aldrig været det mindste siden :slight_smile: brormand Ramses fra samme kuld var totalt kold men Sethi blev lidt hys…

Så der er heldigvis også lette tilfælde…

Jeg har aldrig bemærket øjenbetændelse, når vores er blevet vaccineret. I det hele taget har vi været forskånet for øjebetændelse her hos os udover en enkelt gang eller to, hvor de havde leget lidt vildt og der var røget en klo for tæt på øjnene. Det blev taget i opløbet med saltvand.

Jeg tør snart ikke skrive følgende…for det må enten lyde overdrevet eller af lyv, men det ER sandt.
Jeg har vaccineret 81 killinger gennem tiderne og opfostret dem ligeså til de er kørt ud med, og jeg HAR det første betændte øje tilgode…tro det eller la’ vær’…og jeg har aldrig haft en snottet misling…det vildeste vi prøvede var da jeg fæhovede gav mislingerne lever…da havde 12 mislinger rendemave…ingen var syge, de sked blot så det sprøjtede…så fik de noget Zoolac (det var før Pro-kolin’ens tid) og det var så det.
Alt dette er IKKE pral eller andet…blot en konstatering af det kan lade sig gøre…OG velvidende bliver jeg ved længe nok, så får også jeg et eller andet inden for dørene.
1 misling har udaf de 81 killinger der er blevet vaccineret reageret…det var Ouna som blev stille og tydeligvis havde muskelsmerter…så hun kom til dyrlægen og fik rimadyl og halvanden time efter spundsede hun rundt…2. gang hun blev vaccineret bad jeg om hun måtte være et par timer efter hos mine dyrlæger til observation…NÅR man ikke før har oplevet det bliver man nemlig hysterisk…jeg gør.
LÆG MÆRKE TIL…detter ER IKKE en kritik af de der slås med hvad det nu måtte være…alle kan få et eller andet…men de der KONSTANT og kontinuerligt har sygdom…de gør det altså ikke godt nok. Sygdom er ikke noget man skal accepterer…det er noget, man gør noget ved.
Brita, som er så forkølet jeg er helt sikker på jeg både har det ene OG andet OG herpes har jeg med sikkerhed…tallerkenneger kaldes jeg af venner NÅR jeg er i udbrud…så svarer jeg bare…“vil I ha’ et mys” -høhø

Og jeg får måske en par dunk oveni hovedet nu for at skrive dette:
Men efter at have læst Brita’s svar fik det mig sat i tænkeboks…
Kan diverse sygdomme/virus komme af høj indavls procent altså linie avl?
Eller kan det skyldes for meget udstilling?

Jamen jeg havde skam heller ikke oplevet nogen form for smitsomme sygdomme de første 14 år af min karriere indenfor opdræt. Men så fik jeg en kat fra et sted, hun medbragte en omgang clamyhdia. En tur til verdensudstillingen i København hvor jeg stolt hjembragte en ny killing, hurra, calicivirus.
Det er ikke et spørgsmål om man som opdrætter har, har haft eller aldrig har haft sygdom, men om hvordan man håndterer problemerne når de kommer. Og der må jeg give Brita ret, oplever man killinger får øjenbetændelse, diaree eller whatever er det en god ide at få testet eller finde ud af hvad der ellers kan ligge til grund for diverse småproblemer inden de bliver store.

Marina

Kan nu ikke se hvorfor du skulle få et dunk, det er da relevante problemstillinger når man opdrætter.
Udstillinger giver naturligvis større risiko for smittespredning igennem den tætte kontakt og stress.
Så jo mere man udstiller jo større sandsynlighed for at slæbe vira med hjem. Og vi burde nok være bedre til at isolere katte som har været på udstilling.
Og at indavl forringer immunsystemet er også et af de aspekter i opdræt der burde tages alvorligt. En indavlskvoifficient på f.eks 25% er også en forringelse af kattens genvariation med 25%. Det er meget godt med en fiksering af gener når man vil forbedre typen, men det sker på bekostning af f.eks. et svagere immunsystem.

Marina

Det kan du have ret i - men det er vel ikke alle tilfælde af katte på over 25 % i indavl du mener… For så er vi to vist lidt uenige [smilie=hate-smile.gif]

Ikke altid Marina - Men jo, hvis man udelukkende fokuserer på eksteriør og “glemmer” immunsystemet.

Nogle af de mest uproblematiske, største og sundeste killinger (også som voksne), jeg har “lavet”, er fra mor/søn parring og såmænd også en enkelt kuldsøskende-parring.

Ah, det er nok nærmere vores tænkemåde der er forskellig [smilie=hate-smile.gif] . Min “point of view” er at se på helheden og tænke teoretisk. Jeg angriber ikke folks måde at opdrætte på.
For selvfølgelig går det godt de fleste gange. Alle kan komme med eksempler på at “det er gået godt” og der er kommet sunde afkom ud af det. Men det ændrer ikke ved det faktum at man ved indavl homogeniserer kattens gener, bror/ søster parring med 25%, også immunmæssigt. Jo større variation der er i kattens genpulje jo større mulighed for at katten kan danne nye og varierede antistoffer.

Marina