Hysteriske "kattefolk"

Hmmm jeg er lige nu så arrig, at jeg forsøger at trække vejret dybt, tæller til 100 baglæns på flamsk og bider mig hårdt i læben.

Jeg har lige læst en tråd, som er låst…om en pige der stolt viser sin nye kat frem…tilsyneladende har killingen et dårligt øje på billedet og …SMAK sidder der en hel flok “søde” mennesker og ihhhh hvor frygteligt og SÅ forfærdeligt og nu skal hun sørge for og dit,dyt og dat…jamen så slap dog af for F***** -øøøvvvs

Lad os nu tage en fed debat omkring sygdomme i katteriet og i denne forbindelse øvre luftvejssygdomme…INGEN hentydninger omkring uansvarlige opdrættere, INGEN hentydninger omkring købere der lige skal sikre sig…lad os nu få debat om, hvad der VIRKELIGT sker i et katteri, når vi får sygdomme ind…og lad VÆRE med at komme med en sludder for en sladder om, at I sørme ikke har haft eller har sygdomme…for det er ganske simpelt ikke sandt.

Jeg starter MEGET gerne.
Jeg har en kat med herpes og det betyder??? at alle mine katte og killinger kan blive smittet med herpes…men KUN når der er udbrud, hvilket der ikke har været i mere end et år…sådan er det, take it or leave it.
Jeg er da helt sikker på, at der er nogen der har herpesfri katteri, men jeg er også sikker på, at de samme mennesker snart får det…so what. Hvad er vi så hysteriske over…??

Hos mig bliver INGEN isoleret, jeg har den filosofi, at kattes imunforsvar skal der arbejdes med og det bliver det ikke, hvis dyret hele tiden beskyttes med alskens vira, tværtimod svækkes et forsvar hvis det ikke arbejder.
Desuden mener jeg det er at stresse hele flokken unødigt, hvis der pludselig rokeres i rækkerne, fordi nogen flytter bag en lukket dør, for ikke at tale om den kat der er syg.
Det ER jo ikke en eller anden tropisk sygdom eller ebola, det er herpes, chlamydia og Calici.

Katte er virusdyr…lær at leve med det eller begynd at opdrætte regnorme.
Virus er slemt…ja gu er det så, men brug den sunde fornuft og en ordentlig dyrlæge, så kan det ikke gå så galt.

Vi mennesker er sørme også virusdyr…det har vi lært at leve med.

Jeg har haft en kat med herpes osse.
Den endte desværre som kronisk.

Jeg er så en af de hysteriske der siger, hold nallerne væk i den tråd du omtaler, fordi det virker som
køber ikke aner, hvad hun risikerer at gå ind til. Deter jo ikke bare en omgang øjenbetændelse.

Og nej - øvre luftvejsinfektioner er ikke jordens undergang - men der er vel heller ingen grund til ligefrem at købe sig til dem, hvis man kan undgå det.

Jeg kender ikke til Calici og Clamydia, men herpeskatte kan leve et langt godt liv, og kun have haft et enkelt udbrud - men igen, andre kan gå i udbrud hele tiden og så er det ikke " sjov" længere.
Ang smitte så viser Et studie af 200 katte i Australien at 1,5 % af kattene udskildte smitte konstant, 25,8% udskilte smitte i stress situationer, og 72,7 udskilte på intet tidspunkt smitte.
Så nogen katte kan faktisk godt smitte, selv om de ikke selv er i udbrud…

Og vi kan alle løbe ind i forskellige vira og sygdomme, og har dem sikkert allerede i mange tilfælde. Men jeg ville stadig passe på, med en kat der så sådan ud.
Er jeg mere hysterisk end jeg burde - måske… men jeg endte med at måtte aflive min kat.

Har lige rettet.

Min hovedregning var ikke god nok, så tallene kan alligevel godt du.

Unskyld poly. det var mig der var for hurtig.

Jeg er skam heller ikke uenig i at man kan blive for hysterisk.

men jeg er jo heller ikke opdrætter, så jeg kan ikke forholde mig til hvordan det er i et katteri.

Jeg ved bare at jeg forsøger at undgå at få noget som helst inden døre, som kunne tænkes at give sygdom, for det er jo altså ikke billigt når man har mange katte.

Tja - mit matematikgen er ikke særlig stort :S
Jeg har en rigtig god artikel fra Tick tack´s side, hun ved en masse netop om herpes, som jeg brugte mange gange, da min kat var meget syg.
Det kan godt være jeg har fået tallene skrevet galt af i sin tid, og artiklen har hun desværre vist ikke på mere.
Men derfor er det altså alligevel rigtigt, at nogen katte slet ikke udskiller virus og nogen gør, selv om de ikke er i udbrud.

Kan så sige at jeg tror, jeg har den til gode…MEN VED DEN KOMMER PÅ ET TIDSPUNKT

Tanken om hvordan folk reagerer, er skræmmende, man har ikke lyst til at sælge noget som helt til nogen, for uanset hvordan så bliver man hængt ud, det være sig om der er noget om det eller ej, men hængt ud bliver man. -brækkesig

Tænk hvis man fik solgt en killing, og den blev ramt af et eller andet. -bleg -bleg -bleg

Jeg tror sku jeg vil hoppe på den med regnorm For opdrætter er der ikke noget ved at være for øjeblikket… -mai

Karen - Det er slet ikke min opfattelse af opdrættere bliver hængt ud hvis kattene pludselig bliver syge hos køberne. Fra den tråd er den min opfattelse, at det var pga katten skulle have været ude i et nyt hjem FØR den var blevet rask. For jeg kan da huske jeg undrede mig over nogen gjorde sådanne, netop fordi jeg IKKE måtte få en killing jeg skulle have fordi den var på medicin. Der gik nogle dage - faktisk måske over 1 uge nu jeg tænker over det, efter medicinen var slut og katten var erklæret helt rask fra dyrlægen, før jeg fik ham. Mener den vi taler om skulle ud samme uge og den så altså virkelig forfærdelig ud, stakkels mis.
Men det er vel også klart, at hvis det fra nogle opdrættere er normalen af sælge katte der er syge når de leverer dem, ja så får de et vist ry. Og er det hele en fejltagelse og enkelttilfælde, så er det egentlig lidt undrende, at opdrætteren ikke forsvarer sit opdræt. Det havde jeg nu gjort hvis det var mig. Selvom det er levende dyr man taler om, så kan man måske alligevel prøve at sammenligne det med en forretning der sælger ting.

Men hvordan sladderen og balladen ellers er blandt opdrættere er jeg heldigvis forskånet for, for jeg er bare kælekatteejer jubiiiii

Eiii altså Denise -bangbang her er emnet virus i katterier…nå ja jeg forsøgte da :smiley:

Skynder mig at vende tilbage til tråden, inden jeg får en balle. Jeg er ikke opdrætter men har en historie.

Min svigermor fik i sin tid en orientaler, der efter kort tid fik løbeøjne og havde meget rødt tandkød. Efter en masse forskellig medicin osv fortsatte symptomerne i laaaang tid, mærkeligt, for det var altså Skovlunde hun gik hos. Nå hun var ved at fortvivle og til sidst sagde jeg hun skulle tage ind til Raiku. Der kom diagnosen Herpes og katten fik så Antirobe til tandkød e og kan ikke huske det til øjnene. Tror den over tiden har haft tilbagefald et par gange. Den fik iøvrigt fjernet 7 tænder fornylig, men ellers har den ikke haft problemer siden.
Opdrætteren blev kontaktet da katten var syg, men hun kendte ikke noget til noget, der var var ingen syge katte hos hende, fik svigermor at vide ej heller forslag til, hvad det måske kunne være.

NB! Nåede det næsten -shhhh

Undskyld Lone, fortsæt bare. Men synes jeg skulle skrive eet eller andet til Karen. -sorry
Det var fordi emneoverskriften kaldte på mig - troede det var til mig -hahaha

Ja man kan jo undres over at symptomerne ikke blev genkendt…men sådan går det ofte. Dyrlæger er jo også bare mennesker…det VI som katteejere så skal huske, er at lægge vores autoritetstro på hylden, for vi har ret til at bede om en anden vurdering og finde en anden dyrlæge.
Jeg er egentlig ikke chokeret over opdrætterens svar…for desværre ses den holdning…okay ikke så meget mere, men den ses stadig…det er som om at man som opdrætter bare er nødt til at holde armene ned langs siden og så ellers holde kæft…men det bliver vi altså ikke hverken klogere eller dygtigere af…desværre er det jo så også sådan, at vi der tør stå frem, ofte får et gak i tuden af dem der ikke tør…de vælger så ofte den rolle der hedder “Nå men jeg er altså bare unik og jeg pudser lige min glorie”…disse mennesker vil til enhver tid benægte ethvert kendskab til at de skulle have haft så meget som en lille lilla prut i deres katteri…nix DERES katteri er skam fri for sådan noget snavs.

Jeg synes altså det er så vigtigt vi får talt om sygdomme, så vi ved hvad vi skal gøre/kan gøre…for som Karen skriver, så rammes vi altså alle en dag.

-kramer jamen søde ven, det var den da også…og alle de andre hysteristiske kattefolk.

:smiley:

Nå men tænk hvis den opdrætter havde sagt til min svigermor, prøv at få undersøgt for herpes, så kunne meget have været undgået. Og jeg havde på det tidspunkt ingen anelse om hvad pokker det var. Og opdrætteren, såvidt jeg husker, var absolut en der havde eksisteret i årevis, for jeg genkendte navnet, så hun burde have gættet det, også selvom der måske ikke var noget hos dem, hvis det var sandt.

Vi har alle som en virus inde, og hvorfor har vi så det ??

Det har vi fordi blandt andet køber nye linier ind til vort avlsarbejde…
Det har vi fordi ------------Går på udstilling for at få vore katte bedømt.
---------------------------går til dyrlæge og tester og behandler vore dyr.
---------------------------vi har måske haft besøg af nogen der har en virus med
---------------------------vi selv er ude og besøge andre med katte
---------------------------Fordi det er levende dyr vi har med at gøre, og ikke glas ting der kan stå på en hylde.

Det er en selvfølge for mig ind imellem, hvis der er noget på øjne eller luftveje på mine dyr, at teste om der er noget,men mine resultater er altid nagative, og så burde den hellige grav være velforvarret, men nej der kommer masser af negative svar, og alligevel ved vi at et ellet andet er der galt…Hvad kan man så sige om det…

Det er ikke Herbes
Men det kan være calissie eller clamydia, men de var jo også negative -bleg -bleg -bleg

Ja nogen gange er det som at bevæge sig rundt i en sort sæk…ingen veje ud.
Jeg kan ikke give dig et svar, men jeg ved, at du ville kunne indhente rigtig meget hos Susanne Wehnert og jeg ved du bare kan ringe.

Nu er det måske fordi at jeg har været uheldig, men jeg synes efterhånden at en månede uden at ringe til min dyrelæge eller besøge dem er sjælden…
Ja jeg er uheldig… Jeg reklamere ikke voldsomt for mine killinger lige nu ,da jeg virkelig har døjet med øjenbetændelse… og F*** så står man lige pludselig med en killing som har en ekstra knogle i skulderen og som ellers var en jeg gerne vile have brugt til avl… (min dyrelæge har aldrig før oplevet en kat med en ekstra knogle… så hvor heldig er jeg lige… juhu… )

Jeg synes virkelig ikke det er nemt at holde sygedomme fra huset for det kommer engang imellem så hurtigt… og jeg tror at man er nødt til at snakke om det

Jeg var på sommerferie i KBH i sidste uge og hvad kommer jeg hjem til… En flok killinger der alle sammen nyser… så endnu endnu engang ringer jeg til dyrelægen…

Mine dyrelæge sagde til Patrick for et stykke tid siden “Med alt det uheld i har hjemme ved jer så skal i forebygge bedst mulig” så ja… det at opdrætte betyder at man får mærkelige ting indenfor døren… Men hvad kan man gøre ved det?? jeg ringer tit til andre opdrætter og snakker om sygdomme da vi ALLE har problemer med det…
og tilståelse… jeg tror engang imellem at vi er for pyldret (inklusiv mig selv)… For engang imellem er det gule ved øjene KUN øjenbetændelse, hvilket kan behandles.

Hejsa Lone

Ja, nu kender jeg ikke tråden - men som du er jeg også sikker på at alle for noget på et tidspunkt, andet tror jeg ikke på. Men nogen er bare ikke ærlige om det. Vi havde for et par år siden clamydia inde og mon ikke der nok skal dukke andet op her.
Det vil være tåbeligt og tro andet.

Husker endnu da jeg pga. min depression måtte levere en hankat retur til opdrætter, han var her testet for fiv/felv uden noget. Men hun fik ham testet og han var positiv og så gik det hele ellers i gang.
Han blev testet flere gange, hvor jeg betalte min del samt mine katte blev testet igen, samt katte som havde gået med ham her og det ene kuld han havde lavet her.
Det viste sig hun havde fået et falsk positiv svar ved den ene test, heldigvis… Men ud af det kom en artikel om hendes forfærdelige tid - ikke et ord var nævnt om mine omkostninger både psykiske og økonomiske og mange så skævt til mig trods katten intet fejlede.

Min Absalon havde jeg kig på længe inden jeg besluttede mig, netop pga. han og hans søskende i en periode havde øjenbetændelse, dette kom han dog over inden han flyttede ind og her har der intet vist sig.
Jeg mener ikke man skal gå i panik og male fanden på vægen, men være fornuftig… Tag ikke katte ind som viser symptomer på noget - lad dem være ved opdrætter til de er helt ok, opdrætter bør jo ikke udlevere en syg kat heller.

MVH
Gitte

jeg synes det her er en fed debat.

Kan ikke forstå hvorfor sygdomme skal være tabu på den måde det nu engang er… alle kan få sygdomme ind, hvorfor ikke tale sammen og hjælpe hinanden af med dem igen. Man kan af og til føle det er skruen uden ende, måske en der så på det med friske øjne kunne komme med et alternativ.

Jeg har døjet med dårlige maver et stykke tid, dyrlægen kunne ikke forklare problemet trods adskellige tests, de 2 ramte katte fik antibiotika og vi skiftede til IAMS Hairball og nu er maverne som om der aldrig havde været noget galt! Mange tak til Lis for den effektive hjælp da maveproblemerne stod på -pote

Ja nogen gange er det som at bevæge sig rundt i en sort sæk…ingen veje ud.
Jeg kan ikke give dig et svar, men jeg ved, at du ville kunne indhente rigtig meget hos Susanne Wehnert og jeg ved du bare kan ringe.[/quote:v3e3fp7o]

nej du kan netop ikke give mig et svar :stuck_out_tongue: og det er der heller ikke mange andre der kan :? :? Nu var det et eksempel på hvor nemt man kan komme i situationen, at man ikke ved hvad der er galt, og her hjælper det altså ikke at råbe Ulven kommer :S for ja jeg og andre i den situation behandler, men vi kan ikke sige os fri for at det kan være 1 af de 3 variationer af virus. :smiley: :smiley: