I løbetid - IGEN!

Vores kat Nynne er lige kommet i løbetid - IGEN… Det er ikke mere end en uge siden hun var det sidst… Kan dette skyldes at hun er flyttet osv osv? Eller er der bare nogle katte der er sådan?
Vi er blevet enige om at hun skal neutraliseres, men vi vil gerne vente til sommer, så hun ikke allerede skal ud af huset igen… Men er det trælst for hende, når hun er i løb så ofte?

Hvad siger i? Vente, eller pronto?

Når katten først har været i første løb, kommer de det igen hurtigt. Man kan risikere at hunkatten bliver super fertil, og kommer i løbetid oftere og oftere. Da løbetider er så stressende for en kat, kan en superfertil hunkat grænse til sindssyge, og det nærmer sig nu dyreplageri.

er det stressen ved dyrlægebesøget i gerne vil undgå ?

for hvis valget står mellem stress ved neutralisering og stress ved gentagne løbetider - så skal er det ikke optimalt at vente - missen har bedre af at få det overstået :slight_smile:

og når hun kommer hjem - så tag hende ind i soveværelset og vær med hende der i 24 timer så hun ikke skal tage stilling til så meget :slight_smile:

Nu.

Jeg vil også umiddelbart anbefale at i får Nynne neutraliseret asap :slight_smile: Stressfaktoren ved dyrlægebesøg er i mine øjne minimal i forhold til det hormonrelaterede stress hun påvirkes af ved gentagne løbetider. Derudover risikerer i også at hun, hvis løbetiderne bliver hyppigere og hyppigere, kan begynde at tørmarkere og/eller strinte. Jeg oplevede det med min hunkat Miauw inden hun (kort tid efter) blev sendt til parring - hun var så frustreret over at ingen lækker hankat reagerede på hendes kalden og begyndte at lave strintebevægelser i sofaen og fik da også niflet et par dråber ved en enkelt lejlighed. Hun har heldigvis ikke genoptaget vanen efter hun er blevet kastrat, men det er ikke alle der så heldige har jeg hørt :slight_smile:

Jeg ville ringe til dyrlægen med det samme :slight_smile:
Det er altså begrænset, hvor meget stress der er tale om, når katten kommer hjem igen til vante omgivelser samme dag :slight_smile:
Og hellere det end at høre hende jamre 20 løbetider fra nu af og til sommer.

Okay :slight_smile: så vil jeg ringe (TIL MIN NYFUNDENDE DYRELÆGE!) i morgen, men kan man godt få det gjort, imens løbetiden står på? :slight_smile:

De fleste dyrlæger ser helst at man gør det når katten ikke er i løb, husker ikke lige nu grunden.
Men det lyder som en super ide og få hende ordnet snarest

MVH
Gitte

Min hvide pige Ice løber med 4-5 dages mellemrum mellem hver løbetid og jeg har kraftigt overvejet hvorvidt hun er tjent med det!
Nu skal hun jo forhåbentlig anvendes i avl så lige nu ser vi tiden an, Naldo skulle jo gerne komme ind i kampen SNART… p-piller har vi prøvet men de skal gives med 4 dages mellemrum for at holde løbetiderne væk og da jeg i forvejen ikke er den store tilhænger af dem har vi valgt at lade hende løbe!

Hvis jeg var i din situation ville jeg hurtigst muligt gi hende ro fra hendes kontinuerlige løbetider, det er jo ingen hemmelighed at det er stressende for hende hver gang og det kan tage andre knap så rare oplevelse som f.eks livmoderbetændelse med sig!

Ta en snak med din dyrlæge og hør hvordan han plejer at gøre det, nogen dyrlæger neutralisere helst mellem 2 løbetider andre er ligeglade, men uanset hvad ville jeg nok vælge at neutralisere hende snarest medmindre der er andre grunde til at holde hende fertil

Dyrlægerne vil helst have at det først sker når løbetiden er overstået. Det er et eller andet med noget væv derinde som svulmer op når de er i løbetid… og det bløder af helveds til når de så skærer i det når hun er i løbetid… Noget i den dur.

Hvis hun går i løbetid meget ofte, vil jeg råde dig til at starte på p-piller så snart løbetiden er overstået, så hun ikke når at gå i løb inden du skal op og ha hende steriliseret. Min dyrlæge vil nemlig først tage dem ind en uge efter løbetiden er overstået, og så kommer hun jo i løb igen.

Det er ved at være højsæson for løbetider, så selv unge hunner er i “forårshumør”:slight_smile:
Det gør det lidt vanskeligere for dyrlægen at neutralisere i løbetiden da blodtilførslen til livmoderen er større. Hunkattens hormoner er også på de høje stressnagler, så jeg ville lige holde de par dage ud og afpasse med at få en tid når den er overstået.

Marina

Ja jeg har jo samme ting kørende her, først kom min ene pige (4 mdr!!!) i løb, varede 4 dage, så havde vi en dags pause, så kom den anden igang, hun stoppede så i forgårs, og der startede Cleo så igen igen… Vræææl vrææææl :slight_smile: Vi skal til dyrlægen d. 4. og har besluttet at give dem en p-pille i mellemtiden, så vi undgår at falde ind i en løbetid, da dyrlægen ikke vil neutralisere mens det står på…

(Nå undskyld, ville bare fortælle du ikke er alene :slight_smile: Ingen gode råd… andet end: Få hende neutraliseret snart, så hun ikke bliver snotforvirret… Min dyrlæge sagde i øvrigt omkring det med at neutralisere under en løbetid, at det skyldes at de er fulde af hormoner der og hvis man så fjerner det hele så får de et chok over pludselig INGEN af de stoffer, og det kan gøre dem skøre… Sådan cirka…)

Det er altid noget… Det er virkelig helt galt med hende, det er dog ikke så slemt denne gang som sidst :slight_smile:

Den virker altså ikke her
Mine hunne gider ikke gå i løb, så foråret er nok ikke nået vores “breddegrader” endnu.
Hannen kalder godtnok, men hunnerne er mere interesseret i madskålen end i hankat. :frowning:

Ja Nynne hun kalder og kalder… Og er mere interesseret i støvsugeren end i madskålen… Hold da op den støvsuger bliver charmer med og kysset og nusset… Det er bare som om den ikke synes hun er ligeså dejlig som hun selv synes :?

Der måaltså være noget over den støvsuger.
Kan jeg låne den ?? :stuck_out_tongue:
Det kan være den kan sætte gang i mine madglade hunner:)

Det kan være… Tror det er fordi den spiller MEGET kostbar… Så hun MÅ bare ha den :smiley:
-Skøre kat… Ligenu ligger hun bare og kigger længselsfuldt over på den :?

Hun må altså godt smitte Lærke med lidt løb også, vi venter og venter -venter

Hiv støvsugeren frem… Det er et hit herhjemme :smiley:

Annie… du melder bare Lærke til samtlige udstillinger de næste par måneder!
Så skal hun nok gå i løb aftenen før en af dem eller på selve udstillingen… i hvert fald på et tidspunkt som vil være ganske ubelejligt! :tihi:

Bortset fra det, så er det ikke helt ukendt at skovkatte holder vinterpause fra ca oktober til ca februar… måske hun bare er en af den slags tøser…