Ideer til Raclette og Fondue

Nu nærmer nytåret sig jo med hastige skridt :smiley:

og jeg har været så letsindig at love familien en lækker og spændende menu med raclette og fondue :tihi:

det var dumt :ups:

jeg har nemlig ikke særlig mange spændende ideer til hvad der skal steges, brases og friteres :thumbdown:

kan jeg få lidt hjælp -surrender

indtil videre har jeg skrevet det her på sedlen :
svinemørbrad
oksemørbrad
store rejer
røget bacon snitte
coctail pølser
kyllinge bryst
fisk
små tomater
æg
revet ost
flutes
olie
hvidløgssmør
svampe
små løg
dej til rejerne

hvad kunne ellers være lækkert :?

Det lyder meget lækkert det du remser op…hvad med nogle peberfrugter og champignoner ??

Hold da op, det lyder da allerede godt!!

Aspars i små stykker kunne også være godt. Eller noget frisk persille lige til at drysse over sådan et lækkert stykke mørbrad. Mmm, det lyder godt!

ja peberfrugter var en god ide, det giver også lidt farve, tak skal du have :slight_smile:

[quote=Bamse;88819]Hold da op, det lyder da allerede godt!!

Aspars i små stykker kunne også være godt. Eller noget frisk persille lige til at drysse over sådan et lækkert stykke mørbrad. Mmm, det lyder godt![/quote]

uhm ja det lyder godt, jeg er vild med persille og grønne asparges, tak for ideen :slight_smile:

Ananas til raclette måske?

Ellers synes jeg du har ganske mange lækre “ting” med. S

Kalvekød i tern er rigtig godt til fomdue
lammekød er også godt (lammemørbrad)

[quote=Kimilla;88827]Ananas til raclette måske?

Ellers synes jeg du har ganske mange lækre “ting” med. S[/quote]

det lyder lækkert, så bliver det også lidt eksotisk, mange tak :slight_smile:

[quote=Gerner;88828]Kalvekød i tern er rigtig godt til fomdue
lammekød er også godt (lammemørbrad)[/quote]

det lyder godt, tusind tak :slight_smile:

Det er skam også perfekt til fondue :ok: Den varme olie indkapsler og forstærker ananas’ens sødme :rock:

Ostefondue er også godt, med brødterninger, champignons og cherrytomater til at dyppe i :savle:
Det behøver ikke være fancy for at smage godt :wink:

uihh det lyder godt :slight_smile:

[QUOTE=Bamse;88819]Hold da op, det lyder da allerede godt!!

Aspars i små stykker kunne også være godt. Eller noget frisk persille lige til at drysse over sådan et lækkert stykke mørbrad. Mmm, det lyder godt![/QUOTE]

det må jeg huske - det er et super tip

jaaa champignon :slight_smile: det skal huskes

Krebsehaler vendt i æg og rasp, så bliver de dejlig sprøde i fonduegryden.
Og er der børn til stede (og visse voksne :D) er cocktailpølser svøbt i bacon et stort hit :slight_smile:

[quote=Vivi_Fletcher;88972]Krebsehaler vendt i æg og rasp, så bliver de dejlig sprøde i fonduegryden.
Og er der børn til stede (og visse voksne :D) er cocktailpølser svøbt i bacon et stort hit :)[/quote]

det lyder spændende uhhhm, tusind tak :slight_smile:

jeg laver en dej til rejerne, den må man kunne bruge til krebsehalerne også.

[QUOTE=Lunica;88975]det lyder spændende uhhhm, tusind tak :slight_smile:

jeg laver en dej til rejerne, den må man kunne bruge til krebsehalerne også.[/QUOTE]

Dej kan godt blive lidt “tung”, når den bliver friturestegt, synes jeg. Bliver de kun lige vendt i æg og rasp, får man bare lige sprødheden :slight_smile:

Vi fik rødvinsfondue 2 gange i sidste uge :savle: Kalvekød er rigtig godt deri!

på racletten kan du i de så tingester i bunden, ligge kartofler i skiver med mornay sauce, revet ost peberfrugt stykker, champignons (staves) skinke strimler og evt en skive tomat. det er guf… alt det du har skrevet lyder rigtig lækkert.

det lyder også lækkert, så er der også noget at “dyppe” i :slight_smile:

skal det så forøvrigt ikke være kartoffelskiver fra pose, hvis de er rå fra start er de så ikke meget svære at få møre ?

[quote=Lunica;89072]det lyder også lækkert, så er der også noget at “dyppe” i :slight_smile:

skal det så forøvrigt ikke være kartoffelskiver fra pose, hvis de er rå fra start er de så ikke meget svære at få møre ?[/quote]

Det er i hvert fald dem vi altid har brugt… Det er også det nemmeste tror jeg…

Ved i at raclette er en ost? Maskinen er opkaldt efter osten :tihi:

Den rigtige måde at spise raclette på er at skære racletteost i samme størrelse som de små pander. Dem bruger man til at smelte osten i.

Hertil serveres små kogte kartofler med skræl, små syltede agurker og løg samt ananas.

Af kød er det tørret skinke og tørret oksekød samt bacon.

God appetit :thumbup: