Vi er gået i gang med at snakke om hvordan vi skal gøre med at indhegne vores frimærke (5x2,5m terrasse) så det bliver muligt at have Nobby med ud og lufte ud i lejligheden til foråret/sommer.
Vi kigger lidt på ideer (har fx gang i Finn Frodes super linkssamling), men det vi skal lave skal være til at pille ned igen, da vi skal flytte om et års tid.
Så jeg tænkte der måske var nogen der havde nogle gode ideer
Det vi selv overvejer er nogle lange ‘spyd’ ned i jorden (og sandet der er yderst for at jævne en skråning) og så sætte hegn eller muligvis altan-net op på dem. Nobby er ret gumpetung, og vi ved han ikke smuttede ud af tidligere ejers have der kun havde omkring 1,5m hegn og så ellers busk op (hun åbnede simpelthen havedøren for at han ku ha fritløb), så vi tænker at udhæng nok ikke er nødvendigt…
Men jeg ved så ikke om altannet vil være super dumt? Min tanke er at han ikke burde kunne klatre i det?
Mit gode råd er at spørge Kjeld, han har spyd og trådnet, og vi måtte gerne låne til at indhegne vores have, det holdt desværre ikke Liam inde, så vi pillede det ned og stillede det tilbage nede ved ham, så det må i da sikkert også låne :)… forhåbentlig kan det holde Nobby inde
Det nok en meter højt, ved ikke om det er helt højt nok :)… Men der gik faktisk lidt tid før han gennemskuede at han kunne hoppe over (og Liam hopper ellers en del rundt i højden inden for), så hvis Nobby ikke springer så meget kan det da være det kunne virke, det er i hvert fald gratis at prøve :)… Det lyder da hyggeligt, gad han snakke eller løb han bare rundt og var en bølle :P?
Hm, tror slet ik det vil være nok… Nobby hopper ikke det vilde, men tror en meter lige ville være i underkanten… Og tænk hvis han slap over Ville være den der hønemor der rendte panisk rundt efter ham
Han var bare henne og bræge ved havedøren - som Nobby forsøgte at slå ham ihjel igennem (det gør han ved alle)… Så var mest glad for han gik af sig selv lyn hurtigt, for havde virkeligt ikke lyst til at skulle jage ham væk, som vi gør ved de andre katte der kigger ind i længere tid, fordi Nobby reagerer sådan på dem
I må gerne jage ham væk hvis han er et problem :)… Det ville jeg også gøre hvis en kat stressede min kat, og han er ikke sart :)… Men hvis han stresser over andre katte skal hegnet nok være højere, sådan så selv hvis Nobby ikke hopper over, så andre katte ikke hopper ind :)…
God pointe den med den anden vej rundt Vi har egentligt døjet med et par katte der normalt har gennemgangshul gennem hækken ved siden af vores havedør ikke flygter så nemt nu fordi deres foretrukne rute er spærret af en havestol… Så sådan en meter hegn ville nok bare gøre dem endnu mere belastende
Det er nu os mere for vores end hans skyld Tænk hvis han ikke vil nusses så hvis vi møder ham andre steder
Ja, i skal nok bruge noget højere så :)… men prøv altså lige og spørg Kjeld om han har nogen gode ideer alligevel :)…
Og tror ikke det bliver et problem, vi jager ham ned af køkkenbordet i hvert fald ti gange om dagen, og han fatter på ingen måde pointen XD, så tror ikke han vil hade jer (tror heller ikke i ville få andet ud af det end en glad kat, nu når i eeeeeendeeeelig kom ud til ham, spinde spinde spinde ;))
[QUOTE=Lykke;1036126]Uh, så var det jo ikke helt idiotisk tænkt af mig
Må man spør hvor du har købt det henne?[/QUOTE]
Hvis ikke du i mellemtiden har fundet andre løsninger - så kan du få altannet på zooplus.
Hvis du vil holde andre katte ude, kan du jo overveje et udhæng i stedet for et indhæng, hvis du ikke mener, sådan et er nødvendigt for at holde Nobby inde.
Jeg har altan-net fra zooplus på min altan. Theo og Milou prøvede et par gange som killinger at kravle i det, men det er alt for ustabilt til at de gider. Jeg er rigtig glad for det, og det er nemt at sætte op, og tage ned igen når jeg en dag flytter.
Nu ved jeg ikke hvordan jeres terrasse ser ud, men man kan købe forskellige teleskopstænger også, så mon ikke I nok skal få bikset noget sammen?
Husk i øvrigt der er stor forskel for en kat at hoppe en meter op PÅ noget, og så en meter OVER noget… Det er lidt i modstrid med deres natur, så der er en del katte der ikke gør i den slags…
Han kunne jo være med jer ude i sele de første mange gange, og I kunne se om det er noget han ville gøre mine til at hoppe over - som Liam siger, det koster nok gratis at prøve?
Tak for tankerne Syns det lyder godt I mener altannet burde virke
Jeg er faktisk i tvivl om Nobby overhovedet vil klatre i net, men lyder godt I mener det burde ha det element af ustabilitet så han ik vil forsøge.
Det er indtil videre blevet til, at vi køber det bidefaste altannet de har på zooplus.de, for så kan vi faktisk ‘nette’ hele haven for under 400 kr
Det var faktisk en god idé! Men jeg tror vi starter med ‘bare’ et hegn og tager den derfra… De jern-spyd vi kigger på lige nu (det er ikke muligt at grave pæle ned) tror jeg det vil være svært at lave udhæng på - men blir det nødvendigt, så finder vi ud af det
Har forresten os før overvejet hvad man dog gør hvis der kommer en kat ind i ens have når man har indhæng - den ka jo ik slippe ud igen…
Det er helt klart planen Han kommer kun til at have udgang (i det hele taget) når vi er hjemme og der er lyst. Det kunne han finde ud af hos tidl.ejer, så burde han os her, vil jeg mene
[QUOTE=Theomilou;1036200] […]Jeg er rigtig glad for det, og det er nemt at sætte op, og tage ned igen når jeg en dag flytter.
Nu ved jeg ikke hvordan jeres terrasse ser ud, men man kan købe forskellige teleskopstænger også, så mon ikke I nok skal få bikset noget sammen? :-)[/QUOTE]
Det er også min tanke - at det kan pilles ned igen. Når nu vi kun skal ha det i et år, så behøver det jo ikke være banket så solidt sammen som et helt permanent hegn
Vi har fundet nogle pæle man bruger som ‘mellempæle’ når man laver vildthegn, som også skulle være billigere end alm træpæle. Her på søndag tager vi en tur hjem til Runes forældre for at snakke med hans far om han tror det vil kunne fungere - og høre om han vil hjælpe os med at sætte det op i påsken
[QUOTE=Eife;1036282]Husk i øvrigt der er stor forskel for en kat at hoppe en meter op PÅ noget, og så en meter OVER noget… Det er lidt i modstrid med deres natur, så der er en del katte der ikke gør i den slags…
Han kunne jo være med jer ude i sele de første mange gange, og I kunne se om det er noget han ville gøre mine til at hoppe over - som Liam siger, det koster nok gratis at prøve? :)[/QUOTE]
Jae, jeg kender godt den teori der… Men jeg tør simpelthen ikke… Vores have er så lille at ligemeget hvor vi stille havebordet ville han kunne stå på det og elegant vælte over så lavt et hegn… Samtidigt er der ikke hæk/hegn hele vejen rundt, så der er et stort stykke hvor han ville kunne se præcist hvor han lander på den anden side - og jeg tror også det næsten bare ville ‘invitere’ de andre katte ind. Hvis vi havde haft høj-ish hæk på alle sider vil jeg sagtens tro en meters hegn ville kunne holde ham inde
Hehe… Indretning i andre folk haver er os svær
Men haven er så lille at vi intet måtte ha i den for at 1m hegn ville være højt nok - og det er nu ik fordi vi helt vil opgive haven til ham