Ideer til tilbehør til hj. fiskefrikadeller

Ja, jeg har lyst til at lave fiskefrikadeller her i løbet af ugen, men er helt blank når det kommer til tilbehøret…

Gerne noget med grønsager (og for Sørens skyld også kartofler eller pasta - hvis man kan det - og en sovs/sauce :tihi:).

hvis de er hjemmelavede af god fars…

hvad så med bønner og hjemmelavet bearnaise til ? (kartofler og bearnaise kan også gå)

[quote=Battlestar;363233]hvis de er hjemmelavede af god fars…

hvad så med bønner og hjemmelavet bearnaise til ? (kartofler og bearnaise kan også gå)[/quote]

Hjemmelavet bearnaise?! :? det tør jeg slet ikke give mig i kast med… Det er en af de få ting vi altid har stående som pulver i skabet :ups:

Må vist hellere lige sige med det samme, at ikke har det bedste held med helt nye opskrifter i et køkken.

[quote=Bølle-missen;363234]Hjemmelavet bearnaise?! :? det tør jeg slet ikke give mig i kast med… Det er en af de få ting vi altid har stående som pulver i skabet :ups:

Må vist hellere lige sige med det samme, at ikke har det bedste held med helt nye opskrifter i et køkken.[/quote]

det er UTROLIG nemt…

4 æggeblommer (5 pasteuriserede hvis du har det bedre med det)
salt mellem 3 fingre…
1 pakke lurpak
citron
bearnaise esssens eller hvidvins/estragon eddike

smelt smørret LANGSOMT - alt saltet skal lægge sig i bunden af kasserollen så det ikke kommer med…

mens det smelter - pisker du æggeblommerne med salt - bliv ved med at piske… jo længere du pisker jo mindre chance for at den kikser…

når smørret er smeltet, så hælder du det i de piskede æggeblommerne… MENS du pisker

tricket er at hælde det i lidt efter lidt… du starter med en lille bitte smule… så lidt mere og så lidt mere… du kan hælde mere og mere i jo længere i processen du kommer, men hvis du får for meget i de første 3-4 gange - så kan det skille for dig

så blot vær forsigtig og pisk godt mellem hver hældning - så er du home free

Hæld smør i til du når saltet i bunden - det må IKKE komme med…

Det er nu en tyk, gul masse der er lun… og den vil være meget meget anderledes end al det pulver stads man kan købe

Så smager du til med essens (eller estragoneddiken) og citron og evt en lille bitte smule af saltet fra smørret hvis du synes den mangler salt - men brug meget lidt…

Det er svært at gå galt hvis du pisker grundigt fra start…

Hvad med ovnbagte rodfrugter? Når der er 20 minuter tilbage af tilberedningtiden kan du vende nogle grøntsager i rodfrugterne, f.eks. peberfrugt, champs eller broccoli. Med 5 min tilbage kan du så drysse friske grønne asparges udover.

Du kan evt. nemt lave en tomatsalat til, det smager dejligt sammen med fisk.

Tilstået, jeg gør det ikke så meget i sovs, da vi ikke selv spiser det, men jeg vil gætte på at bearnaise, whiskey sovs etc altid kan spises til rodfruger, selvom jeg ikke synes det passer til fisk. Måske en hollandaise sauce gør?

En anden mulighed kan være frisk grovpasta med en hjemmekogt tomatsovs. Hertil kogte bønner og måske en majskolbe hvis du kan opdrive det?

Det er også ved at være tid for asparges - og de passer fantastisk til fiskefrikadeller :yatta:

Åh ja, der er de skønneste asparges fremme pt. Jeg prøver dagligt at finde nye måder at bruge dem i madlavning, så jeg har en undskyldning for endnu engang at købe og forspise mig i dem :slight_smile:

Vi får tit små pillekartofler og persillesovs til.

kartofler og remuladesauce :høhø:

Undskyld. Men du er altså nødt til at fortælle mig hvad der er i en remouladesauce. For ordet i sig selv synes jeg er meget lidt appetitligt. :ups:

opskrift Birthe

for jeg har endnu at finde en god opskrift på det

Har nogle frosne hele, de må kunne bruges. Måske i en blanding med bønner. :savle:

Og så en tomatsauce med peberfrugter, champignons og chili… Og så pasta til i en eller anden form…
Det tror jeg godt jeg ville turde servere for Søren :høhø:

[quote=Battlestar;363262]opskrift Birthe

for jeg har endnu at finde en god opskrift på det[/quote]

Hvis man kan læse engelske opskrifter :slight_smile:

[quote=Temple Bar;363269]Hvis man kan læse engelske opskrifter :slight_smile:

http://southernfood.about.com/od/saucerecipes/r/bl60114e.htm[/quote]

En anden ting, jeg synes smager fantastisk til mange slags fisk, er sauce tartare: Tartar, Sauce Tartare Recipe (1896) - Sauce Recipes

Hvis det er samme opskrift, som en af mine kolleger gav mig, så er det en
hvid opbagt sovs med remoulade i …de er vilde med det her på mit arbejde,
men jeg har nok selv et lidt anstrengt forhold til varm remoulade :uha:

Jeg spiser ikke selv fiskedeller, men min mor laver altid kartofler og persillesovs til :slight_smile:

[quote=Charlotte Oeh.;363274]Hvis det er samme opskrift, som en af mine kolleger gav mig, så er det en
hvid opbagt sovs med remoulade i …de er vilde med det her på mit arbejde,
men jeg har nok selv et lidt anstrengt forhold til varm remoulade :uha:[/quote]

Ej, det kan da ikke passe -surrender

Det kan man sikkert - men det er ikke det, den opskrift går ud på, som jeg fandt :slight_smile:

Jo - tjek lige den her :blegne:

[quote=Charlotte Oeh.;363283]Jo - tjek lige den her :blegne:

Æv :S