jeg har før omtalt Oda’s opkast herinde…
nu kaster den lille pige op igen. flere gange om dagen. igår gjorde hun det 4 gange og i dag har hun allerede gjort det to gange…
det lyder til at være meget ubehageligt, meget højt og nærmest en hosten sammetidig. hun har ikke fået nyt foder, og der er ingen ændringer i noget.
det er meget ufordøjet mad og mavesyre… hun skal selvfølgelig til dyrlæge på mandag, men er der nogle af jer der har et bud på hvad det kan være? :S
har prøvet med fisk, ris osv. men intet synes at virke. hun virker ikke til at have det dårligt ellers og ingen af de to andre katte er syge eller kaster mere op end normalt…
Ufordøjet mad tænker jeg to muligheder: Enten hun ikke kan tåle maden (kan også ske selvom hun har fået det samme længe) eller fremmedlegeme.
Tag alt foder fra hende i 12 timer og se om hun stadig kaster op. Hvis hun stadig gør det, kan du ikke vente til mandag, men skal til dyrlæge og have hende tjekket for fremmedlegeme.
Hvis hun stopper opkastningerne kan du så starte med at give skånefoder - fx ganske alm kogt kylling.
[QUOTE=Vivi_Fletcher;895346]Ufordøjet mad tænker jeg to muligheder: Enten hun ikke kan tåle maden (kan også ske selvom hun har fået det samme længe) eller fremmedlegeme.
Tag alt foder fra hende i 12 timer og se om hun stadig kaster op. Hvis hun stadig gør det, kan du ikke vente til mandag, men skal til dyrlæge og have hende tjekket for fremmedlegeme.
Hvis hun stopper opkastningerne kan du så starte med at give skånefoder - fx ganske alm kogt kylling.[/QUOTE]
skal jeg tage foderet fra alle kattene så? det bliver jeg næsten nødt til. men det skader dem vel heller ikke?
Du kan jo give de andre mulighed for at spise i et andet rum. De tager ikke skade af at undvære, men det kan jo godt være, de ikke bliver så sjove at være sammen med
Kan det eventuelt være en hårbolle, hun forsøger at hoste op? Det er ikke kun langhårede katte, der får dem, og især hvis hun fælder lige nu (det gør mine), kan det måske være sådan én. Du kan evt. prøve at give hende noget kattemalt for at se, om det kan hjælpe. Men prøv i første omgang at følge Vivis råd.
Tak for jeres råd. De måtte alle undvære maden, og nej det var ikke så sjovt men oda stoppede med at kaste op, men begyndte igen hertil morgen, selvom hun ikke har fået mad. Hun har en tid ved dyrlægen kl. 16 idag
Ja, har haft så travlt. Men hun havde heldigvis ‘bare’ forstoppelse. Så hun får kattemalt, lactolose og skal hente en eller anden slags olie ved dyrlæge på onsdag. Og tøsen har kun kastet op en gang siden vi kom hjem. Så det hjælper allerede for det snart er ovre! Mange tak for råd og tanker til oda
altså, hvis der er nogle der stadig læser med… hvorfor bliver hun ved med at kaste op? hvor lang tid tager det for at blive bedre?
hun har siden mandag fået lactulose 2x dagligt (1ml ad gangen) katte malt 2 gange dagligt (1,5 cm) og fra i dag får hun også parafin olie (1/4 ml. 2x dagligt) hun er begyndt at kaste op igen nu, og hun hyler sådan underligt inden… er det normalt der går noget tid eller? :?:S
men hvem skal jeg ringe til? for min dyrlæge har lukket…
han mærkede på hende og konstaterede med det samme at hun havde en lidt slem omgang forstoppelse.
han tog også temp. og den var normal… hun spiser også sin normale mad, skal jeg tage det fra hende og give hende noget andet?? :?
jeg ved ikke om hun har haft afføring… har to andre katte. men har holdt øje og synes ikke der er lige så meget afføring i kassen som der plejer… men har fået et nummer til ‘akutte’ tilfælde. så må jeg prøve og ringe og beskrive det, og se hvad de siger… eller hvad? :? ved bare ikke om jeg har samvittighed til at vente… hvis der nu sker noget, ville jeg jo aldrig tilgive mig selv…
okay… jeg venter så.
men ja, jeg må adskille dem. bor bare ret småt. men hvis jeg nu adskiller dem så Oda kun er på mit værelse. dvs. små 12-15 kvadratmeter. er det okay for et døgns tid?
[QUOTE=Chalotteg;898748]altså, hvis der er nogle der stadig læser med… hvorfor bliver hun ved med at kaste op? hvor lang tid tager det for at blive bedre?
hun har siden mandag fået lactulose 2x dagligt (1ml ad gangen) katte malt 2 gange dagligt (1,5 cm) og fra i dag får hun også parafin olie (1/4 ml. 2x dagligt) hun er begyndt at kaste op igen nu, og hun hyler sådan underligt inden… er det normalt der går noget tid eller? :?:S[/QUOTE]
Hvis det, som dyrlægen skriver er en “slem omgang forstoppelse”, så er 1/4 ml paraffinolie 2 x dagl, ikke ret meget. Det er heller ikke ret meget laktulose…