Ikke fife medlem på fife show "spørgsmål"

Hvordan foregår det hvis man som ikke medlem af en fifeklub deltager på en Fife show.

tager man certifikater og titler på lige fod med os der er Fife medlemmer.

Man skal være medlem af en katteklub under fife for at deltage. Man plejer da at skrive hvilken klub man er i, så den der holder showet kan tjekke at det passer…

Men nogle gange kan et ægtepar være i hver sin klub. Den ene synes måske bare det er kedeligt at udstille og sender den anden af sted som elsker det… Men den der egør afsted er måske bare ærlig og siger at den aldrig skal være i en klub under fife…
Eller spdan har det da været…
For er ret sikker på fife ikke har open doors ala tica, hvor man kan udstille ind til en bestemt titel

1 Synes om

Jeg tror FIFe har noget open doors :gruble: Mener Tzari har brugt det :gruble:

1 Synes om

Du har ret… Fandt ud af hvornår man må her hjemme

1 Synes om

Man kan ikke få en titel. For den skal registreres i stambogen. Og den ydelse har man ikke adgang til.

Men hvis man vil nyde FIFe-fordele, kan man jo bare blive medlem af en FIFe-klub - lige som alle os andre.

2 Synes om

DVS. de kan tage certerne i kl 9 og 10, men selvfølgelig ikke registrere titlerne.

og i princippet udstille katten i samme klasse 9 og 10 mere end 3 gange, ikke mindst hvis det er i forskellige klubber

1 Synes om

Den er jeg selvfølgelig helt med på, men det var egentlig ikke det svar jeg søgte.
men oplysning om open doors og om de kunne tage certerne over et Fife medlem

Njaeh, når man timelder udstilling krydser man jo af til at overholde FIFes regler, der siger max 3 cert’er opnået i kl. 9/10 :smil:

1 Synes om

Ja, det kan de - på lige fod med, at FIFe medlemmer har adgang til at tage samtlige titler i stort set alle andre forbund under WCC. FIFe er det mest restriktive WCC medlem, når det kommer til open doors - og SVERAK har endda særtilladelse til at forbyde TICA medlemmer adgang til deres udstillinger.

1 Synes om

Tak for svar, ja det er jo lige det med at overholde reglerne uanset om man er Fife medlem eller ikke.
Har desværre prøvet, som ny udstiller at få ex 2, 5 gange fordi de ikke flyttede klasse :frowning:

son ikke Fifemedlem kan jeg godt se det er surt, men som Fifemedlem har jeg det nu godt med regelsættet.
Man skal vel også være medlem i de andre forbund for at kunne registrere titlerne der.

Nu er jeg heldigvis personligt generelt ret ligeglad med FIFe udstillinger. Det kan være rart for mig at udstille killinger i nærheden af, hvor jeg bor (hvis det passer med alderen), fordi det er meget god reklame, men da jeg for et par år siden spurgte ind til, om jeg kunne udstille kuld og fik at vide, at det kunne jeg ikke, for tænk hvis jeg vandt klassen, stoppede jeg ærlig talt med at kunne tage den frygt seriøst.

På den seneste TICA udstilling i Danmark havde min hankilling, som har haft meget få chancer for at tage point, konkurrence fra en danskejet burmeserkilling - og tabte til hende hos flere dommere. Det må jeg bare leve med, for sådan er reglerne. Samme hankilling er registreret i 3 forskellige forbund for at kunne tage titler i dem, hvis jeg vil :slight_smile:

Der er mig bekendt kun to forbund i verden, der kræver, at ejeren er medlem - det ene er FIFe, det andet er franske LOOF, der er statsstyret. Alle andre forbund, jeg kender til, kræver, at katten er registreret for at kunne tage titler og er ligeglad med, om ejeren er registreret. Og man kan også hos LOOF få lov til at reklamere med deres titler uden at være registreret. Det kræver bare lidt ekstra papirarbejde.

1 Synes om

Indrømmer jeg kender ikke så meget til de andre forbund, men havde hørt at man skulle være medlem i Tica for at registrere titler, men det er igen mange år siden og vi har ikke haft mod/lyst til at prøve, deres udstillinger.
har været på besøg på en mener jeg Tica udstilling og syntes det var kaotisk

Det er så ikke rigtigt, at man skal være medlem i TICA for det. Der er så vidt jeg husker ikke engang forskellig pris alt efter, om man er medlem (det er der for f.eks. at trække stamtavler).

I forhold til udstillingsform er det nok et temperamentsspørgsmål, hvad man foretrækker. Jeg synes, FIFe udstillinger er ualmindeligt kedelige og støjniveauet er ofte ret højt. På TICA udstillinger sker der stort set hele tiden noget og støjniveauet er meget begrænset. Samtidig slipper ejerne i TICA for at stå længe og bære tunge katte, indtil dommeren har bestemt sig for BIV/NOM, da ejerne ikke er involveret i denne beslutning.

Takker, det er altid rart at få misforståelser på plads :slight_smile:

Nu har vi ganske vist kun besøgt en og der var godt nok meget larm.
syntes det er meget at skulle i 5 ringe med hver kat ikke mindst når man som os, dengang gerne have 4-6 stk med hver gang.
Men jeg kan godt tilslutte mig at være fri for at stå med kattene så længe, ikke mindst nu hvor ryggen er dårlig.

Jeg synes måske så ikke, man kan klandre TICA’s system for, at I følte det nødvendigt at udstille SÅ mange katte på én gang. Det er der ikke mange, der gør - nok primært fordi det så er umuligt ikke at være sin egen konkurrent og dermed med stor sandsynlighed betale penge for “ingenting” :slight_smile: De fleste starter med én kat og arbejder sig så op til flere, jo bedre de forstår systemet. Og jo flere katte, man har med i forskellige klasser, jo færre bedømmelser er man i stand til at følge. Sidst havde jeg tre katte i tre forskellige klasser at følge og det gav en del renderi, men hallerne er sjældent store, så man skal sjældent særligt langt og når man lærer folk at kende, hjælper andre gerne med til at sikre, at alle kommer frem i ro og orden.

Det gør jeg heller ikke, men vi sammenlignede jo med det vi kendte :slight_smile:

Det kan man så stort set ikke :slight_smile: Begge dele er udstillinger, har dommere og giver titler - derudover er det meget forskellige formater. Når jeg prøver at forklare udstillere, der er vant til amerikansk format, at man i FIFe kun skal til én dommer og er tvunget til at blive i hallen hele dagen, uanset om man vinder eller taber certifikatet, er de ved at “dø” og fatter ikke, at nogen gider.

Fordi alle hunner og hanner, uanset titel, konkurrerer direkte mod hinanden, tager de færreste udstillere mere end én kat med i hver klasse - medmindre selvfølgelig de er nysgerrige på dommernes valg. Det kuld, jeg ikke måtte stille i FIFe, tog jeg f.eks. med på TICA udstilling for at træne dommerne (de var stort set ens i typen og alle var samme farve), men det kostede da point for den hunkat, jeg havde valgt at beholde, at hun havde konkurrence fra sine brødre.