Indavlskofficient

Godmorgen!

Hvordan -eller / hvor kan man udregne indavlskofficienten?

KH Tina

Vi ligger alle vores stamtavler ind i databasen på www.pawpeds.com og så laver jeg en teoretisk testparring i systemet og voila, kan jeg se % over forskellige generationer :thumbup:

hejsa det kan du gøre på fx. pawpeds.com
Men denne beregning tager ikke højde for om der fx. ligger en bestemt kat på stamtavlen som er uhensigtsmæssig at duble up på…men kommer med en som du søger…% på hvor tæt pakket din killings stamtavle vil være.
anna

Du kan se Hjalte’s stamtavle her - Syrenhaven Pavro
Det er altså på pawpeds, du kan forsøge dig. Måske findes der også andre steder.

Jeg bruger aldrig indavlskoefficient.
Som Antocat skriver, kan det give dig et tal, men det siger intet om det er en fornuftig parring. Er det bedre at lave udavl på en “dårlig kat” end at lave en parring med højere indavl på en “god” kat?

Langt det bedste, når man opdrætter, er at lære kattene at kende. Åbenhed omkring de sygdomme/problemer, der ligger hos de enkelte katte. Først der, ved vi, hvornår en parring er hensigtsmæssig.
Som en erfaren opdrætter sagde til mig, da jeg var ny og skulle finde hankat: Hvis hankatteejeren siger, der ikke er problemer i linien, ved h*n enten ikke nok om linien eller vil ikke fortælle dig om det. For fakta er, at der ligger gode og dårlige ting i alle linier.

I øvrigt forsøgte jeg, for sjov, at udregne indavlskoefficient på min importhunkat.
Koefficienten er på .0082 - trods det at den samme kat går igen 3 gange i stamtavlen.

Såeh … hvad er det lige man kan bruge det tal til :?

indavlskoefficienter kan bruges til meget - og er et vigtigt arbejdsredskab for mange opdrættere.

hvorfor er det vigtigt at have styr på indavls%'er på sine katte ?

fordi indavl er en central årsag til ‘loss of fitness’ og tab af genetisk variation. ydermere er det et vigtigt redskab fordi der er mange opdrættere der ikke er åbne om sygdom og problemer/eller bare ikke har kendskab til problemer fordi de ikke følger op på killinger, pensionerede avlskatte ect. Indavl er problematisk fordi det er en urealistisk opgave for mange at få det nødvendige anekendskab.

for eksempel kendskab til 3 generationer: - i stamtavlen er der 14 katte + katten hvis stamtavle det er. Det er 15 katte. Lad os sige at katten hvis stamtavle det er, kommer ud af et kuld på 4 - så er vi oppe på 19 katte. I stamtavlen er der 7 hunkatte - lad os sige de alle får 2 kuld hver - a gennemsnitligt 3 killinger - det et 42 katte + 19=61 katte. Så er der de 7 hankatte - lad os sige de får 3 kuld hver a 3 killinger=63 + de 61=124 katte. det er så den ene side i en parring…

for det er jo ikke nok bare at have styr på avlskattene - det er jo alt afkom (også det solgt til kæl) som er interesant hvis man skal have kendskab til evt problemer

lad os sige vil man pare sin kat med en anden - og lave indavl. så vil der være nogle gengangere…men i følge dette tankeeksperiment så er det jo i hvert fald 100 katte man skal have grundigt kendskab til…ydermere bør der være gået et vis stykke tid. mange problemer vil jo vise sig når en kat bliver ældre…derfor er der brug for tid til at ordenligt kende linjer. (det der jo nettop er sket med nogle sygdomme pga indavl…hvor de først var til stede i mild grad sent i livet er de nu tilsted i alvorlig grad tidligt i livet)

en opdrætter som har været i gang i 20-30 år vil (måske) have noget af dette kendskab hvis h*n har arbejdet med de samme linjer.

for alle andre kan indavlskofficient bruges til at lave de bedst mulige valg - hvis ens mål er sunde katte og at bidrage til at ens race har en bred avls base…indavls% er så et redskab man bruger til at sikre at man hele tiden holder sig til så lave indavls% som muligt.

ydermere jo, - der er helt sikkert nogle katte/linjer som er bedre end andre - ved nogle linjer vil man ved indavl få problemer med det samme - med andre vil de komme senere. jeg tror ikke selv på at der findes en kat som ikke bærer på nogle dårlige egenskaber som det ved indavl er muligt at øge risikoen for kommer til udtryk (tidligere) i afkom.

indavls% kan også fortælle at det er bedre at have ‘genganger’ en gang hver på mor og fars side - end 2 gange på den ene forældres side. derfor får man nogle gange lave tal - selvom en kat går igen…mens man andre gange får et højt tal…og det er jo logisk nok. samme kat der går igen i samme linjer giver jo mere double up på dårlige egenskaber

som det er blevet nævnt er pawpeds et godt sted at få % regnet ud automatisk…husk også at clicke på ‘Inbreeding’ - det giver den totale % for alle generationer - og der kan være et stort spring. det tal du ser ved opslag på stamtavle er kun indavls% for de katte du ser i stamtavlen på skræmen

vil du selv regne tal ud - er dette program meget brugbart
http://www.tenset.co.uk/fspeed/index.html

for lige at summere op på hvorfor indavlsberegninger er vigtigte - et citat fra phd afhandling skrevet af Anders Christian Sørensen i 2005, KVL/Life

I konklusion på artikel hvor han gennemgår videnskabelig litteratur om emnet:

"In conclusion, the literature presented here clearly shows that inbreeding will lead to inbreeding depression for traits associated with fitness…Regarding the effects of inbreeding on the additive genetic variance the general conclusion is that inbreeding under most environmental regimes and genetic constitutions will lead to a lovering of the heritable part of the genetic variance. Based on those results we strongly emphasize the control of inbreeding should be given hight priority in animal breeding. Tools useful for controlling the rate of inbreeding are available and should be used." (Aspects of Inbreeding in Animal Breeding, p. 130)

min fed til sidst…oversat. “Baseret på disse resultater understreger vi vigtigheden af at indavl bør gives høj prioritering i dyre avl. Brugbare værktøjer til at kontrollere indavls raten er tilgængelige og bør bruges.”

[QUOTE=antocat;124470]hejsa det kan du gøre på fx. pawpeds.com
Men denne beregning tager ikke højde for om der fx. ligger en bestemt kat på stamtavlen som er uhensigtsmæssig at duble up på…men kommer med en som du søger…% på hvor tæt pakket din killings stamtavle vil være.
anna[/QUOTE]

ja, i nogle tilfælde kan det være en god ide at regne tal ud for enkelte kattes bidrag i stamtavlen. i pawpeds maine coon database - kan man få tal for det der kaldes ‘Foundation’ og ‘Clones’…

jeg kender også opdrættere af norsk skovkat som også har regnet specielle %'er ud for nogle ‘matador’ katte (dvs katte som er brugt meget - nok for meget…)

Jeg kan simpelthen ikke se, hvad jeg kan bruge den procent til!

Min hunkats procent er som sagt på .0082

Hvis jeg bare kigger på den alm. stamtavle ligger 2 katte der hver 2 gange, men fordi det er 2 gange på hhv mors og fars side, giver det en lav koefficient.

Det vil sige, at jeg kan lave indavl i 8 generationer med meget høj koefficient, laver jeg så en total udparring, vil koefficienten falde drastisk.

Derfor er dette tal totalt ligegyldigt for mig!

[QUOTE=Vivi_Fletcher;124606]Jeg kan simpelthen ikke se, hvad jeg kan bruge den procent til!

Min hunkats procent er som sagt på .0082

Hvis jeg bare kigger på den alm. stamtavle ligger 2 katte der hver 2 gange, men fordi det er 2 gange på hhv mors og fars side, giver det en lav koefficient.

Det vil sige, at jeg kan lave indavl i 8 generationer med meget høj koefficient, laver jeg så en total udparring, vil koefficienten falde drastisk.

Derfor er dette tal totalt ligegyldigt for mig![/QUOTE]

ligger tavlen på pawpeds så man kan se den ?

edit: blev nysgerrig efter et smut forbi pawpeds ‘Abyssinian and Somali Database’…nogle lidt tilfældigt udvalgte katte syntes alle at have det samme mønster lav indavls% på de nyeste generationer - men en høj total indavls-procent (16-25%).
Var der få oprindelige foundation katte eller er det bare tilfælde i de tavler jeg så på ? (kender intet til racens historie :slight_smile:

og edit II:nu skrev jeg ‘høj’…her er de kategorier jeg går ud fra…

0% - 1% too low to be reliable
1% - 2% very very low
2% - 5% very low
5% - 10% low
10% - 20% medium
20% - 35% high
35% - 55% very high
>55% Huge!

sådan da…jeg syntes at over 6 % er det ‘medium’ jvf pawpeds anbefalinger…

jeg kan aldrig finde siden hvor pawpeds anbefalinger er…men som jeg husker det fra foredrag med Ulrika er anbefalinger max 6,25% over 4-5 generationer - max stigning på 0,5 % over 1 generation - helst kun 0,25%.

er der nogle der kan huske/finde link til pawpeds ?

Jeg takker jer alle mange gange :thumbup:

Saa har jeg saa sandelig nok at gaa i gang med…
Jeg har lige prövet at indgi´vores Emil hos Pawpeds… Kun hans mor var at finde og hans farfar…
Men spändende…

KH TINA

Kan man ligge sine egne katte der ind og hvis ja hvordan gør man det?

Hej hvis du sender dette link The Sacred Birman Database

Og angiver at du gerne vil have Flicka´s Vanilla , SBIc fødtxx.xx på databasen.

Dette sender du til en af bimsekontaktpersonerne på denne side
The Sacred Birman Database

kan man ogsaa sende mine NFO katte til en af de ovenstaende email adresser? eller har NFO´er en anden kontakt person?

[quote=Chicabee;125368]Hej hvis du sender dette link The Sacred Birman Database

Og angiver at du gerne vil have Flicka´s Vanilla , SBIc fødtxx.xx på databasen.

Dette sender du til en af bimsekontaktpersonerne på denne side
http://www.pawpeds.com/db/?a=i&g=4&p=sbi&date=iso&o=ajgrep[/quote]

Super tusinde tak for hjælpen Camila:wehuu:

nix…nfo sendes til The Norwegian Forest Cat Database

[QUOTE=Musashi;124641]ligger tavlen på pawpeds så man kan se den ?
[/QUOTE]

Den ligger ikke på PawPeds, men en anden database for aby-/somali:
Du kan se stamtavlen her :slight_smile:

Det var så lidt -høhø

takker

Tina

[quote=Vivi_Fletcher;124606]Det vil sige, at jeg kan lave indavl i 8 generationer med meget høj koefficient, laver jeg så en total udparring, vil koefficienten falde drastisk.

Derfor er dette tal totalt ligegyldigt for mig![/quote]

Vivi, definitionen på en indavlskoefficient er, at den er et udtryk for sandsynligheden af, at katten er homozygot på forskellige loci, fordi den har arvet den samme allel fra den samme forfader. Det er ikke en beregning af, hvor meget anerne er “i familie”.

Derfor giver fx en helsøskendeparring en høj koefficient, fordi der er stor sandsynlighed for, at mor og far har “det samme gen”, som de så giver videre til killingerne, således at de får genet i “dobbelt portion”. Når man så derefter parrer ud, går koefficienten i nul, fordi der ikke længere er sandsynlighed for, at killingerne får “dobbelt portion” - tværtimod er sandsynligheden nu, at de får forskellige gener fra mor og far.

[QUOTE=Pil;125419]Vivi, definitionen på en indavlskoefficient er, at den er et udtryk for sandsynligheden af, at katten er homozygot på forskellige loci, fordi den har arvet den samme allel fra den samme forfader. Det er ikke en beregning af, hvor meget anerne er “i familie”.

Derfor giver fx en helsøskendeparring en høj koefficient, fordi der er stor sandsynlighed for, at mor og far har “det samme gen”, som de så giver videre til killingerne, således at de får genet i “dobbelt portion”. Når man så derefter parrer ud, går koefficienten i nul, fordi der ikke længere er sandsynlighed for, at killingerne får “dobbelt portion” - tværtimod er sandsynligheden nu, at de får forskellige gener fra mor og far.[/QUOTE]

1000 tak for forklaringen :ok:
Det bekræfter mig så bare i, at koefficienten ikke er særlig vigtig i mit opdræt :slight_smile: