Indekat?

[QUOTE=Gittemus;1221262]jeg er et af de heldige bæster åbenbart, som ikke personligt har kendt nogen som har mistet en kat til en vej og mIn gamle kat har aldrig haft en skræmme, byld eller ligende, så det er nok derfor at jeg har det syn som jeg har på ude livet.
mine ( gælder også Snickers ) bliver ikke lukket ud om morgenen eller om natten, men kun når vi er hjemme, hvilket jeg tror at det er derfor han altid er inde for høre vidie, da han ikke lige har 8 timer til der kommer nogen hjem, men bare lige nupper en på opleveren :)[/QUOTE]

:slight_smile: Det er jo dejligt :slight_smile:
Nu provokerer jeg nok lidt :wink:
Men kender du nogen der har mistet hunde til vejen, til skader der er pådraget vha slagsmål mm.? :slight_smile:
Hvor mener du forskellen er i at gå med din hund og sørge for den får sine sanser stimuleret og i at gå med din kat? :slight_smile:

Du tager ansvaret for at din hund færdes sikket udenfor dit hjem, men din kat kan få lov at lufte sig selv… :slight_smile: Slip da hunden ud sammen med katten, den skal også nok finde hjem igen :wink:

[QUOTE=Gittemus;1221262]jeg er et af de heldige bæster åbenbart, som ikke personligt har kendt nogen som har mistet en kat til en vej og mIn gamle kat har aldrig haft en skræmme, byld eller ligende, så det er nok derfor at jeg har det syn som jeg har på ude livet.
mine ( gælder også Snickers ) bliver ikke lukket ud om morgenen eller om natten, men kun når vi er hjemme, hvilket jeg tror at det er derfor han altid er inde for høre vidie, da han ikke lige har 8 timer til der kommer nogen hjem, men bare lige nupper en på opleveren :)[/QUOTE]

Du kan ikke regne med at han fortsætter med at holde sig tæt på hjemmet, når han bliver voksen. Han er jo ikke særligt gammel og når det bliver sommer, så skal han nok tage længere ture på opdagelse og patruljering af hans territorium.

Det gjorde mine seneste fritløbere såmænd også - den ene mistede livet til trafikken kl. 8 søndag morgen på en blind villavej.

191 katte dør i trafikken hvert døgn, på et år er det 70.000 så ja du må være heldig

Det handler ikke om, at folk herinde har ømme tæer men om bitre erfaringer. Vi har alle startet et sted - de færreste med indekatte alene, alle har kendt en kat, oplevet smerten, mistet.

Du kan sagtens aktivere en indekat ganske som du siger du aktiverer din hund på forskellig vis. Gåture i snor er også en mulighed, men faktisk kræver det max 15 min dagligt at stille en normal fungerende indekat tilfreds. En hund er et helt andet dyr - den ligger mest passiv og afventer vejledning inde, mens katten er et selvstændigt individ, der går på egne poter rundt på oplevelser.

2-3 minutters klikkertræning 2 gange i ugen, 2 gange jagtlege i ugen a max 15 min og hertil selvstændig aktivering i form af fodersøg, aktivitetslegetøj og andre mentale udfordringer - så har du en normal kat der er tilfreds. Jeg synes slet ikke du skal sammenligne katte med hunde, hvad angår behov. Det er to helt forskellige dyr.

MVH

Der er kommet rigtig mange meninger og holdninger frem her i tråden.

Men jeg vil alligevel pippe lidt her, og fortælle dig at det er vigtigt at du er 100% ærlig over for de opdrættere du kontakter og fortæller dem at du agter at have katten gående frit. For opdrættere skal have lov at sige fra hvis de ikke er glade for tanken om det. Jeg har prøvet at sælge to killinger til et ægtepar, hvor det viste sig at de ikke havde været ærlige over for mig og lod de to killinger fra mig løbe frit og de boede ikke så langt fra en motorvej - at opdage at de løj over for mig er rædselsfuldt så havde hellere foretrukket at de havde været ærlige over for mig fra start.

Det sker at man som køber fortier dette når man får afslag på afslag, men man bør altså have respekt over for at ikke alle opdrættere ønsker sådan et liv for deres killinger og så i stedet bruge tid og tålmodighed på at finde frem til opdrættere der ikke har et problem med at sælge til en der ønsker at katten går frit.

Det var blot lige mit pip.

[QUOTE=lenschow;1221307]Det handler ikke om, at folk herinde har ømme tæer men om bitre erfaringer. Vi har alle startet et sted - de færreste med indekatte alene, alle har kendt en kat, oplevet smerten, mistet.

Du kan sagtens aktivere en indekat ganske som du siger du aktiverer din hund på forskellig vis. Gåture i snor er også en mulighed, men faktisk kræver det max 15 min dagligt at stille en normal fungerende indekat tilfreds. En hund er et helt andet dyr - den ligger mest passiv og afventer vejledning inde, mens katten er et selvstændigt individ, der går på egne poter rundt på oplevelser.

2-3 minutters klikkertræning 2 gange i ugen, 2 gange jagtlege i ugen a max 15 min og hertil selvstændig aktivering i form af fodersøg, aktivitetslegetøj og andre mentale udfordringer - så har du en normal kat der er tilfreds. Jeg synes slet ikke du skal sammenligne katte med hunde, hvad angår behov. Det er to helt forskellige dyr.

MVH[/QUOTE]

må altså lige indsparke at det seriøst handler om hvilke dyr man har anskaffet sig. Har man sørget for at have hunde med en katteadfærd og katte med en hundeaffærd så kræver de faktisk ikke meget i underholdning men klarer det meste selv med hinanden som inspirator.

Men tænker man sig ikke om inden man anskaffer sine dyr så kan det kræve en masse af en senere hen, vælger man kun dyr på udseende og ikke på “indhold” så er det en anden historie.

Ingen af mine passer ind på noget af det du skriver og har aldrig gjort det

[QUOTE=MoMo;1221310]Der er kommet rigtig mange meninger og holdninger frem her i tråden.

Men jeg vil alligevel pippe lidt her, og fortælle dig at det er vigtigt at du er 100% ærlig over for de opdrættere du kontakter og fortæller dem at du agter at have katten gående frit. For opdrættere skal have lov at sige fra hvis de ikke er glade for tanken om det. Jeg har prøvet at sælge to killinger til et ægtepar, hvor det viste sig at de ikke havde været ærlige over for mig og lod de to killinger fra mig løbe frit og de boede ikke så langt fra en motorvej - at opdage at de løj over for mig er rædselsfuldt så havde hellere foretrukket at de havde været ærlige over for mig fra start.

Det sker at man som køber fortier dette når man får afslag på afslag, men man bør altså have respekt over for at ikke alle opdrættere ønsker sådan et liv for deres killinger og så i stedet bruge tid og tålmodighed på at finde frem til opdrættere der ikke har et problem med at sælge til en der ønsker at katten går frit.

Det var blot lige mit pip.[/QUOTE]
Kunne jeg ALDRIG finde på at gøre.

Takker for alle jeres indslag, kommentere og erfaringer. Bestemt noget der giver stof til eftertanke:)

Som mit tilnavn antyder, har jeg haft vildkatte boende i forholdsvis luxuøse forhold. De boede i vores gamle vaskehus, som min mand havde sat i stand og isoleret. De havde enddog varme på om vinteren.

Det har jeg ikke mere. For et år siden tog vi gamle Gråmis ind, hun var blevet bidt af en af områdets bøllekatte og udviklede en byld. Da vi havde haft hende til dyrlægen, beholdt vi hende inde. Hun nyder i den grad trygheden herinde.

I marts/ april i år tog vi Milo ind, han blev angrebet af og var meget bange for de samme bøllekatte, som angreb Gråmis.

Så var kun Rikke ude, men hun gik meget omkring, og vi så hende næsten kun, når hun kom hjem for at spise, så vi regnede med at hun ikke var egnet til at være indekat. Men pludselig kom hun ikke hjem igen, vi så hende ikke i 14 dage.
Og så dukkede hun lige så pludselig op igen, men var skræmt fra vid og sans. Vi oplevede at hun sad og skreg af angst, inde i vores værksted, fordi der stod en fremmed kat i vores gård.

Så nu er alle vores katte inde i huset sammen med os. De har adgang til hele huset og udestuen + de har en løbegård på ca 30 kvm. Og lille Rikke behøver ikke gå og være bange mere. Og vi går ikke rundt med nerverne uden på tøjet, fordi vi ikke har set dem nogle dage.