Indekatte kan være lykkelige

Jeg har minsanten aldrig tvivlet på, at mine indekatte er lykkelige. :thumbup: OK mulighed for indhegnet have, ville sikkert, være et extra plus,:? men , da de ikke svarer når jeg spø’r bliver jeg jo nødt til
, at gætte — og måske gætter jeg rigtigt, når jeg inviterer Face under min dyne om natten, Charmer smutter selv ovenpå dynen, Lille Fisen fortrækker til hulen i mellemgangen hvor der er gulvvarme, Pixen og jeg ta’r laaaang godnat afsked ( hun køleskabet i øjenhøjde ) inden vi lukker døren og åhh så dejligt når vi ses om morgenen til sammekomst i min seng
.Alle 4 spiser både tørt og vådt, drikker vand (helst fra glas) Alle er meget kælne skødekatte, både når det er hyggeligt i sofaen :thumbup:og irriterende på skrivebordet:thumbdown: .:thumbdown: Desuden er det mig , med min dårlige ballance der er i fare for, at blive væltet, når I farer gennem stuen med ??? km/t . Kære “mine katte” ønsker i noget ændret; Så sig det " !!

Måske er det mig det mig der er lykkelig ??? Men jeg tror ikke, at I er"u-lykelige" -xxrotflmao

Er det Knus fra “madmor” = Cats og Conni

Jeg tror egentlig gerne de fleste dyr ville løbe frit ud og ind som det passede dem, hvis de kunne vælge. Det gælder katte, heste, hunde… you name it - men nu er det omgivende miljø jo ikke til det, så ganske som de fleste små børn gerne ville storme frit ud og ind som det passede dem og gå med hvem som helst hjem, fordi de heller ikke forstår faren der lurer, så er vi nødt til at sætte nogle grænser for friheden. Jeg tager en snor på min hund og hegner haven, og på samme måde beskytter jeg mine katte via indeliv og indhegning. Ville de gerne løbe frit i stedet? Måske. Men hverken hund eller katte har prøvet det. Og jeg gør derfor det, som er mit ansvar - beskytter dem

Selv for os mennesker er der jo grænser. Der er love, sociale regler og meget mere, som vi indretter os efter. Ellers ville verden være et meget grimt sted at bo. Så sådan er det for katte og for alle andre levende væsener, der indgår i samspil med andre

Jeg tror, det er svært at konceptualisere, det der ‘lykke’. Hvornår er et dyr lykkeligt? Vi mennesker kan ikke engang finde ud af det selv - er vi lykkelige, når vi har familie, hus, og børn, eller når vi er frie til at rejse og opleve? Bliver vi lykkelige af materielle goder? Vi bliver i hvert fald ikke lykkelige af ikke at have mulighed for at anskaffe os materielle goder, så føler vi os fattige… Det er noget mærkeligt noget, det der lykke. På engelsk findes i stedet begrebet ‘contentment’ - at man er veltilfreds, dér, hvor man er, med dét, man har. Det synes jeg er et bedre mål at stræbe efter end denne illusoriske ‘lykke’.

Er indekatten så lykkelig, eller i det mindste ‘content’? Tja, katten tæmmede som det eneste dyr sig selv, så katten havde jo valget - det frie liv i naturen som evolutionen havde tilpasset den til, eller et liv med de begrænsninger, som menneskers husvægge og døre sætter for den, men med mad og vand og et varm skød at ligge på og kærlige hænder til at ae dens pels. Og katten valgte os. Jeg tror, en indekat, som lever i sikkerhed for rovdyr og andre farer, modtager dyrlægehjælp når det er nødvendigt, bliver fodret godt og har vand til rådighed, og bliver leget med og elsket af sine mennesker, den kat er ‘content’. Og så behøver man ikke begynde at spekulere på, om indekatten ville være lykkeligere med udeadgang, med muligheden for at jage naturligt, ved at få killinger, eller andre former for naturlige adfærd, som vi forhindrer den i, for det er jo ikke noget, vi realistisk kan tilbyde den - og den er heldigvis ‘content’ alligevel, hvis den ellers har, hvad den skal bruge. :slight_smile:

Og man kunne føje til, at der intet naturligt er ved katte i den danske natur - de er en indført art. Der findes ikke en dansk vildkatteart. Så i yderste konsekvens skulle tamkatten slet ikke være her, hvis man sætter det på spidsen. Ergo er vi mennesker, der har bragt dem hertil nødt til at sætte rammer op. Lige som hvis man vil have mårhunde i DK som kæledyr - så skal de heller ikke rende ud i en natur de ikke er hjemmefødt i.

Eksemplet valgt fordi jeg bare synes de mårhunde ser eddersøde ud :tihi:

Det kan godt være katte er en indført art, det er fasaner også, men det er stadig et rovdyr der har behov for stimuli og bevægelse. Nogle racer/individer mere end andre. Noget ejerne af katte ofte glemmer, at det ikke er tøjdyr man bare hygger med når man ligger på sofaen efter en lang arbejdsdag, for så at undres over at katten er “uartig”, irriterende eller provokerende.
Men ja, selvfølgeligt kan katte være veltilpasse i indendørs faciliteter, men vi skal også gøre vores bedste for at leve op til de krav et intelligent væsen har brug for, for at det kan være veltilpas. Vi skal blive bedre til at læse de signaler en kat viser for at imødekomme deres behov. En fed kat der sover hele dagen er ikke en tilfreds kat, det er en kat som keder sig.

Marina

Ja eller katten har smerter og bevæger sig derfor mindre. Jeg kan se herhjemme, at samtlige katte uden interesse i leg, aktivering og klikkertræning har skiftet holdning, når de fik dårlige tænder ud :slight_smile:

Ps Fasaner er et af verdens farligste rovdyr :yikes::tihi: Drille drille :høhø:

Nu tror jeg ikke en 1 årig kat har dårlige tænder, slet ikke en huskat, men ellers ja, det er da altid vigtigt at undersøge.
Nu er problemet med indførte arter ikke altid farligheden for mennesker, hvilket katte hvis heller ikke lige kan kategoriseres som:). Fasaner har bare udfyldt et hul, men et eksempel på en “nuttet” indført invasiv destruktiv art er f.eks det grå egern til england, som næsten fik udraderet det naturligt forekommende røde. Katte har som indført art ikke gjort den store skade i vores natur, som den, sammen med kaninen, f.eks har i Australien, så fasanen var bare et eksempel på at det at vildkatten ikke har eksisteret i dk er et argument for at tamkatten skal holdes indendøre:)
Og nej, jeg er ikke fortaler for at katte skal rende ude, blot ville jeg ønske at folk lærte lidt mere om hvad katten er for en størrelse. Bengaleren er en af de nye moderacer, men hvor mange af de der skal have en “junglekat” tænker over at den har en del behov der skal opfyldes? Ikke alle har plads til et hamsterhjul i overstørrelse i en toværelses:høhø:

marina

Det er jeg heller ikke, men samtidigt anerkender jeg uden at blinke at det nogle gange kan løse mange adfærdsproblemer, når de får lov. Det er ærgerligt at den omkringliggende verden gør det så farligt for dem, for ellers skulle alle katte have lov at opleve at fange en rigtig mus.
VH
Susanne