Indfangning af vildkat, hvordan?

Vores ene kat bliver søndertævet af to vildkatte på matriklen. De to andre katte vi har skjuler sig og kommer ikke i slåskamp, men katten Kaj forsvarer sit territorium, med store skader og høje dyrlægeregninger til følge.

Hvordan får jeg de to :GRR: vildkatte væk? De er hidsige og aggresive, og lader sig ikke jage væk, heller ikke af mig. De løber ganske vist væk, men et minut efter er de tilbage. Vi kan høre hvordan Kaj er oppe at slås med dem hver nat.

Min kommune har naturligvis valgt ikke at have en ordning med Kattens Værn.

Hvis jeg selv sørger for en fælde, kan jeg så aflevere vildkatten/vildkattene gratis et sted, eller til et beskedent beløb? Vores katte, især Kaj, er nervevrag og vil helst ikke ud mere. Han er blevet lappet sammen for næsten 2000 kr. i år pga. vildkattene :thumbdown:.

Hvis de ikke er til at jage væk af dig heller, er de nok ikke “vildkatte”, men hører til i nærheden.
Forhør dig i første omgang hos naboerne, om de kender noget til dem.

Er de kommet for nylig, eller har det været et problem hele tiden - og hvor længe?
Hvis du selv er flyttet til for ikke så længe siden, føler de måske, at det er dine katte, der har trængt sig ind på deres område.

PS: Hvis du hegnede din have ind, løste problemet sig selv!

Hej Hanne

Det er vildkatte. De løber når de ser mig, men kommer tilbage kort tid efter. Vi fodrer vores katte udendørs, men det har vildkattene opdaget, og jager vores katte “af fadet” for at få måltidet selv. Jeg fangede den ene i hønsegården en dag, hvor den var løbet ind for at lede efter mad. Den var vild, aggresiv og menneskesky, så jeg måtte lade den løbe ellers havde den flået mig til blods.

Vi bor i skoven og “haven” er en stor 8 tdr. naturgrund, så det er ikke muligt at hegne ind.

Vores tre katte er købt for at holde mus og rotter væk, og derfor må de være ude om natten. De sover indendøre om dagen.

Vi har boet her i to år, og har haft problemer med vildkatte on/off. Det er værst om vinteren. I sommers så vi ikke noget til kattene.

Jeg synes det er synd for vores katte at de skal være nervevrag når de er ude, men jeg synes også det er synd for vildkattene, at de er så sultne at de vil gøre hvad som helst for at få maven fyldt. Derfor vil jeg gerne have dem aflivet på et internat. Det koster bare rigtig mange penge, og derfor ville jeg høre om der er nogen der kender til dyrlæger/internater, der tager imod herreløse katte til en overkommelig pris.

Hej Tanja
Jeg vil anbefale dig, at prøve at kontakte dyrlæger i området og høre om de kan og vil hjælpe dig. Da jeg var på dyreklinik hjalp vi med den slags engang i mellem… Ikke alle vil fordi der desværre er nogle der (prøver) at udnytte det, hvis de pludselig bliver ‘træt’ af deres egen kat :frowning:
Håber du finder nogen der kan hjælpe dig

Jamen så ville jeg fodre egne katte indendørs, når de kommer ind om morgenen, og bagefter sætte noget mad og vand ud til de sultne vildkatte.
Så har du to hold til at fange mus både nat og dag.

Vildkattene finder hurtigt ud af, hvornår du sætter mad til dem og skal nok dukke op til fast spisetid.

Afliver du dem, dukker der bare nogle nye op og så er det skruen uden ende, hvorimod disse her nok skal holde andre væk.

[QUOTE=danpia;743883]Hej Tanja
Jeg vil anbefale dig, at prøve at kontakte dyrlæger i området og høre om de kan og vil hjælpe dig. Da jeg var på dyreklinik hjalp vi med den slags engang i mellem… Ikke alle vil fordi der desværre er nogle der (prøver) at udnytte det, hvis de pludselig bliver ‘træt’ af deres egen kat :frowning:
Håber du finder nogen der kan hjælpe dig[/QUOTE]
Mange tak for fiffet. Jeg vil prøve at ringe til vores dyrlæge i Holbæk for at høre dem ad. Jeg håber også på en god løsning, som vi har mulighed for at kunne betale.

[QUOTE=Mega;743890]Jamen så ville jeg fodre egne katte indendørs, når de kommer ind om morgenen, og bagefter sætte noget mad og vand ud til de sultne vildkatte.
Så har du to hold til at fange mus både nat og dag.

Vildkattene finder hurtigt ud af, hvornår du sætter mad til dem og skal nok dukke op til fast spisetid.

Afliver du dem, dukker der bare nogle nye op og så er det skruen uden ende, hvorimod disse her nok skal holde andre væk.[/QUOTE]
Det har jeg slet ikke mod på at kaste mig ud i. Jeg har rigeligt med bekymringer for de 3 katte, 26 høns, 3 fugle og 2 heste jeg har at holde øje med for nuværende. Jeg er faktisk ret irriteret over de vildkatte der tæsker Kaj og skræmmer livet af ham og de to andre hele tiden. Jeg ønsker at de kommer væk hurtigst muligt, og hvis der kommer nye til, må jeg tage den til den tid.

Selvom din kommune ikke har en aftale med Kattens Værn kan det godt være at de vil hjælpe dig alligevel mod at du selv betaler. Prøv at ring til nærmeste Kattens Værn afdeling og spørg dem ad. Jeg ved at det lykkedes for nogle af mine forældres bekendte som også bor i en kommune uden aftale.

Men hvis de er så vilde som du beskriver og du i øvrigt bor uden for byområde så var det måske også værd at overveje at kontakt en proff. jæger der kan aflive dem. Det er nok mindre stressende for dem end at skulle indfanges og bringes til dyrlæge eller vente på katteinspektøren kan komme og hente dem.

[QUOTE=Maja R;744341]Selvom din kommune ikke har en aftale med Kattens Værn kan det godt være at de vil hjælpe dig alligevel mod at du selv betaler. Prøv at ring til nærmeste Kattens Værn afdeling og spørg dem ad. Jeg ved at det lykkedes for nogle af mine forældres bekendte som også bor i en kommune uden aftale.

Men hvis de er så vilde som du beskriver og du i øvrigt bor uden for byområde så var det måske også værd at overveje at kontakt en proff. jæger der kan aflive dem. Det er nok mindre stressende for dem end at skulle indfanges og bringes til dyrlæge eller vente på katteinspektøren kan komme og hente dem.[/QUOTE]

Ok, jeg prøver Kattens Værn, eller evt. min fætter der er jæger. Jeg har selv tænkt samme tanke.

Jeg har talt med min egen dyrlæge i dag, men de var meget afvisende og kunne slet ikke hjælpe eller fortælle hvor jeg evt. skulle henvende mig. De lagde nærmest røret på hurtigere end jeg kunne nå at sige “ok, men tak alligevel”…:uh:

[QUOTE=Tanja Pedersen;744361]Ok, jeg prøver Kattens Værn, eller evt. min fætter der er jæger. Jeg har selv tænkt samme tanke.

Jeg har talt med min egen dyrlæge i dag, men de var meget afvisende og kunne slet ikke hjælpe eller fortælle hvor jeg evt. skulle henvende mig. De lagde nærmest røret på hurtigere end jeg kunne nå at sige “ok, men tak alligevel”…:uh:[/QUOTE]

Øv, det er da ikke særlig flinkt af dem … men måske de har været udsatte for for mange der lige prøver at få egen kat aflivet billigt :?
Er det din sædvanlige dyrlæge, som ‘tjener’ på at lappe Kaj sammen :?

Som en blød mellemvej mellem Mega’s iøvrigt gode og fremsynede forslag om at ‘beholde’ dem og Maja R’s forslag om jægeren kom jeg til at tænke på neutralisering og ‘beholde’ for at holde andre/nye vildt-levende katte væk.
Neutralisering kan ændre/fjerne deres aggression.

Håber stadig du finder ud af noget

Uanset om du får problemet væk nu, vil nye dukke op.
Eneste permanente løsning vil være at hegne haven ind - det vil hurtigt være økonomisk tjent ind :slight_smile:

Der står faktisk pris på KVs hjemmeside og den er den samme om man vil beholde dem som genudsætning eller ej :ok:
Det må antages at KV har en del erfaring med lignende situationer så jeg ville da spørge dem til råds om hvordan du bedst løser problemet både på kort og langt sigt.

Jeg er såmænd enig i at de to vildkatte, der er nu ville være eddergode til at holde nye og fremmede katte væk, hvis man valgte at lade dem neutralisere og derefter fodrede på dem…
Det hjælper jo bare ikek på det reelle problem… Nemlig at husets egne katte er bange for vildkattene og risikerer at blive jaget væk fra deres eget hjem!
Dét gør situationen temmelig uholdbar…
Jeg ville nok vælge løsningen med jægeren - det er trods alt den skånsomste for utæmmede dyr…
Og så se om næste hold vildkatte måske var nogen som mine egnr kunne med - måske få en genudsætningsaftale med KV

Ja, det er den samme dyrlæge som lapper Kaj sammen en to-tre gange årligt :S.

Jeg har ikke mulighed for at hegne haven ind. Vi bor som sagt på en kæmpestor naturgrund, som er meget kuperet, og en indhegning er desværre ikke muligt.

Jeg ved nye vildkatte vil komme til, hvis jeg fjerner de som kommer nu, men så må jeg tage den derfra. Jeg har ikke mod på at holde flere dyr p.t., og vil ikke bekoste en neutralisering af vildkattene. Så hellere ende deres liv smertefrit ved en jægers kyndige hånd, eller ved en aflivning igennem KV.

Det er virkelig frygteligt at se vores katte være så angste når de skal ud. Kaj, som ellers er en frygtløs bandit, er jo et nervevrag i øjeblikket, og vil helst slet ikke ud, men bare ligge i sin kasse på badeværelset :thumbdown:.

Jeg kan ikke se noget, der hindrer en indhegning?
Der er jo ingen der siger det skal være hele grunden - mindre kan måske gøre det :slight_smile:

[QUOTE=Vivi_Fletcher;744615]Jeg kan ikke se noget, der hindrer en indhegning?
Der er jo ingen der siger det skal være hele grunden - mindre kan måske gøre det :-)[/QUOTE]

Nej, det kan man ikke se på billedet: Grundet er kuperet med skrænter, låger osv., og det er simpelthen ikke muligt at hegne ind, med mindre man vil lave en decideret katteløbegård bag ved huset, og det er ikke planen.

Tanja, som jeg forstår af dine indlæg, ser du intet til vildkattene om sommeren, men om vinteren, hvor vildkattene jo også har svært med at finde føde.
Desuden er det også, ved fodringtid udendørs, at dine katte bliver jaget væk. Vildkattene kæmper jo for at få mad.

Hvorfor kan du så ikke fodre dine katte indendørs og lade være med at sætte mad udenfor (hvis du ellers kan nænne det)?

[QUOTE=Mega;744643]Tanja, som jeg forstår af dine indlæg, ser du intet til vildkattene om sommeren, men om vinteren, hvor vildkattene jo også har svært med at finde føde.
Desuden er det også, når du fodrer udendørs, at dine katte bliver jaget væk. Vildkattene kæmper jo for at få mad.

Hvorfor kan du så ikke fodre dine katte indendørs og lade være med at sætte mad ud ellers (hvis du virkelig kan nænne det)?[/QUOTE]
Jeg er begyndt at fodre dem indendøre, men kan ikke fodre på alverdens vilde katte hvor end jeg gerne ville. Jeg føler med de stakkels kræ, men jeg kan ikke tage alle udsatte stakler til mig hvor end jeg gerne ville. Så hellere hjælpe dem over regnbuebroen på en værdig måde. Derfor også mit spørgsmål om, om man kan få hjælp nogen steder.

Nu er der jo et stort spring fra alverdens vilde katte og til dine to vildmisser.
Har du læst beretningen om søstjernerne?

Du skal ikke umiddelbart forvente hjælp.

Hvis det er, så skal du stå med de fangede katte og forklare Dyrenes Beskyttelse, at du altså har fanget en vildkat og såt med den i fælden og ved ikke hvad du skal stille op med den, for den er meget agressiv.
Så vil de i visse tilfælde henvise til en dyrlæge der vil aflive på DB’s regning.
Men det er altså stressende for en vildkat at skulle transporteres på den måde, så derfor:

Du begynder at fodre dine egne katten indenfor hvis det er en mulighed.

Du får fat i en fælde. og sætter den op med lokkemad i.

(Jægeren du kender, ved garanteret et eller andet sted en mårfælde eller lignende kan lånes)…

Når der ikke er mad udenfor sker der et af to: enten forsvinder vildkattene til andre jagtmarker, eller de går i fælden.

Når så de er gået i fælden, så får du fat i en jæger der kommer og skyder dem, mens de er i fælden…ikke noget med at jage dem ud og risikere anskydning, som kan ske for selv den bedste jæger.

Det kan godt vare lidt tid før de går i en fælde, men det er sjældent de ikke gør det på et tidspunkt :wink:

Og ja, du har ret i, at det ikke løser problemet med vildkatte fremover, men man kan være “heldig” at den næste der kommer ikke er så agressiv over for dine egne katte, men samtidig holder området frit for flere af de vilde.