Indhegning af have - hvordan?

Hej kattegale. :smiley:

Jeg skal i uge 42 i gang med at hegne min lille have ind(ca 15-20 kvm).

Planen er at der skal sættes stolper langs hækken og så skal der volierenet på. Jeg bruger hyldeknægte til at lave en 90 graders vinkel, så der ikke kan komme en kat ud.

Jeg havde lidt tænkt spidsstolper med en diameter på 7 cm. Men jeg ved ikke om det bliver svært at få dem ned i jorden, da der jo vil være rødder hvor stolpen skal ned. Tænker et pælebord bliver meget svært…

Har i nogle idéer til hvordan jeg kan gøre det eller evt en anden løsning? :slight_smile:

Vi brugte Ø7 stolper med spids, da vi byggede mit hegn. Nu skriver jeg “vi” - faktisk var det vist begrænset, hvad jeg selv bidrog med, og jeg var ikke med til at lave hullerne. Men stolperne er sat langs hækken, og der blev altså boret huller med et pælebor. Vi havde så også redskaber til at hakke rødder over med, hvis det var nødvendigt.

Men hullerne var ikke nok, så pælene blev banket det sidste stykke i jorden af en mand, der stod på en stige med en lægtehammer. Du kan se billeder af processen her :slight_smile:

http://www.kattegale.dk/forum/showthread.php?t=57988

Måske skal jeg lige nævne, at pælene er 250 cm og blev sat ca. 70 cm i jorden.

Vi har brugt stolpespyd i vores indhegning - de var ret nemme at banke ned.
Billeder og beskrivelse på hjemmesiden. :slight_smile:

Fordelen ved stolpespyd er at stolperne ikke rådner i jorden. Vi brugte så både “livrem og seler” ved at støbe nogle U jern ned i jorden og bolte stolperne fast i dem. Hullerne blev lavet med pælebor, spade og skovl.

Jeg har også brugt stolpespyd. De er nemme at banke i jorden og er meget stabile.

Vi er også på stolpespyd. Dejligt nemt :slight_smile:

Firkantede 70mm x 70mm stolper; de passer til de stolpespyd der er 71mm x 71mm og de kan købes alle steder.

Er det muligt at grave/hive stolpespyd op igen?

Er det muligt at grave/hive stolpespyd op igen?

Er det muligt at grave/hive stolpespyd op igen?

Hvis du er stærk så kan du hive det op, men forbered dig på en tur til kiropraktor hvis du har fed lerjord som jeg har :slight_smile:
Men ja grave op kan du sagtens. De er ret langt nede i jorden, 50 cm +, så der skal arbejdes lidt for sagen.
Jeg brugte dem selv i min tidligere lejebolig, så jeg har prøvet at grave op og få det til at være fint til næste beboer i rækkehuset.

Det er denne model jeg taler om https://www.bauhaus.dk/stolpespyd-71-x-71-mm-nsh.html

Men det tager trods alt en del år for imprægneret stolper at rådne :slight_smile: Mine de ældste har stået i 11 år - sat direkte i jorden. Og de står stadig lige solidt :ok:

Men det tager trods alt en del år for imprægnerede stolper at rådne :slight_smile: Mine de ældste har stået i 11 år - sat direkte i jorden. Og de står stadig lige solidt :ok:

[QUOTE=HolmeInc;1316186]Hvis du er stærk så kan du hive det op, men forbered dig på en tur til kiropraktor hvis du har fed lerjord som jeg har :slight_smile:
Men ja grave op kan du sagtens. De er ret langt nede i jorden, 50 cm +, så der skal arbejdes lidt for sagen.
Jeg brugte dem selv i min tidligere lejebolig, så jeg har prøvet at grave op og få det til at være fint til næste beboer i rækkehuset.

Det er denne model jeg taler om https://www.bauhaus.dk/stolpespyd-71-x-71-mm-nsh.html[/QUOTE]

Så det lykkedes dig at grave dem op?

Det foresvæver mig, at jeg har stået i Bauhaus med netop 70 mm stolper og 71 mm spyd, og det var ligesom stolperne sad for lidt løst i spyddet. Og de skulle da gerne slutte helt til?..

Efter 10 år er to af mine stolper rådnet - man kunne bare løfte dem op af jorden O_o men resten står da stabilt … endnu.

Måske afhænger det også af jordbundsforholdene. Jeg skal muligvis holde øje med mine der, hvor der stod vand i bunden af hullerne :uha: