Indhegning af have - Ingen strøm Vs. Strøm?

Vi har jo købt hus, og har derfor snakket om når vi er kommet på plads. At vi vil opgradere deres kattegård, og simpelhen hegne haven ind.
Jeg har luret inde på katteindhegning, som klart giver en masse inspiration. Også til den gang vi lavede vores kattegård. :thumbup:

Men jeg ville gerne hører nogle som har erfaring med de forskellige hegn, da jeg nemlig går og vakler imellem - Om det skal være med strøm i toppen, eller uden. Hvad er for og imod? :?Selv går vi med tanken om at ville lave det uden strøm i toppen, men hvad skal man så være obs på? Men omvendt når vi alligevel skal i gang, tænker jeg at vi lige så godt kan gå all in. :surrender1:

Her var et 40 cm udhæng indvendigt fint til at holde MCO osv. inden, men européerne tager den slags på 0,5 når de synes de vil, så vi gik over til strøm. Det er på mange punkter nemmere, fordi man der ikke skal have bygget noget der kan holde adrætte og akrobatiske katte inde, men bare have sat en strømtråd så de får et rap når de prøver :slight_smile: Og det har vores kun gjort én gang, selvom det nu er 4 år siden vi gik over til strøm, så husker de det

1 Synes om

Kommer meget an på katten :slight_smile:

Muffe og Nobby kunne vi holde inde med en meter hegn, fordi de er så jordsøgende. Der er det til gengæld nødvendigt at grave lidt ned.

Gumpetunge Jack kunne holdes inde med udhæng.

Til gengæld vil Hugo have brug for strøm, pigtråd og spændetrøje :høhø: Pga ham har vi lavet vores altanhegn 3m højt, så det bliver overdækket. Hugo sidder alligevel nogle gange i toppen!

Så ja, I bliver nødt til at vurdere hvordan bimsedimserne er :slight_smile: Måske er udhæng nok.

:gruble:Kan jo netop godt lide den ekstra sikkerhed der er ved strøm, også med tanke på at skulle de smutte ud er det ud mod landevejen, godt nok skilt af en jordvold. Men ville bare aldrig tilgive mig selv, hvis de skulle smutte ud - fordi vi sparede på ét eller andet. :ups: Vi vil dem jo kun det bedste.

Hvilket strøm noget bruger du? (Kender jo kun til det elefant noget man bruger til heste) :uha: Og det er da lige voldsomt nok eller?

Birmaer er ret lette at holde inde - jeg tror vi har haft én eneste gennem årene, der plankede hegnet et par gange :slight_smile: Vi HAR strøm øverst på hegnet, men det er ikke for at holde bimserne inde; det er for at (forsøge at!) holde områdets katte ude!. Inde midt i byen er der jo en del katte, der går løst…
VH
Susanne

[QUOTE=Susanne W;1286181]Birmaer er ret lette at holde inde - jeg tror vi har haft én eneste gennem årene, der plankede hegnet et par gange :slight_smile: Vi HAR strøm øverst på hegnet, men det er ikke for at holde bimserne inde; det er for at (forsøge at!) holde områdets katte ude!. Inde midt i byen er der jo en del katte, der går løst…
VH
Susanne[/QUOTE]

Vores indtryk er nu også at de ikke rigtig gider alle de abekatte streger når de er ude i gården, men hvordan de vil agere på sådan ét hegn uden ‘loft’ aner jeg ikke. Og se der sagde du lige noget jeg ikke havde tænkt så meget over - At holde andre katte ude, vi flytter på landet så tror ikke det vrimler med løse katte MEN da vi jo har hunkatte, vil de sikkert kunne tilkalde nogle strejfer som måske ville prøve lykken. :stuck_out_tongue: Og dem vil vi da også gerne holde på afstand.

• Sidder der så strøm på begge sider af hegnet eller ?

Vores tråd sidder simpelthen øverst på hegnet. Vi har ikke tråd hele vejen rundt - nu om dage er det lidt omsonst, fordi vores nabo har permanent placeret en meget stor brændestak lige op ad hegnet på hans side, så det er meget let at komme den vej ind udefra hvis man virkelig vil. Jeg forstår det godt set fra hans synsvinkel, det er et perfekt sted for brændestabelen. Og såååå upraktisk for os…
VH
Susanne

Overvejer om man så skal lave noget som dette:

• Som du nævner med strøm helt i toppen, havde ellers fået bildt mig ind. At hvis der skulle være strøm skulle det laves på én anden måde, da jeg ser mange har en form for udhæng og så strøm. Og ikke bare sådan direkte plantet på toppen. Men det virker vel lige så godt som alt det andet. Men hensyn om de kan komme ud, og andre katte ind. :gruble:Det er lidt af en jungle, da det også handler om hvad man selv er til.

Sådan lige som det havde jeg sådan bildt mig ind at det skulle være hvis man ønskede noget med strøm, og at man ikke bare kunne sætte det direkte oppe på toppen: :ups:

Vores sidder øverst på hegnet indenfor (jo ikke meningen naboerne skal have stød, hehe) . Kan ses her

Metal hegnet er så det der giver jordforbindelsen hos os. Sat sådan på for at være sikker på at de rører begge dele samtidig selvom det er alt andet end kønt :slight_smile: Nogle vælger i stedet en jordførende tråd :slight_smile:

Følger med i tråden.

Vi skal selv til at tænke på den slags, og vi vil 100% af strøm og lamelhegn.
Snakkede med Hanne Lindvig om det forleden og den strøm ting, de bruger kaldes Elephant et eller andet inde på Harald Nyborgs hjemmeside (999kr) 2W såvidt jeg husker. 10kr strøm om måneden så det er overkommeligt :wink:

[QUOTE=ThildeL;1286212]Følger med i tråden.

Vi skal selv til at tænke på den slags, og vi vil 100% af strøm og lamelhegn.
Snakkede med Hanne Lindvig om det forleden og den strøm ting, de bruger kaldes Elephant et eller andet inde på Harald Nyborgs hjemmeside (999kr) 2W såvidt jeg husker. 10kr strøm om måneden så det er overkommeligt ;)[/QUOTE]

Tak for info :thumbup: og fedt i også skal igang med sådan ét projekt.

• Glæder mig til at se billeder, og ikke mindst selv vise hvad vi ender med. Dog bliver vores ikke lavet før til næste sommer. Da vi som sagt får nøglerne til huset 1.August og så kun lige har 2mdr. til at komme på plads før vores pige komme til verden. Så pt. må de lige nøjes med deres kattegård. :høhø:

Ja det bliver spændende :slight_smile: Jeg ved ikke om vores bliver lavet til efteråret eller til foråret, for det kommer an på finanserne. Sådan noget hegn med stolper osv er dyrere end vi først har regnet med og haven er OK størrelse at indhegne.
Jeg må gå på kompromis med den type hegn jeg vil have, for ellers ville det koste 40.000 kr :stuck_out_tongue: :høhø:

Her er linket til den strøm device, som Hanne linkede og som vi har tænkt os at bruge :slight_smile:
http://www.harald-nyborg.dk/p2540/elephant-m15-elhegn-4-watt

[QUOTE=ThildeL;1286215]Ja det bliver spændende :slight_smile: Jeg ved ikke om vores bliver lavet til efteråret eller til foråret, for det kommer an på finanserne. Sådan noget hegn med stolper osv er dyrere end vi først har regnet med og haven er OK størrelse at indhegne.
Jeg må gå på kompromis med den type hegn jeg vil have, for ellers ville det koste 40.000 kr :stuck_out_tongue: :høhø:

Her er linket til den strøm device, som Hanne linkede og som vi har tænkt os at bruge :slight_smile:
http://www.harald-nyborg.dk/p2540/elephant-m15-elhegn-4-watt[/QUOTE]

40.000! Holy :uha: Hvad hegn havde du da ønsket til den pris?

• Selv aner jeg ikke hvad det koster da det også er en stor have vi skal hegne ind, men har da sat omkring 20.000 af til det. Og håber så på det bliver meget billigere. :tihi:

Det er det her område, vi regner med at hegne ind. Aner ikke hvor stor det er nøjagtig (men stort!) :rock: håber de kommer til at syndes om det.

• Og så kommer det til at være godt i læ, af den jordvold der er ud mod vejen.

[QUOTE=Juvena;1286217]40.000! Holy :uha: Hvad hegn havde du da ønsket til den pris?

• Selv aner jeg ikke hvad det koster da det også er en stor have vi skal hegne ind, men har da sat omkring 20.000 af til det. Og håber så på det bliver meget billigere. :tihi:[/QUOTE]

Jeg havde haft et billede af dette ca: http://www.bauhaus.dk/haven/haveartikler/havehegn-lager/nordic-fence-140-start-7.html
Men hvis vi skal bruge ca. 55-70 meter, så bliver det for sindssygt :høhø: :besvimer:

Så i stedet må vi bruge sådan noget lamelhegn her: http://www.bauhaus.dk/haven/haveartikler/havehegn-lager/lamelhegn-21mm-1.html med strøm i toppen.

Hvad vi gør med strøm ved havelågerne ved jeg ikke helt endnu :S

Jeg vil tro det drejer sig om at vi skal bruge ca. 55-65 meter hegn og 2 havelåger.

[QUOTE=Juvena;1286182]Vores indtryk er nu også at de ikke rigtig gider alle de abekatte streger når de er ude i gården, men hvordan de vil agere på sådan ét hegn uden ‘loft’ aner jeg ikke. Og se der sagde du lige noget jeg ikke havde tænkt så meget over - At holde andre katte ude, vi flytter på landet så tror ikke det vrimler med løse katte MEN da vi jo har hunkatte, vil de sikkert kunne tilkalde nogle strejfer som måske ville prøve lykken. :stuck_out_tongue: Og dem vil vi da også gerne holde på afstand.

• Sidder der så strøm på begge sider af hegnet eller ?[/QUOTE]

Hvorfor tror du ikke at der er fritgående og fertile katte på landet? Enhver gårdejer, som ikke ønsker mus i laden, har mindst en kat og den er sjældent kastreret. Og dermed altid på jagt efter fertile hunner:S.
Jeg tror du kommer til at revurdere din opfattelse af løse katte på landet:høhø:.

[QUOTE=Milles mor;1286241]Hvorfor tror du ikke at der er fritgående og fertile katte på landet? Enhver gårdejer, som ikke ønsker mus i laden, har mindst en kat og den er sjældent kastreret. Og dermed altid på jagt efter fertile hunner:S.
Jeg tror du kommer til at revurdere din opfattelse af løse katte på landet:høhø:.[/QUOTE]

Jeg skriver ikke der ingen løse fertile katte er, for det ved jeg der er. Jeg hentydede mere til antallet af evt. kommende besøgende på vores grund. :stuck_out_tongue: Men syntes ikke der er lige så mange ude på landet, som midt inde i byen. Og nu er der rigtig mange marker rundt omkring, så tvivl igen på det er nogle vi kommer til at mærke ret meget til, lige som vi gør her hvor vi bor nu midt inde i byen. (Men ja, jeg kan tage fejl). Når jeg ser her hvor vi bor nu syntes jeg nemlig det vrimler med katte Naboen ved siden af os, har to hankatte (og faktisk været oppe på hele 8stk. men fik besked på af udlejer at fjerne nogle og kan have max. 2, genboen 1 kastrat, nabo lige over for os har 2 katte ukendt køn. Og generelt på den anden side af vejen er der 8 familier med katte ukendt antal Så her har vi virkelig set mange katte hele tiden, især når vores katte er ude i deres løbegård, og vi har hunkat i løb. Så vrimler det med fertile hanner, så ser vi let 10 stk. om dagen komme og gå. :besvimer: Derfor har jeg nok ét billede af at det antal nok falder drastisk når vi flytter der hen hvor vi gør, da det som sagt ligger med meget langt mellem naboerne så tror det bliver nogle enkle vi ser i ny og næ. + Hundene kommer til at være i samme have som kattende, så tror også de gør deres til at holde fremmede på afstand. :kryds: