Indhegning: strøm eller net?

Kære med katteelskere:D

Jeg er helt ny på denne side, fandt den først i dag, men nu skal den da prøves.

Jeg har haft katte i små 25 år, og nu er det så, at jeg står med et problem: de omkring boende er godt trætte af naboens og mine katte, hvilket jeg forstår til fulde… og ja, jeg ved godt at jeg ifølge loven (også ordensreglementet her hvor jeg bor til leje) skal holde dem inde i haven… De har bare løbet ude og vi er heller ikke helt trykke ved det. Så NU skal der gøres noget:?

Min have er indhegnet med 180 cm højt massivt plankeværk, de kan ikke komme ud mellem plankerne, de hopper op til kanten og smutter ud.

Jeg må ikke bygge højere plankeværk/hegn, og kan heller ikke lægge tag på haven. Jeg er derfor ude i en løsning til at sidde på toppen af plankerne…

Kan jeg f.eks. købe noget galvaniseret trådnet, rulle det til en slags pølse og fastgøre det til toppen???

Har i nogle erfaringer med et strømhegn til mindre dyr, og kan sådan et laves til kun at sidde i toppen?

Jeg håber i har nogle gode ideer/erfaringer jeg må låne:D

Rigtig god solskinsdag derude:høhø:

LINK til FinnFrodes samling af link til indhegnede haver - du kan helt sikkert finde inspiration der :slight_smile:

Tusind tak Ann

Fandt allerede præcis hvad jeg havde i tankerne hos http://www.skovkat-hass.dk/web-content/Data/Indhegning.html

Og jeg har så skrevet til hende og spurgt om hun vil dele erfaringer med mig :smiley:

Du skal blot være opmærksom på, at hvis du bruger metoden med strøm, om kattene så har tilstrækkelig med jord-forbindelse til at få stød. Man får nemlig kun stød, hvis man på een gang rør både stød-tråd og har god jord-forbindelse. Og træ er ikke specielt ledende. Så det kan blive nødvendigt at montere noget trådhegn på indersiden, der er ‘jordet’.

Her kan du se vores løsning :slight_smile:

Hvis du har plankeværk, burde det kunne klares med vandret trådnet.

Personligt har jeg net og lavede det om fra strøm til trådnet sidste år - og jeg har haft talrige problemer siden. I kommende weekend kommer der derfor strøm på igen - så jeg kører med en kombination af begge dele.
Håber det kan holde kræene inde, for i øjeblikket får de to unge ikke lov at komme i haven - og det er de mildt sagt kede af.

Hej Eife

Er det alm strådhegn i toppen, uden strøm?

Hvor langt ude er den vandrette del?

Og tak Vivi, det lyder som om jeg skal vælge strøm:høhø:

pivnu: Jeg er blevet opfordret til at bruge jordspyd netop fordi, som du også siger, der skal være jord forbindelse

Du skal være opmærksom på, at hvis du vælger strømtråd - så skal du sikre jordforbindelsen.
Træhegn giver ingen jordforbindelse - så der vil det være nødvendigt at man sammen med den strømførende tråd har en tråd med jordforbindelse - og at kattene rammer begge disse tråde samtidigt, for ellers får de ikke stødet fra tråden.

Jeg er selv fortaler for strømtråden, som herhjemme fungerer til UG.
Mit hegn (galvaniseret delfinhegn) er kun 1,20 højt, hvoraf de 5 cm er gravet i jorden for at sikre jordforbindelsen.

Men de steder hvor jeg har træhegn, der har jeg sikret det yderligere med et udhæng, så der er så både udhæng og strøm.

Mht evt strømstyrke, så vil det skulle svare til det man bruger i hønse-/hundegårde. Det kan man læse under de forskellige strømgivere.

Hej - og velkommen til. Et plankeværk alene er i hvert fald ikke nok - uanset, hvor højt man bygger det. :wink:

Vi har hidtil haft terrasen indhegnet med overdækning, men netop udvidet med resten af haven. Her er et billede fra lige før, det blev helt færdigt:

Hegnet er 180 cm højt med 10x5 masker. Det er så meningen, at hækken til næste år skal vokse igennem, så det bliver mere diskret. Ovenpå har vi dobbeltsikret både med et udhæng på 30 cm og to med strømtråde.

Udhænget havde i sig selv været rigeligt til vores to pensionister, men om en måneds tid flytter der en yngre Somali-han ind - og han vil helt sikkert kunne hoppe op og få fat i udhænget.
Men vi har altså stadig til gode at få løsningen “afprøvet af hverdagen”. :slight_smile:

Tak for tip Finn :smiley:

Hvilken form for strøm har i brugt, og hvor finder jeg billigste løsning?

Rigtig god aften :smiley:

[QUOTE=Katuscha;693254]Tak for tip Finn :smiley:
Hvilken form for strøm har i brugt, og hvor finder jeg billigste løsning?
Rigtig god aften :D[/QUOTE]

Tak i lige måde. Vi købte en Nervus M1800-PE på 8 Watt til 999,- i Harald Nyborg. Den lidt mindre model på 5 Watt til 698,- kunne måske også være nok, men med den her burde vi være på den sikre side. Den giver mindre stød end et kohegn, men nok til at det kan mærkes… :wink:

Jeg har ikke sammenlignet priser, men Harald Nyborg plejer at være konkurrencedygtige. Foruden selve enheden har jeg investeret i isolatorer (50 stk for 98,-) og hegnstråd (250 m i nylon med metaltråde for 68,-).
Alt i alt 1165,- for eludstyret - og der havde været tråd og isolatorer nok til et meget større hegn end vores.

[QUOTE=Eife;692859]Her kan du se vores løsning :slight_smile:

[/QUOTE]
Det var faktisk noget i den stil, som jeg tænkte på… ganske enkelt og effektivt :wink:

Kan du ikke påmontere en bane plexiglas øverst hele vejen rundt? Det er glat, så kattene ikke kan få fat og glider på det.

Plexiglas er jo bare stjernedyrt! :stuck_out_tongue: Okay, fair nok, man kan selvfølgelig nøjes med mindre end 8 mm. tykkelse, men jeg ser alligevel for mig, hvor dyrt det må blive.
Jeg har den helt lille strømboks fra Harald Nyborg til 699,- og den kan i hvert fald smække, så man ikke har lyst til at prøve igen. Jeg satte kæresten på den opgave! :wink: Fandt siden ud af at et bukket bøgeblad er fuldt tilstrækkeligt til test. Det er vigtigt, at man monterer hegnet helt korrekt, hvis det skal virke, jeg var så heldig at få 1,5 m. jordspyd helt ned, trods store problemer med byggeaffald i jorden.
Ellers flot hegn, Frode. Kan godt lide den ekstra tråd oven på udhænget - nogle har jo også problemer med indbrud i indhegningen af andre katte. Til gengæld er jeg skeptisk overfor nylontråd/bånd af alle slags. Næææ, en god gammel metaltråd, det ved man hvad er, og skulle den knække, så ved man, at den er knækket, hvorimod nylontråden kan have brud i metalindlæggene, uden at man opdager det (hestehegn ligger DYBT i mig ;)).

[QUOTE=Katuscha;692918]Hej Eife

Er det alm strådhegn i toppen, uden strøm?

Hvor langt ude er den vandrette del?
[/QUOTE]

Ja, det er helt almindeligt trådhegn :slight_smile: Forholdsvis finmasket og fast i det :slight_smile: Den går ca. 30 cm ind så vidt jeg husker…
Du kan se flere billeder af det i dette album (det er billeder der er taget af kattene og ikke hegnet, men der er fra lidt forskellige vinkler)
http://www.kattegale.dk/forum/album.php?albumid=515

I stedet for plexiglas kan man bruge trapezplade med rillerne vendt nedad. Det er nemt at skære til og koster ikke alverden.

Her har jeg stået for afprøvningen - både frivilligt og også ufrivilligt en enkelt gang, hvor jeg kom for tæt på. Ja, det smækker, men man overlever da. :smiley:

Mange tak. Ja, jeg har også tænkt over, hvad der sker, hvis et af metalindlæggene knækker, men jeg tror de er vævet så meget sammen, at strømmen stadig passerer. Men det må tiden jo vise. Fordelen ved nylon er, at det kan give sig og er nemt at stramme op.
Jeg har en strømtester, så jeg kan altid checke, at det virker - også uden at få smæld over fingrene selv. :slight_smile: