Vi indhegnede haven kort før Rags skulle flytte ind, og gjorde det ud fra en forventning om, at han ville kunne
springe mindst lige så højt, som hans halvbror Ivanhoe havde gjort. Derfor blev indhegningen bygget til at være
totalt flugtsikker med både indhæng og strøm.
Det viste sig dog snart, at Rags var løber og ikke nogen springer, og efter halvandet år har hverken han eller
Snehvide været oppe at klatre i hegnet. Derfor har vi besluttet os til at gå et trin ned i sikkerhed og droppe
indhænget. Strømmen beholder vi, men trådene placeres på en ny måde.
Jeg startede med at pille det gamle indhæng ned, og Snehvide opdagede tilsyneladende ikke noget…
Rags fulgte ivrigt med i det hele, så jeg var nødt til at parkere ham for at kunne komme til at arbejde…
Som isolator har jeg valgt en type, der kan skrues på stykker af 13 mm rundstok. Der er sat to på hver, og
rundstokstykkerne er så sømmet ovenpå hegnspælene med ledningsholdere af den slags, man bruger til
elektrikerrør.
I al beskedenhed mener jeg, denne konstruktion er helt min egen idé, og jeg var da også spændt på, om det
overhovet kunne lade sig gøre. Men det gik forbavsende nemt…
Fordi de ikke mere skal bære udhængets kyllingenet også, behøves der ikke så mange dragere til at bære
strømtrådene, som sidder hhv. 20 og 10 cm ude fra hegnet. Jeg bliver dog nok nødt til at skulle trimme
ligusterhækken lidt oftere, så den ikke rører ved trådene og kortslutter…
Det kom til at se ud helt, som jeg havde forestillet mig - lettere og mere diskret end det gamle hegn.
Men som sagt - vores katte klatrer jo ikke i hegnet, så hvis du har en flugtkonge i flokken, skal du nok ikke
efterligne denne konstruktion. ![]()