Indhegningen, Mk.II - vi slækker lidt på sikkerheden

Vi indhegnede haven kort før Rags skulle flytte ind, og gjorde det ud fra en forventning om, at han ville kunne
springe mindst lige så højt, som hans halvbror Ivanhoe havde gjort. Derfor blev indhegningen bygget til at være
totalt flugtsikker med både indhæng og strøm.

Det viste sig dog snart, at Rags var løber og ikke nogen springer, og efter halvandet år har hverken han eller
Snehvide været oppe at klatre i hegnet. Derfor har vi besluttet os til at gå et trin ned i sikkerhed og droppe
indhænget. Strømmen beholder vi, men trådene placeres på en ny måde.

Jeg startede med at pille det gamle indhæng ned, og Snehvide opdagede tilsyneladende ikke noget…

Rags fulgte ivrigt med i det hele, så jeg var nødt til at parkere ham for at kunne komme til at arbejde…

Som isolator har jeg valgt en type, der kan skrues på stykker af 13 mm rundstok. Der er sat to på hver, og
rundstokstykkerne er så sømmet ovenpå hegnspælene med ledningsholdere af den slags, man bruger til
elektrikerrør.

I al beskedenhed mener jeg, denne konstruktion er helt min egen idé, og jeg var da også spændt på, om det
overhovet kunne lade sig gøre. Men det gik forbavsende nemt…

Fordi de ikke mere skal bære udhængets kyllingenet også, behøves der ikke så mange dragere til at bære
strømtrådene, som sidder hhv. 20 og 10 cm ude fra hegnet. Jeg bliver dog nok nødt til at skulle trimme
ligusterhækken lidt oftere, så den ikke rører ved trådene og kortslutter…

Det kom til at se ud helt, som jeg havde forestillet mig - lettere og mere diskret end det gamle hegn.

Men som sagt - vores katte klatrer jo ikke i hegnet, så hvis du har en flugtkonge i flokken, skal du nok ikke
efterligne denne konstruktion. :slight_smile:

Det er blevet rigtigt pænt! :smiley:

:slight_smile:

Hvor er det bare en SKØN park I menneskedyr og kattene har - hvor ville jeg gerne bo sådan.

Er det et lejet rækkehus, hvor I uden problemer har fået lov at lave det kattesikret ??

Jeg tænker jo meget på at få en lille park selv, men før jeg flytter skal jeg vide med 100 %'s sikkerhed, at jeg må hegne det ind som du har gjort - eller på en anden måde. :inlove:

Det er blevet rigtig pænt :thumbup:

Ja, for vi kan jo godt blive enige om at det ikke er det pæneste når man er nødt til at have udhæng…men jeg tør ikke pille vores af…Kalle er bl.a skyld i det :tihi:

Det ser fint ud :slight_smile: - smart system du der har fundet på. :thumbup:

Heldigt for dig, at du ikke har en udbryderkonge. :wink:

Det ser da flot ud - og jeg kan godt lide, at du sådan vurderer trusselsbillede og justerer derefter :slight_smile:

Mange tak, Camilla. :slight_smile:

[QUOTE=Tante Tut;1065557]:slight_smile:
Hvor er det bare en SKØN park I menneskedyr og kattene har - hvor ville jeg gerne bo sådan.
Er det et lejet rækkehus, hvor I uden problemer har fået lov at lave det kattesikret ??
Jeg tænker jo meget på at få en lille park selv, men før jeg flytter skal jeg vide med 100 %'s sikkerhed, at jeg må hegne det ind som du har gjort - eller på en anden måde. :inlove:[/QUOTE]

Mange tak, Therese. Nej, huset er vores eget, men betingelserne er jo sådan set ikke meget anderledes for os, end hvis vi havde boet til leje. Vi er også bundet af regler - nemlig grundejerforeningens, og hvis vi en dag vil flytte, bør vi nok pille det hele ned, hvis vi skal have solgt huset… :smiley:

[QUOTE=Coon Danica;1065561]Det er blevet rigtig pænt :thumbup:
Ja, for vi kan jo godt blive enige om at det ikke er det pæneste når man er nødt til at have udhæng…men jeg tør ikke pille vores af…Kalle er bl.a skyld i det :tihi:[/QUOTE]

Mange tak, Lisbeth. Ja, lige for tiden er I jo snarere nødt til at opgradere p.g.a. den Kalle… :slight_smile:

[QUOTE=Diana F;1065568]Det ser fint ud :slight_smile: - smart system du der har fundet på. :thumbup:
Heldigt for dig, at du ikke har en udbryderkonge. ;)[/QUOTE]

Mange tak, Diana. Hvis det var, så var det nok snarest en udbryderdronning. Hun prøvede da en enkelt gang i den gamle løbegård… :slight_smile:

Mange tak, Charlotte. Og hvis det bliver nødvendigt at justere op, kan det gøres rimeligt nemt. :slight_smile:

:inlove:

Tak for svaret, FF - jeg vil spørge bestyrelsen her, om vi må lave sådan noget i vores stuelejligheder, hvor der er dejlige haver til.

Man kan jo evt. købe noget hurtigtvoksende hækkehalløj, så det bare er en fin levende indhegning.

:ok: Det ser rigtig godt ud :slight_smile: og når det er rigeligt med de par stykker du har nu, så er det jo helt perfekt :slight_smile: Jeg har heller ingen indhæng på trods af en Houdini eller to, men strømmen er sat så de ikke kan forcere den uden at få smæk :slight_smile:

:tonguenanananana: Arghhhhh FF, hvor tarveligt, der er faktisk regler for sådan noget :regler:. Du ved da at missebæsterne SKAL deltage i alt, og det er bedst hvis de kan stikke snuden helt ned i/hen i det :wink:

Det er er ellers blevet fint… bortset fra det :slight_smile:

Tak for svaret, FF - jeg vil spørge bestyrelsen her, om vi må lave sådan noget i vores stuelejligheder, hvor der er dejlige haver til.
Man kan jo evt. købe noget hurtigtvoksende hækkehalløj, så det bare er en fin levende indhegning.[/QUOTE]

Står det ikke i husreglerne, hvor høj hækken må være? :slight_smile:

Tak Luise. Næste step her ville være en tråd 20-30 cm under toppen, men nu må vi se, om det nogensinde bliver aktuelt. :slight_smile:

[QUOTE=Vipstøsen;1065649]:tonguenanananana: Arghhhhh FF, hvor tarveligt, der er faktisk regler for sådan noget :regler:. Du ved da at missebæsterne SKAL deltage i alt, og det er bedst hvis de kan stikke snuden helt ned i/hen i det :wink:
Det er er ellers blevet fint… bortset fra det :)[/QUOTE]

Mange tak, Carina. Jeg kom til at træde på ham flere gange, for han skal bare have sin næse i alt. Men lærte han af det? Ikke spor. :smiley:

:inlove:

Jo, måske det står i vores husorden hvor høj en hæk må være - jeg vil lige forhøre mig hos en af dem, der har have.

Det ser RIGTIG pænt ud! Og strømtrådene er jo egentlig “indhæng” i sig selv.

Flot lavet. Men nok ret dyrt ( siger Henning). Ikke mindst for os - for vi skal jo sikre os både at VORES katte bliver inde - men lige så meget at fremmede katte ikke kommer ind ( vi har lige nu to elendigt irriterende fritgående huskatte der kommer på besøg og jeg tror de begge er hankatte - øv).

Til gengæld ser Rags lige så sur ud som Way var idag - da Henning og jeg gik på ydersiden af haven for at lave “løbegang” til når vi skal have elhegn omkring haven.
Way mente jo at når vi var i haven så skulle han være sammen med os. Han fattede vist ikke at vi gik UDENFOR hegnet.

Mange tak, Trekkie. Og hvis det bliver nødvendigt med indhæng igen, bliver der bare monteret flere dragere til at holde på det også… :slight_smile:

Mange tak, Teresa. Sammenlignet med almindelige ringisolatorer er de dyrere, men stadig billigere end de afstandsisolatorer, jeg eller havde i tankerne for at få tråden væk fra hegnet. Besøgende katte udefra er heldigvis ikke noget problem her hos pensionisterne, men hvis det skulle blive det, sætter jeg bare en ekstra tråd ovenpå toplægterne.

[QUOTE=]Til gengæld ser Rags lige så sur ud som Way var idag - da Henning og jeg gik på ydersiden af haven for at lave “løbegang” til når vi skal have elhegn omkring haven.
Way mente jo at når vi var i haven så skulle han være sammen med os. Han fattede vist ikke at vi gik UDENFOR hegnet.[/QUOTE]

Det er da også mærkeligt, at I kan, når han ikke kan… :smiley:

Det ser rigtigt godt ud :thumbup:
Og smart udtænkt med den form for isolatorer og opsætning :rock:

[QUOTE=Churchtown;1065991]Det ser rigtigt godt ud :thumbup:
Og smart udtænkt med den form for isolatorer og opsætning :rock:[/QUOTE]

Mange tak, Lone. Snehvide har været halvvejs oppe i en af stolperne, men det var under sit daglige vanvidsfræs, så jeg tror det var lidt tilfældigt hun lige havnede dér og ikke i kradsetræet. :smiley: