Indsamling til folk i knibe

Jeg syntes det er fuldstændig dumt og uansvarligt at familien valgte at sejle denne rute, når de ved hvor meget antallet af pirat angreb er steget de sidste par år. Og jeg er da helt sikker på de fortryder de enten ikke undlod den del af planen eller valgte at bruge de x antal mdr det vil tage at sejle syd om.
Men som situationen er, og selvom de selv har bragt sig i den vil jeg give et tilskud.
På lige fod med at jeg ville hjælpe en person som blev angrebet under et haj angreb, vel vidende at der var hajer = selv udenom det.
På lige fod med at jeg ville hjælpe en teenager dreng som trænger til udpumpning under en af hans første byture med gutterne = selv udenom det.
På lige fod med at jeg ville hjælpe en kat som var blevet kørt ned = selv udenom det.

Min første tanke var’‘hvorfor sejler man ikke tæt på Yemens kyst når man sejler den vej’’ Jeg kan så forstå på nyhederne at det ikke er meget bedre. Et dansk skib gjorde netop det og blev alligevel angrebet af pirater.

Glæder mig til at tale med en bestemt person snart, jeg er sikker på at han kan løfte sløret for hvor slemt det rent faktisk er - ikke at jeg kan skrive det herinde :slight_smile:

Til dem, der mener, at familien bør straffes på den ene eller anden måde, vil
jeg bare sige, at jeg synes, at man bør have med i sine overvejelser, at
Udenrigsministeriet faktisk først efterfølgende har skærpet deres
rejsevejledning til det niveau, det har nu, vedrørende rejser til Somalia.

Det vil sige familien kan jo faktisk godt have haft tjekket med Udenrigsministeriet,
umiddelbart inden de planlagde ruten. Jeg ved godt, at der hele tiden har været
advarsler i området, men det er først nu, at der direkte advares mod at rejse i
området, ligesom danskere opfordres til at forlade Somalia omgående.

Charlotte, selvom jeg er enig med dig, så er det faktisk ofte sådanne at udenrigsministeriets advarsler ofte først kommer når pressen har haft vist at der er problemer.

Personligt forsøger jeg at danne min egen mening om hvad der er sandt - det efter at have levet i lande som udenrigsministeriet har advaret imod pga enkelte episoder.

Jeg mener at denne episode er anderledes, det har stået på så længe at man som menig person burde indse at der er utrolig stor risiko forbundet med at sejle den vej.

Vi som familie har selv prøvet at trodse advarsler, men heldigvis endte vores situation lykkeligt - detaljerne er gemt væk og sådanne ønsker jeg at det fortsætter med at være :slight_smile:

Glemte at skrive at vi havde backup af myndighederne men det var alligevel en chance vi tog :slight_smile:

[QUOTE=birtheras;558077]Personligt forsøger jeg at danne min egen mening om hvad der er sandt - det efter at have levet i lande som udenrigsministeriet har advaret imod pga enkelte episoder.

Jeg mener at denne episode er anderledes, det har stået på så længe at man som menig person burde indse at der er utrolig stor risiko forbundet med at sejle den vej.

[/QUOTE]

Det har du ret i. Jeg forsøger bare at finde en logisk forklaring på, at man
vælger at sejle en farlig vej. Familien har været væk i halvandet år, og alt
andet lige er man måske ikke LIGE så opdateret, som hvis man havde
siddet i trygge Danmark og fulgt nyhederne. Somalia kan jo sagtens være
dækket anderledes af medierne andre steder i verden, og hvis familien så
har tjekket med Udenrigsministeriet, og man heller ikke der har totalt frarådet
at sejle i området, så har de måske gjort det i god tro, velvidende at der var
en risiko, men ikke at den var så umiddelbart overhængende, som det ser ud
til, at den er nu.

[QUOTE=Charlotte Oeh.;558081]Det har du ret i. Jeg forsøger bare at finde en logisk forklaring på, at man
vælger at sejle en farlig vej. Familien har været væk i halvandet år, og alt
andet lige er man måske ikke LIGE så opdateret, som hvis man havde
siddet i trygge Danmark og fulgt nyhederne. Somalia kan jo sagtens være
dækket anderledes af medierne andre steder i verden, og hvis familien så
har tjekket med Udenrigsministeriet, og man heller ikke der har totalt frarådet
at sejle i området, så har de måske gjort det i god tro, velvidende at der var
en risiko, men ikke at den var så umiddelbart overhængende, som det ser ud
til, at den er nu.[/QUOTE]

Dette farvand har været kendt som pirat-farvand i mindst 4-5 år, familien er erfarne sejlere. De har jo ikke sejlet hele tiden, det er små 3 uger siden at de forlod deres sidste havn, hvor de helt sikkert har fået alle opdateringer, og det har nok passet med at de har hørt at den amerikanske familie der havde været gidsler i 7 md, netop var blevet løsladt, så nej jeg kan simpelthen ikke finde nogen undskyldning for det de har udsat deres børn for

Jeg tror jeg fik en større forståelse for hvorfor man kan vælge at sejle den vej, da jeg så morgen TV den anden dag. Mikkel Beha - som jo må siges nærmest at være vokset op på en båd - forklarede, at netop det område de havde sejlet i lige inden, er et område hvor folk er meget, meget venlige og han mente, at man efter mange ugers sejlads blandt dem måske let glemte at det ikke gjaldt for alle og slet ikke i farvandet omkring Somalia.

Jeg er bestemt ikke sejler - slet ikke - men jeg kan nu allligevel godt forstå, at man “glemmer” lidt af hverdagens fortrædeligheder på en sådan tur, og måske får en lidt anden tilgang til mennesker og livet. Selvfølgelig har de ikke sejlet ind i området for at risikere hverken deres, børnenes eller andres liv og lemmer, men har måske været “sovset” ind i en hel anden verden.

Men det ændrer for mig ikke en dyt, at samle ind for at købe dem fri, er for mig så principielt forkert, og svarer til at acceptere at det er helt legalt med pirateri. Spiller man et spil på andres vilkår og efter deres regler, så taber man på sigt.

Jeg føler med dem alle, men vil ikke sende penge. Jeg giver i stedet penge der, hvor jeg selv kan se, hvor de går hen og gavner. Hittekat fx og mennesker omkring mig i nød. Direkte donationer

MVH

[QUOTE=En forhenværende bruger;558148]Jeg tror jeg fik en større forståelse for hvorfor man kan vælge at sejle den vej, da jeg så morgen TV den anden dag. Mikkel Beha - som jo må siges nærmest at være vokset op på en båd - forklarede, at netop det område de havde sejlet i lige inden, er et område hvor folk er meget, meget venlige og han mente, at man efter mange ugers sejlads blandt dem måske let glemte at det ikke gjaldt for alle og slet ikke i farvandet omkring Somalia.

.[/QUOTE]

Jeg har stor respekt for Behas viden og erfaring omkring sejler-verdenen :ok:
men jeg kan ikke huske at han nævnte at han lige havde været i Adenbugten, derimod hæftede jeg mig ved at han nævnte at de havde nogle logistiske problemer omkring Nordkaperen der pt er i det in diske ocean, fordi de IKKE ville sejle den hjem via Adenbugten, så de skulle have den fragtet til Europa

Her er linken til indslaget http://go.tv2.dk/video.php/id-37784235.html og efter lige at have genset det, får jeg faktisk den stik modsatte opfattelse end den du har, om hvad Mikkel Beha siger