Induktion eller keramik med kattene i tankerne?

Hej, jeg skal have nye kogeplader - og har katte der går på køkkenborde - hvad skal jeg vælge ??

Jeg ville vælge induktion. Induktions- og glaskeramiske komfurer ser ens ud, men induktionskomfurer varmer kun, når der står en stegepande eller gryde på kogepladen, og den køler hurtigt af igen, da evt. varme i kogepladen kun stammer fra stegepanden eller gryden - der er ikke nogle varmelegemer under kogepladen, som skal køle af, i modsætning til glaskeramiske komfurer. Induktionskomfurer varmer også meget hurtigere end glaskeramiske. :slight_smile:

Induktion kræver dog, at ens gryder og pander er magnetiske, så det kan blive dyrt hvis du skal have skiftet alle gryder og pander ud - tjek evt. med en magnet, om dine ting er magnetiske først. :slight_smile:

vi fik nyt komfur sidste år og det var et induktions komfur, vi er som sådan meget glade for det, men for dælen hvor er det svært at købe kogegrej til sådan et komfur.
og så var vores gamle glas keramiske komfur 10 gange bedre. vores nye kan en hel masse og har en hulesn masse sikkerheds for anstaltninger i sig som irritere os gevaldigt og disse ting skal du tjekke op på om dit nye komfur evt osse gør, for så ville jeg finde et andet.

vores komfur slår helt fra hvis man evt koger kartofler o.lign og vandet kosger over så det løber ned på “kogepladen”, det er for såvidt ok, Men det er så bare alle “kogeplader” der slår fra.
det bipper hvis der er noget på “kogepladen” uanset om det er tændt el ej, bla når kattene går på pladen bipper det, ganske afslørende men irriterende når det er 30 gange i løbet af en aften /nat
det bipper osse hvis man lige stiller noget fra sig på kogepladen et kort øjeblik

Jeg ELSKER vores induktions kogeplade

Vores MCO synes den er fantastisk at sove på om sommeren :wink:

Det er så rart at selvom de rammer “tænd” så sker der intet, den varmer kun såfremt der er magnet på vores. At kattene så ofte får slået børnesikring til er en belastning, men det lever jeg langt hellere med end en svitset pote :smiley:

De keramiske kogeplader kunne låses, så der skulle låses op inden de kunne tændes… Fandt vi ud af, da en af kattene slog låsefunktionen til :ups:

Mine kan slå både til og fra :stuck_out_tongue:

Mit induktion kan låses - (men hold op det er dyrt i drift. )

Jeg tror egentligt ikke kattene kan tænde det og så dog ved et uheld kan de givet selv om det altid er låst når det ikke er i brug

Men bliver det et problem så stiller jeg 4 store gryder med vand på komfuret inden jeg tager hjemmefra. - så er der nemlig ikke plads til katte dans

Vi har haft keramiske kogeplader, og dem fik kattene tændt jævnligt. Og de går jo igang med at varme uanset om der er noget på pladen eller ej. Vi fik lavet en boks af en art som vi måtte lægger over når komfuret ikke var i brug.

For et par år siden skiftede vi så til induktion, og det kan kattene ikke tænde. Men de har nogle gange fået slået en låsefuktion til, når de har steppet rundt og fået trykket på forskellige taster.

Jeg har en miele plade og den siger ikke bip hvis der er kat på pladen. Den er heller ikke mega sensitiv hvis noget koger over.

Og ja, de fleste gryder of pander måtte skiftes.

Induktion - altid og aldrig andet!
Jeg ved ikke noget om touch og den slags moderneheder, vores er noget i retningen af 8 år gammelt og derfor et gammeldags med drejeknapper på fronten. Men jeg er bare SÅ glad for, at jeg ikke skal bekymre mig om, at der går ild i noget! Induktionskogeplader udvikler ikke varme, de sætter molekylerne i gryden i svingninger (det er derfor gryden skal være magnetisk, ellers virker det ikke). Så selv hvis katten lægger sig midt på komfuret og får tændt for hele baduljen, sker der ingenting. Det er en stor tryghed, synes jeg.
Og så elsker jeg bare, at alting går så hurtigt med induktion, både når man skruer op og ned. Reaktionen er øjeblikkelig, ligesom når man har gaskomfur:)
De første år efter vi fik vores, havde jeg altid en køleskabsmagnet i jakkelommen. Så kunne jeg lige tjekke, om jeg kunne bruge det der gode tilbud på gryder, jeg nu stødte på :wink:

Venligst
Dorthe

Induktion! Jeg eeeelsker vores! Fungerer super at lave mad på, meget bedre end keramisk IMO :slight_smile: Men mine forældres har drejeknapper og det er så meget mere rart end det touchpad vores har,som f.eks. ikke kan betjenes med let våd fingre, og som jo altså tager længere tid at justere end at dreje end knap :slight_smile: Så slipper man også for det bipperi som andre nævner :slight_smile:
Sikkerhedsmæssigt er det også så rart at vide at kattene ikke kan tænde det uforvarende, så længe vi undlader at sætte noget på det. Vi har intet problem med at finde gryder eller pander til det, alt fra IKEA-mærker til nogle af de dyrere har efterhånden i induktionskompatibelt :slight_smile:

Jeg har induktions kogeplader og det er jeg glad for - også mht kattene :slight_smile:

Induktion! Ingen tvivl om det :slight_smile:
Uanset om det er med knapper eller touch, så er det absolut det skønneste komfur type. Det går stærkt men det bliver ikke varmt med mindre der står en gryde på det, det kan hyle og pive, men det er det vildeste der sker når der er missepoter der på :slight_smile:

I forhold til kogegrejet, så har jeg aldrig haft problemer med at finde det, stort set alt er efterhånden lavet til induktion nu :slight_smile:

Så er det jeg er ekstra glad for mit gaskomfur … for det kan kattene under ingen omstændigheder komme til at tænde :høhø:

gas bliver også næste valg her

Jeg vil gerne takke alle for svar og gode ideer. Jeg har overvejet meget og længe - men problemet med induktion er jo at man skal købe speciel udstyr til det - og det kan godt blive både dyrt og vanskeligt for sådan en fattigrøv som jeg :høhø: Men man kan åbenbart få de keramiske med knapper ( i.e. ikke touch) og det kan kattene vel ikke lave ulykker med.

De gryder vi allerede havde virkede faktisk fint til induktion, da vi fik det for en tre-fire år siden, så det er ikke sikkert :slight_smile:

Mine ca 20 år gamle gryder passer fint til induktion. Jeg havde kun en gryde der ikke virkede og den fandt et nyt hjem.

nye er kommet til og testet med en lille magnet inden køb - men har ikke købt nogle fordi jeg fik induktion

Jeg kan se at tråden er flyttet - OK med mig. Men årsagen til at jeg lagde den i en kattetråd var jo netop fordi jeg egentlig ikke er så interesseret i pro og con de to kogeplader - men fordi jeg gerne vil høre hvordan de fungerer i forhold til KATTENE. Der var nogen der fortalte mig at keramik pladerne tændes automatisk ved “touch” på toppen og ikke slukker igen ( før der bliver “touched” igen ) og det er jo ikke godt når når kattene går og sætter sig på dem. Det er de kogeplader jeg helst vil have ( netop pga problemet med at købe kogegrej) - men jo ikke hvis kattene skaber ildebrand når de sætter det hele igang og ikke slukker for det.:dokdok: