Min store kat fik for ca 1½-2 uger siden revet den ene negl/klo af. I dagene efter vaskede jeg med klorhexidin og troede faktisk det var blevet fint. Men her til aften opdager jeg så, at det lugter fra “hullet” og at der er lidt rødme og hævelse, så jeg er ikke i tvivl om, at der er infektion Min første tanke var at smutte afsted til vagtdyrlægen, for at sikre infektionen ikke gik i knoglen med tåamputaion til følge. Jeg ringer til vagtdyrlægen og sygeplejersken vurderer, at når han ikke er påvirket af det udover, at han vasker tåen, så kan vi godt se tiden an til i morgen.
Har I erfaring med infektion i forbindelse med en afrevet klo?
Jeg havde præcis samme tanke, så jeg har som sagt allerede ringet til vagtdyrlægen (Karlslunde Dyrehospital). På nabotåen sidder noget indtørret pus og måske er det “bare” det, der lugter…
Jeg har prøvet en afrevet klo på Diamond - Jeg opdagede det ved lugt og meget grønt pus. Lignede en ordenlig slimklat mellem tæerne.
Jeg smuttede fluks til dyrlægen som rensede det, og så fik hun ellers forskellige indsprøjtninger. Tror faktisk også hun skulle have en kur bagefter, men her er jeg usikker.
Jeg ville smutte til dyrlægen imorgen. Når det lugter synes jeg ikke det plejer at være godt!
Kimilla: Snakkede dyrlægen dengang om hvor akut det var? Hvor påvirket var Diamond og hjalp behandlingen hurtigt?
Bengallady: Ja det skal jeg. Men jeg ville så gerne kunne vente til mandag, hvor det trods alt er noget billigere og så komme til vores sædvanlige dyrlæge. Han virker som sagt ikke påvirket af det, og vi er netop nu i gang med at lege apport med en papirskugle S Hvis dyrlægebehandling ikke kan vente til mandag, så tager vi selvfølgelig afsted i morgen.
Min mor betaler heldigvis gerne det ekstra vagttillæg, hvis vi skal afsted i morgen Men jeg har dog overvejet en forsikring flere gange. Jeg er bare ikke så begejstret for alle de forbehold, der er i policerne
Lav en omgang sæbevand til futten og ned med den,så længe som muligt og skyl efter med rent vand.
Det skal være godt håndvarmt,og tænk på at det nok er ret ømt og mere følsomt,men det lindre og letter og så kan du nok godt klare den til mandag.
Giv det gerne allerede i aften og 3-4 x i morgen.
Go’ bedring med ham
Hanne: Når jeg tænker på, hvor sur han så ud, da jeg vaskede det med en vatrondel med klorhexidin, tør jeg næsten ikke tænke på, hvad han siger til at få dyppet hele poten i sæbevand Men det er da et forsøg værd - det vil nok også kunne opbløde det indtørrede pus, der sidder. Hvis han vel at mærke kan finde sig i det længe nok
Tak S
[QUOTE=Charlotte;819302]Hanne: Når jeg tænker på, hvor sur han så ud, da jeg vaskede det med en vatrondel med klorhexidin, tør jeg næsten ikke tænke på, hvad han siger til at få dyppet hele poten i sæbevand Men det er da et forsøg værd - det vil nok også kunne opbløde det indtørrede pus, der sidder. Hvis han vel at mærke kan finde sig i det længe nok
Tak S[/QUOTE]
Det er rigtig fint at skylle /vaske med klorhexidin, gør det flere gange dagligt
Og er det svært at vaske kan du jo bare sprøjte en ordentligt tår ud på poten.
Ja,umiddelbart skulle man tro at de ikke finder sig i det,men jeg har gjort det nogle gange nu og min fornemmelse er at katten godt fornemmer en lindring pga varmen.
Lav det i en skål eller et glas,sæt ham på bordet med ryggen mod din mave og tal sødt og beroligende til ham,mens du fører benet ned i vandet.
Løft evt. det modsatte forben og nus ham under hagen eller hvor han nu synes godt om det…
Pøj pøj med det
Jeg kan simpelthen hverken finde sæbespåner eller Mediscrub - hvor er det typisk Nu hælder jeg i stedet klorhexidin op i et glas og dypper hans pote i det, hvadenten han vil det eller ej! Wish me luck…
Og tak for hjælpen!
Hvis andre har erfaringer med en afrevet klo, hører jeg stadig gerne fra jer
[QUOTE=Charlotte;819256]Kimilla: Snakkede dyrlægen dengang om hvor akut det var? Hvor påvirket var Diamond og hjalp behandlingen hurtigt?
Bengallady: Ja det skal jeg. Men jeg ville så gerne kunne vente til mandag, hvor det trods alt er noget billigere og så komme til vores sædvanlige dyrlæge. Han virker som sagt ikke påvirket af det, og vi er netop nu i gang med at lege apport med en papirskugle S Hvis dyrlægebehandling ikke kan vente til mandag, så tager vi selvfølgelig afsted i morgen.[/QUOTE]
Jeg husker faktisk ikke hun havde gener af det, ud over hun vaskede poten hele tiden, og gjorde det værre ved det faktisk. - Og ja, jeg husker det som om behandlingen hjalp hurtigt!
Den dag i dag ses det heller ikke, og kloen er selvfølgelig vokset ud igen.
Nåårh ja det er da også rigtigt! Nu er poten blevet badet i klorhexidin og så smutter jeg ned og køber sæbespåner i morgen tidlig Jeg har kun sæbe med parfume, og det duer ikke lige til sår…
Ja min bengaler havde fët revet en klo af og der var betændelse i …
Dyrelægen sagde man skal starte med det og hvis det ikke forsvinder så skal der medicin til så jeg ville give det nogen dage før jeg ville kontakte dyrelæge .
Det er godt at høre, at det nogle gange kan klares med sæbespåner! Hvis han kan undgå en antibiotikasprøjte, så er det da klart at foretrække, en jeg vil selvfølgelig heller ikke tage nogen risiko. Jeg ser, hvordan det ser ud i morgen, og så må jeg vurdere, om jeg tror, sæbespåner er nok Jeg vil nok, uanset hvad, ringe til min egen dyrlægeklinik mandag… Tak for hjælpen