Infektion i den ene side af næsen

Vi har haft indrettet helt om herhjemme, inkl. flytte nogle store skabe med skydelåger og den størrelse møbler, man ellers aldrig flytter på, og det medførte en masse støv og nullermænd i lejligheden atju!

Problemet er så, at Deena har haft nyst siden. Og det udviklede sig til næsteblod, og herved kunne jeg også se, at det var rent ensidigt; kun i det ene næsebor.
Hun har så fået den helt store undersøgelse med røntgen og kikkert og skylning op i næsten, og der var ingen fremmedlegemer eller polypper, men en masse væske i kun dette næsebor.
Hun har ingen andre tegn på noget. Op til undersøgelsen var hun afsindig generet af det og kløede en masse i ansigtet, hvilket generede øjet i samme side, men efter undersøgelsen er det faldet helt til ro.
Hun har hele vejen igennem haft det alment fint, og haft appetit og ellers opført sig, som hun plejer.

Det er endnu uvist, hvad det er, der har forårsaget den her infektion i næsen. Der er taget prøver derfra, som er sendt til undersøgelse for bakterier og svamp.
Det flød fra næseboret det første døgns tid efter undersøgelsen. Siden er flådet blevet lidt mindre, men til gengæld er næseboret nu meget stoppet, så hun trækker delvist vejret igennem munden og larmer helt vildt. Det er først blevet rigtig “slemt” med dette fra vi kom hjem i går, så jeg vidste selvfølgelig ikke, at jeg skulle have spurgt dyrlæge om dette, da jeg ringede for at spørge efter svar på prøven tidligere samme dag.
Hun er sat på Ronaxan, og har fået dette i 5 dage nu, mens vi venter på et svar fra prøven. Jeg synes jo ikke rigtig det er mirakelkur, så jeg er da lidt spændt på, hvad der bliver fundet i prøven.

Er der nogen, der har prøvet noget lignende?
Er der nogen måde, jeg (mildt) kan hjælpe hende med luftpassagen? Jeg er sådan egentlig ikke meget for eksperimenter, fordi vi jo ikke rigtig ved, hvad det er, næsen er så generet af.

Nogle gange kan man godt tænke: Så lav dog en ordenlig snotter, kat! :høhø:

Jeg har lige haft Rufus indlagt i går pga. gener fra en stoppet næse. Nogenlunde de samme undersøgelser. Blodprøver, røntgen, kamera ind bag fra svælget og skylning. Hos Rufus har det faktisk stået på længe, og jeg har også tidligere været ved dyrlægen, men symptomerne var meget milde, så dengang blev der ikke gjort andet end almindeligt sundhedstjek. Her i vinter begyndte han dog at blive mere generet, men har ikke haft hverken flåd fra næsen eller nysen. Det var mere når han kom ind udefra, at næsen lød stoppet og så begyndte han at være generet ved spisning, hvor han lavede nogle underlige “snort” lyde. Så afsted til dyrlægen…

Resultatet var en kernesund kat. Ingen tegn på noget som helst grimt, men der blev skyllet en stor klat ud af det ene næsebor. Beskeden fra dyrlægen var, at når det netop kun er det ene næsebor, den er gal med, er mistanken, at der har været et lille fremmedlegeme - også selvom det ikke er fundet. Virus, cancer, polypper vil som regel påvirke begge sider. Og i øvrigt sagde begge dyrlæger, som har tilset ham (på Bygholm), at de nogle gange ser de her forbigående næseproblemer hos katte uden nogensinde at finde en forklaring. Det er muligt Rufus får behov for endnu en næseskyldning, men umiddelbart kan der altså ikke findes nogen forklaring på problemet.

Jeg ved ikke om det kan hjælpe dig, men det var min erfaring med problemet (so far) :slight_smile:

Altså, uanset hvad, så hjælper det altid at høre tilsvarende historier :slight_smile:

Her er det også sådan noget snork-kløjs ved spisning og vask.
Det her har også snart stået på i en måned bare med nysen. Hun havde været hos dyrlægen, og der var ikke sådan lige noget at komme efter, der er jo ikke andre symptomer på noget.

Jeg har før prøvet at komme med en anden kat (Amira), der nøs, hvor at selvom det blev taget ganske seriøst, så stod jeg lidt og tænkte for mig selv, at jeg måske nok var lidt hysterisk, for dyrlægen havde jo ikke en chance :høhø: Det var meget mildt. 2 dage senere faldt pollentallene, og Amira stoppede med at nyse… så nu er jeg lidt spænd på, om hun får det igen til foråret.

Nå men, med Deena blev det så bare pludselig værre, og i søndags lavede hun en kæmpe blod-nyser (fair nok, det ser jo værre ud, end det er, men det var et rigtig flot mønster!), og det løb med frisk blod fra næsen i små 4 timer efter. Da det endelig størknede blev hun bare så generet af det.
Så selvom jeg først havde en tid torsdag til den her undersøgelse, var de heldigvis søde hos dyrlægen til at tage hende mandag i stedet. Og de virkede meget forstående, da de så hende.

Men Rufus lider så stadig lidt af det?
Fik du taget prøver fra næsen?

Cillie havde det da hun kom hertil…og det tog altså lang lang tid før det helt stoppede…hun var snotforkølet, fik antibiotika + 10 dages ronaxan…tror det tog tæt på ½ år før det var helt slut med blodbussere…og der var heller intet unormalt, tror “bare” det er de små blodkar i næsen der er sarte

Kunne en form for damp bad måske løsne det snot som sidder i næsen ?

Rigtig god bedring til hende

Jeg har med rigtig godt resultat, flere gange givet en kat (med luftvejsinfektion) dampbad. Ind i en transport kasse, kogende vand i en skål lige uden for lågen og så et stort håndklæde over. Hun trak vejret markant bedre efter 10 min.

[QUOTE=pivnu;1227767]
Men Rufus lider så stadig lidt af det?
Fik du taget prøver fra næsen?[/QUOTE]

Han fik skyllet næsen i går og der har ikke været nogle mærkelige lyde fra den siden, så det ser ud til at klatten var problemet. Dyrlægen advarede mig bare om, at det godt kunne komme igen og dermed kræve endnu en skylning. Der blev ikke taget prøver til dyrkning, selvom vi havde talt om at gøre det. Men det hele så så fredeligt ud, så han har heller ikke fået antibiotika. Jeg vil dog tro, det bliver aktuelt med dyrkning og mikroskopi, hvis det kommer igen.

Han har dog hostet i dag, men mon ikke det bare er pga. narkosen. Spurgte ikke, men går ud fra, han har været intuberet eller måske fået lidt af væsken i lungerne.

[QUOTE=Beydana;1227785]Han fik skyllet næsen i går og der har ikke været nogle mærkelige lyde fra den siden, så det ser ud til at klatten var problemet. Dyrlægen advarede mig bare om, at det godt kunne komme igen og dermed kræve endnu en skylning. Der blev ikke taget prøver til dyrkning, selvom vi havde talt om at gøre det. Men det hele så så fredeligt ud, så han har heller ikke fået antibiotika. Jeg vil dog tro, det bliver aktuelt med dyrkning og mikroskopi, hvis det kommer igen.

Han har dog hostet i dag, men mon ikke det bare er pga. narkosen. Spurgte ikke, men går ud fra, han har været intuberet eller måske fået lidt af væsken i lungerne.[/QUOTE]

Ah, jeg havde overset det der “i går”.
Deena hoster slet ikke.

Stig viste mig røntgenbilledet, hvor næsehulen i den ene side ligesom er helt massivt farvet af væske, mens den anden ser helt normal ud. Der var “desværre” ikke noget andet. Jeg var ellers blevet mere og mere overbevist om fremmedlegeme, også fordi hun var begyndt at lugte fra munden (og det er altså kun et par måneder siden, hun fik ordnet tænder). Det havde jo på sin vis været rart med et konkret svar.
Men nu er der forhåbentlig også et prøvesvar på mandag!
Der havde vist været en masse hvide blodlegemer i sekreket, men han kunne ikke teste godt nok for svamp, og jeg havde bedt om, at de bare gjorde, hvad de fandt nødvendigt. Og når nu de ikke fandt andet, virker det jo også oplagt nok med prøvetagning.

Det vigtigste for mig var faktisk, at der blev gået grundigt til værks med den her undersøgelse med røntgen, kikkert og skylning. Jeg er bare slet ikke til det her med at prøve lidt småting og se an… eller, jo, det kommer selvfølgelig helt vildt meget an på situationen… men sådan nogle ting som her, hvor man trods alt får afkræftet en masse ting i et snuptag, så man kan målrette opmærksomheden langt mere, det kan jeg godt lide.
Jeg bor jo også på Amager, og skal til dyrlæge helt omme på den anden side af byen - som i øvrigt komisk nok er lige ved siden af mit arbejde, men det er udelukket at tage kattemis med i storrumskontor. Det er rimelig dyrt på arbejdskontoen at tage fri en halv dag og skulle igennem motorvejen 2 gange ekstra for en alm. konsultation, så flere af den slags bliver hurtigt lige så dyrt som indlæggelse til undersøgelse, hvor jeg trods alt kan arbejde det meste af en dag imens (kattemis skal jo trods alt ikke være det sidste barn, der hentes fra kindergarden :cool2:).
Hvor jeg dog også elsker mine dyrlæger for, at man kan havde dialog med dem, så behandling både tilgodeser mig og kattemis, som sikkert er forskelligt fra hvordan andre foretrækker det!

Jeg vil overveje at prøve dampbad. Det svinger selvfølgelig lidt med hende; nogle perioder går det rimeligt, og hun giver det da også nogle ordenlig fnys af og til, som forhåbentlig løsner lidt. Og andre gange kan man så se, at især udåndinger sker igennem munden; det letter lidt i overlæben.

Jeg har lavet sådan et dampbad der til Toulouse - det virkede rigtig dæmpende og beroligende på ham og han nød det. Han har så calici-tud så det er noget andet, men hold da op han har været ramt det lille myr og ja man tænker - så lav dog en snotter kat! Jeg kender følelsen - håber I finder en varig god løsning :slight_smile:

Ved ikke om du kan bruge det til noget - men du får lige min oplevelse.

Jeg begyndte for mere end en måned siden at bløde fra begge næsebor. Hmmm jeg var vist lidt forkølet - derefter var luften nok for tør. Men nej det blev ikke bedre - afsted til næse øre hals læge - der sagde det var usædvanligt med blødning fra begge næsebor. Store fede blodige klatter jeg ikke kunne lade være at pille i. Fik noget salve til 10 dage og så kontrol. Lidt bedre men ikke godt nok - nye 10 dage med salve - hmmmm …

Jeg begyndte at tage taurin for at sænke mit blodtryk - var ikke begejstret for medicinen - efter et par dage er jeg nede på halv dosis af pilleriet. (jeg har købt en blodtryksmåler i UK - så det kan jeg sagtens styre). Det ser ud til yderligere at have en effekt - der er ikke “kager” i næseborene mere.
Du får en enkelt link på taurin og sårheling - så kan du selv surfe rundt - finder du nogen gode link er jeg glad modtager

Og jeg har Taurin i super god og billig kvalitet - måske Stig også har?

PS Taurin har jeg taget i fem dage - meget lidt ca. en knivspids - jeg er i afprøvefase. Skal vise min læge resultaterne i morgen - s får vi se hvordan det modtages - men hun er nu ret åben:-)

[QUOTE=Lis Dahlstrøm;1227830]Jeg begyndte at tage taurin for at sænke mit blodtryk - var ikke begejstret for medicinen - efter et par dage er jeg nede på halv dosis af pilleriet. (jeg har købt en blodtryksmåler i UK - så det kan jeg sagtens styre). Det ser ud til yderligere at have en effekt - der er ikke “kager” i næseborene mere.
Du får en enkelt link på taurin og sårheling - så kan du selv surfe rundt - finder du nogen gode link er jeg glad modtager

Jeg har faktisk også lidt taurin herhjemme, så det kan hun sagtens få lidt af.
Hun har heldigvis ikke blødt siden blod-grafittien i søndags, hvor det løb i 4 timer efter. Trods at næsen er tæt og piver nu, så er hun stadig mindre generet end før skylningen af næsehulen.

Der er kun kommet svar på bakterietesten, og jeg tror nok det hed Staphylococcus felis, det der var en for stor vækst af.
Det burde være følsomt overfor Ronaxan, men da det stadig ikke har hjulpet (og Deena var meget generet i går aftes), så prøver vi med et Noroclav-produkt i stedet.
Ingen svar på svamp endnu.
Jeg blev i øvrigt forslået saltvands-spray og dampbad. Deena synes umiddelbart det er helt fint med dampbad - det er jo dejlig varmt. Men det har ikke rigtig gjort nogen forskel, synes jeg.

Det er dælme godt nok svært at falde i søvn for hendes højfrekvente næselyde! :pote:

Heh, jeg havde trykket de nye piller ud i dag, og var ved at gøre klar med vandsprøjte og Deena.
Tror I så ikke, at Anna Bell lige have listet sig frem, og havde spist den ene pille, og var ved at tage den næste også?!
Hah, det havde jeg godt nok aldrig overvejet, at skulle passe på med :tihi:
Min super søde Deena, som jeg ellers kan gøre alt med, er ved at være sindssygt træt af piller.

Mmm Phumba har i perioder døjet noget med noget der lyder lidt ligesådan, bare uden næseblod. Hun er også tjekket i alle ender og kanter, fået næseskylning, biopsi og så videre, men alt har set fint ud - jeg er lidt nervøs, for det var netop kræft i næsehulen Banse døde af i sin tid, men altså heldigvis har det ikke været dét ved Phumba - og lige for tiden snotter hun slet ikke :slight_smile:

så ukendt er det ikke :slight_smile: og det er jo da heldigvis langt fra ofte at det er kræft, men det KAN det altså desværre også være, Banses symptomer dengang var lige netop et stoppet og løbende næsebor og ikke rigtig andet.

Tak, kræft burde det jo heldigvis heller ikke være, med den undersøgelse, hvor de ikke fandt noget.

Men der er bare slet ingen fremgang, nok nærmere meget langsomt værre. Nu prøvede jeg at dryppe næsen lidt med saltvandsampul i nat, hver gang hun vækkede mig pga. snot-snorken, vel en 4 gange. Det hjælper lidt. Jeg må huske at spørge på apoteket i dag, når jeg skal hente flere piller, om det er fint nok at bruge saltvandsampuller, da jeg ikke lige ser det der med en næsespray for mig.
Suk, hvis bare der var lidt fremgang… det er svært at se på, at hun er så generet, som jo nu har varet siden søndag. Tålmooodighed, tålmooodighed, skal jo lige se, om den nye antibiotika virker.
Og det gør det hele lidt ekstra svært, at jeg er meget lidt tolerant overfor at blive forstyrret, når jeg sover, men jeg kan jo heller ikke blive sur på den stakkels kat, og hun vil helst sove hos mig.

Jeg opdagede i øvrigt, at de her nye piller er tyggetabletter. Så smager de sikkert udemærket, og det var jo nok også derfor Anna Bell snuppede een. Deena er dog bedøvende ligeglad; hun er bare pisse træt af at skulle have piller.

Saltvandsampuller var det helt rette at bruge til den stoppede næse - det var også hvad apoteket forslog.
Jeg har jo ikke børn, så hvad ved jeg om det :stuck_out_tongue:

Deena vækkede os begge kl. 02.45 i nat med højlydt snotten-hosten-hakken. Vi skyllede næsebordet med en hel saltvandsampul, og så kunne vi få lidt “søvn” igen. Dvs. jeg gav Deena lov til at sove på brystet af mig, så min søvnkvalitet har været noget svækket :slight_smile:
Op kl. 06 pga. håndværkere. Da der var klar til dem, tog jeg en “snuser” imens med Deena, og gjorde mig først klar til arbejde efter.

Det går bedre!
Jeg var noget bekymret for Deena i sidste uge; omkring hendes tilstand, og omkring den her store forekomst af stafylokokker.
Men dyrlægen beroligede mig torsdag, og lørdag begyndte vi faktisk at snakke om herhjemme, at vi syntes hun virkede bedre, selvom jeg ikke helt præcis kunne sætte en finger på, at nogen af symptomer var blevet mindre.
Søndag trak hun helt klart vejret bedre, og siden er det altså kun gået fremad. Nu er hun tilbage ved, at hun “bare” nyser. Mange gange om dagen, men kun nysen.
Tænk engang hvis man havde været så forudsigende, så hun var kommet i behandling dengang hun først også bare nøs, men jeg er sådanset heller ikke foretaler for, at man giver antibiotika for alt og hele tiden uden at kende behovet. Det var jo oplagt, at hun måske bare nyste pga. støv og nullermænd fra vores flytning af møbler.
Hun er stadig i behandling med Kesium, det her Noroclav-lignende produkt.