Info om opdrættere i forbindelse med køb af kat/killing

Hej med jer

Jeg sad og tænkte som jeg nu af og til gør:p
Men der skulle vel ikke være et sted hvor man kan læse om de forskellige opdrættere. Altså om det er en opdrætter man kan stole på og at katten er passet ordenligt osv.
Findes der en “black liste” med opdrættere man skal holde sig fra at handle med da de svindler eller er utilregnelige?

mange opdrættere har jo hjemmesider - her viser de ofte billeder af deres katte og fortæller om opdrættet…
specialklubberne har ofte links-sider til opdrætternes hjemmesider :slight_smile:

en black liste finder du ikke - og slet ikke “offentligt”.

Men via specialklubben for den race du har kig på, kan man ofte finde kontaktinfo til opdrættere - og så må man ud og besøge opdrættere og følge ens mavefornemmelse.

[QUOTE=anetters;928842]
Findes der en “black liste” med opdrættere man skal holde sig fra at handle med da de svindler eller er utilregnelige?[/QUOTE]

Det håber jeg da så sandelig ikke! :uha:

Hvem skal vurdere hvem der skal stå på sådan en liste og hvorfor?

Der er SÅ meget fnidder og mudderkast i katteverdenen, hvoraf det
meste er løgn, latin og tankespind. Tænk hvis man skulle dømmes
ud fra det :uha:

[QUOTE=anetters;928842]Hej med jer

Jeg sad og tænkte som jeg nu af og til gør:p
Men der skulle vel ikke være et sted hvor man kan læse om de forskellige opdrættere. Altså om det er en opdrætter man kan stole på og at katten er passet ordenligt osv.
Findes der en “black liste” med opdrættere man skal holde sig fra at handle med da de svindler eller er utilregnelige?[/QUOTE]

Danmark har en injurielovgivning, så hvsi man skriver den slags om andre, skal man virkelig have beviser for sin sag.

Mit bedste råd er at spørge nogle forskellige opdrætter af den race du er interesseret i - og læs så mellem linjerne.

Jeg anbefaler fx gerne nogle andre opdrættere - men jeg advarer aldrig mod nogen.

Der findes ikke en offentlig black-liste af opdrættere - heldigvis! Sikke en masse ballade der kunne komme ud af det:S Det er meget subjektivt, hvordan man opfatter andre - der findes købere, der køber kat fra personer/steder, hvor jeg ikke ville drømme om at gøre det - er det mig eller køberen, der har den rigtige opfattelse:? :gruble:
Hvis du vil vide, hvad fx jeg synes om et opdræt, du har kig på kat fra, er det bedst at spørge mig privat. Jeg vil nødig tale dårligt om andre, da det ofte kan give bsagslag - men jeg skal da gerne anbefale opdræt, som jeg kender for det gode:ok:

Dem der er bedst at spørge i den forbindelse er købere af andre af opdrætterens killinger.

Hvis du vil finde mine gamle killinger skal du blot google Babette´s så dukker der adskillige op. Måske vil opdrætter gerne henvise til tidligere købere.

Det ville da være hæsligt, hvis sådan noget fandes…
Som allerede nævnt, så ud i den virkelige verden, besøg opdrættere og følg øjne, ører og mave.

Personligt anbefaler jeg andre opdræt, men fraråder absolut ingen. Det er dårlig stil!

Jeg fraråder ingen opdræt, men jeg fortæller gerne om min race udfra mine egne katte og mine tanker om mit opdræt.

At killingekøbere fortæller de vildeste historier fra andres opdræt, ved jeg faktisk ikke altid hvad jeg skal gøre ved. Prøver bare at vise et bedre eksempel så… :?

Jeg kan sagtens godt forstille mig hvordan rygter kan gå i omløb uden at der er holdt i dem…

Nej - og der findes heller ingen black liste over dårlige købere, så opdrætterne kan sikre sig… Ville du iøvrigt bryde dig om at stå på en sådan liste, hvis du havde haft en uoverensstemmelse med en sælger…?
VH
Susanne

[QUOTE=Susanne W;928905]Nej - og der findes heller ingen black liste over dårlige købere, så opdrætterne kan sikre sig… Ville du iøvrigt bryde dig om at stå på en sådan liste, hvis du havde haft en uoverensstemmelse med en sælger…?
VH
Susanne[/QUOTE]

:enig:

jeg plejer at sige til killingekøbere, at jeg ikke kender ikke nogle opdrætter jeg vil fraråde. Selv om du f.eks. elsker min måde at opdrætte på kan det stadig være at den kat som passer perfekt til dig er opdraget på en helt anden måde end jeg opdrager mine.
Man skal selvfølgelig vide at det sted du køber kat der støtter du en opdrætters måde at opdrætte på. men det handler dog altid mest om at finde den kat der passer til dig.

Næææ…men det er nu den situation mange alm. erhvervsdrivende står i mange gange, hvor de bliver “hængt” ud på trustpilot osv…og hvis en af jer opdrættere har cvr nummer og er et firma, så er købeloven det samme hos jer som andre erhvervsdrivende og her er det forbrugerrådet der kommer ind over :slight_smile: Og iøvrigt hvis en privatperson ikke kan gennemskue at en opdrætter er alm. privat så ligger der en kendelse fra forbrugerklagenævnet at reklamationsretten er gældende…

Det er de fleste opdrættere i høj grad klar over allerede, men det ændrer da ikke på, at ingen organisation af opdrættere på nogen måde vil støtte en offentlig blacklisting af nogen opdrætter?

(eftersom man ikke kan rette i indlæg kommer lige her en tilføjelse)

Opdrættere kan ikke få et CVR-nr., da skattevæsenet har måttet erkende, at det er en kæmpe underskudsforretning at drive opdræt og at SKAT derfor ville skulle betale for mange penge til opdrætterne. Det er forsøgt og opdrætterne er efterfølgende blevet bedt om at afmelde deres CVR-nr.

Det er også svært, misforstå mig ikke, men på den anden sige, ville det da være rart, hvis der var nogen der tog et ansvar så en uerfaren tosse som mig kunne gå et trygt sted hen og købe en killing :wink: Nu ved jeg godt, at hvis jeg skulle have en racekilling ville jeg 110 procent spørge herinde fra for I virker kompetente og dygtige, men der er vel også brodne kar i mellem derude og det ville da være sørgeligt at købe en killing et sted, hvor andre opdrættere godt vidste, at ved den opdrætter var den helt gal.

[QUOTE=Temple Bar;929041](eftersom man ikke kan rette i indlæg kommer lige her en tilføjelse)

Opdrættere kan ikke få et CVR-nr., da skattevæsenet har måttet erkende, at det er en kæmpe underskudsforretning at drive opdræt og at SKAT derfor ville skulle betale for mange penge til opdrætterne. Det er forsøgt og opdrætterne er efterfølgende blevet bedt om at afmelde deres CVR-nr.[/QUOTE]

Det synes jeg så er HELT forkert, for hvis I kan hæfte for reklamationer som rigtige virksomheder, så skulle I også kunne fratrække jeres udgifter, forrykt!

Men hvad er et trygt sted :?

Jeg kan nævne flere steder - også brugere her - hvor jeg ikke ønsker at købe en killing. Af forskellige årsager.
Samme opdrætter har sandsynligvis solgt flere killinger, hvor køberen har været mægtig glad for deres nye kat.

Vil det så være et trygt sted for dig :?

Hvor alt i alt handler det jo om, hvad vi prioriterer, når vi køber en kat :slight_smile:

Og hvad så, hvis den information du får fra “andre opdrættere” er baseret på løgn, gætterier, misundelse over udstillingsresultater eller “bare” de andre opdrætteres manglende viden om noget som helst?

Kan du bruge DET til noget?

Men selvfølgelig - hvis du på den anden side er enig i, at vi andre kan få lov at lave et register over killingekøbere, vi ikke vil sælge til og heller ikke synes, nogen anden opdrætter skal sælge til og hvor begrundelsen er baseret på vores totalt subjektive mening, fordi killingekøberen måske ikke var helt så pæn i tøjet den dag eller på anden måde ikke levede op til vores lyserøde forventninger, så kan vi da begynde at snakke om det.

Og ja, der er en masse ironi i ovenstående, men jeg vil aldrig støtte en offentlig blackliste over opdrættere og jeg vil heller aldrig fraråde en opdrætter, men gerne anbefale.

Det er korrekt Vivi, men der må være nogle minimums krav der skal følges og hvis man ved disse ikke bliver fulgt så er tomlen nedad…

Det er ganske simpelt et spørgsmål om, at købeloven og momsloven er to forskellige ting.