Info om opdrættere i forbindelse med køb af kat/killing

Hvor forskellige er FIFe og TICA i forhold til katteopdræts regler?

[QUOTE=anetters;929101]Lige netop ved sådanne tilfælde ville jeg gerne blive gjort opmærksom på som køber.
Mennesker kan jo være meget manipulerende så nogle gange kan det være svært at gennemskue folk[/QUOTE]

Du kan skam også risikere, at den opdrætter, der advarer dig, er manipulerende - så hvem skal du stole på?

Nej desværre :wink:
Men der burde være et eller andet man som køber ville kunne forholde sig til som indikerer at opdrætteren overholder standraden

Du kan se de etiske regler for medlemmer af Viking Cats her: http://www.viking-cats.dk/Om_os/etiske_regler.php

Jeg vil da lige høre andre opdrættere inden for racen om der er noget om snakken inden jeg driver til forhatede konklutioner men der må jo være noget om snakken hvis flere opdrættere udtaler det samme

[QUOTE=anetters;929113]Nej desværre :wink:
Men der burde være et eller andet man som køber ville kunne forholde sig til som indikerer at opdrætteren overholder standraden[/QUOTE]

Langt de fleste opdrættere overholder de regler, deres forbund udstikker, og som regel betragtes de som minimuskrav. Jeg ved godt, at der findes brådne kar, men jeg synes af og til, at frygten for dem er lidt ude af proportion. De fleste opdrættere har opdræt, fordi de elsker katte og elsker deres race, og de gør alt for, at deres katte skal have det bedst muligt.

Så hvis du besøger et opdræt, og kattene virker sunde og imødekommende, du synes OK om omgivelserne, du føler, at du kan kommunikere godt med opdrætteren og du ikke føler dig presset til at købe, så taler alle odds for, at du sikkert har fundet en fin opdrætter.

Ellers gælder de sædvanlige råd: besøg gerne mere end en opdrætter, lad være med at købe, hvis du er det mindste i tvivl, og lyt evt. til anbefalinger fra andre opdrættere af samme race. Anbefalinger er brugbare, advarsler er ofte mere tvivlsomme. :slight_smile:

Men der burde være et eller andet man som køber ville kunne forholde sig til som indikerer at opdrætteren overholder standraden[/QUOTE]

Hvis du spørger killingekøbere slipper du for opdrættersladderen. Hvis du ønsker at forvisse dig om at en given opdrætter overholder klubbens regelsæt så sæt dig ind i regelsættet og se efter selv.

Tak Holymoly

Hvorfor der det? Hvis den opdrætter, du spørger dem om, på et tidspunkt har vundet lidt for mange titler eller har fået lov til at købe kat af en bestemt opdrætter eller fra bestemte linier (som dem du spørger ikke kan få lov til at få fingrene i) eller på et tidspunkt har vist lidt mange billeder af sine killinger med søvn i øjnene, så er der stor risiko for, at mere end én opdrætter vil sige det samme - uden at det betyder, at den opdrætter, du spørger om, har gjort noget som helst galt over for sine killingekøbere.

Sandsynligheden for, at en opdrætter gør tingene godt og i den bedste hensigt og laver nogle sunde, dejlige killinger er langt større end for det modsatte - uanset hvilke advarsler, du måtte få fra andre opdrættere.

Mig bekendt har TICA ikke regler desangående.

Men Viking Cats har :slight_smile:

Jeg laver lige et TÆNKT eksempel.

Jeg vil gerne have en kat af opdrætter A. Hun laver flotte katte og er en stor konkurrent på udstilling. A nægter af ukendte årsager at sælge mig en kat.
Jeg sidder efterfølgende med en køber, og fortæller at A er en dårlig opdrætter osv… Fordi jeg er sur over jeg ikke kunne få den kat jeg ville have…
Hvem skal kontrollere om det jeg siger er sandt? HVIS jeg blev sur nok kunne jeg starte alverdens ting, det er da ikke i orden.

Jeg vil lige pointere det ALDRIG ville komme ud af min mund, da det som jeg startede med at sige er meget dårlig stil.

Der er kun een vej:; øjne og næse åben og en masse spørgsmål. Gå hjem og fordøj det - besøg andre steder og gør det samme. Sa når du nok frem til det sted du finder ideelt. For det er også vigtigt kemien til opdrætteren er iorden,

Jamen det er der da også? Din egen viden og sunde fornuft. Det er jo da ikke svært at gå ind og læse hvilke regler en opdrætter skal overholde, og så sammenholde opdrættet med det man har læst sig til :slight_smile:

Ja det er rigtigt nok men det kan tage rimelig lang tid og læse sig frem til hvis man har kig på flere forskellige katte som er i forskellige forbund. Så ville det være skønt med et at opdrætter havde et mærke ligesom det tidligere nævnt smiley mærke ved resturanter eller RAB ved alternative behandlere.

[QUOTE=DK Sugieh;929141]Jeg laver lige et TÆNKT eksempel.

Jeg vil gerne have en kat af opdrætter A. Hun laver flotte katte og er en stor konkurrent på udstilling. A nægter af ukendte årsager at sælge mig en kat.
Jeg sidder efterfølgende med en køber, og fortæller at A er en dårlig opdrætter osv… Fordi jeg er sur over jeg ikke kunne få den kat jeg ville have…
Hvem skal kontrollere om det jeg siger er sandt? HVIS jeg blev sur nok kunne jeg starte alverdens ting, det er da ikke i orden.

Jeg vil lige pointere det ALDRIG ville komme ud af min mund, da det som jeg startede med at sige er meget dårlig stil.[/QUOTE]

Jeg tænker nu mere i forhold til om det er en opdrætter som svindler med at sælge en sund kat på papiret men i virkeligheden er syg eller ligende

Ja, men man skal have katten i mange år, så den tid er godt givet ud :wink:

Den dag man faktisk begynder at tjene penge på at være opdrætter, så kan det da også være at der kommer sådan noget… Men forløbig så er katteopdræt altså en hobby, og ikke en forretning, så at organisationerne skulle have økonomi og arbejdskraft til den slags, er urealistisk. Det hele består i forvejen af frivillig arbejdskraft…
(Bortset fra den ene lønnede medarbejder, som er stambogsføren, og som i øvrigt ikke engang er på fuld tid…)

I øvrigt kan du jo bare starte med at besøge nogle opdrættere af racerne, så skal du jo nok hurtigt få fornemmelsen for hvad der er normalt, og hvad du synes er et godt sted…

VIL man svindle så gør man det.
Alle killinger kommer med en sundhedsbog og er tjekket ved dyrlæge, og er man ude i den slags snyd, så tror jeg ikke smileyordninger gør en forskel overhovedet :slight_smile:

Ja, det kunne da være mægtig rart … men er du klar over, hvor mange ressourcer Fødevarestyrelsen har til rådighed, for at gennemføre smileyordningen?

Katteopdræt er hobby - og der er ikke ressourcer til at gennemføre smileyordning - alt foregår på frivillig basis.

De samme som sikrer, at alle ikke-godkendte katterier overholder FIFe´s minimumsregler…! Dvs. at indtil andet er bevist så stoler vi faktisk på folk - det er der tradition for i dansk kattesport, nøjagtigt ligesom vi stoler på at de forældredyr du skriver på dine stamtavleansøgninger er sande og korrekte… Du skal også overholde FIFe´s krav - hvem kontrollerer det 365 dage om året…? Det gør bl.a. dine opdrætterkolleger og dine killingekøbere, og hvis der går noget rivende galt, så er der ret stor risiko for at klubberne hører om det. Det gør de såmænd også selv om der ikke er noget galt - de fleste henvendelser om den slags er faktisk på grænsen til chikaneri…
VH
Susanne