Insektbid? - Svimmel, kvalme, hovedpine

Igår da jeg var i Fårup Sommerland blev jeg bidt af en regnklæg, tror jeg at jeg har læst mig frem til at det er - det begyndte at bløde lidt og hævede en smule op - men faldt hurtigt til ro.

I dag har jeg så fået hovedpine, kvalme (får flere gange brækfornemmelse), er svimmel og min pande er ret varm - er dog ikke klar over om jeg HAR feber, har ikke noget til at tage temperatur med :ups: men min kæreste sagde også at min pande er varm.

Og nu da jeg ligger i sengen opdager jeg at biddet fra hestebremsen er hævet meget op, klør helt vildt og er rødt.

Kan min hovedpine, kvalme, svimmelhed og (måske!) feber, have noget at gøre med insektbiddet? :?

Ring til lægevagten og spørg dem :slight_smile:

God bedring

Det kan sagtens skyldes en allergisk reaktion på bidet.

[quote=Garfield.;415565]

Kan min hovedpine, kvalme, svimmelhed og (måske!) feber, have noget at gøre med insektbiddet? :?[/quote]

Ja…det kan det…:frowning:

Hestebremser bider altså ikke, så det er et andet insket du skal ha’ givet skylden for bidet.

Men ja, dine symptomer kan sagtens have at gøre med insektbidet.
Allergisk reaktion eller måske begyndende blodforgiftning .

Du kan prøve lægevagten hvis det bliver værre, altså hvis bidstedet bliver meget varmt og blårødt og der begynder komme striber ud fra bidstedet.

Ellers få fat på et apotekshåndkøbsudsalg og køb nogen allergipiller der virker mod den slags, benadryl, kestine el.lign.

Nu jeg skal være nørd og sige det ikke er en bremse da en hestebremse ikke bider men ligger æg i sår og derfor de er trælse for hestene.
Det du blev bidt af er højst sandsynlig en blind flue(klæge) de bider og hårdt. Blev selv bidt af en og det hævede voldsomt op som en hård bold og kløede og blev helt rødt. Da jeg i anden anledning var ved lægen og spurgte hvad hulen det var fik jeg forklaringen… Håber du snart er rask igen var da en træls reaktion:(

[quote=Felis;415612]Hestebremser bider altså ikke, så det er et andet insket du skal ha’ givet skylden for bidet.

Men ja, dine symptomer kan sagtens have at gøre med insektbidet.
Allergisk reaktion eller måske begyndende blodforgiftning .

Du kan prøve lægevagten hvis det bliver værre, altså hvis bidstedet bliver meget varmt og blårødt og der begynder komme striber ud fra bidstedet.

Ellers få fat på et apotekshåndkøbsudsalg og køb nogen allergipiller der virker mod den slags, benadryl, kestine el.lign.[/quote]
“En hestebremses bid kan være meget smertefuldt. Til forskel fra insekter, der gennemtrænger huden, har hestebremsen en mund, der arbejder som små knive, der åbner huden med en sakseagtig bevægelse.”
Sakset fra nettet…

Men da jeg søgte “Hestebremse” på nettet dukkede billedet op af det insekt jeg er blevet bidt af, men efter videre læsning kan jeg se at det ikke er en hestebremse, men en regnklæg:

Der dukkede bare også et billede op af den da jeg søgte hestebremse.

Men har snakket med vagtlægen, som ikke mener det er allergisk reaktion, da han mener der bør gå 3-4 dage før der kommer sådan en reaktion… Synes bare det er lidt underligt at min kvalme, svimmelhed og hovedpine startede samme tid som bidet hævede ret meget op og blev rødt… men må bare vente og se tiden an så. :slight_smile:

Tak for jeres svar! :ok:

[quote=Garfield.;415618]“En hestebremses bid kan være meget smertefuldt. Til forskel fra insekter, der gennemtrænger huden, har hestebremsen en mund, der arbejder som små knive, der åbner huden med en sakseagtig bevægelse.”
Sakset fra nettet…

Men da jeg søgte “Hestebremse” på nettet dukkede billedet op af det insekt jeg er blevet bidt af, men efter videre læsning kan jeg se at det ikke er en hestebremse, men en regnklæg:

Der dukkede bare også et billede op af den da jeg søgte hestebremse.

Men har snakket med vagtlægen, som ikke mener det er allergisk reaktion, da han mener der bør gå 3-4 dage før der kommer sådan en reaktion… Synes bare det er lidt underligt at min kvalme, svimmelhed og hovedpine startede samme tid som bidet hævede ret meget op og blev rødt… men må bare vente og se tiden an så. :slight_smile:

Tak for jeres svar! :ok:[/quote]

Så må du søge egen læge i morgen. Der var nemlig en pige for ikke så lang tid siden som også var blevet bidt af en klæg. Hendes hævede helt voldsomt op, og gav hende samme symptomer som dig. Og hun skulle have nogle piller imod det.

Prøver at kontakte egen læge i morgen så, hvis ikke det er bliver bedre i aften/nat.
Men sådan generelt så er vores vagtlæge heller ikke til megen hjælp :argh:

[quote=Garfield.;415622]Prøver at kontakte egen læge i morgen så, hvis ikke det er bliver bedre i aften/nat.
Men sådan generelt så er vores vagtlæge heller ikke til megen hjælp :argh:[/quote]

Du kan læse hendes tråd her:

[quote=Garfield.;415618]“En hestebremses bid kan være meget smertefuldt. Til forskel fra insekter, der gennemtrænger huden, har hestebremsen en mund, der arbejder som små knive, der åbner huden med en sakseagtig bevægelse.”
Sakset fra nettet…

! :ok:[/quote]

Nu er det jo ikke alting der står på nettet der er korrekt ;-))

Måske det er en, der som dig og flere andre, virkelig tror, at hestebremser bider, som har skrevet det ;-))))

Og når der vises et billede af en klæg som værende en hestebremse, viser det jo med tydelighed, at nogen ikke ved hvad de taler om.

[quote=Felis;415628]Nu er det jo ikke alting der står på nettet der er korrekt ;-))

Måske det er en, der som dig og flere andre, virkelig tror, at hestebremser bider, som har skrevet det ;-))))

Og når der vises et billede af en klæg som værende en hestebremse, viser det jo med tydelighed, at nogen ikke ved hvad de taler om.[/quote]

Nu læste jeg lige om den der regnklæg på dmi, skrevet af en biolog:

Klæger i blodrus i sommervarmen
Det lumre vejr har fået de plagsomme klæger til at gå amok i blodrus. Vær klar til at klaske.
Biolog Michael Stoltze har sendt os denne vedkommende sommerhistorie. Vi takker.
“Adr… her er bremser!”, hører jeg tit folk sige på lumre sommerdage, hvor store, dovne fluer sætter sig på huden og stikker smertefuldt. Fluerne kan være modbydelige og så plagsomme, at man bliver nødt til at fortrække indendøre.
Det er imidlertid ikke bremser, der er tale om, for bremser stikker ikke, men lægger æg på forskelige pattedyr, hvor larverne lever som parasitter (det er en anden og mere alvorlig sag….)
De store, stikkende fluer er klæger, og de er klamme! Klægerne er en masse forskellige store fluearter, der som larver lever i dynd og fugtig jord. De voksne klæger udmærker sig ved at stikke og have enorme, sammensatte øjne i brogede farver. Heldigvis sidder de stille og dovne på huden i deres blodrus, og så er de nemme at klaske. Men plagsomme – det er de.

Almindelig klæg - en af flere lignende arter. Ca. 2 cm lang med påfaldende grønne øjne. Sløv og stikker ikke så ofte. Foto Michael Stoltze.Heri er billeder af de fire hovedtyper af klæger, som kan gøre livet surt på lune dage:

Regnklægen har gråmelerede vinger og er godt én cm lang. Den er tit meget talrig og stikker ivrigt, når man sveder. Grim, klam og hamrende irriterende. Heldigvis er regnklægen sløv og let at klaske, når den suger blod. Foto Michael Stoltze

Guldklægen har brogede vinger i sort og hvidt og grønne øjne. Den er infamt blodtørstig, drikker hurtigt og stikker smertefuldt. Almindelig og ca. 1,5 cm lang. Foto Michael Stoltze.

Okseklægen er skræmmende stor og en af Danmarks største fluer med en længde på over tre cm. Den stikker modbydeligt, men ikke så smertefuldt, som man kunne frygte ud fra dens størrelse og dramatiske brummen. Foto Michael Stoltze.
Af Michael Stoltze

[quote=Quanti´s;415653]Nu læste jeg lige om den der regnklæg på dmi, skrevet af en biolog:

Klæger i blodrus i sommervarmen
Det lumre vejr har fået de plagsomme klæger til at gå amok i blodrus. Vær klar til at klaske.
Biolog Michael Stoltze har sendt os denne vedkommende sommerhistorie. Vi takker.
“Adr… her er bremser!”, hører jeg tit folk sige på lumre sommerdage, hvor store, dovne fluer sætter sig på huden og stikker smertefuldt. Fluerne kan være modbydelige og så plagsomme, at man bliver nødt til at fortrække indendøre.
Det er imidlertid ikke bremser, der er tale om, for bremser stikker ikke, men lægger æg på forskelige pattedyr, hvor larverne lever som parasitter (det er en anden og mere alvorlig sag….)
De store, stikkende fluer er klæger, og de er klamme! Klægerne er en masse forskellige store fluearter, der som larver lever i dynd og fugtig jord. De voksne klæger udmærker sig ved at stikke og have enorme, sammensatte øjne i brogede farver. Heldigvis sidder de stille og dovne på huden i deres blodrus, og så er de nemme at klaske. Men plagsomme – det er de.

Almindelig klæg - en af flere lignende arter. Ca. 2 cm lang med påfaldende grønne øjne. Sløv og stikker ikke så ofte. Foto Michael Stoltze.Heri er billeder af de fire hovedtyper af klæger, som kan gøre livet surt på lune dage:

Regnklægen har gråmelerede vinger og er godt én cm lang. Den er tit meget talrig og stikker ivrigt, når man sveder. Grim, klam og hamrende irriterende. Heldigvis er regnklægen sløv og let at klaske, når den suger blod. Foto Michael Stoltze

Guldklægen har brogede vinger i sort og hvidt og grønne øjne. Den er infamt blodtørstig, drikker hurtigt og stikker smertefuldt. Almindelig og ca. 1,5 cm lang. Foto Michael Stoltze.

Okseklægen er skræmmende stor og en af Danmarks største fluer med en længde på over tre cm. Den stikker modbydeligt, men ikke så smertefuldt, som man kunne frygte ud fra dens størrelse og dramatiske brummen. Foto Michael Stoltze.
Af Michael Stoltze[/quote]
Tak, ingen tvivl så - det var regnklægen som bed mig!
Men den sad længe og sugede blod - og fik ikke engang klasket den… :mad:
Sad på toilet, i sådan en lille toiletbås, da jeg mærker noget som gør ondt på min ankel, det havde mærkes sådan et godt stykke tid - og så ser jeg så det er sådan en regnklæg. Får ikke klasket den, og den vender hurtigt tilbage - så jeg fik travlt med at vifte den væk. Så den har altså haft god tid til at bide og suge blod - i hvert fald to gange… :thumbdown:

Har ikke fået det bedre her til aften - så nu må jeg se i løbet af natten, ellers må jeg kontakte egen læge i morgen, og høre deres vurdering, om det er bidet som er skyld i at jeg har det så dårligt…

Ja, regnklæg har været plagsomt i området hvor jeg red min gamle part om sommeren - av for helvede! - for at sige det som det er. Men jeg synes nu faktisk ikke de er så grimme og klamme -høhø jeg må være for biologi-nørdet, men modbydelige er de til at stikke

[quote=Garfield.;415703]Tak, ingen tvivl så - det var regnklægen som bed mig!
Men den sad længe og sugede blod - og fik ikke engang klasket den… :mad:
Sad på toilet, i sådan en lille toiletbås, da jeg mærker noget som gør ondt på min ankel, det havde mærkes sådan et godt stykke tid - og så ser jeg så det er sådan en regnklæg. Får ikke klasket den, og den vender hurtigt tilbage - så jeg fik travlt med at vifte den væk. Så den har altså haft god tid til at bide og suge blod - i hvert fald to gange… :thumbdown:

Har ikke fået det bedre her til aften - så nu må jeg se i løbet af natten, ellers må jeg kontakte egen læge i morgen, og høre deres vurdering, om det er bidet som er skyld i at jeg har det så dårligt…[/quote]

Ja for min mand blev osse bidt af sådan en, og han fik et STORT rødt mærke som gjorde ondt lang tid efter og mærket var længe om at forsvinde.