Inspiration til Raclette?

Er der nogle af jer, der har en raclette grill? Hvis ja, hvad laver I. Jeg mangler inspiration, da jeg synes jeg laver det samme hver gang.

Er jeres mørbrad marineret inden den grilles? Hvis ja, i hvad?
Køber I speciel ost?

Raclette er en OST. Maskinen er opkaldt efter OSTEN. Raclette små kogte kartofler med skin på og racletteost. Hertil lidt syltede agurker, koldt pålæg så som lufttørret skinke lufttørret oksekød, lufttørret vildsvin og i den stil. Salami kan også godt gå. Bacon og syltede ananas og fersken. Intet andet.

Læs denne tråd der forklare lidt mere http://www.kattegale.dk/forum/showthread.php?15244-Hvad-er-Raclette&highlight=raclette

Behøver jeg at sige at mad og madbetegnelser er en af mine kæpheste :høhø:

Jamen jeg bruger egentligt bare min som en bordgrill. Jeg har en, der er halv stenplade og halv grillplade, og med de obligatoriske skeer/skåle nedenunder.

Skålene bruger jeg til at lave omeletter i.
Pladerne bruges til at grille alverdens grøntsager, kød og pølser, bacon… Alt sammen skåret i relativt mundrette bidder, så det ikke tager så lang tid. Faktisk som til fondue.
Nogle gange laver jeg spid med grøntsager og kød.

Og så serverer jeg forskelligt lækkert tilbehør til så som oliven, cornichoner, små syltede løg osv. Og nogle gode hjemmelavede dressinger og lidt lækkert brød.

Takker.

Hvilken type ost bruger I til det?

Raclette ost, ja det hedder osten altså, men en god danbo eller lignende fed ost kan også bruges. Jeg vil vælge en mellemlageret :slight_smile:

Osten skæres i 3-4 mm tykke skiver og i en størrelse der passer til de pander du har.

mange tak. raclette ost vil jeg prøve at lede efter.

Nemlig. Det er vist meget dansk at gå ud fra, at al madlavning starter med udgangspunkt i kød :?
At jeg så - som vegetar - nok ville “snyde” og sætte f eks div. minitomater og svampe ind i stedet for div. kødpålæg… Slemme, slemme vegetar :wink:

Nej, det behøver du ikke :p:høhø:
Den hud har jeg faktisk selv en rem af, selvom man godt kunne tro noget andet udfra min (eksperimentelt orienterede) madpraksis :ups:

Faktisk er raclette kun ost og ananas i kirch. Resten af tilbehøret er kun tilbehør og bestilles seperat, altså hvis det spises på restaurant.

Men idag her i DK er Raclette en lille bordgrill, hvor man tilbereder og især griller forskellige former for kød og grønt…
Billeder af Raclette som den ser ud i dansk version KLIK
Osten er her i Dk kun endnu et tilbehør…
Jeg bruger helst Saint Albray eller lignende blød fast ost… mest som en tilføjelse til de omeletter man kan lave i de små stegepander…

Uhm, det lyder godt, Birthe! Jeg kan lide alle tre ting :savle:

Ann, hvordan var det nu lige med at lave helt om på en ret og så kalde den ved originalnavnet fnis - dansk eller ej… :stuck_out_tongue: