Inspiration til tøseaften

Jeg får et par pige på besøg på fredag til spisning og hygge. Men jeg ved ikke hvad jeg skal servere for dem.

Hovedret ?? Gerne sunde opskrifter… :slight_smile:
Dessert: vanille is (4% eller hvad den hedder) rørt med henholdsvis Marabou Daim og Rittersport m. mint. :slight_smile:

Når vi mødes i min læsegruppe til tøsehygge så plejer vi at få tortillas med enten oksekød eller kyllingekød, en masse grønsager og chili.
Det er nemt, billigt, mætter og smager godt.

Men nu ved jeg jo ikke hvor fint det skal være…det er jo ikke ligefrem en fin spise :wink:

[quote=Nevadaisy;336849]Når vi mødes i min læsegruppe til tøsehygge så plejer vi at få tortillas med enten oksekød eller kyllingekød, en masse grønsager og chili.
Det er nemt, billigt, mætter og smager godt.

Men nu ved jeg jo ikke hvor fint det skal være…det er jo ikke ligefrem en fin spise ;)[/quote]

Hehe… Det behøver såmænd ikke være fin spise :slight_smile: Det er også min studiegruppe, vi er bare nødt til at få noget sladder, tøsefnidder, etc. ud af systemet inden vi skal skrive opgave, for ellers bliver vi til at snakke en hel masse om noget der ikke er relevant for lige opgaven…

Men det lyder da egentlig som en god idé :slight_smile:

Vil da gerne have flere ideer til tøseaftenen… :slight_smile:

Du kunne også lave sådan noget nippemad. Det er så lækkert. Køb nogle dolmeoer (Staves…) Vinblade viklet rundt om ris :slight_smile: Noget lækkert brød, men hummus, taziki, guacamole, og en dip lavet af aburgine. Og brød med et stykke tomat, et basilikumblad, lidt hvidløg og et stykke mozeralle på og så lige i ovnen i 5 min.
Ja, gå til den lokale indvandrebiks de har mange lækre ting :slight_smile:
Jeg synes det er lækkert at sidde og smovse i sådan noget mad.

Supplér med stave af gulerod, agurk og blegselleri (tykke, lyse stængler - ikke bladselleri med store blade, og tynde, hårde, grønne stængler) - jeg kan godt lide en dip af yoghurt naturel rørt med dijonsennep :savle:
Salat af bulgur/couscous, bredbladet persille og finthakket tomat (tabouleh).
Hjemmelavet pizza (med grovmel og dobbelt gærdosis), evt i bradepande - så kan du komme mere af det sunde, magre fyld på: Tynde champignonskiver, tynde løgskiver, ja selv tynde kartoffelskiver går fint på romersk pizza :savle:

Jeg har også lige været til noget ‘tøse tam-tam’ med en flok tidligere kollegaer.
Vi plejer hver især at medbringe et eller andet, al planlægning foregår i doodle (http://www.doodle.com/)

Her lægger den der afholder et par datoer ind og så kan alle skrive hvilke(n) dato(er) man kan. Man skriver også hvad man tager med (i en kommentar), så alle kan se, hvad der kommer.

Nu var det jo ikke det du spurgte om, men synes doodle er så god, at jeg lige ville reklamere lidt for den :slight_smile:

En god gang Chili con Carne med noget lækkert brød er altid god, hvis der er nok chili i, sættes forbrændingen i vejret og modvirker dajm/ritter isen :smiley:

Eller en lækker gang svine-køb/kylling/oksekød med bambusskud og thai basil i Rød Karry (rød karry købt i thai-forretning, ikke super-marked) - :savle:

Lidt mere ‘avanceret’ (og desværre også dyrere) en gang sushi…

Mulighederne er mange

Ha’ en rigtig god hygge aften
:slight_smile:

[quote=Bamse;337023]Du kunne også lave sådan noget nippemad. Det er så lækkert. Køb nogle dolmeoer (Staves…) Vinblade viklet rundt om ris :slight_smile: Noget lækkert brød, men hummus, taziki, guacamole, og en dip lavet af aburgine. Og brød med et stykke tomat, et basilikumblad, lidt hvidløg og et stykke mozeralle på og så lige i ovnen i 5 min.
Ja, gå til den lokale indvandrebiks de har mange lækre ting :slight_smile:
Jeg synes det er lækkert at sidde og smovse i sådan noget mad.[/quote]

[quote=MiSi;337025]Supplér med stave af gulerod, agurk og blegselleri (tykke, lyse stængler - ikke bladselleri med store blade, og tynde, hårde, grønne stængler) - jeg kan godt lide en dip af yoghurt naturel rørt med dijonsennep :savle:
Hjemmelavet pizza (med grovmel og dobbelt gærdosis), evt i bradepande - så kan du komme mere af det sunde, magre fyld på: Tynde champignonskiver, tynde løgskiver, ja selv tynde kartoffelskiver går fint på romersk pizza :savle:[/quote]

Som hovedret?

[quote=MiSi;337025]Supplér med stave af gulerod, agurk og blegselleri (tykke, lyse stængler - ikke bladselleri med store blade, og tynde, hårde, grønne stængler) - jeg kan godt lide en dip af yoghurt naturel rørt med dijonsennep :savle:
Hjemmelavet pizza (med grovmel og dobbelt gærdosis), evt i bradepande - så kan du komme mere af det sunde, magre fyld på: Tynde champignonskiver, tynde løgskiver, ja selv tynde kartoffelskiver går fint på romersk pizza :savle:[/quote]

Bulgur har de største korn af de to, ikke? :slight_smile:

Ja, hjemmelavet pizza som hovedret - det kan man da godt, ikke :?
Selv synes jeg, at det er sjovt at komme div. utraditionelt fyld (vil dog gerne advare mod avocado, den tåler ikke opvarmning/bagning!) på - i Rom fandt jeg et pizzeria med helt vildt mange slags, der var måske 30 at vælge imellem. Det var med meget tyndt udrullet dej på bageplader, og så fik man sprøde slices med mere fyld end brød, og ikke ret meget ost. Så bliver det jo næsten sundt :tihi:

Det fik vi ellers for et stykke tid siden. Vi får varer fra Aarstiderne, og der
var en opskrift på stegt advokado med noget tomatsalsa i. Advokadoen
skulle halveres, stenen fjernes og lægges med kødsiden nedad på en varm
pande. Den spruttede meget, skulle jeg hilse og sige :tihi:

Men …jeg tror nu heller ikke, at opskriften blev tilføjet til yndlingsopskrifterne :slight_smile:

Jo, bulgur er de største. cuscus er helt fine, men samme gule farve.

Jeg ville vælge det til hovedret, det er jo bare meningen i skal hygge med det og slappe af og sladre :slight_smile: Det kan jo godt tage sin tid :smiley: Og så er der også det mere plads til lækker is, og hvidvin senere på aftenen måske :slight_smile:

Huh? Hvorfor er denne tråd både i Hulen og i off-topic?

Fordi jeg af ukendte og mystiske årsager fik placeret den i hulen for katte-emner - og så skrev jeg til Hanne/Nevadaisy, og Birthe skrev til mig. Så tror de har flyttet den samtidig eller sådan noget… :?

Louise - Aah :slight_smile:
Hvad med en god lasagne med masser af grøntsager i? Nemt at forberede på forhånd og time :slight_smile:

[quote=Eva K;337103]Louise - Aah :slight_smile:
Hvad med en god lasagne med masser af grøntsager i? Nemt at forberede på forhånd og time :)[/quote]

Jah. Det havde jeg godt overvejet. Men vi skal have lasagne idag og resterne imorgen. Så tror det bliver lige rigeligt med lasagne… :tihi:
(Har blendet spinat og broccoli sammen med den ene dåse hk. tomater. Så kan han ikke se der er en masse grønsager i :p)

Overvejer stærkt den der romerske pizza eller pandekager med fyld :savle: Så et fint billede af sådan en italiensk pizza. Så godt nok lækkert ud!! man kan jo også sagtens hjemmelave pandekagerne med grovmel… :slight_smile:

Hvad med lasagne med en lækker salat og flutes :smiley:

Godt brød , pålæg/ost, grønsags stænger med dip. Du kunne sætte druer , melon andet frugt på bordet.
Sever te evt med hjemme lavet kage … Hurtig og nem.

Ja, sådan en pizza lyder godt nok også lækker! Guf, det kunne jeg også godt spise i dag!

Så se lige dette billede! :savle: