Min MCO Harry (Potter) er fra slutningen af april 2010, så aktuelt ca. 1 år og 9 måneder gammel.
Som ca. 16-18 uger gammel fik han akut opstået episode med svær halten på det ene forben (venstre), hvor han til en start ikke ville støtte på benet. Smerter lokaliseret omkring skulderen. Formentligt udløst af en eller anden form for ikke observeret traume. Han blev udredt (også blodprøver for at udelukke infektion), fik foretaget røntgen, som viste bløddelsskygge lige under skulderen forenligt med en blodansamling, og han kom sig fint.
Han er nu gennem det sidste halve års tid vokset temmeligt kraftigt. Jeg har over de sidste par måneder bidt mærke i, at jeg synes at han undertiden har haft lidt tendens til halten - til en start uden at jeg kunne sætte finger på en bestemt side. Og det var aldrig vedvarende, aldrig noget der påvirkede hans aktivitetsniveau eller almentilstand, og er kunne gå uger imellem. Så jeg har set an - tænkt at det måske var en form for vokseværk?
Nå, men her til aften, der er det helt tydeligt at han halter igen - det er især tydeligt lige når han skal igang efter at have sovet - og det er det højre forben.
Han er upåvirket, hopper fint op og ned. Når jeg palperer hele forbenet incl skulder igennem kan jeg ikke få ham til at give sig overhovedet og jeg kan ikke mærke nogen side-forskel på de to forben. Der er intet overhovedet der tyder på infektion, heller ikke hos resten af flokken.
Når han så har bevæget sig rundt lidt - så bliver halten væsentligt mindre udtalt, for nærmest at gå i sig selv. Jeg har ikke bemærket noget på ham tidligere i dag - men jeg ved at min mor (kattesitter) sagde, at hun syntes han haltede en anelse forleden aften, efter at han var hoppet ned fra en væghylde og ned på sengen.
Som sagt så havde jeg gået med tanken om, om det kunne være en form for vokseværk.
Jeg er nået der til, at jeg er nødt til at få ham undersøgt, og regner med at få en tid i næste uge.
Men jeg ville høre, om andre har oplevet noget lignende???
Jeg skal måske lige tilføje, at da han blev udredt som killing dengang, der blev der taget hoftebilleder også, idet min dyrlæge sagde, at de undertiden så halten på forbenene ved hofteledsdysplasi (grundet tendens til at kompensere gjorde bevægemønstret ved forbenene anderledes og mulighed for overbelastning her) og hans hofteled var fuldstændigt normale.