Internethandel - Norge til Danmark - nogen der har prøvet?

hej,

nogle der der har prøvet at internet shoppe i Norge - og ved hvad der bliver opkrævet af moms/told/gebyr ved køb i norsk internet butik?

lidt google fortæller moms…men vist ikke told…og post dk’s urimelige gebyr for at opkræve penge slipper man vel heller ikke for?

Jeg har ikke købt noget i Norge, men der skal som udgangspunkt betales told på alle varer købt uden for EU, så det kan du godt regne med, at der skal … se reglerne på skat.dk

Pas på - det kan blive en rigtig dyr fornøjelse. Norge er godt nok en del af Skandinavien, men ikke medlem af EU. Hvis du vil undgå at betale told og gebyr skal du holde dig under miimumsgrænsen, som jeg mener ligger på omkring 90 danske kr - og det er for varens værdi OG porto!

Har aldrig selv prøvet, men for flere år siden kan jeg huske en opdrætter-bekendt, der fik en lækker hjemmestrikket trøje sendt til sin fødselsdag. Garn koster jo kasse, så mor havde pligtskyldigt opgivet hvad pakken var værd. Så da told og skat var færdige med at være “på rov”, blev det en ganske dyr hjemmestrikket trøje!
VH
Susanne

Minimumsgrænsen er 1150 kr., så lidt spillerum har man da - og toldsatsen er forskellig alt efter hvilken vare, der er tale om. Se nogle af satserne her: http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=2035302&vId=0

http://www.amboslo.um.dk/da/menu/Eksportraadgivning/Markedsmuligheder/OevrigInformation/Told/

Den vedrører så kun eksport til Norge - ikke import …

[QUOTE=Camischa;793029]Minimumsgrænsen er 1150 kr., så lidt spillerum har man da - og toldsatsen er forskellig alt efter hvilken vare, der er tale om. Se nogle af satserne her: http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=2035302&vId=0[/QUOTE]Jeg tænker vist på Post Danmarks importgebyr :dokdok: som i øvrigt er på 160 kr!

Når du køber en vare i et land uden for EU, som har en værdi over 80 kr., skal du betale moms og told af varen samt importgebyr (tidligere fortoldningsgebyr).

Her kan du se, hvornår du skal betale hvad:

​Varens værdi Hvor meget skal jeg betale​
​Under 80 kr. Du skal hverken betale moms, told eller importgebyr​
​80-1.150 kr. Du skal betale moms og importgebyr​
Over 1.150 kr.​ Du skal betale moms, told og importgebyr​

Ja ja, det er jo også skidebesværligt for Post Danmark at modtage et brev/pakke fra udlandet - vidste du ikke det? :wink: … eller også er det alle de emails folk sender i stedet for breve, de skal jo tjene penge på noget :-/

OG Post Danmarks importgebyr kommer FØR udregningen af momsen på det hele. Så man betaler moms af gebyret osse :frowning:

Jow jow, det er meget svært :tihi: Og hvis de vil have folk til at sende flere breve, burde de så ikke sænke portoen istedet???

[QUOTE=TrekkieGrrrl;793061]OG Post Danmarks importgebyr kommer FØR udregningen af momsen på det hele. Så man betaler moms af gebyret osse :([/QUOTE]Ja, det er så det “bedste” af det hele :dokdok: De ved lige hvordan de skal tjene flest penge på os…

komplett.dk sender jo alt fra Norge (gjorde de i hvert fald med mine it-ting) og der købte jeg glad ind for 1500,- helt uden problemer. men det var så også sendt med en norsk fragtfirma over til GLS i Danmark. Der var Pest DK slet ikke indblandet - det har måske gjort en forskel :?

tak for svar :slight_smile:

tvivl omkring told var på baggrund af at der vist findes nogle samhandelsaftaler med EU og EFTA (som Norge er medlem af) - men kan ikke lige gennemskue det…

arugh er altså så træt af, at man ikke inden for et rimeligt beløb (og lidt mere end 80 kr) kan handle hvor man vil…& post dks gebyr er helt urimeligt …har ikke så meget mod moms/told…men det gebyr altså…det er jo nærmest en smart handelshindring…kunne være cool hvis WTO kom efter dem :høhø:

anyway, told & skal burde lave system hvor man kunne indbetale moms/told på forhånd når man køber uden for EU - evt med lidt ‘rabat’…så kunne man komme udenom post dk

tror det afgørende er hvor butikken hører til (altså her var det en .dk) ?

  • havde for et par år siden en lang diskussion med GLS som havde opkrævet told/moms på baggrund af forkerte (for høje) valutakurser…told & skat ‘udgiver’ kurser som skal bruges og de havde brugt en højere kurs…træls!

  • men har også oplevet at ting fra USA med UPS var det vist gik lige igennem… suk det er lidt et lotterispil…

mig bekendt er komplett.dk bare en dansk side, som det norske firma har lavet for de danske kunder (jeg røg i hvert fald over på norsk ved betalingen, den gang for 1½ år siden)

men det kan da sagtens passe trods alt :slight_smile:
Det vel det samme som zooplus udnytter ved foder osv. på den engelske side og vedr. import ind i England fra det tyske lager.