Jeg er simpelthen imponeret over Eddie - det er mit første forsøg på at træne en af de orientalske racer, og jeg må nok sige, at de lærer kvikkere end nogen kat jeg før har arbejdet med.
Alle katte kan trænes, men det kan være svært at få dem i gang. Ikke her. Han arbejder for alt (undtagen rejer og godt nok, for de er så usunde!). Han arbejder endda for opmærksomhed alene - dvs uden brug af godbidder og klik.
Siden han kom har han suget til sig. Han kom lørdag den 14. marts. Mandag kunne Eddie følgende (indlært uden brug af godbidder og kun med opmærksomhed som forstærker):
Eddie/Eistibus = Se på Helle.
Eddie, sit (sætte sig ned og vente)
Eddie, kom (komme)
Eddie, tsk tsk (Følg Helle ved at gå ved hendes side dvs plads position).
følge min finger som target.
Eddie, spring (springe op på ting på signal)
Eddie, kom så! (spring op til mig)
Det sjove er, at han hele tiden tilbyder adfærden selv nu.
I går trænede jeg med Tip, som kan sidde pænt. Det øver vi lidt, Eddie sidder ved siden af og glor. Pludselig begynder han selv at sidde pænt. Han imiterer simpelthen Tips adfærd - jeg begynder at klikke ham for det, og han kan det efter tre gentagelser.
Jeg har fået katteverdenens svar på border collien! WOW!
Det bliver virkelig spændende at undersøge hvad dette lille langørede kræ kan lære. Jeg anede det, men jeg er virkelig imponeret!
Jeg havde en killingekøber, der én gang viste Willow, at han skulle hoppe op på skulderen - derefter gjorde han det på nærmest alt og alle.
Hans datter Fie, fik det også vist én gang … og nu gør hun det så på alle, der kommer tæt nok på.
På udstillingen havde jeg faktisk svært ved at holde hende, hvis nogen stod for tæt på med siden til og hun havde kontakt med dem - så vil hun på skulderen
Så det er altså både godt og skidt, at de er så lærenemme.
[quote=Vivi_Fletcher;149668]Jeg havde en killingekøber, der én gang viste Willow, at han skulle hoppe op på skulderen - derefter gjorde han det på nærmest alt og alle.
Hans datter Fie, fik det også vist én gang … og nu gør hun det så på alle, der kommer tæt nok på.
På udstillingen havde jeg faktisk svært ved at holde hende, hvis nogen stod for tæt på med siden til og hun havde kontakt med dem - så vil hun på skulderen
Så det er altså både godt og skidt, at de er så lærenemme.[/quote]
MUMS… jeg ville elske at have sådan en dejlig kat på skulderen… … nu så jeg jo lille Fie på Lorry…… og det gør ikke lysten mindre…
Jeg kan forstå, at en abby er en meget aktiv kat - der næsten kræver at have en legesyg/aktiv/stimulerende ejer at bo hos ??
MUMS… jeg ville elske at have sådan en dejlig kat på skulderen… … nu så jeg jo lille Fie på Lorry…… og det gør ikke lysten mindre…
Jeg kan forstå, at en abby er en meget aktiv kat - der næsten kræver at have en legesyg/aktiv/stimulerende ejer at bo hos ??
:?[/QUOTE]
Overhovedet ikke - den skal bare have en legekammerat
Egentlig er det sjældent jeg leger med mine katte. Det er mest når vi har killinger, børnene har nogen på besøg og noget i den stil.
Som regel leger kattene med hinanden - og så sørger jeg for, at de bliver kælet
Jae… såsom at hente mors futter, hente posten, lave aftensmad, vaske op og sår’nt… det ville helt sikkert ikke være populært her…
-snydt-snydt[/quote]
Sådan noget er i hvert fald Aby’er, Huskatte, Skovkatte og Shelties alt for kloge til at begynde på!!!
Måske man skulle prøve at få Nannasinieren til det??? Hun er alligevel 5% dummere end vådt bølgepap, så det kan jo være at hun vil synes det er sjovt…
Eller - vaske op gør hun allerede, men hun er ikke god til det! Tallerkener og den slags er altid temmelig klistrede efter hun har været i sving
Så jeg nærer ikke store forventninger til hende mht at lære at hente futter - med mindre det da er for at flænse dem til atomer…
Damn - hvorfor gik jeg dog med til at få den hund ind i huset??? -LOL
[quote=Ann K;149800]Sådan noget er i hvert fald Aby’er, Huskatte, Skovkatte og Shelties alt for kloge til at begynde på!!!
Måske man skulle prøve at få Nannasinieren til det??? Hun er alligevel 5% dummere end vådt bølgepap, så det kan jo være at hun vil synes det er sjovt…
Eller - vaske op gør hun allerede, men hun er ikke god til det! Tallerkener og den slags er altid temmelig klistrede efter hun har været i sving
Så jeg nærer ikke store forventninger til hende mht at lære at hente futter - med mindre det da er for at flænse dem til atomer…
Damn - hvorfor gik jeg dog med til at få den hund ind i huset??? -LOL[/quote]
-LOL-LOL-LOL
Fordi du er det kvindelige modstykke til Dr. Doolittle ???
Lige en lille ting: Han er ikke nem at træne - han er nem at motivere og der er stor forskel.
Ganske som en bordercollie - eller en sheltie - i de rigtige hænder kan blive en fantastisk hund, så gør deres hurtighed i indlæringen, at de lære fejl lige så hurtigt. Det er bagsiden:-)
Desuden så danner dyr med høj intelligens hurtigere responskæder end andre dyr - Eddie har fx været tæt på at lave en der hed “Skrig når du skal på bakken, ti så helt stille og så løfter Helle dig derhen”
Og den her:
“Larm når Helle åbner køleskabet, sæt dig så og vær helt tavs, så får du mad”
Eller rettere sagt - jeg har været tæt på at indlære disse kæder af adfærd hos ham:-)
Dyr som er lette at motivere og som let ser en sammenhæng er derfor meget svære at træne - for laver du fejl, så lærer de også det. Det husker jeg tydelig fra Ace, og Ann kender det sikkert fra smukke Dise:-)
Så det er en kæmpe udfordring for mig som træner - det er jo mig, der laver fejl - aldrig dyret:ok:
det med futterne - tror du vil blive chokeret over hvor meget de små kræ kan slæbe af med hvis det passer dem !!! jeg nævner i flæng : HELE flutes, en stor omgang fritter, hundelegetøj, bh’er, sokker, huer, håndklæder