Intisterende klynke miav om morgenen - primært

Kære kattegale,

I har så tit haft gode råd og input, når jeg - som helt ny katteejer - har haft spørgsmål. Jeg vil derfor høre om jeres råd og mening på denne problematik:

Simba (6 mdr.) har fået den - noget irriterende - vane, at klynke miave hver morgen kl. 6:30, når han synes vi skal stå op. Det er helt klart et signal om, at nu er sovetiden overstået. Af “pædagogiske” årsager har jeg forsøgt ike at reagere så hurtigt på det, men det er virkelig irriterende, så man ryger næsten ud af sengen som en raket. Når han så har fået sin våd-morgenmad bliver der ro på igen. Jeg har derfor sørget for, at der står tørfoder til ham om natten, så han ikke er ved at dø af sult om morgenen. Det skal lige siges, at efter en omgang vådt - tager han godt fra af tørfodret bagefter - og morgenmaden er klart hans største måltid. Skal jeg helt droppe at give ham vådt om morgenen - men bytte lidt om, så han får det senere på dagen?

Mht hans miave er han også begyndt at gå og pibe (klynke-.miave) et par gange i løbet af dagen. Jeg arbejder meget hjemme, så jeg er her næsten altid (vi her her også altid om aftenen). Han har massere af legetøj (men vil helst stjæle drengenes lego) og kradsetræer og tønder i flere afskygninger. Han mangler helt klart en artsfælde - og han/hun kommer til august (vi er blevet sat lidt tilbage af manglende killinger i vinter/forår hos den opdrætter, vi gerne vil have fra). Men er det “kun” mangel på katte-selskab? Jeg har to drenge på 5 og 8 år - så her burde være “liv” nok. Kan det være “forkælethed” - forstået på den måde, at alle er meget forkælet herhjemme - og behov bliver normalt indfriet før de opstår. Er jeg for meget “på”? Er der noget, jeg ikke forstår? Hvorfor tror I, at han periode-klynke-miaver? Han er normalt (tidligere) en meget lydløs kat, der kun miavede, når han havde lavet mås i bakken (og den skulle tømmes). Synes det er en dårlig vane, som jeg gerne vil fortstå/løse/få afværget.

Jeg synes at det lyder som om han miauer, fordi det virker :tihi:
Han er vænnet til at få sit vådfoder om morgenen, så jeg vil foreslå at du veksler lidt i hvad tid han får mad. Mine har altid tørfoder stående fremme, og får så vådt 1-2-3- gange om dagen, på helt tilfældige tidspunkter, fordi jeg netop ikke orker at være slave af at de SKAL have det på bestemte tidspunkter. Det fungerer fint herhjemme, så det ville jeg prøve :slight_smile:

Dejligt at han får en katte-ven, og indtil da, lyder det da bestemt som om han lever det gode forkælede katteliv :ok: